REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką VAT opodatkować usługi budowlane w budynku mieszkalno-użytkowym

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Proszę o wyjaśnienie problemu związanego ze stawką VAT na usługi budowlane.

1. W 2007 r. zawarliśmy umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego. Urząd statystyczny zakwalifikował budynek do PKOB 111 jako mieszkalny. Do końca 2007 r. zakończyliśmy wszystkie prace związane z pomieszczeniami usługowymi (użytkowanymi przez kontrahenta w grudniu 2007 r.), na które były wystawione faktury (kontrahent zapłacił je do 31 grudnia 2007 r.). W 2008 r. pozostały do wykończenia tylko pomieszczenia w części mieszkalnej. W związku z tym mam problem z ustaleniem stawki VAT na te roboty. Czy w dalszym ciągu do całości robót wykonywanych w części mieszkalnej stosować stawkę 7%? Czy może stosować ją proporcjonalnie do powierzchni całego budynku?

REKLAMA

REKLAMA

2. W 2008 r. zawarliśmy umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego, który został zakwalifikowany do PKOB 12 jako niemieszkalny, ponieważ ponad 50% powierzchni przeznaczonej jest na cele inne niż mieszkalne. Jaką stawkę VAT zastosować na budowę tego budynku?

RADA

1. Do usług budowlanych związanych z częścią mieszkalną w budynku sklasyfikowanym jako mieszkalny można nadal stosować stawkę 7%.

REKLAMA

2. Do usług budowlanych związanych z lokalami mieszkalnymi w budynku użytkowym można stosować również stawkę 7%. Do usługi budowlanej związanej z powierzchnią użytkową należy stosować stawkę 22%.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

UZASADNIENIE

Nadal można stosować stawkę 7% do usług budowlanych dotyczących lokali mieszkalnych i części wspólnych budynków sklasyfikowanych w PKOB 11. Stawka 7% nie dotyczy tylko lokali użytkowych w tych budynkach. Stawka VAT na usługi budowlane jest bowiem uzależniona od tego, w jakich budynkach lub lokalach były wykonywane prace. Od 1 stycznia 2008 r. stawka 7% na usługi budowlane ma zastosowanie, gdy dotyczy:

• obiektów budownictwa mieszkaniowego lub ich części (PKOB 11), z wyłączeniem lokali użytkowych,

• lokali mieszkalnych w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w dziale 12 PKOB,

• obiektów sklasyfikowanych w klasie ex 1264 PKOB - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych.

Po zmianie przepisów nie ma już wątpliwości, że w przypadku gdy usługa budowlana dotyczy budynków usługowo-mieszkalnych, sklasyfikowanych jako mieszkalne (PKOB 11), do całości obrotu nie można stosować stawki 7%. W stosunku do usług budowlanych dotyczących lokali użytkowych należy stosować stawkę 22%.

Klasyfikując budynek jako mieszkaniowy lub użytkowy, obliczamy stosunek powierzchni mieszkalnej do powierzchni całkowitej. W taki też sposób należy ustalić podstawę opodatkowania stawką 7% i 22%. Powierzchnia całkowita jest definiowana jako suma wszystkich kondygnacji nadziemnych i podziemnych, w tym również poddasza, tarasów, kondygnacji technicznych i magazynowych. Mierzy się ją na poziomie posadzki po obrysie zewnętrznym budynku (łącznie z grubością ścian), z uwzględnieniem tynków, okładzin i balustrad.

 

Całkowita powierzchnia użytkowa budynku według PKOB nie obejmuje:

• powierzchni elementów budowlanych, m.in. podpór, kolumn, filarów, szybów, kominów;

• powierzchni zajmowanych przez pomieszczenia techniczne instalacji ogólnobudowlanych;

• powierzchni komunikacji, np. klatek schodowych, dźwigów, przenośników.

Natomiast do lokali użytkowych nie należy zaliczać pomieszczeń pomocniczych, piwnic oraz pomieszczeń ogólnego użytkowania (np. wózkarni, suszarni) oraz komórek lokatorskich. Według PKOB jest to część mieszkalna, do której można stosować stawkę 7%. Mimo że sprzedaż mieszkania wraz z garażem lub miejscem postojowym jest klasyfikowana przez większość sądów jako lokal mieszkalny, to jednak w takim przypadku garaże i miejsca postojowe należy zaliczyć do lokali użytkowych.

PRZYKŁAD

Firma świadczy usługi budowlane. Podpisała umowę na budowę budynku mieszkalno-usługowego. Cała powierzchnia budynku wynosi 350 m2, w tym lokale użytkowe 120 m2. Za usługę ma otrzymać 250 000 zł. Dlatego najpierw należy ustalić stosunek powierzchni użytkowej do całej powierzchni: 120/350 = 0,34. Następnie należy ustalić należność opodatkowaną stawką 22% : 250 000 x 0,34 = 85 000 zł i obliczyć należny VAT: 85 000 x 22/122 = 15 327,87 zł oraz wartość netto: 69 672,13 zł.

Natomiast stawką 7% opodatkowana jest należność 165 000 zł. Dlatego VAT należny wyniesie: 165 000 x 7/107 = 10 794,39 zł, a wartość netto: 154 205,61 zł.

