Jakie skutki mają korekty faktur spowodowane obniżeniem ceny

REKLAMA
REKLAMA
Największym utrudnieniem jest podnoszona przez organy podatkowe konieczność przypisania otrzymanego rabatu do konkretnej pozycji sprzedanego towaru lub usługi, co powoduje, że faktura korygująca wystawiana po udzieleniu rabatu np. z tytułu przekroczenia obrotu może mieć setki pozycji odwołujących się do konkretnych zakupów. W związku z tak mało praktycznym podejściem do zagadnienia przez przepisy i organy podatkowe w praktyce obrotu gospodarczego wykształciły się inne praktyki będące substytutem rabatu, w tym przede wszystkim praktyka premii pieniężnej wypłacana przez sprzedającego kupującemu ze względu na osiągnięty obrót, tj. wielkość zakupów, terminową płatność lub spełnienie podobnych warunków.
Po wejściu Polski do UE, w związku z nową definicją usług, powstało wielkie zamieszanie, czy takie premie pieniężne powinny być opodatkowane VAT jako usługa. Problem został zauważony przez fiskusa i w interpretacji z 30 grudnia 2004 r. minister finansów wskazał, że bonusy i premie, w stosunku do których istnieje możliwość powiązania ich z konkretną dostawą, powinny być traktowane jako rabat obniżający obrót, natomiast bonusy i premie niezwiązane z konkretną dostawą, a przyznane kontrahentowi np. z tytułu dokonania zakupów o określonej wartości lub ilości, w określonym czasie albo uzależnione od dokonywania terminowych płatności za zrealizowane dostawy, stanowią świadczenie usług. Ewentualny problem z błędnym dokumentowaniem bonusów i premii nie wydawał się istotny do momentu istnienia art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy o VAT, który dawał prawo do odliczenia VAT w pewnych przypadkach nawet jeżeli bonus/premia nie powinny podlegać opodatkowaniu VAT.
Wymienione przepisy przestały jednak obowiązywać, a co więcej, orzecznictwo sądów administracyjnych - jak się wydaje - nie akceptuje w pełni poglądu wyrażonego przez ministra finansów. W ostatnich orzeczeniach np. NSA z 6 lutego 2007 r. (sygn. aktI FSK 94/06) sąd uznał, że za usługę nie można uznać obrotów w wysokości określonej umownie osiągniętych przez nabywcę towarów, a premia wypłacona przez sprzedawcę w razie osiągnięcia określonego progu obrotów nie jest dla nabywcy wynagrodzeniem za świadczone usługi. Także stanowiska organów podatkowych nie są w wydawanych interpretacjach w pełni jednolite. Oznacza to, że podatnicy powinni znowu z większą uwagą podchodzić do kwestii bonusów i premii w obrocie gospodarczym, tak żeby uniknąć potencjalnych, negatywnych konsekwencji w VAT w postaci nieodliczalnego podatku naliczonego oraz dodatkowej sankcji.
Kliknij aby zobaczyć ilustrację.
Robert Pasternak, partner Deloitt
ROBERT PASTERNAK
partner Deloitt
Not. EM
REKLAMA
REKLAMA