REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi nadzoru budowlanego

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Świadczę usługi nadzoru inwestorskiego/budowlanego. Czy ustalając obowiązek podatkowy, należy w tym przypadku stosować takie same zasady opodatkowania jak w przypadku usług budowlanych? Gdy są związane z budownictwem mieszkaniowym, czy możemy zastosować stawkę 7%? Czy częściowe wykonanie usługi musi być potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym?

rada

REKLAMA

Autopromocja

Nie, ustalając obowiązek podatkowy, nie należy w tym przypadku stosować takich samych zasad opodatkowania jak w przypadku usług budowlanych. Usługi te są opodatkowane stawką 22%. Wykonanie usługi nie musi być potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym.

uzasadnienie

Dla usług budowlanych i budowlano-montażowych przewidziano specjalne zasady ustalania obowiązku podatkowego. Powstaje od z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, czy usługi nadzoru budowlanego można zaliczyć do usług budowlanych. Decydujące znaczenie będzie miała w tym przypadku PKWiU, ponieważ dla celów rozliczeń VAT usługi są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki. Usługi budowlane zostały sklasyfikowane w PKWiU 45. Natomiast usługi nadzoru budowlanego wymienione są w grupowaniu PKWiU 74.20.60 - Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej. Jak wynika z objaśnień do PKWiU, w tym grupowaniu znajdują się między innymi usługi zarządzania projektem w zakresie budownictwa. Dlatego nie będą miały w tym przypadku zastosowania specjalne zasady ustalania obowiązku podatkowego. Nie jest też wymagane posiadanie protokołów odbioru. Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury - pod warunkiem że zostanie wystawiona nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma zaliczkę, obowiązek podatkowy powstanie w dniu jej otrzymania, w tej części.

W piśmie z 6 lipca 2005 r. nr XII-2/443-137/TZ-98/05/BS Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni: „Wymienione w zapytaniu usługi nadzoru budowlanego nie mieszczą się w definicji robót budowlanych, dla których określono szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym zdaniem tut. organu w stosunku do odpłatnego świadczenia usług nadzoru budowlanego mają zastosowanie ogólne zasady powstawania obowiązku podatkowego, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi”.

PRZYKŁAD

REKLAMA

Podatnik 15 marca zakończył prace związane z nadzorem budowlanym, zapłatę według umowy ma otrzymać w terminie 45 dni do dnia wykonania umowy. Obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury, pod warunkiem że zostanie wystawiona do 22 marca. W przeciwnym razie obowiązek podatkowy powstanie 22 marca.

Pańskiej firmie nie przysługuje również prawo do zastosowania stawki 7%, gdy usługi nadzoru budowlanego związane są budownictwem mieszkaniowym. Stawkę 7% można bowiem stosować tylko w stosunku do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jak już zostało wspomniane, są to usługi sklasyfikowane w grupowaniu 45 PKWiU (roboty budowlane). Dlatego pojęcia te należy rozumieć w następujący sposób:

1) budowa to - według PKWiU - wszelkie prace polegające na wznoszeniu nowych budynków oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2) remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa to - według PKWiU - prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem już istniejących budynków.

Potwierdzają to również organy podatkowe. Jak czytamy w piśmie z 1 lutego 2005 r. nr ZP/443-1/2005 Urzędu Skarbowego w Obornikach Wielkopolskich: „Zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług dla usług nadzoru budowlanego mieszczących się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 74.20 należy zastosować stawkę podstawą w wysokości 22%”.

• art. 19 ust. 4, art. 41 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kiedy można zasiedzieć udział w nieruchomości (np. jako współwłaściciel)? Czy trzeba płacić podatek od takiego zasiedzenia?

Własność udziału w nieruchomości, podobnie jak całą nieruchomość, można nabyć przez zasiedzenie. Przesłankami nabycia własności udziału w tym trybie jest samoistne posiadanie i upływ określonego wymaganego czasu, który w przypadku dobrej wiary posiadacza wynosi lat 20, a w przypadku złej wiary 30 lat. Zasiedzenie udziału może nastąpić zarówno wówczas gdy każdy ze współposiadaczy korzysta z całej rzeczy, lecz również wówczas, gdy każdy ze współposiadaczy uważa się za posiadacza samoistnego posiadanej części, której się nie da fizycznie wydzielić (por. uchwałę SN z 26.01.1978 r., sygn.akt III CZP 96/77). Warto też podkreślić, że zasiedzieć udział w nieruchomości może zarówno osoba trzecia, jak i jej współwłaściciel.
Tym niemniej zasiedzenie udziału we współwłasności nieruchomości nie przebiega identycznie jak zasiedzenie całej nieruchomości czego trzeba mieć świadomość, a w określonych okolicznościach może też być ono w ogóle niemożliwe.

Odprawa lub odszkodowanie dla pracownika przy odejściu z pracy a podatek. NSA: Nie nazwa świadczenia lecz jego charakter decyduje o opodatkowaniu

Restrukturyzacja zatrudnienia u danego pracodawcy polega niejednokrotnie na wdrożeniu programu dobrowolnych odejść, a następnie procedury zwolnień grupowych. Elementem obu tych rozwiązań są wypłacane pracownikom przez pracodawcę świadczenia o charakterze odpraw pracowniczych. Źródłem kontrowersji stało się opodatkowanie tych świadczeń podatkiem dochodowym PIT. W wyroku z 19 listopada 2024 r. Naczelny Sąd Administracyjny, podzielając dotychczasową, ugruntowaną linię orzeczniczą tego Sądu, wyjaśnia, czy tego typu “odszkodowanie” wolne jest od podatku dochodowego.

Emerycie, myślałeś, że z racji wieku masz prawo do ulgi rehabilitacyjnej? Fiskus odpowiada krótko i wprost

Samo bycie emerytem nie wystarczy! Aby skorzystać z ulgi rehabilitacyjnej, musisz mieć status osoby niepełnosprawnej lub utrzymywać taką osobę. Sprawdź, kto według fiskusa faktycznie może liczyć na odliczenie i dlaczego wiek nie daje automatycznych przywilejów.

Podatek od spadków i darowizn w 2025 r. - skale i grupy podatkowe, kwoty wolne od podatku

Jakie skale podatkowe i kwoty wolne od podatku obowiązują w 2025 roku? Okazuje się, że od lipca 2023 r. nie zmieniły się przepisy w tym zakresie.

REKLAMA

Polscy przedsiębiorcy mają dość! W 2025 roku oczekują niższych podatków i pilnych reform

Zawiłe przepisy, rosnące koszty i biurokratyczna udręka – polskie firmy jasno mówią, czego potrzebują od rządu w 2025 roku. Priorytetem są niższe podatki, walka z inflacją i tańsze kredyty. Transport alarmuje o brakach kadrowych, a budownictwo czeka na unijne środki. Czy władze wysłuchają głosu przedsiębiorców?

Terminy płatności składek do ZUS i przekazywania dokumentów rozliczeniowych w 2025 roku

Płatnicy składek mają obowiązek przekazywania do Zakładu Ubezpieczeń Społecznych dokumentów rozliczeniowych i oczywiście płacenia składek. Muszą to robić co miesiąc w określonych terminach.

Pożyczka między firmami bez VAT? Czy może potencjalna bomba zegarowa dla Twoich rozliczeń!

Zwolnienie z VAT przy pożyczkach między firmami brzmi kusząco, ale co jeśli rezygnacja z niego może zrujnować Twoje rozliczenia? Sprawdź, dlaczego ta decyzja to coś więcej niż tylko formalność i jak wpłynie na Twoje podatki!

Kawa z INFORLEX. Fundacja rodzinna w praktyce

Fundacja rodzinna w praktyce – zapraszamy na bezpłatne spotkanie online z cyklu 𝐊𝐚𝐰a 𝐳 𝐈𝐍𝐅𝐎𝐑𝐋𝐄𝐗. Bezpłatne spotkanie online odbędzie się 12.02.25 o g𝐨𝐝𝐳𝐢𝐧ie. 𝐓𝐞𝐦𝐚𝐭em spotkania będą fundacja rodzinna w praktyce.

REKLAMA

Mezoinwestycje w MŚP. Czym jest zdolność finansowa i jak ją wykazać? Jak uniknąć błędów w staraniach o dotacje unijne?

To dość oczywiste że zdolność finansowa przedsiębiorstwa stanowi jeden z kluczowych obszarów, determinujących sukces w procesie aplikowania o środki unijne. W szczególności, kiedy mowa o konkursie Mezoinwestycje w MŚP, w którym minimalna wartość dofinansowania to 2 mln PLN, a poziom dofinansowania wynosi nawet do 60% kosztów netto planowanej inwestycji. Wnioskodawca w procesie aplikacyjnym zobowiązany jest wykazać przed instytucją oceniającą swą zdolność finansową do realizacji planowanego przedsięwzięcia.

Emerycie, skarbowy już na Ciebie czeka! Koniecznie sprawdź swój PIT przed tą datą

Do końca lutego emeryci i renciści otrzymają formularze PIT od ZUS i KRUS. W zależności od tego, jaki dokument dostaniesz – PIT-40A czy PIT-11A – może się okazać, że musisz złożyć zeznanie podatkowe. Sprawdź, co zrobić, by uniknąć problemów i czy 30 kwietnia to dla Ciebie ważny termin!

REKLAMA