REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki związane z nabyciem środka transportu z terytorium innego (niż RP) kraju UE

 Forum Doradców Podatkowych
Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.
Obowiązki związane z nabyciem środka transportu z terytorium innego (niż RP) kraju UE /Fot. Fotolia
Obowiązki związane z nabyciem środka transportu z terytorium innego (niż RP) kraju UE /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Procedury VAT związane z nabyciem środka transportu z terytorium Unii Europejskiej (ze szczególnym uwzględnieniem zmian przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2015 r.)

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2014 r. poz. 312, której przepisy w większości zaczęły obowiązywać od dnia 1 kwietnia 2014 r. uchyliła przepisy w zakresie wydawania przez organy podatkowe zaświadczeń:

1) o uiszczeniu przez podatników podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

nabycia środka transportu, oraz

2) o braku obowiązku uiszczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego

nabycia środka transportu.

Sprzedaż leasingowanego samochodu - rozliczenie VAT

Jednakże przepis przejściowy spowodował, że przepisy te przestały obowiązywać dopiero od dnia 1 stycznia 2015 r. Nie oznacza to jednak, że od dnia 1 stycznia 2015 podatnicy, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu nie mają w związku z tą czynnością żadnych obowiązków wobec organu podatkowego.

Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia (WNT) środka transportu podatnicy w dalszym ciągu mają obowiązek składać informacje lub deklaracje oraz w przypadku rejestracji tych środków transportu również dokonać zapłaty VAT.

W przypadku, gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o której mowa w ust. 1-3 (VAT-7, VAT-7K, VAT-7D) lub ust. 8 (VAT-8), dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywania nowych środków transportu składają w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

UWAGA!

W ww. przypadku podatnicy mają obowiązek złożyć deklarację VAT-10 (DEKLARACJA DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG PRZY WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWYM NABYCIU NOWYCH ŚRODKÓW TRANSPORTU).

Co to znaczy „nowy środek transportu”?

Ilekroć w ustawie VAT jest mowa o nowych środkach transportu – rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

UWAGA!

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) występuje zawsze, gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że również w przypadku dostawy do innego kraju UE nowego środka transportu przez podmiot niebędący podatnikiem w rozumieniu ustawy VAT taka dostawa stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i podatnik ma w takim przypadku obowiązek złożenia deklaracji VAT-11 (DEKLARACJA DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG OD WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWEJ DOSTAWY NOWEGO ŚRODKA TRANSPORTU).

UWAGA!

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) występuje zawsze, gdy przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, niebędące podatnikami, o których mowa w art. 15, dokonujące okazjonalnie wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Obowiązek zapłaty podatku

W związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem środka transportu u podatnika może również wystąpić obowiązek zapłaty podatku VAT z tytułu tej transakcji. Obowiązek ten wystąpi w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju

lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

W ww. przypadkach nabywcy są obowiązani:

  • bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu,
  • przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu (VAT-23), do niniejszej informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Czy można odliczać VAT od samochodów na podstawie przepisów unijnych?

UWAGA!

Obowiązek zapłaty podatku z tytułu WNT środka transportu wystąpi jeśli:

– podmiot niebędący podatnikiem VAT dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu;

podatnik VAT, który dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu będzie chciał dokonać rejestracji nabytego środka transportu.


Artykuł stanowi fragment książki „VAT i samochód”

Autor: Janusz Piotrowski

Data wydania: sierpień 2015

Wydawnictwo Forum Doradców Podatkowych

Strona internetowa: www.tax.pl

Książka „VAT i samochód” omawia zagadnienia związane z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi przez podatników w prowadzonej działalności gospodarczej. Przedstawiono w niej tematy w oparciu o przepisy podatkowe obowiązujące do dnia 31 marca 2014 r. oraz od dnia 1 kwietnia 2014 r. i najnowsze zmiany po 1 lipca 2015 r. wraz z dokonanymi porównaniami w jakich obszarach nastąpią zmiany w VAT. W celu przybliżenia poruszonych w książce zagadnień zamieszczono w niej wiele przykładów, które mogą okazać się pomocne przy analizowaniu zwłaszcza nowej problematyki. Ponadto publikacja zawiera załączniki (wzory pism i ewidencji), przepisy prawne, a także interpretacje organów podatkowych oraz orzeczenia sądów administracyjnych dot. kwestii związanych z pojazdami samochodowymi.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA