REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przekazanie używanego samochodu w rozliczeniu za nowy samochód otrzymany na podstawie leasingu operacyjnego

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma oddaje używany samochód osobowy, który został wykupiony po zakończeniu leasingu (odliczono VAT), w rozliczeniu za nowy samochód, który będzie używany w leasingu operacyjnym. Wartość przekazanego samochodu zmniejsza należności leasingowe. Jak prawidłowo powinno wyglądać takie rozliczenie w VAT?

RADA

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Firma przekazująca samochód w rozliczeniu powinna wystawić fakturę. Natomiast firma leasingowa również wystawia fakturę, na taką samą kwotę, ponieważ pomniejsza ona należność za leasing samochodu. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W tym przypadku dochodzi do dwóch transakcji.

REKLAMA

Leasingobiorca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Leasingobiorca rozlicza dostawę towarów. Powinien wystawić fakturę VAT najpóźniej dnia od dnia wydania samochodu. Nie jest to czynność nieodpłatna, ponieważ otrzymuje samochód w leasing operacyjny za mniejszą opłatą. Wartość przekazanego samochodu zmniejsza należność za leasing nowego samochodu. Jeśli firma odliczyła tylko 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł, i używała samochód co najmniej pół roku, jego sprzedaż będzie zwolniona z VAT.

Ponadto firma ma prawo do odliczenia VAT z otrzymanych faktur od leasingodawcy w miesiącu ich otrzymania albo w następnym. Wartość odliczenia będzie zależna od rodzaju samochodu - albo 100% wartości VAT określona w fakturach, albo 60% jego wartości, nie więcej niż 6000 zł.

Leasingodawca

Leasingodawca świadczy na rzecz przekazującego samochód usługę.

Obowiązek podatkowy w VAT dla tej usługi powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT). W przypadku leasingu operacyjnego podstawą opodatkowania jest wysokość poszczególnych rat leasingowych pomniejszona o kwotę należnego od nich podatku. Całość należności podlega opodatkowaniu stawką VAT 22%.

VAT w leasingu operacyjnym pobierany jest więc sukcesywnie od każdej z rat leasingowych. W związku z tym każda rata jest dokumentowana odrębną fakturą VAT. Wysokość rat nie musi być równa.

Zasady dokumentowania w leasingu operacyjnym określa przepis § 15 rozporządzenia w sprawie faktur. W tym przypadku fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Możliwe jest również wystawienie jej przed datą powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej jednak niż 30 dnia przed jego powstaniem.

Co to oznacza w praktyce? Z analizy przedstawionych regulacji wynika, że wartość samochodu oddanego w rozliczeniu za wzięty na podstawie umowy leasingu operacyjnego powinna zmniejszać wartość pozostałą, która zostanie rozłożona na raty leasingowe.

PRZYKŁAD

Przedmiotem leasingu operacyjnego będzie samochód marki opel o wartości brutto 65 000 zł. W rozliczeniu firma oddaje używany przez nią samochód, którego wartość została wyceniona na 18 000 zł, czyli faktycznie jego wartość pomniejszy wartość leasingowanego samochodu. Stanowi ona częściowa zapłatą za nowy samochód, który będzie przedmiotem leasingu. Załóżmy, że miało to miejsce 20 czerwca. Wartość leasingowana to wartość 47 000 + odsetki od rat leasingowych. Leasingodawca powinien wystawić fakturę najpóźniej 20 czerwca. W fakturze należy wykazać następująco: podstawę opodatkowania (18 000 x 100) : 122 = 14 754 zł i należny VAT 3246 zł, wartość brutto 18 000 zł. Od kwoty tej powstał obowiązek podatkowy w chwili przekazania samochodu. Firma otrzymała nowy samochód w lipcu. Z tym miesiącem rozpoczęło się faktyczne świadczenie usługi leasingowej samochodu. Pozostała kwota będzie fakturowana zgodnie z ustalonym harmonogramem wpłat i ustalonymi kwotami poszczególnych rat leasingowych (za okresy miesięczne).

• art. 7 ust. 2 pkt 2, art. 8, art. 19 ust. 13 pkt 4, art. 86 ust. 1-11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

 

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA