REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką VAT opodatkować usługi budowlane w budynku mieszkalno-użytkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie problemu związanego ze stawką VAT na usługi budowlane.

1. W 2007 r. zawarliśmy umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego. Urząd statystyczny zakwalifikował budynek do PKOB 111 jako mieszkalny. Do końca 2007 r. zakończyliśmy wszystkie prace związane z pomieszczeniami usługowymi (użytkowanymi przez kontrahenta w grudniu 2007 r.), na które były wystawione faktury (kontrahent zapłacił je do 31 grudnia 2007 r.). W 2008 r. pozostały do wykończenia tylko pomieszczenia w części mieszkalnej. W związku z tym mam problem z ustaleniem stawki VAT na te roboty. Czy w dalszym ciągu do całości robót wykonywanych w części mieszkalnej stosować stawkę 7%? Czy może stosować ją proporcjonalnie do powierzchni całego budynku?

REKLAMA

Autopromocja

2. W 2008 r. zawarliśmy umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego, który został zakwalifikowany do PKOB 12 jako niemieszkalny, ponieważ ponad 50% powierzchni przeznaczonej jest na cele inne niż mieszkalne. Jaką stawkę VAT zastosować na budowę tego budynku?

RADA

1. Do usług budowlanych związanych z częścią mieszkalną w budynku sklasyfikowanym jako mieszkalny można nadal stosować stawkę 7%.

2. Do usług budowlanych związanych z lokalami mieszkalnymi w budynku użytkowym można stosować również stawkę 7%. Do usługi budowlanej związanej z powierzchnią użytkową należy stosować stawkę 22%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Nadal można stosować stawkę 7% do usług budowlanych dotyczących lokali mieszkalnych i części wspólnych budynków sklasyfikowanych w PKOB 11. Stawka 7% nie dotyczy tylko lokali użytkowych w tych budynkach. Stawka VAT na usługi budowlane jest bowiem uzależniona od tego, w jakich budynkach lub lokalach były wykonywane prace. Od 1 stycznia 2008 r. stawka 7% na usługi budowlane ma zastosowanie, gdy dotyczy:

• obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części (PKOB 11), z wyłączeniem lokali użytkowych,

• lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 12 PKOB,

• obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264 PKOB - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

REKLAMA

Po zmianie przepisów nie ma już wątpliwości, że w przypadku gdy usługa budowlana dotyczy budynków usługowo-mieszkalnych, sklasyfikowanych jako mieszkalne (PKOB 11), do całości obrotu nie można stosować stawki 7%. W stosunku do usług budowlanych dotyczących lokali użytkowych należy stosować stawkę 22%.

Klasyfikując budynek jako mieszkaniowy lub użytkowy, obliczamy stosunek powierzchni mieszkalnej do powierzchni całkowitej. W taki też sposób należy ustalić podstawę opodatkowania stawką 7% i 22%. Powierzchnia całkowita jest definiowana jako suma wszystkich kondygnacji nadziemnych i podziemnych, w tym również poddasza, tarasów, kondygnacji technicznych i magazynowych. Mierzy się ją na poziomie posadzki po obrysie zewnętrznym budynku (łącznie z grubością ścian), z uwzględnieniem tynków, okładzin i balustrad.

 

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku według PKOB nie obejmuje:

• powierzchni elementów budowlanych, m.in. podpór, kolumn, filarów, szybów, kominów;

• powierzchni zajmowanych przez pomieszczenia techniczne instalacji ogólnobudowlanych;

• powierzchni komunikacji, np. klatek schodowych, dźwigów, przenośników.

Natomiast do lokali użytkowych nie należy zaliczać pomieszczeń pomocniczych, piwnic oraz pomieszczeń ogólnego użytkowania (np. wózkarni, suszarni) oraz komórek lokatorskich. Według PKOB jest to część mieszkalna, do której można stosować stawkę 7%. Mimo że sprzedaż mieszkania wraz z garażem lub miejscem postojowym jest klasyfikowana przez większość sądów jako lokal mieszkalny, to jednak w takim przypadku garaże i miejsca postojowe należy zaliczyć do lokali użytkowych.

PRZYKŁAD

Firma świadczy usługi budowlane. Podpisała umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego. Cała powierzchnia budynku wynosi 350 m2, w tym lokale użytkowe 120 m2. Za usługę ma otrzymać 250 000 zł. Dlatego najpierw należy ustalić stosunek powierzchni użytkowej do całej powierzchni: 120/350 = 0,34. Następnie należy ustalić należność opodatkowaną stawką 22% : 250 000 x 0,34 = 85 000 zł i obliczyć należny VAT: 85 000 x 22/122 = 15 327,87 zł oraz wartość netto: 69 672,13 zł.

Natomiast stawką 7% opodatkowana jest należność 165 000 zł. Dlatego VAT należny wyniesie: 165 000 x 7/107 = 10 794,39 zł, a wartość netto: 154 205,61 zł.

REKLAMA

Inaczej będzie wyglądać sytuacja w drugim przypadku, ponieważ dostawa budynków sklasyfikowanych jako użytkowe jest opodatkowana stawką 22%. Wyjątek dotyczy lokali mieszkalnych położonych w tych budynkach. Lokale te są opodatkowane stawką 7%.

Dlatego w drugim przypadku można stawką 7% opodatkować wyłącznie lokale mieszkalne. Pozostałą część budynku należy opodatkować stawką 22%. Do powierzchni lokali mieszkalnych należy zaliczyć przynależne piwnice, strychy, suszarnie, komórki lokatorskie. Podstawę opodatkowania stawką 7% należy ustalić na podstawie stosunku powierzchni lokali mieszkalnych do całej powierzchni budynku.

• art. 41 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Odpowiedzialność osobista członków zarządu za długi i podatki spółki. Co zrobić, by jej uniknąć?

Odpowiedzialność osobista członków zarządu bywa często bagatelizowana. Tymczasem kwestia ta może urosnąć do rangi rzeczywistego problemu na skutek zaniechania. Wystarczy zbyt długo zwlekać z oceną sytuacji finansowej spółki albo błędnie zinterpretować oznaki niewypłacalności, by otworzyć sobie drogę do realnej odpowiedzialności majątkiem prywatnym.

Czym jest faktura ustrukturyzowana? Czy jej papierowa wersja jest fakturą w rozumieniu ustawy o VAT?

Sejm już uchwalił nowelizację ustawy o VAT wprowadzającą obowiązek wystawiania i otrzymywania faktur ustrukturyzowanych za pomocą KSeF. To dla podatników jest bardzo ważna informacja: gdy zostaną wydane bardzo szczegółowe akty wykonawcze (są już opublikowane kolejne wersje projektów) oraz pojawi się zgodnie z tymi rozporządzeniami urzędowe oprogramowanie interfejsowe (dostęp na stronach resortu finansów) można będzie zacząć interesować się tym przedsięwzięciem.

Czy wadliwa forma faktury zakupu pozbawi prawa do odliczenia podatku naliczonego w 2026 roku?

To pytanie zadają sobie dziś podatnicy VAT czynni biorąc pod uwagę perspektywę przyszłego roku: jest bowiem rzeczą pewną, że miliony faktur będą na co dzień wystawiane w dotychczasowych formach (papierowej i elektronicznej), mimo że powinny być wystawione w formie ustrukturyzowanej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026. Jak dokumentować transakcje od 1 lutego? Prof. Modzelewski: Podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy (nota obciążeniowa, faktura handlowa)

Jak od lutego 2026 roku będzie wyglądała rewolucja fakturowa w Polsce? Profesor Witold Modzelewski wskazuje dwa możliwe warianty dokumentowania i fakturowania transakcji. W obu tych wariantach – jak przewiduje prof. Modzelewski - podatnicy zrezygnują z kodowania faktur ustrukturyzowanych, a podstawą rozliczeń będzie dokument handlowy i on będzie dowodem rzeczywistości ekonomicznej. A jeśli treść faktury ustrukturyzowanej będzie inna, to jej wystawca będzie mieć problem, bo potwierdził nieprawdę na dokumencie i musi go poprawić.

REKLAMA

Fakturowanie od 1 lutego 2026 r. Prof. Modzelewski: Nie da się przerobić faktury ustrukturyzowanej na dokument handlowy

Faktura ustrukturyzowana kompletnie nie nadaje się do roli dokumentu handlowego, bo jest wysyłana do KSeF a nie do kontrahenta, czyli nie występuje tu kluczowy dla stosunków handlowych moment świadomego dla obu stron umowy doręczenia i akceptacji (albo braku akceptacji) tego dokumentu - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Firma w Szwajcarii - przewidywalne, korzystne podatki i dobry klimat ... do prowadzenia biznesu

Kiedy myślimy o Szwajcarii w kontekście prowadzenia firmy, często pojawiają się utarte skojarzenia: kraj zarezerwowany dla globalnych korporacji, potentatów finansowych, wielkich struktur holdingowych. Tymczasem rzeczywistość wygląda inaczej. Szwajcaria jest przede wszystkim przestrzenią dla tych, którzy potrafią działać mądrze, przejrzyście i z wizją. To kraj, który działa w oparciu o pragmatyzm, dzięki czemu potrafi stworzyć szanse również dla debiutantów na arenie międzynarodowej.

Fundacje rodzinne w Polsce: Rewolucja w sukcesji czy podatkowa pułapka? 2500 zarejestrowanych, ale grozi im wielka zmiana!

Fundacji rodzinnych w Polsce już ponad 2500! To narzędzie chroni majątek i ułatwia przekazanie firm kolejnym pokoleniom. Ale uwaga — nadciągają rządowe zmiany, które mogą zakończyć okres ulg podatkowych i wywołać prawdziwą burzę w środowisku przedsiębiorców. Czy warto się jeszcze spieszyć? Sprawdź, co może oznaczać nowelizacja i jak uniknąć pułapek!

Cypryjskie spółki znikają z rejestru. Polscy przedsiębiorcy tracą milionowe aktywa

Cypr przez lata były synonimem niskich podatków i minimum formalności. Dziś staje się prawną bombą zegarową. Właściciele cypryjskich spółek – często nieświadomie – tracą nieruchomości, udziały i pieniądze. Wystarczy 350 euro zaległości, by stracić majątek wart miliony.

REKLAMA

Zwolnienie SD-Z2 przy darowiźnie. Czy zawsze trzeba składać formularz?

Zwolnienie z obowiązku składania formularza SD-Z2 przy darowiźnie budzi wiele pytań. Czy zawsze trzeba zgłaszać darowiznę urzędowi skarbowemu? Wyjaśniamy, kiedy zgłoszenie jest wymagane, a kiedy obowiązek ten jest wyłączony, zwłaszcza w przypadku najbliższej rodziny i darowizny w formie aktu notarialnego.

KSeF od 1 lutego 2026: firmy bez przygotowania czeka paraliż. Ekspertka ostrzega przed pułapką „dwóch obiegów”

Już od 1 lutego 2026 wszystkie duże firmy w Polsce będą musiały wystawiać faktury w KSeF, a każdy ich kontrahent – także z sektora MŚP – odbierać je przez system. To oznacza, że nawet najmniejsze przedsiębiorstwa mają tylko pół roku, by przygotować się do cyfrowej rewolucji. Brak planu grozi chaosem, błędami i kosztownymi opóźnieniami.

REKLAMA