REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy zmiana rodzaju działalności powoduje obowiązek złożenia VAT-Z

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Magdalena Jabłecka
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę przedsiębiorstwo świadczące usługi transportowe (jednoosobowa działalność gospodarcza). Siedziba firmy znajduje się w budynku, który jest własnością firmy. Z końcem tego roku likwiduję jednak tę działalność. Rozumiem, że składając VAT-Z, przestaję być podatnikiem VAT i będę wykreślony z rejestru. Czy w takim razie mogę z końcem roku podpisać umowę i jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą polegającą na wynajmowaniu budynku na cele użytkowe innej firmie?

rada

Nawet jeśli nie będzie Pan już świadczył usług transportowych, nadal będzie Pan wykonywał czynności opodatkowane, tj. najem na cele użytkowe, który jest opodatkowany VAT według 22-proc. stawki. Nie powinien Pan zatem składać zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania działalności VAT-Z. Z tytułu świadczenia usług najmu nadal pozostanie Pan podatnikiem VAT czynnym, zobowiązanym do rozliczania się z tytułu VAT. Ponadto powinien Pan dokonać aktualizacji w urzędzie gminy, w wydziale ewidencji działalności gospodarczej i złożyć NIP-1 do urzęduskarbowego.

uzasadnienie

Z przedstawionego w pytaniu problemu wynika, że ma Pan zamiar zakończyć jedynie wykonywanie działalności gospodarczej opodatkowanej w zakresie świadczenia usług transportowych. Natomiast w miejsce tego będzie Pan świadczył usługi najmu nieruchomości na cele użytkowe. Tego rodzaju działalność podlega opodatkowaniu według stawki VAT w wysokości 22%.

W takiej sytuacji nie ma zatem możliwości przeprowadzenia likwidacji działalności gospodarczej. Trzeba bowiem pamiętać, iż najem również jest rodzajem działalności gospodarczej, która podlega regulacjom ustawy o VAT.

Możemy wyróżnić dwa rodzaje najmu. Najem na cele mieszkaniowe i najem na cele użytkowe. Ten pierwszy podlega zwolnieniu przedmiotowemu z VAT. Zgodnie bowiem z poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy o VAT usługi sklasyfikowane pod symbolem ex 70.20.11 w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze mieszkalnym na własny rachunek, z wyłączeniem wynajmu lokali w budynkach mieszkalnych na cele inne niż mieszkaniowe, są zwolnione z VAT. Tym samym na podstawie przepisów art. 43 ust. 1 pkt 1 w związku z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT najem na cele użytkowe, a o takim mowa w pytaniu, będzie podlegał opodatkowaniu VAT według stawki podstawowej, czyli 22%.

WaŻne!

Najem na cele mieszkaniowe jest zwolniony z VAT, natomiast na cele użytkowe opodatkowany według stawki VAT w wysokości 22%.

Rezygnacja z wykonywania usług w zakresie transportu nie zmienia zatem faktu, że nadal będzie Pan wykonywał czynności opodatkowane, co jednocześnie wyklucza możliwość całkowitej likwidacji działalności gospodarczej poprzez złożenie VAT-Z i wykreślenie z ewidencji podatników.

Do rejestracji w VAT i rozliczania się z tego podatku za okresy miesięczne, względnie kwartalnie, zobowiązani są podatnicy wykonujący czynności opodatkowane tym podatkiem. Tylko całkowite zaprzestanie wykonywania jakichkolwiek czynności podlegających ustawie o VAT może świadczyć o tym, że podatnik nie będzie już prowadził działalności gospodarczej. W takiej sytuacji składa on VAT-Z, jak również NIP-3. VAT-Z należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych VAT. Natomiast zgłoszenie aktualizacyjne NIP-3 należy złożyć w terminie 14 dni od dnia zaprzestania wykonywania czynności opodatkowanych dla podatnika VAT, a dla podatnika podatku dochodowego w terminie 30 dni od dnia zaprzestania prowadzenia działalności gospodarczej. Likwidację działalności należy także zgłosić w ZUS. Trzeba to uczynić w terminie 7 dni od dnia wygaśnięcia tytułu do ubezpieczenia, czyli od dnia zaprzestania wykonywania działalności gospodarczej. Nie podlega to żadnym dodatkowym opłatom. Podobnie jak wykreślenie z ewidencji działalności gospodarczej, czego dokonuje się w urzędzie gminy.

WaŻne!

Likwidując jednoosobową działalność gospodarczą, w urzędzie skarbowym należy złożyć VAT-Z oraz NIP-3.

