REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować usługi nadzoru budowlanego

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Świadczę usługi nadzoru inwestorskiego/budowlanego. Czy ustalając obowiązek podatkowy, należy w tym przypadku stosować takie same zasady opodatkowania jak w przypadku usług budowlanych? Gdy są związane z budownictwem mieszkaniowym, czy możemy zastosować stawkę 7%? Czy częściowe wykonanie usługi musi być potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym?

rada

REKLAMA

REKLAMA

Nie, ustalając obowiązek podatkowy, nie należy w tym przypadku stosować takich samych zasad opodatkowania jak w przypadku usług budowlanych. Usługi te są opodatkowane stawką 22%. Wykonanie usługi nie musi być potwierdzone protokołem zdawczo-odbiorczym.

uzasadnienie

Dla usług budowlanych i budowlano-montażowych przewidziano specjalne zasady ustalania obowiązku podatkowego. Powstaje od z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia wykonania tych usług. Aby odpowiedzieć na pytanie, należy ustalić, czy usługi nadzoru budowlanego można zaliczyć do usług budowlanych. Decydujące znaczenie będzie miała w tym przypadku PKWiU, ponieważ dla celów rozliczeń VAT usługi są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki. Usługi budowlane zostały sklasyfikowane w PKWiU 45. Natomiast usługi nadzoru budowlanego wymienione są w grupowaniu PKWiU 74.20.60 - Usługi kierowania przedsięwzięciami związanymi z obiektami budowlanymi i inżynierii lądowej i wodnej. Jak wynika z objaśnień do PKWiU, w tym grupowaniu znajdują się między innymi usługi zarządzania projektem w zakresie budownictwa. Dlatego nie będą miały w tym przypadku zastosowania specjalne zasady ustalania obowiązku podatkowego. Nie jest też wymagane posiadanie protokołów odbioru. Obowiązek podatkowy powstanie z chwilą wystawienia faktury - pod warunkiem że zostanie wystawiona nie później niż w 7 dniu, licząc od dnia wykonania usługi. Gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma zaliczkę, obowiązek podatkowy powstanie w dniu jej otrzymania, w tej części.

REKLAMA

W piśmie z 6 lipca 2005 r. nr XII-2/443-137/TZ-98/05/BS Pierwszego Urzędu Skarbowego w Gdyni: „Wymienione w zapytaniu usługi nadzoru budowlanego nie mieszczą się w definicji robót budowlanych, dla których określono szczególny moment powstania obowiązku podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym zdaniem tut. organu w stosunku do odpłatnego świadczenia usług nadzoru budowlanego mają zastosowanie ogólne zasady powstawania obowiązku podatkowego, tj. z chwilą wystawienia faktury, nie później jednak niż w 7 dniu, licząc od dnia wydania towaru lub wykonania usługi”.

PRZYKŁAD

Podatnik 15 marca zakończył prace związane z nadzorem budowlanym, zapłatę według umowy ma otrzymać w terminie 45 dni do dnia wykonania umowy. Obowiązek podatkowy powstanie w dniu wystawienia faktury, pod warunkiem że zostanie wystawiona do 22 marca. W przeciwnym razie obowiązek podatkowy powstanie 22 marca.

Pańskiej firmie nie przysługuje również prawo do zastosowania stawki 7%, gdy usługi nadzoru budowlanego związane są budownictwem mieszkaniowym. Stawkę 7% można bowiem stosować tylko w stosunku do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części, zaliczonych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Jak już zostało wspomniane, są to usługi sklasyfikowane w grupowaniu 45 PKWiU (roboty budowlane). Dlatego pojęcia te należy rozumieć w następujący sposób:

1) budowa to - według PKWiU - wszelkie prace polegające na wznoszeniu nowych budynków oraz budowli, począwszy od przygotowania terenu przez zróżnicowany zakres robót ziemnych, fundamentowych (stan zerowy), wykonywanie elementów nośnych, przegród budowlanych, układanie i pokrywanie dachów (stan surowy) do robót montażowych, instalacyjnych i wykończeniowych,

2) remont, modernizacja, termomodernizacja lub przebudowa to - według PKWiU - prace związane z przebudową, rozbudową, nadbudową, modernizacją, rozbiórką, odbudową, remontem już istniejących budynków.

Potwierdzają to również organy podatkowe. Jak czytamy w piśmie z 1 lutego 2005 r. nr ZP/443-1/2005 Urzędu Skarbowego w Obornikach Wielkopolskich: „Zgodnie z art. 41 ust. 1 powołanej wyżej ustawy o podatku od towarów i usług dla usług nadzoru budowlanego mieszczących się według Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) w grupowaniu 74.20 należy zastosować stawkę podstawą w wysokości 22%”.

• art. 19 ust. 4, art. 41 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Czy można skorzystać z ulgi na dziecko, gdy pełnoletni syn otrzymuje żołd? Roczne rozliczenie podatkowe może być skomplikowane

Czy fakt, że syn pobrał żołd, sprawia, że jego rodzice nie mogą skorzystać w rocznym rozliczeniu podatkowym z ulgi prorodzinnej, tzw. ulgi na dziecko? W takiej sprawie wydał interpretację indywidualną Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Warto znać to rozstrzygnięcie przed złożeniem zeznania podatkowego.

KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS objaśnia jak liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

REKLAMA

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

REKLAMA

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA