REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy ograniczenie w odliczaniu 50% VAT dotyczy najmu miejsc parkingowych dla klientów

Subskrybuj nas na Youtube
Czy ograniczenie w odliczaniu 50% VAT dotyczy najmu miejsc parkingowych dla klientów
Czy ograniczenie w odliczaniu 50% VAT dotyczy najmu miejsc parkingowych dla klientów
ShutterStock

REKLAMA

REKLAMA

Firma wykorzystuje samochody do celów „mieszanych” oraz wyłącznie do działalności. Wynajmujemy miejsca parkingowe na terenie biurowca dla własnych samochodów oraz dla naszych klientów. Na każde miejsce otrzymujemy osobną fakturę. Jak w tej sytuacji odliczać VAT? Czy 50% odliczamy tylko od miejsc służbowych, a od pozostałych miejsc możemy odliczyć 100%? Czy od wszystkich powinniśmy odliczyć 50%?

Z faktur za wynajem miejsc parkingowych dla klientów podatek może być odliczany w całości. Natomiast wysokość odliczenia VAT z faktur dokumentujących wynajmowanie przez Państwa służbowych miejsc parkingowych zależy od tego, czy są one przyporządkowane do konkretnych samochodów.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2014 r. kwota podatku naliczonego od wydatków związanych z pojazdami samochodowymi ograniczona jest do 50%, gdy samochód jest wykorzystany do celów „mieszanych” (art. 86a ust. 1 ustawy o VAT). Wydatki, których dotyczy to ograniczenie, określa art. 86a ust. 2 ustawy o VAT.

Wydatki związane z pojazdami samochodowymi, których dotyczy ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50%

1) wydatki dotyczące nabycia, importu lub wytworzenia tych pojazdów oraz nabycia lub importu ich części składowych;

REKLAMA

2) wydatki dotyczące używania tych pojazdów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze, związane z tą umową, inne niż wymienione w pkt 3;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

3) wydatki dotyczące nabycia lub importu paliw silnikowych, oleju napędowego i gazu, wykorzystywanych do napędu tych pojazdów, usług naprawy lub konserwacji tych pojazdów oraz innych towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów.

Polecamy: 500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF - PDF

Do usług związanych z eksploatacją lub używaniem tych pojazdów należy zaliczyć m.in. usługi związane z ich parkowaniem, np. usługi wynajmu miejsc parkingowych.

Chociaż z przepisów nie wynika to wprost, nie ulega wątpliwości, że ograniczenia dotyczą zakupów towarów i usług związanych z eksploatacją lub używaniem pojazdów samochodowych przez dokonujących tych zakupów podatników. Uznać zatem należy, że wskazane na wstępie ograniczenie kwoty podatku naliczonego do 50% nie ma zastosowania w przypadku dokonywania zakupów towarów i usług związanych z zapewnieniem miejsc parkingowych dla klientów podatników. Podatek z faktur dokumentujących usługi wynajmu miejsc parkingowych dla Państwa klientów mogą zatem Państwo odliczać w całości (w 100%).

Niekoniecznie przy tym limit 50% obowiązuje w przypadku wynajmu miejsc parkingowych dla samochodów służbowych. Uznać bowiem należy, że limit ten obowiązuje wyłącznie w stosunku do wydatków, które bezpośrednio można powiązać z konkretnym pojazdem samochodowym nieuprawniającym do pełnych odliczeń. W przypadku wynajmu miejsc parkingowych limit ten obowiązuje zatem tylko, jeżeli wynajmowane miejsce parkingowe jest przyporządkowane do konkretnego pojazdu samochodowego, który nie uprawnia do dokonywania pełnych odliczeń. W przypadku wynajmu innych miejsc (nieprzyporządkowanych do konkretnych pojazdów samochodowych oraz przyporządkowanych do pojazdów
samochodowych uprawniających do dokonywania pełnych odliczeń) limit 50% nie obowiązuje.

Czy od kosztów przesyłki części samochodowych należy odliczyć 50% VAT naliczonego

A zatem kwota podatku naliczonego z faktur dokumentujących wynajmowanie przez Państwa służbowych miejsc parkingowych zależy od tego, czy są one przyporządkowane do samochodów wykorzystywanych do celów „mieszanych”. Jeżeli tak, limit 50% niewątpliwie obowiązuje. W przeciwnym razie z faktur za wynajem miejsc parkingowych również w tym zakresie mogą Państwo odliczać VAT w całości. Należy jednak pamiętać, że przyjęcie takiego stanowiska jest ryzykowne i może prowadzić do konfliktu z organami podatkowymi.


PODSTAWA PRAWNA:

- art. 86a ust. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312


Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA