REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak należy rozliczyć VAT po korekcie błędnie wystawionej faktury

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
AP
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

W maju otrzymaliśmy fakturę VAT od dostawcy towaru. Data jej wpływu została potwierdzona. Ponieważ cena była wyższa od uzgodnionej, odesłaliśmy ją do dostawcy. 10 lipca otrzymaliśmy ponownie tę samą fakturę (brak daty drugiego wpływu) i fakturę korygującą, wystawioną 30 czerwca (potwierdzona data wpływu). Czy prawidłowo postąpimy, jeżeli zarówno fakturę pierwotną, jak i korektę zaksięgujemy w czerwcu, odliczając VAT naliczony od pierwotnej i pomniejszając VAT naliczony z korekty?

MATEUSZ KACZMAREK

REKLAMA

REKLAMA

doradca podatkowy, partner w spółce doradztwa podatkowego Krzysztof Modzelewski i Wspólnicy

Niestety, proponowane rozwiązanie nie byłoby prawidłowe. Zgodnie z art. 86 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury. Skoro pierwotna faktura została otrzymana w maju, to prawo do odliczenia przysługuje za ten miesiąc. Jednak zgodnie z art. 86 ust. 11 powołanej ustawy, podatnik, który nie dokonał obniżenia podatku należnego w rozliczeniu za miesiąc otrzymania faktury, może to uczynić w deklaracji podatkowej za następny okres rozliczeniowy, tj. w przedmiotowej sprawie w rozliczeniu za czerwiec.

Niezależnie od tego, za który z tych dwóch miesięcy (maj czy czerwiec) podatnik ostatecznie rozliczy fakturę pierwotną, powinien dokonać pomniejszenia kwoty podatku należnego o całą kwotę podatku naliczonego wynikającą z tej faktury. Zgodnie bowiem z art. 86 ust. 1 i 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego podlegającego odliczeniu stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów. W tym miejscu może pojawić się wątpliwość, czy podatnik może pomniejszyć podatek należny o zawyżony podatek naliczony, zwłaszcza że zgodnie z art. 88 ust. 3a ustawy o VAT nie stanowią podstawy do odliczenia faktury podające kwoty niezgodne z rzeczywistością, w części dotyczącej tych pozycji, dla których podane zostały kwoty niezgodne z rzeczywistością. Wydaje się, że ta restrykcja nie powinna znajdować zastosowania do przypadków, gdy zawyżenie podatku naliczonego wynika po prostu z pomyłki. Raczej chodzi tu o przypadki świadomych nadużyć.

REKLAMA

Sposób rozliczania zawyżonego podatku naliczonego uregulowany został w rozporządzeniu ministra finansów w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur. Do niniejszej sytuacji znalazł zastosowanie par. 17 powołanego rozporządzenia, nakazujący wystawienie faktury korygującej w przypadku stwierdzenia pomyłki w cenie wskazanej na fakturze pierwotnej. Nabywca otrzymujący fakturę korygującą, obniżającą kwotę podatku naliczonego w fakturze pierwotnej, zobowiązany jest do zmniejszenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za miesiąc, w którym fakturę otrzymał. W przedmiotowej sprawie oznacza to konieczność obniżenia kwoty podatku naliczonego w rozliczeniu za lipiec. Obowiązek pomniejszenia podatku naliczonego nie występuje jednak, gdy podatnik nie rozliczył podatku określonego w fakturze, której dotyczy otrzymana korekta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W rozliczeniu za maj lub czerwiec podatnik powinien pomniejszyć podatek należny o cały podatek naliczony z faktury pierwotnej lub tylko o tę kwotę, która jest prawidłowa. W przypadku wyboru pierwszej możliwości, podatnik będzie zobowiązany do zmniejszenia kwoty podatku nali- czonego za lipiec, a w przypadku wyboru rozwiązania drugiego, otrzymanie faktury korygującej w lipcu nie będzie już skutkowało koniecznością zmniejszania podatku naliczonego.

(AP)

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: GP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

REKLAMA

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

REKLAMA