REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wewnętrzna wystawiona dwukrotnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego. Przed rejestracją samochodu konieczne jest zapłacenie VAT na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej. Księgowa wystawiła pierwszą fakturę z datą 31 lipca 2007 r. i przesłała ją urzędowi skarbowemu. Następnie wystawiła kolejną fakturę, z datą 1 sierpnia 2007 i wprowadziła ją do ksiąg rachunkowych. W wyniku kontroli zostały ujawnione dwie faktury w urzędzie, natomiast w księgach była tylko jedna - prawidłowo ujęta w sierpniu. W postanowieniu określono, iż firma zmuszona jest do zapłaty podatku wynikającego z obu faktur, mimo że dotyczą tej samej czynności. Czy powinniśmy zapłacić podatek wynikający z obu faktur? Co z odliczeniem VAT z takich faktur?

Na spółce ciążył obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej. Wynikał on z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

REKLAMA

REKLAMA

Rozliczenie podatku należnego

Oznacza to, że spółka dokumentując wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu, powinna była wystawić tylko jedną fakturę wewnętrzną. Na skutek błędu wystawiła taką fakturę dwukrotnie, co było podstawą do wydania przez urząd decyzji, w której nakazano zapłacić VAT wynikający z obu faktur. Decyzję urzędu, chociaż niekorzystną dla Państwa spółki, należy uznać za prawidłową. Jak bowiem wynika z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Ponieważ w zacytowanym przepisie jest mowa o osobie fizycznej lub osobie prawnej, należy uznać, że ma on zastosowanie zarówno do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i do podatników VAT. Oznacza, to że niezależnie od tego, kto wystawi fakturę oraz czy ciążył na nim taki obowiązek, musi rozliczyć wynikający z niej VAT. Nie ma również znaczenia, że w przepisie jest mowa o fakturze, w której wykazano kwotę podatku. Mimo że ustawodawca posłużył się pojęciem faktury, to przepis ten znajdzie zastosowanie również do faktur wewnętrznych. Po pierwsze wynika to z faktu, że faktury wewnętrzne zostały uregulowane w dziale XI ustawy o VAT, w rozdziale 1, poświęconym fakturom. Po drugie z rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie wystawiania faktur wynika, że przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych (§ 25 ust. 1 ww. rozporządzenia).

REKLAMA

W kwestii stosowania art. 108 ust. 1 ustawy o VAT do faktur wewnętrznych wypowiadały się również sądy administracyjne. I tak, w orzeczeniu z 5 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Bk 19/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku stwierdził, że podatek z faktury wewnętrznej wystawionej nienależnie, to jest gdy faktycznie nie wystąpił na terenie kraju import usług ani wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, podlega rozliczeniu jako podatek należny na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzeczenie to znajdzie zastosowanie w Państwa przypadku. Mimo że w praktyce doszło tylko do jednego wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu, faktura wewnętrzna została wystawiona dwukrotnie. Oznacza to, że druga z tych faktur dokumentowała zdarzenie, do którego nie doszło. Z całą pewnością organ podatkowy nakazując Państwu rozliczenie VAT wykazanego w obu fakturach wewnętrznych, kierował się brzmieniem art. 108 ust. 1 ustawy o VAT oraz stanowiskiem sądów administracyjnych. Być może z czasem Naczelny Sąd Administracyjny zajmie w tej kwestii korzystne dla podatników stanowisko.

Niestety w opisanej sytuacji nie mogą się Państwo również powoływać na praktykowaną w obrocie krajowym możliwość anulowania faktury VAT, jeżeli dokumentowała ona czynność, do której nie doszło. Warunkiem anulowania takiej faktury jest niewprowadzenie jej do obrotu. W opisanej sytuacji błędnie wystawiona faktura została wprowadzona do obrotu (wprawdzie nie została przekazana kontrahentowi, gdyż tego się nie robi, ale został wysłana do urzędu), a do jej ujawnienia doszło w trakcie kontroli.

W sprawie możliwości anulowania faktur wewnętrznych wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 28 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1940/07. Stwierdził w nim, że faktury wewnętrzne, które zostały ujęte w rejestrze sprzedaży oraz w rejestrze zakupów, jak również te, na których podstawie została wystawiona deklaracja VAT-7, należy uznać za wprowadzone do obrotu. W związku z tym nie można ich anulować.

Odliczenie VAT

W przypadku dwukrotnego wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej tę samą czynność powstaje problem z prawem do odliczenia VAT. W takiej sytuacji należy rozróżnić dwie sytuacje. Pierwsza dotyczy odliczenia podatku z prawidłowo wystawionej faktury wewnętrznej, druga - odliczenia z faktury wystawionej ponownie.

 

Jeżeli chodzi o odliczenie VAT z faktury wewnętrznej, która została prawidłowo wystawiona, to Państwa spółce takie prawo przysługuje. Mimo że transakcja ta została udokumentowana więcej niż jedną fakturą, to nie znajdzie w tej sytuacji zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż.

Schemat rozliczenia VAT z faktury, którą udokumentowano czynność (dostawę towarów lub świadczenie usług), do której wykonania nie doszło

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku faktur wewnętrznych dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie nie można mówić o sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT. Sprzedażą są bowiem odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Nie jest nią wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W przypadku faktury wewnętrznej drugi raz dokumentującej dokonane przez Państwa wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu, należy stwierdzić, że ponieważ faktura ta dokumentuje czynność, do której nie doszło (bo w rzeczywistości nie dokonali Państwo dwóch wewnątrzwspólnpotowych nabyć), to nie daje ona prawa do odliczenia wykazanego w niej VAT. Ponieważ faktury wewnętrzne traktuje się na równi ze zwykłymi fakturami VAT, to znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Zakaz odliczania VAT z faktur wewnętrznych dokumentujących czynności, które nie zostały dokonane, potwierdzają również sądy administracyjne.

W przywołanym wcześniej wyroku z 28 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1940/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury wewnętrznej dokumentującej błędnie rozpoznane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zdaniem sądu faktury te potwierdzają czynności, które nie zostały dokonane.

Podsumowując, należy stwierdzić, że jeżeli podatnik dwukrotnie udokumentuje fakturą wewnętrzną czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, to powinien odprowadzić VAT wykazany na obu fakturach wewnętrznych, ale odliczenia może dokonać tylko z jednej z nich.

Katarzyna Wojciechowska

Podstawa prawna:

art. 88 ust. 3a pkt 3 i 4 lit. a oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA