REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zmiana rodzaju działalności powoduje obowiązek złożenia VAT-Z

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę przedsiębiorstwo świadczące usługi transportowe (jednoosobowa działalność gospodarcza). Siedziba firmy znajduje się w budynku, który jest własnością firmy. Z końcem tego roku likwiduję jednak tę działalność. Rozumiem, że składając VAT-Z, przestaję być podatnikiem VAT i będę wykreślony z rejestru. Czy w takim razie mogę z końcem roku podpisać umowę i jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu budynku na cele użytkowe innej firmie?

rada

Nawet jeśli nie będzie Pan już świadczył usług transportowych, nadal będzie Pan wykonywał czynności opodatkowane, tj. najem na cele użytkowe, który jest opodatkowany VAT według 22-proc. stawki. Nie powinien Pan zatem składać zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania działalności VAT-Z. Z tytułu świadczenia usług najmu nadal pozostanie Pan podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do rozliczania się z tytułu VAT. Ponadto powinien Pan dokonać aktualizacji w urzędzie gminy, w wydziale ewidencji działalności gospodarczej i złożyć NIP-1 do urzęduskarbowego.

uzasadnienie

Z przedstawionego w pytaniu problemu wynika, że ma Pan zamiar zakończyć jedynie wykonywanie działalności gospodarczej opodatkowanej w zakresie świadczenia usług transportowych. Natomiast w miejsce tego będzie Pan świadczył usługi najmu nieruchomości na cele użytkowe. Tego rodzaju działalność podlega opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 22%.

W takiej sytuacji nie ma zatem możliwości przeprowadzenia likwidacji działalności gospodarczej. Trzeba bowiem pamiętać, iż najem również jest rodzajem działalności gospodarczej, która podlega regulacjom ustawy o VAT.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje najmu. Najem na cele mieszkaniowe i najem na cele użytkowe. Ten pierwszy podlega zwolnieniu przedmiotowemu z VAT. Zgodnie bowiem z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT usługi sklasyfikowane pod symbolem ex 70.20.11 w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe, są zwolnione z VAT. Tym samym na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT najem na cele użytkowe, a o takim mowa w pytaniu, będzie podlegał opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej, czyli 22%.

WaŻne!

Najem na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT, natomiast na cele użytkowe opodatkowany według stawki VAT w wysokości 22%.

Rezygnacja z wykonywania usług w zakresie transportu nie zmienia zatem faktu, że nadal będzie Pan wykonywał czynności opodatkowane, co jednocześnie wyklucza możliwość całkowitej likwidacji działalności gospodarczej poprzez złożenie VAT-Z i wykreślenie z ewidencji podatników.

Do rejestracji w VAT i rozliczania się z tego podatku za okresy miesięczne, względnie kwartalnie, zobowiązani są podatnicy wykonujący czynności opodatkowane tym podatkiem. Tylko całkowite zaprzestanie wykonywania jakichkolwiek czynności podlegających ustawie o VAT może świadczyć o tym, że podatnik nie będzie już prowadził działalności gospodarczej. W takiej sytuacji składa on VAT-Z, jak również NIP-3. VAT-Z należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Natomiast zgłoszenie aktualizacyjne NIP-3 należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych dla podatnika VAT, a dla podatnika podatku dochodowego w terminie 30 dni od dnia zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej. Likwidację działalności należy także zgłosić w ZUS. Trzeba to uczynić w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia tytułu do ubezpieczenia, czyli od dnia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. Nie podlega to żadnym dodatkowym opłatom. Podobnie jak wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej, czego dokonuje się w urzędzie gminy.

WaŻne!

Likwidując jednoosobową działalność gospodarczą, w urzędzie skarbowym należy złożyć VAT-Z oraz NIP-3.

Zatem tylko gdyby zaprzestał Pan zupełnego prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych i nie świadczył usług w zakresie najmu, wówczas musiałby Pan rozpocząć procedurę likwidacji działalności gospodarczej zgodnie z zasadami omówionymi powyżej. Do tego oczywiście doszłyby wszelkie obowiązku w zakresie rozliczeń w poszczególnych podatkach. Jednak w Pana przypadku nie będzie to miało zastosowania, ponieważ Pan nie będzie likwidował działalności gospodarczej, lecz tylko zmieniał zakres jej prowadzenia.

Dlatego jedyne, co powinien Pan zrobić, to dokonać aktualizacji w ewidencji działalności gospodarczej.

Wpisem do ewidencji jest również wykreślenie albo zmiana wpisu. Wniosek o wpis do ewidencji składa się na formularzu zgodnym z określonym wzorem urzędowym. Składając wniosek, wnioskodawca uiszcza opłatę.

Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji zawiera:

1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;

3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;

4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);

5) informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;

6) informacje o umowie spółki cywilnej, jeżeli taka została zawarta;

7) dane stałego pełnomocnika uprawnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił takiego pełnomocnictwa.

Wniosek o wpis do ewidencji podlega opłacie w wysokości 100 złotych. Jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu, opłata wynosi 50 złotych. Pobrane opłaty stanowią dochód budżetu gminy prowadzącej ewidencję. Tylko wniosek o wykreślenie wpisu jest zwolniony z opłat.

Jeśli wniosek nie będzie zawiera danych wymienionych w punktach od 1 do 7 lub jest nieopłacony, organ ewidencyjny niezwłocznie wzywa do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Wniosek o wpis do ewidencji może być wysłany listem poleconym. W tym przypadku własnoręczność podpisu wnioskodawcy powinna być poświadczona przez notariusza.

Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych powstałej po dniu dokonania wpisu do ewidencji.

WaŻne!

Wniosek o zmianę wpisu w ewidencji działalności gospodarczej należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych powstałej po dniu dokonania wpisu do ewidencji i uiścić opłatę w wysokości 50 zł.

Podsumowując, należy zatem stwierdzić, iż zobowiązany zgłosić zaprzestanie działalności jest tylko ten podatnik, który w ogóle nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast jeśli podatnik jedynie ogranicza krąg wykonywanych przez siebie czynności podlegających opodatkowaniu, to w dalszym ciągu pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym nie może zgłosić zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Podatnik taki ma jednak obowiązek złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego.

Ponieważ lokal użytkowy, który jest własnością firmy jednoosobowej, będzie w dalszym ciągu wynajmowany w celach zarobkowych, nie może być mowy o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z tytułu wynajmu lokalu na cele użytkowe nadal będzie Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. Dlatego też nie powinien Pan składać zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na druku VAT-Z.

Obowiązkiem Pana będzie nadal sporządzanie deklaracji VAT-7 oraz rozliczanie się z tytułu podatków.


- art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 96 ust. 6, poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

- art. 27, art. 28, art. 30, art. 33 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 127, poz. 880


Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

REKLAMA

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

REKLAMA