REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką VAT opodatkować usługi budowlane w budynku mieszkalno-użytkowym

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie problemu związanego ze stawką VAT na usługi budowlane.

1. W 2007 r. zawarliśmy umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego. Urząd statystyczny zakwalifikował budynek do PKOB 111 jako mieszkalny. Do końca 2007 r. zakończyliśmy wszystkie prace związane z pomieszczeniami usługowymi (użytkowanymi przez kontrahenta w grudniu 2007 r.), na które były wystawione faktury (kontrahent zapłacił je do 31 grudnia 2007 r.). W 2008 r. pozostały do wykończenia tylko pomieszczenia w części mieszkalnej. W związku z tym mam problem z ustaleniem stawki VAT na te roboty. Czy w dalszym ciągu do całości robót wykonywanych w części mieszkalnej stosować stawkę 7%? Czy może stosować ją proporcjonalnie do powierzchni całego budynku?

REKLAMA

Autopromocja

2. W 2008 r. zawarliśmy umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego, który został zakwalifikowany do PKOB 12 jako niemieszkalny, ponieważ ponad 50% powierzchni przeznaczonej jest na cele inne niż mieszkalne. Jaką stawkę VAT zastosować na budowę tego budynku?

RADA

1. Do usług budowlanych związanych z częścią mieszkalną w budynku sklasyfikowanym jako mieszkalny można nadal stosować stawkę 7%.

2. Do usług budowlanych związanych z lokalami mieszkalnymi w budynku użytkowym można stosować również stawkę 7%. Do usługi budowlanej związanej z powierzchnią użytkową należy stosować stawkę 22%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Nadal można stosować stawkę 7% do usług budowlanych dotyczących lokali mieszkalnych i części wspólnych budynków sklasyfikowanych w PKOB 11. Stawka 7% nie dotyczy tylko lokali użytkowych w tych budynkach. Stawka VAT na usługi budowlane jest bowiem uzależniona od tego, w jakich budynkach lub lokalach były wykonywane prace. Od 1 stycznia 2008 r. stawka 7% na usługi budowlane ma zastosowanie, gdy dotyczy:

• obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części (PKOB 11), z wyłączeniem lokali użytkowych,

• lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 12 PKOB,

• obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264 PKOB - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Po zmianie przepisów nie ma już wątpliwości, że w przypadku gdy usługa budowlana dotyczy budynków usługowo-mieszkalnych, sklasyfikowanych jako mieszkalne (PKOB 11), do całości obrotu nie można stosować stawki 7%. W stosunku do usług budowlanych dotyczących lokali użytkowych należy stosować stawkę 22%.

Klasyfikując budynek jako mieszkaniowy lub użytkowy, obliczamy stosunek powierzchni mieszkalnej do powierzchni całkowitej. W taki też sposób należy ustalić podstawę opodatkowania stawką 7% i 22%. Powierzchnia całkowita jest definiowana jako suma wszystkich kondygnacji nadziemnych i podziemnych, w tym również poddasza, tarasów, kondygnacji technicznych i magazynowych. Mierzy się ją na poziomie posadzki po obrysie zewnętrznym budynku (łącznie z grubością ścian), z uwzględnieniem tynków, okładzin i balustrad.

 

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku według PKOB nie obejmuje:

• powierzchni elementów budowlanych, m.in. podpór, kolumn, filarów, szybów, kominów;

• powierzchni zajmowanych przez pomieszczenia techniczne instalacji ogólnobudowlanych;

• powierzchni komunikacji, np. klatek schodowych, dźwigów, przenośników.

Natomiast do lokali użytkowych nie należy zaliczać pomieszczeń pomocniczych, piwnic oraz pomieszczeń ogólnego użytkowania (np. wózkarni, suszarni) oraz komórek lokatorskich. Według PKOB jest to część mieszkalna, do której można stosować stawkę 7%. Mimo że sprzedaż mieszkania wraz z garażem lub miejscem postojowym jest klasyfikowana przez większość sądów jako lokal mieszkalny, to jednak w takim przypadku garaże i miejsca postojowe należy zaliczyć do lokali użytkowych.

PRZYKŁAD

Firma świadczy usługi budowlane. Podpisała umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego. Cała powierzchnia budynku wynosi 350 m2, w tym lokale użytkowe 120 m2. Za usługę ma otrzymać 250 000 zł. Dlatego najpierw należy ustalić stosunek powierzchni użytkowej do całej powierzchni: 120/350 = 0,34. Następnie należy ustalić należność opodatkowaną stawką 22% : 250 000 x 0,34 = 85 000 zł i obliczyć należny VAT: 85 000 x 22/122 = 15 327,87 zł oraz wartość netto: 69 672,13 zł.

Natomiast stawką 7% opodatkowana jest należność 165 000 zł. Dlatego VAT należny wyniesie: 165 000 x 7/107 = 10 794,39 zł, a wartość netto: 154 205,61 zł.

REKLAMA

Inaczej będzie wyglądać sytuacja w drugim przypadku, ponieważ dostawa budynków sklasyfikowanych jako użytkowe jest opodatkowana stawką 22%. Wyjątek dotyczy lokali mieszkalnych położonych w tych budynkach. Lokale te są opodatkowane stawką 7%.

Dlatego w drugim przypadku można stawką 7% opodatkować wyłącznie lokale mieszkalne. Pozostałą część budynku należy opodatkować stawką 22%. Do powierzchni lokali mieszkalnych należy zaliczyć przynależne piwnice, strychy, suszarnie, komórki lokatorskie. Podstawę opodatkowania stawką 7% należy ustalić na podstawie stosunku powierzchni lokali mieszkalnych do całej powierzchni budynku.

• art. 41 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA