REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zmiana terminu płatności na fakturze

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Otrzymałam faktury, na których jest inny termin płatności niż ten, który wynika z umowy. Jak można zmienić termin płatności na fakturze?

Termin płatności na fakturze może poprawić sprzedawca, wystawiając fakturę korygującą. Wprawdzie wykazanie na fakturze terminu płatności nie jest obligatoryjne, ale może mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego. Termin płatności nie został umieszczony w katalogu danych określonych w § 9 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie faktur, jakie powinna zawierać prawidłowo wystawiona faktura VAT. Wyjątkiem są faktury oznaczone jako „Faktura VAT-MP” wystawione przez „małego podatnika”, który stosuje kasową metodę rozliczania VAT.

REKLAMA

Autopromocja

REKLAMA

W pozostałych przypadkach termin płatności może być ustalony na podstawie zawartej umowy albo wykazany na fakturze VAT (mimo że jego określenie nie jest obligatoryjne). Szczególnie może to dotyczyć faktur dokumentujących usługi określone w art. 19 ust. 13 ustawy o VAT, dla których obowiązek podatkowy jest wyznaczony przez termin płatności. Z tego względu ma on istotne znaczenie dla prawidłowego rozliczenia VAT dla wystawcy faktury. Nabywca natomiast nie jest nim związany dla określenia terminu odliczenia VAT z otrzymanej faktury (z wyjątkiem faktur za media). Niezależnie od wskazanego w fakturze terminu płatności, odlicza on wykazany w niej VAT na zasadach ogólnych. Przepisy ww. rozporządzenia w sprawie faktur nie rozstrzygają jednoznacznie, kto jest uprawniony do korekty terminu płatności wykazanego w fakturze VAT, tj. czy powinien skorygować go wystawca faktury fakturą korygującą, czy też leży to w zakresie uprawnień nabywcy, który mógłby tego dokonać notą korygującą.

Faktury korygujące służą do poprawiania błędów w części zasadniczej faktury, tj. takich, które określane są przez dostawcę towaru lub usługi, a mianowicie dotyczą: przedmiotu sprzedaży, jego ceny i wartości, stawki opodatkowania, kwoty podatku oraz wszelkich informacji, do których wykazania na fakturze jest zobowiązany jej wystawca, w jakiejkolwiek innej pozycji faktury. Generalnie wystawca faktury ma prawo do korekty każdej zawartej w fakturze informacji.

Uprawnień takich nie posiada natomiast nabywca. Zakres korekty faktury notą korygującą jest znacznie ograniczony. Może on dotyczyć jedynie takich informacji, które wiążą się zwłaszcza ze sprzedawcą lub nabywcą, oznaczeniem towaru lub usługi. Korekta pozostałych informacji zawartych w fakturze leży wyłącznie w gestii jej wystawcy.

Nie jest dopuszczalna korekta notą korygującą pomyłek określonych w § 9 ust. 1 pkt 5-12, czyli:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• jednostki miary i ilości sprzedanych towarów lub rodzaju wykonanych usług,

• ceny jednostkowej towaru lub usługi bez kwoty podatku (ceny jednostkowej netto),

• wartości towarów lub wykonanych usług, których dotyczy sprzedaż, bez kwoty podatku (wartości sprzedaży netto),

• stawki podatku,

• sumy wartości sprzedaży netto towarów lub wykonanych usług, z podziałem na poszczególne stawki podatku i zwolnionych z podatku oraz niepodlegających opodatkowaniu,

• kwoty podatku od sumy wartości sprzedaży netto towarów (usług), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku,

• wartości sprzedaży towarów lub wykonanych usług wraz z kwotą podatku (wartości sprzedaży brutto), z podziałem na kwoty dotyczące poszczególnych stawek podatku lub zwolnionych z podatku, lub niepodlegających opodatkowaniu,

• kwot należności ogółem wraz z należnym podatkiem, wyrażonych cyframi i słownie.

REKLAMA

Powyższy przepis wśród wyłączeń nie wymienia błędów terminu płatności wskazanego na fakturze. Nie oznacza to jednak, że termin płatności może być korygowany notą korygującą. Wynika to jedynie z faktu, że termin płatności nie został wymieniony w przywołanej regulacji jako obligatoryjna informacja, którą powinna zawierać faktura VAT (w odróżnieniu od innych informacji). Ponadto ze względu na okoliczności przedstawione na wstępie należy uznać, że korekta terminu płatności leży w gestii wystawcy faktury. Jego zmiana może mieć jedynie dla niego określone skutki, i to nie tylko pod względem finansowym (w postaci opóźnionego terminu zapłaty), ale również pod względem określenia momentu powstania obowiązku podatkowego w VAT. Dlatego też zmiana tego terminu płatności notą korygującą wykracza poza zakres dopuszczonych uprawnień dokonywania nią korekty faktury.

Reasumując, termin płatności na fakturze powinien być zmieniony fakturą korygującą, ponieważ dla niektórych czynności wyznacza moment powstania obowiązku podatkowego u wystawcy faktury. Nabywca natomiast nie ma prawa ingerować w moment powstania obowiązku podatkowego.

Mariusz Darecki

Podstawa prawna:

§ 9 ust. 1 i 2, § 17 ust. 1 oraz § 18 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2005 r. Nr 102, poz. 860).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

REKLAMA