Zatem tylko gdyby zaprzestał Pan zupełnego prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie usług transportowych i nie świadczył usług w zakresie najmu, wówczas musiałby Pan rozpocząć procedurę likwidacji działalności gospodarczej zgodnie z zasadami omówionymi powyżej. Do tego oczywiście doszłyby wszelkie obowiązku w zakresie rozliczeń w poszczególnych podatkach. Jednak w Pana przypadku nie będzie to miało zastosowania, ponieważ Pan nie będzie likwidował działalności gospodarczej, lecz tylko zmieniał zakres jej prowadzenia.

Dlatego jedyne, co powinien Pan zrobić, to dokonać aktualizacji w ewidencji działalności gospodarczej.

Wpisem do ewidencji jest również wykreślenie albo zmiana wpisu. Wniosek o wpis do ewidencji składa się na formularzu zgodnym z określonym wzorem urzędowym. Składając wniosek, wnioskodawca uiszcza opłatę.

Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji zawiera:

1) firmę przedsiębiorcy oraz jego numer PESEL, o ile taki posiada;

2) numer identyfikacji podatkowej (NIP), o ile taki posiada;

3) oznaczenie miejsca zamieszkania i adresu, adres do doręczeń przedsiębiorcy oraz adres, pod którym jest wykonywana działalność gospodarcza, a jeżeli przedsiębiorca wykonuje działalność poza miejscem zamieszkania - adres głównego miejsca wykonywania działalności i oddziału, jeżeli został utworzony;

4) określenie przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z Polską Klasyfikacją Działalności (PKD);

5) informacje o istnieniu lub ustaniu małżeńskiej wspólności majątkowej;

6) informacje o umowie spółki cywilnej, jeżeli taka została zawarta;

7) dane stałego pełnomocnika uprawnionego do prowadzenia spraw przedsiębiorcy, o ile przedsiębiorca udzielił takiego pełnomocnictwa.

Wniosek o wpis do ewidencji podlega opłacie w wysokości 100 złotych. Jeżeli wniosek dotyczy zmiany wpisu, opłata wynosi 50 złotych. Pobrane opłaty stanowią dochód budżetu gminy prowadzącej ewidencję. Tylko wniosek o wykreślenie wpisu jest zwolniony z opłat.

Jeśli wniosek nie będzie zawiera danych wymienionych w punktach od 1 do 7 lub jest nieopłacony, organ ewidencyjny niezwłocznie wzywa do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni, pod rygorem pozostawienia wniosku bez rozpoznania.

Wniosek o wpis do ewidencji może być wysłany listem poleconym. W tym przypadku własnoręczność podpisu wnioskodawcy powinna być poświadczona przez notariusza.

Wniosek o zmianę wpisu należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych powstałej po dniu dokonania wpisu do ewidencji.

WaŻne!

Wniosek o zmianę wpisu w ewidencji działalności gospodarczej należy złożyć w terminie 7 dni od dnia zmiany danych powstałej po dniu dokonania wpisu do ewidencji i uiścić opłatę w wysokości 50 zł.

Podsumowując, należy zatem stwierdzić, iż zobowiązany zgłosić zaprzestanie działalności jest tylko ten podatnik, który w ogóle nie wykonuje czynności podlegających opodatkowaniu. Natomiast jeśli podatnik jedynie ogranicza krąg wykonywanych przez siebie czynności podlegających opodatkowaniu, to w dalszym ciągu pozostaje podatnikiem podatku od towarów i usług, w związku z czym nie może zgłosić zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu. Podatnik taki ma jednak obowiązek złożenia zgłoszenia aktualizacyjnego.

Ponieważ lokal użytkowy, który jest własnością firmy jednoosobowej, będzie w dalszym ciągu wynajmowany w celach zarobkowych, nie może być mowy o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.

Z tytułu wynajmu lokalu na cele użytkowe nadal będzie Pan podatnikiem podatku od towarów i usług. Dlatego też nie powinien Pan składać zgłoszenia o zaprzestaniu wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na druku VAT-Z.

Obowiązkiem Pana będzie nadal sporządzanie deklaracji VAT-7 oraz rozliczanie się z tytułu podatków.


- art. 41 ust. 1, art. 43 ust. 1 pkt 1, art. 96 ust. 6, poz. 4 załącznika nr 4 do ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

- art. 27, art. 28, art. 30, art. 33 ustawy z 2 lipca 2004 r. o swobodzie działalności gospodarczej - Dz.U. z 2007 r. Nr 155, poz. 1095; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 127, poz. 880


Magdalena Jabłecka

ekspert w zakresie VAT


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA