REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obowiązki związane z nabyciem środka transportu z terytorium innego (niż RP) kraju UE

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
 Forum Doradców Podatkowych
Praktyczne publikacje dla przedsiębiorców, księgowych, doradców podatkowych i kandydatów na doradców podatkowych.
Obowiązki związane z nabyciem środka transportu z terytorium innego (niż RP) kraju UE /Fot. Fotolia
Obowiązki związane z nabyciem środka transportu z terytorium innego (niż RP) kraju UE /Fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Procedury VAT związane z nabyciem środka transportu z terytorium Unii Europejskiej (ze szczególnym uwzględnieniem zmian przepisów obowiązujących od dnia 1 stycznia 2015 r.)

REKLAMA

Autopromocja

Ustawa z dnia 7 lutego 2014 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw – Dz. U. z 2014 r. poz. 312, której przepisy w większości zaczęły obowiązywać od dnia 1 kwietnia 2014 r. uchyliła przepisy w zakresie wydawania przez organy podatkowe zaświadczeń:

1) o uiszczeniu przez podatników podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego

Dalszy ciąg materiału pod wideo

nabycia środka transportu, oraz

2) o braku obowiązku uiszczenia podatku z tytułu wewnątrzwspólnotowego

nabycia środka transportu.

Sprzedaż leasingowanego samochodu - rozliczenie VAT

REKLAMA

Jednakże przepis przejściowy spowodował, że przepisy te przestały obowiązywać dopiero od dnia 1 stycznia 2015 r. Nie oznacza to jednak, że od dnia 1 stycznia 2015 podatnicy, którzy dokonują wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu nie mają w związku z tą czynnością żadnych obowiązków wobec organu podatkowego.

Zgodnie bowiem z obowiązującymi przepisami, w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia (WNT) środka transportu podatnicy w dalszym ciągu mają obowiązek składać informacje lub deklaracje oraz w przypadku rejestracji tych środków transportu również dokonać zapłaty VAT.

W przypadku, gdy podatnicy, o których mowa w art. 15, oraz podmioty niebędące podatnikami wymienionymi w art. 15, niemające obowiązku składania deklaracji podatkowej, o której mowa w ust. 1-3 (VAT-7, VAT-7K, VAT-7D) lub ust. 8 (VAT-8), dokonują jedynie wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu, deklarację podatkową w zakresie nabywania nowych środków transportu składają w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego z tego tytułu.

UWAGA!

W ww. przypadku podatnicy mają obowiązek złożyć deklarację VAT-10 (DEKLARACJA DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG PRZY WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWYM NABYCIU NOWYCH ŚRODKÓW TRANSPORTU).

Co to znaczy „nowy środek transportu”?

Ilekroć w ustawie VAT jest mowa o nowych środkach transportu – rozumie się przez to przeznaczone do transportu osób lub towarów pojazdy lądowe napędzane silnikiem o pojemności skokowej większej niż 48 centymetrów sześciennych lub o mocy większej niż 7,2 kilowata, jeżeli przejechały nie więcej niż 6.000 kilometrów lub od momentu dopuszczenia ich do użytku upłynęło nie więcej niż 6 miesięcy; za moment dopuszczenia do użytku pojazdu lądowego uznaje się dzień, w którym został on pierwszy raz zarejestrowany w celu dopuszczenia do ruchu drogowego lub w którym po raz pierwszy podlegał on obowiązkowi rejestracji w celu dopuszczenia do ruchu drogowego w zależności od tego, która z tych dat jest wcześniejsza; jeżeli nie można ustalić dnia pierwszej rejestracji pojazdu lądowego lub dnia, w którym podlegał on pierwszej rejestracji, za moment dopuszczenia do użytku tego pojazdu uznaje się dzień, w którym został on wydany przez producenta pierwszemu nabywcy, lub dzień, w którym został po raz pierwszy użyty dla celów demonstracyjnych przez producenta.

UWAGA!

Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (WNT) występuje zawsze, gdy przedmiotem nabycia są nowe środki transportu.

Należy w tym miejscu zwrócić uwagę, że również w przypadku dostawy do innego kraju UE nowego środka transportu przez podmiot niebędący podatnikiem w rozumieniu ustawy VAT taka dostawa stanowi wewnątrzwspólnotową dostawę towarów i podatnik ma w takim przypadku obowiązek złożenia deklaracji VAT-11 (DEKLARACJA DLA PODATKU OD TOWARÓW I USŁUG OD WEWNĄTRZWSPÓLNOTOWEJ DOSTAWY NOWEGO ŚRODKA TRANSPORTU).

UWAGA!

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) występuje zawsze, gdy przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, niebędące podatnikami, o których mowa w art. 15, dokonujące okazjonalnie wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu.

Obowiązek zapłaty podatku

W związku z wewnątrzwspólnotowym nabyciem środka transportu u podatnika może również wystąpić obowiązek zapłaty podatku VAT z tytułu tej transakcji. Obowiązek ten wystąpi w przypadku wewnątrzwspólnotowego nabycia nowych środków transportu lub innych środków transportu, jeżeli środek transportu ma być przez nabywcę zarejestrowany na terytorium kraju

lub jeżeli nie podlega rejestracji, a jest użytkowany na terytorium kraju.

W ww. przypadkach nabywcy są obowiązani:

  • bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacenia podatku w terminie 14 dni od dnia powstania obowiązku podatkowego na rachunek urzędu,
  • przedłożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgodnie z ustalonym wzorem informację o nabywanych środkach transportu (VAT-23), do niniejszej informacji dołącza się kopię faktury potwierdzającej nabycie środka transportu przez podatnika.

Czy można odliczać VAT od samochodów na podstawie przepisów unijnych?

UWAGA!

Obowiązek zapłaty podatku z tytułu WNT środka transportu wystąpi jeśli:

– podmiot niebędący podatnikiem VAT dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia nowego środka transportu;

podatnik VAT, który dokona wewnątrzwspólnotowego nabycia środka transportu będzie chciał dokonać rejestracji nabytego środka transportu.


Artykuł stanowi fragment książki „VAT i samochód”

Autor: Janusz Piotrowski

Data wydania: sierpień 2015

Wydawnictwo Forum Doradców Podatkowych

Strona internetowa: www.tax.pl

Książka „VAT i samochód” omawia zagadnienia związane z pojazdami samochodowymi wykorzystywanymi przez podatników w prowadzonej działalności gospodarczej. Przedstawiono w niej tematy w oparciu o przepisy podatkowe obowiązujące do dnia 31 marca 2014 r. oraz od dnia 1 kwietnia 2014 r. i najnowsze zmiany po 1 lipca 2015 r. wraz z dokonanymi porównaniami w jakich obszarach nastąpią zmiany w VAT. W celu przybliżenia poruszonych w książce zagadnień zamieszczono w niej wiele przykładów, które mogą okazać się pomocne przy analizowaniu zwłaszcza nowej problematyki. Ponadto publikacja zawiera załączniki (wzory pism i ewidencji), przepisy prawne, a także interpretacje organów podatkowych oraz orzeczenia sądów administracyjnych dot. kwestii związanych z pojazdami samochodowymi.

Podyskutuj o tym na naszym FORUM

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA