REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką VAT opodatkować usługi budowlane w budynku mieszkalno-użytkowym

Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie problemu związanego ze stawką VAT na usługi budowlane.

1. W 2007 r. zawarliśmy umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego. Urząd statystyczny zakwalifikował budynek do PKOB 111 jako mieszkalny. Do końca 2007 r. zakończyliśmy wszystkie prace związane z pomieszczeniami usługowymi (użytkowanymi przez kontrahenta w grudniu 2007 r.), na które były wystawione faktury (kontrahent zapłacił je do 31 grudnia 2007 r.). W 2008 r. pozostały do wykończenia tylko pomieszczenia w części mieszkalnej. W związku z tym mam problem z ustaleniem stawki VAT na te roboty. Czy w dalszym ciągu do całości robót wykonywanych w części mieszkalnej stosować stawkę 7%? Czy może stosować ją proporcjonalnie do powierzchni całego budynku?

REKLAMA

REKLAMA

2. W 2008 r. zawarliśmy umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego, który został zakwalifikowany do PKOB 12 jako niemieszkalny, ponieważ ponad 50% powierzchni przeznaczonej jest na cele inne niż mieszkalne. Jaką stawkę VAT zastosować na budowę tego budynku?

RADA

1. Do usług budowlanych związanych z częścią mieszkalną w budynku sklasyfikowanym jako mieszkalny można nadal stosować stawkę 7%.

REKLAMA

2. Do usług budowlanych związanych z lokalami mieszkalnymi w budynku użytkowym można stosować również stawkę 7%. Do usługi budowlanej związanej z powierzchnią użytkową należy stosować stawkę 22%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Nadal można stosować stawkę 7% do usług budowlanych dotyczących lokali mieszkalnych i części wspólnych budynków sklasyfikowanych w PKOB 11. Stawka 7% nie dotyczy tylko lokali użytkowych w tych budynkach. Stawka VAT na usługi budowlane jest bowiem uzależniona od tego, w jakich budynkach lub lokalach były wykonywane prace. Od 1 stycznia 2008 r. stawka 7% na usługi budowlane ma zastosowanie, gdy dotyczy:

• obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części (PKOB 11), z wyłączeniem lokali użytkowych,

• lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 12 PKOB,

• obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264 PKOB - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Po zmianie przepisów nie ma już wątpliwości, że w przypadku gdy usługa budowlana dotyczy budynków usługowo-mieszkalnych, sklasyfikowanych jako mieszkalne (PKOB 11), do całości obrotu nie można stosować stawki 7%. W stosunku do usług budowlanych dotyczących lokali użytkowych należy stosować stawkę 22%.

Klasyfikując budynek jako mieszkaniowy lub użytkowy, obliczamy stosunek powierzchni mieszkalnej do powierzchni całkowitej. W taki też sposób należy ustalić podstawę opodatkowania stawką 7% i 22%. Powierzchnia całkowita jest definiowana jako suma wszystkich kondygnacji nadziemnych i podziemnych, w tym również poddasza, tarasów, kondygnacji technicznych i magazynowych. Mierzy się ją na poziomie posadzki po obrysie zewnętrznym budynku (łącznie z grubością ścian), z uwzględnieniem tynków, okładzin i balustrad.

 

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku według PKOB nie obejmuje:

• powierzchni elementów budowlanych, m.in. podpór, kolumn, filarów, szybów, kominów;

• powierzchni zajmowanych przez pomieszczenia techniczne instalacji ogólnobudowlanych;

• powierzchni komunikacji, np. klatek schodowych, dźwigów, przenośników.

Natomiast do lokali użytkowych nie należy zaliczać pomieszczeń pomocniczych, piwnic oraz pomieszczeń ogólnego użytkowania (np. wózkarni, suszarni) oraz komórek lokatorskich. Według PKOB jest to część mieszkalna, do której można stosować stawkę 7%. Mimo że sprzedaż mieszkania wraz z garażem lub miejscem postojowym jest klasyfikowana przez większość sądów jako lokal mieszkalny, to jednak w takim przypadku garaże i miejsca postojowe należy zaliczyć do lokali użytkowych.

PRZYKŁAD

Firma świadczy usługi budowlane. Podpisała umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego. Cała powierzchnia budynku wynosi 350 m2, w tym lokale użytkowe 120 m2. Za usługę ma otrzymać 250 000 zł. Dlatego najpierw należy ustalić stosunek powierzchni użytkowej do całej powierzchni: 120/350 = 0,34. Następnie należy ustalić należność opodatkowaną stawką 22% : 250 000 x 0,34 = 85 000 zł i obliczyć należny VAT: 85 000 x 22/122 = 15 327,87 zł oraz wartość netto: 69 672,13 zł.

Natomiast stawką 7% opodatkowana jest należność 165 000 zł. Dlatego VAT należny wyniesie: 165 000 x 7/107 = 10 794,39 zł, a wartość netto: 154 205,61 zł.

Inaczej będzie wyglądać sytuacja w drugim przypadku, ponieważ dostawa budynków sklasyfikowanych jako użytkowe jest opodatkowana stawką 22%. Wyjątek dotyczy lokali mieszkalnych położonych w tych budynkach. Lokale te są opodatkowane stawką 7%.

Dlatego w drugim przypadku można stawką 7% opodatkować wyłącznie lokale mieszkalne. Pozostałą część budynku należy opodatkować stawką 22%. Do powierzchni lokali mieszkalnych należy zaliczyć przynależne piwnice, strychy, suszarnie, komórki lokatorskie. Podstawę opodatkowania stawką 7% należy ustalić na podstawie stosunku powierzchni lokali mieszkalnych do całej powierzchni budynku.

• art. 41 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA