REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wewnętrzna wystawiona dwukrotnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego. Przed rejestracją samochodu konieczne jest zapłacenie VAT na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej. Księgowa wystawiła pierwszą fakturę z datą 31 lipca 2007 r. i przesłała ją urzędowi skarbowemu. Następnie wystawiła kolejną fakturę, z datą 1 sierpnia 2007 i wprowadziła ją do ksiąg rachunkowych. W wyniku kontroli zostały ujawnione dwie faktury w urzędzie, natomiast w księgach była tylko jedna - prawidłowo ujęta w sierpniu. W postanowieniu określono, iż firma zmuszona jest do zapłaty podatku wynikającego z obu faktur, mimo że dotyczą tej samej czynności. Czy powinniśmy zapłacić podatek wynikający z obu faktur? Co z odliczeniem VAT z takich faktur?

Na spółce ciążył obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej. Wynikał on z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenie podatku należnego

Oznacza to, że spółka dokumentując wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu, powinna była wystawić tylko jedną fakturę wewnętrzną. Na skutek błędu wystawiła taką fakturę dwukrotnie, co było podstawą do wydania przez urząd decyzji, w której nakazano zapłacić VAT wynikający z obu faktur. Decyzję urzędu, chociaż niekorzystną dla Państwa spółki, należy uznać za prawidłową. Jak bowiem wynika z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Ponieważ w zacytowanym przepisie jest mowa o osobie fizycznej lub osobie prawnej, należy uznać, że ma on zastosowanie zarówno do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i do podatników VAT. Oznacza, to że niezależnie od tego, kto wystawi fakturę oraz czy ciążył na nim taki obowiązek, musi rozliczyć wynikający z niej VAT. Nie ma również znaczenia, że w przepisie jest mowa o fakturze, w której wykazano kwotę podatku. Mimo że ustawodawca posłużył się pojęciem faktury, to przepis ten znajdzie zastosowanie również do faktur wewnętrznych. Po pierwsze wynika to z faktu, że faktury wewnętrzne zostały uregulowane w dziale XI ustawy o VAT, w rozdziale 1, poświęconym fakturom. Po drugie z rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie wystawiania faktur wynika, że przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych (§ 25 ust. 1 ww. rozporządzenia).

W kwestii stosowania art. 108 ust. 1 ustawy o VAT do faktur wewnętrznych wypowiadały się również sądy administracyjne. I tak, w orzeczeniu z 5 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Bk 19/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku stwierdził, że podatek z faktury wewnętrznej wystawionej nienależnie, to jest gdy faktycznie nie wystąpił na terenie kraju import usług ani wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, podlega rozliczeniu jako podatek należny na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzeczenie to znajdzie zastosowanie w Państwa przypadku. Mimo że w praktyce doszło tylko do jednego wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu, faktura wewnętrzna została wystawiona dwukrotnie. Oznacza to, że druga z tych faktur dokumentowała zdarzenie, do którego nie doszło. Z całą pewnością organ podatkowy nakazując Państwu rozliczenie VAT wykazanego w obu fakturach wewnętrznych, kierował się brzmieniem art. 108 ust. 1 ustawy o VAT oraz stanowiskiem sądów administracyjnych. Być może z czasem Naczelny Sąd Administracyjny zajmie w tej kwestii korzystne dla podatników stanowisko.

Niestety w opisanej sytuacji nie mogą się Państwo również powoływać na praktykowaną w obrocie krajowym możliwość anulowania faktury VAT, jeżeli dokumentowała ona czynność, do której nie doszło. Warunkiem anulowania takiej faktury jest niewprowadzenie jej do obrotu. W opisanej sytuacji błędnie wystawiona faktura została wprowadzona do obrotu (wprawdzie nie została przekazana kontrahentowi, gdyż tego się nie robi, ale został wysłana do urzędu), a do jej ujawnienia doszło w trakcie kontroli.

W sprawie możliwości anulowania faktur wewnętrznych wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 28 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1940/07. Stwierdził w nim, że faktury wewnętrzne, które zostały ujęte w rejestrze sprzedaży oraz w rejestrze zakupów, jak również te, na których podstawie została wystawiona deklaracja VAT-7, należy uznać za wprowadzone do obrotu. W związku z tym nie można ich anulować.

Odliczenie VAT

W przypadku dwukrotnego wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej tę samą czynność powstaje problem z prawem do odliczenia VAT. W takiej sytuacji należy rozróżnić dwie sytuacje. Pierwsza dotyczy odliczenia podatku z prawidłowo wystawionej faktury wewnętrznej, druga - odliczenia z faktury wystawionej ponownie.

 

Jeżeli chodzi o odliczenie VAT z faktury wewnętrznej, która została prawidłowo wystawiona, to Państwa spółce takie prawo przysługuje. Mimo że transakcja ta została udokumentowana więcej niż jedną fakturą, to nie znajdzie w tej sytuacji zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż.

Schemat rozliczenia VAT z faktury, którą udokumentowano czynność (dostawę towarów lub świadczenie usług), do której wykonania nie doszło

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku faktur wewnętrznych dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie nie można mówić o sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT. Sprzedażą są bowiem odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Nie jest nią wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W przypadku faktury wewnętrznej drugi raz dokumentującej dokonane przez Państwa wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu, należy stwierdzić, że ponieważ faktura ta dokumentuje czynność, do której nie doszło (bo w rzeczywistości nie dokonali Państwo dwóch wewnątrzwspólnpotowych nabyć), to nie daje ona prawa do odliczenia wykazanego w niej VAT. Ponieważ faktury wewnętrzne traktuje się na równi ze zwykłymi fakturami VAT, to znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Zakaz odliczania VAT z faktur wewnętrznych dokumentujących czynności, które nie zostały dokonane, potwierdzają również sądy administracyjne.

W przywołanym wcześniej wyroku z 28 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1940/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury wewnętrznej dokumentującej błędnie rozpoznane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zdaniem sądu faktury te potwierdzają czynności, które nie zostały dokonane.

Podsumowując, należy stwierdzić, że jeżeli podatnik dwukrotnie udokumentuje fakturą wewnętrzną czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, to powinien odprowadzić VAT wykazany na obu fakturach wewnętrznych, ale odliczenia może dokonać tylko z jednej z nich.

Katarzyna Wojciechowska

Podstawa prawna:

art. 88 ust. 3a pkt 3 i 4 lit. a oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA