REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć przekazanie używanego samochodu w rozliczeniu za nowy samochód otrzymany na podstawie leasingu operacyjnego

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Firma oddaje używany samochód osobowy, który został wykupiony po zakończeniu leasingu (odliczono VAT), w rozliczeniu za nowy samochód, który będzie używany w leasingu operacyjnym. Wartość przekazanego samochodu zmniejsza należności leasingowe. Jak prawidłowo powinno wyglądać takie rozliczenie w VAT?

RADA

REKLAMA

Autopromocja

Firma przekazująca samochód w rozliczeniu powinna wystawić fakturę. Natomiast firma leasingowa również wystawia fakturę, na taką samą kwotę, ponieważ pomniejsza ona należność za leasing samochodu. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

W tym przypadku dochodzi do dwóch transakcji.

Leasingobiorca

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

Leasingobiorca rozlicza dostawę towarów. Powinien wystawić fakturę VAT najpóźniej dnia od dnia wydania samochodu. Nie jest to czynność nieodpłatna, ponieważ otrzymuje samochód w leasing operacyjny za mniejszą opłatą. Wartość przekazanego samochodu zmniejsza należność za leasing nowego samochodu. Jeśli firma odliczyła tylko 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6000 zł, i używała samochód co najmniej pół roku, jego sprzedaż będzie zwolniona z VAT.

Ponadto firma ma prawo do odliczenia VAT z otrzymanych faktur od leasingodawcy w miesiącu ich otrzymania albo w następnym. Wartość odliczenia będzie zależna od rodzaju samochodu - albo 100% wartości VAT określona w fakturach, albo 60% jego wartości, nie więcej niż 6000 zł.

Leasingodawca

Leasingodawca świadczy na rzecz przekazującego samochód usługę.

REKLAMA

Obowiązek podatkowy w VAT dla tej usługi powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub na fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT). W przypadku leasingu operacyjnego podstawą opodatkowania jest wysokość poszczególnych rat leasingowych pomniejszona o kwotę należnego od nich podatku. Całość należności podlega opodatkowaniu stawką VAT 22%.

VAT w leasingu operacyjnym pobierany jest więc sukcesywnie od każdej z rat leasingowych. W związku z tym każda rata jest dokumentowana odrębną fakturą VAT. Wysokość rat nie musi być równa.

Zasady dokumentowania w leasingu operacyjnym określa przepis § 15 rozporządzenia w sprawie faktur. W tym przypadku fakturę wystawia się nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Możliwe jest również wystawienie jej przed datą powstania obowiązku podatkowego, nie wcześniej jednak niż 30 dnia przed jego powstaniem.

Co to oznacza w praktyce? Z analizy przedstawionych regulacji wynika, że wartość samochodu oddanego w rozliczeniu za wzięty na podstawie umowy leasingu operacyjnego powinna zmniejszać wartość pozostałą, która zostanie rozłożona na raty leasingowe.

PRZYKŁAD

Przedmiotem leasingu operacyjnego będzie samochód marki opel o wartości brutto 65 000 zł. W rozliczeniu firma oddaje używany przez nią samochód, którego wartość została wyceniona na 18 000 zł, czyli faktycznie jego wartość pomniejszy wartość leasingowanego samochodu. Stanowi ona częściowa zapłatą za nowy samochód, który będzie przedmiotem leasingu. Załóżmy, że miało to miejsce 20 czerwca. Wartość leasingowana to wartość 47 000 + odsetki od rat leasingowych. Leasingodawca powinien wystawić fakturę najpóźniej 20 czerwca. W fakturze należy wykazać następująco: podstawę opodatkowania (18 000 x 100) : 122 = 14 754 zł i należny VAT 3246 zł, wartość brutto 18 000 zł. Od kwoty tej powstał obowiązek podatkowy w chwili przekazania samochodu. Firma otrzymała nowy samochód w lipcu. Z tym miesiącem rozpoczęło się faktyczne świadczenie usługi leasingowej samochodu. Pozostała kwota będzie fakturowana zgodnie z ustalonym harmonogramem wpłat i ustalonymi kwotami poszczególnych rat leasingowych (za okresy miesięczne).

• art. 7 ust. 2 pkt 2, art. 8, art. 19 ust. 13 pkt 4, art. 86 ust. 1-11 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 74, poz. 444

• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

KSeF: zbliżająca się zmiana, która nie wybaczy opóźnień

Wprowadzenie obowiązku KSeF jest nie tylko kwestią spełnienia wymogów – to zmiana, która ma bezpośredni wpływ na funkcjonowanie działów finansowych i księgowych. W przypadku dużych organizacji proces przygotowań jest złożony i wymaga dokładnego planowania.

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

REKLAMA