Inaczej będzie wyglądać sytuacja w drugim przypadku, ponieważ dostawa budynków sklasyfikowanych jako użytkowe jest opodatkowana stawką 22%. Wyjątek dotyczy lokali mieszkalnych położonych w tych budynkach. Lokale te są opodatkowane stawką 7%.

Dlatego w drugim przypadku można stawką 7% opodatkować wyłącznie lokale mieszkalne. Pozostałą część budynku należy opodatkować stawką 22%. Do powierzchni lokali mieszkalnych należy zaliczyć przynależne piwnice, strychy, suszarnie, komórki lokatorskie. Podstawę opodatkowania stawką 7% należy ustalić na podstawie stosunku powierzchni lokali mieszkalnych do całej powierzchni budynku.

• art. 41 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług -- Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Masz pieniądze na koncie? To jeszcze nie znaczy, że masz płynność finansową

„Na koncie mam 80 tysięcy, więc wszystko jest pod kontrolą.” — to jedno z najczęściej wypowiadanych zdań przez przedsiębiorców. Niestety, w rzeczywistości nie mówi ono nic o kondycji finansowej firmy.Saldo konta to tylko liczba. Bez kontekstu potrafi być mylące, a nawet niebezpieczne. Bo jeśli z tych 80 tysięcy trzydzieści tysięcy to VAT do zapłaty, piętnaście tysięcy to wynagrodzenia, dziesięć tysięcy to niezapłacone faktury, a pięć tysięcy to ZUS i inne zobowiązania — to realnie zostaje dwadzieścia tysięcy do dyspozycji. A może i mniej, jeśli za tydzień trzeba zapłacić CIT albo ratę leasingu.

Czy obowiązkowy KSeF sprawi, że księgowi będą mieli mniej pracy? Niekoniecznie

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) to jedno z najważniejszych przedsięwzięć cyfryzacyjnych w polskim systemie podatkowym, mające na celu uproszczenie i zautomatyzowanie obiegu faktur – od ich wystawienia, przez przesyłanie, aż po archiwizację. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada, że dzięki obowiązkowemu modelowi KSeF przedsiębiorcy i księgowi zyskają czas, w praktyce księgowi nie spodziewają się mniejszego nakładu pracy. Wręcz przeciwnie, 36,1% księgowych oczekuje, że wdrożenie KSeF przysporzy im więcej obowiązków, a 75% z nich nadal czuje, że ich firma nie jest przygotowana do wdrożenia KseF – wynika z raportu fillup k24 “Księgowi i firmy wobec wdrożenia KSeF”.

Polskie jabłka na Łotwie… a w Białorusi? Spór podatkowy trafia do TSUE

Wyobraźmy sobie typowy dzień w polskiej firmie eksportującej jabłka. Towar gotowy, kontrahent zarejestrowany na Łotwie, formalności załatwione – wszystko wydaje się proste. Ale niespodziewanie pojawia się problem: jabłka wylądowały w Białorusi. I nagle w centrum uwagi znajduje się VAT – czy to wciąż wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT), czy już eksport?

Ministerstwo Finansów i KAS: budujemy Tax Morale. Czy moralność podatkowa zastąpi mechanizmy kontroli podatkowej?

W dniu 28 października 2025 r. w Ministerstwie Finansów odbyła się konferencja na temat moralności podatkowej w społeczeństwie i gospodarce. Uczestnikami spotkania byli m.in. wiceminister finansów Szef KAS Marcin Łoboda, przedstawiciele szwedzkiej administracji podatkowej, Krajowej Administracji Skarbowej, środowiska naukowego i biznesu. Spotkanie było okazją do dyskusji na temat budowania moralności podatkowej i jej wpływu na skuteczność poboru podatków.

REKLAMA

Jak dobrze żyć (efektywnie współpracować) z księgowym? Przychody, koszty, bartery, dokumenty. Praktyczne rady dla twórców internetowych i influencerów

Jesteś influencerem, twórcą internetowym, a może dopiero zaczynasz swoją przygodę z działalnością online? Niezależnie od etapu, na którym jesteś – prędzej czy później przyjdzie moment, w którym będziesz musiał zmierzyć się z rozliczeniami podatkowymi. Współpraca z księgowym to w takim przypadku nie tylko konieczność, ale przede wszystkim ogromne ułatwienie i wsparcie w prowadzeniu legalnej, uporządkowanej działalności twórczej.

Zwolnienia z kasy fiskalnej – aktualne przepisy i wyjątki 2025

Kasy fiskalne od lat stanowią nieodłączny element prowadzenia działalności gospodarczej. Z jednej strony są narzędziem do rejestrowania sprzedaży, z drugiej wspomagają rozliczenia podatkowe, zapewniając transparentność transakcji pomiędzy sprzedawcą i nabywcą.

Cypr staje się rajem dla polskich emigrantów. Skarbówka potwierdza korzystne zasady ryczałtu od przychodów zagranicznych

Przełom w interpretacji Krajowej Informacji Skarbowej! Fiskus potwierdził, że osoby przenoszące rezydencję podatkową do Polski mogą objąć ryczałtem wszystkie swoje przychody zagraniczne – od dywidend i kryptowalut po nieruchomości. Dla zamożnych reemigrantów to szansa na ogromne oszczędności i najkorzystniejsze warunki podatkowe w historii.

KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

REKLAMA

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Jak rozliczać auta kupione do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

REKLAMA