REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy nieodpłatna pomoc prawna świadczona przez kancelarie podlega VAT

Tomasz Krywan
Tomasz Krywan
Doradca podatkowy; specjalista w zakresie prawa podatkowego. Autor wielu praktycznych odpowiedzi na pytania z zakresu prawa podatkowego i licznych publikacji na ten temat.
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza kancelaria świadczy również nieodpłatną pomoc prawną, tzw. pro publico bono. Czy taka nieodpłatna pomoc prawna podlega VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Nieodpłatna pomoc prawna pro publico bono udzielana przez prawników (adwokatów, radców prawnych, etc.) będących czynnymi podatnikami VAT podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług według stawki podstawowej 22%, gdy przysługiwało prawo do odliczenia VAT w związku z tymi czynnościami. Szczegóły znajdują się w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Nieodpłatna pomoc prawna pro publico bono udzielana przez prawników będących czynnymi podatnikami VAT podlega opodatkowaniu VAT jako nieodpłatne świadczenie usług według stawki podstawowej 22%. Nie będzie podlegała opodatkowaniu tylko wówczas, gdy przy świadczeniu takiej pomocy prawnicy nie korzystają z żadnych towarów i usług, przy nabyciu których przysługiwało im prawo do odliczenia.

REKLAMA

Opodatkowaniu VAT podlegają czynności wymienione w art. 5 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, w szczególności odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jednocześnie w pewnych określonych przepisami sytuacjach za odpłatne dostawy towarów i odpłatne świadczenie usług uważa się czynności nieodpłatne.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zakres, w jakim nieodpłatne świadczenie usług traktuje się jako odpłatne świadczenie usług (co wiąże się z opodatkowaniem VAT takiego nieodpłatnego świadczenia usług), określa art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zakres ten obejmuje wszelkie nieodpłatne świadczenie usług, które nie jest związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez podatnika. Pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami, w całości lub w części.

Kiedy pomoc prawna podlega VAT

Nieodpłatna pomoc prawna pro publico bono udzielana przez prawników, tj. adwokatów, radców prawnych, będących czynnymi podatnikami VAT podlega podatkowaniu VAT 22%.

Udzielanie takiej pomocy stanowi bowiem w istocie nieodpłatne świadczenie usług prawniczych. Usługi te nie są wykonywane na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej. Tym samym nie są związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa przez prawników będących czynnymi podatnikami VAT. Również często do prowadzenia tych spraw prawnicy wykorzystują z reguły towary i usługi, przy nabyciu których podatnikom przysługiwało prawo do odliczenia VAT (np. komputer, programy prawnicze, usługi telekomunikacyjne, usługi wynajmu lokalu, w którym znajduje się kancelaria, materiały biurowe). Dlatego gdy zakupy, od których prawnik odlicza VAT, służą również udzielaniu bezpłatnych porad prawnych i w myśl art. 8 ust. 2 ustawy czynności te należy traktować jak usługi świadczone odpłatnie. Dlatego należy je opodatkować.

Kiedy pomoc prawna nie podlega VAT

Nieodpłatna pomoc prawna pro publico bono świadczona przez prawników będących czynnymi podatnikami VAT nie podlega opodatkowaniu VAT tylko wówczas, gdy przy świadczeniu takiej pomocy nie korzystają oni z żadnych towarów i usług, przy nabyciu których przysługiwało im prawo do odliczenia.

Przykład

Jeśli adwokat nieodpłatnie będzie pełnić dyżur telefoniczny w jakiejś instytucji i będzie udzielać nieodpłatnych porad prawnych bez wykorzystania takich towarów i usług (w szczególności bez wykorzystania „firmowego” komputera i „firmowych” programów prawniczych), takie nieodpłatne świadczenie usług prawniczych nie będzie podlegało opodatkowaniu VAT.

Stanowisko organów podatkowych

Organy podatkowe przychylają się do stanowiska, że jeśli przy świadczeniu bezpłatnych usług prawnych podatnik, tj. prawnik, wykorzystuje towary, od których odliczył VAT, wówczas takie nieodpłatne świadczenie podlega VAT.

Tytułem przykładu wskazać można pismo Naczelnika I Urzędu Skarbowego w Częstochowie z 2 lutego 2007 r. nr PP/443-87/06, w którym czytamy, że: „Podatnik w ramach prowadzonej działalności gospodarczej świadczy za wynagrodzeniem usługi prawnicze, stanowiące - w świetle przytoczonego wyżej art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy - czynności podlegające opodatkowaniu. Usługi te nie korzystają ze zwolnienia od podatku. Podatnik jest zatem uprawniony do dokonywania odliczeń podatku naliczonego przy dokonywanych zakupach towarów i usług. Jeżeli zatem zakupy te służą również udzielaniu bezpłatnych porad prawnych, to w myśl art. 8 ust. 2 ustawy czynności te należy traktować jak usługi świadczone odpłatnie, co oznacza, że należy je opodatkować”.

• art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 8 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz. U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2007 r. Nr 192, poz. 1382

Tomasz Krywan

konsultant podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

REKLAMA

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

REKLAMA

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA