REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktura wewnętrzna wystawiona dwukrotnie

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Katarzyna Wojciechowska
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Nasza spółka dokonała wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu osobowego. Przed rejestracją samochodu konieczne jest zapłacenie VAT na podstawie wystawionej faktury wewnętrznej. Księgowa wystawiła pierwszą fakturę z datą 31 lipca 2007 r. i przesłała ją urzędowi skarbowemu. Następnie wystawiła kolejną fakturę, z datą 1 sierpnia 2007 i wprowadziła ją do ksiąg rachunkowych. W wyniku kontroli zostały ujawnione dwie faktury w urzędzie, natomiast w księgach była tylko jedna - prawidłowo ujęta w sierpniu. W postanowieniu określono, iż firma zmuszona jest do zapłaty podatku wynikającego z obu faktur, mimo że dotyczą tej samej czynności. Czy powinniśmy zapłacić podatek wynikający z obu faktur? Co z odliczeniem VAT z takich faktur?

Na spółce ciążył obowiązek wystawienia faktury wewnętrznej. Wynikał on z art. 106 ust. 7 ustawy o VAT, zgodnie z którym w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie.

REKLAMA

Autopromocja

Rozliczenie podatku należnego

REKLAMA

Oznacza to, że spółka dokumentując wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu, powinna była wystawić tylko jedną fakturę wewnętrzną. Na skutek błędu wystawiła taką fakturę dwukrotnie, co było podstawą do wydania przez urząd decyzji, w której nakazano zapłacić VAT wynikający z obu faktur. Decyzję urzędu, chociaż niekorzystną dla Państwa spółki, należy uznać za prawidłową. Jak bowiem wynika z art. 108 ust. 1 ustawy o VAT w przypadku gdy osoba prawna, jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej lub osoba fizyczna wystawi fakturę, w której wykaże kwotę podatku, jest obowiązana do jego zapłaty.

Ponieważ w zacytowanym przepisie jest mowa o osobie fizycznej lub osobie prawnej, należy uznać, że ma on zastosowanie zarówno do podmiotów nieprowadzących działalności gospodarczej, jak i do podatników VAT. Oznacza, to że niezależnie od tego, kto wystawi fakturę oraz czy ciążył na nim taki obowiązek, musi rozliczyć wynikający z niej VAT. Nie ma również znaczenia, że w przepisie jest mowa o fakturze, w której wykazano kwotę podatku. Mimo że ustawodawca posłużył się pojęciem faktury, to przepis ten znajdzie zastosowanie również do faktur wewnętrznych. Po pierwsze wynika to z faktu, że faktury wewnętrzne zostały uregulowane w dziale XI ustawy o VAT, w rozdziale 1, poświęconym fakturom. Po drugie z rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie wystawiania faktur wynika, że przepisy dotyczące zasad wystawiania faktur stosuje się odpowiednio do faktur wewnętrznych (§ 25 ust. 1 ww. rozporządzenia).

REKLAMA

W kwestii stosowania art. 108 ust. 1 ustawy o VAT do faktur wewnętrznych wypowiadały się również sądy administracyjne. I tak, w orzeczeniu z 5 marca 2008 r., sygn. akt I SA/Bk 19/08, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Białymstoku stwierdził, że podatek z faktury wewnętrznej wystawionej nienależnie, to jest gdy faktycznie nie wystąpił na terenie kraju import usług ani wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, podlega rozliczeniu jako podatek należny na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Orzeczenie to znajdzie zastosowanie w Państwa przypadku. Mimo że w praktyce doszło tylko do jednego wewnątrzwspólnotowego nabycia samochodu, faktura wewnętrzna została wystawiona dwukrotnie. Oznacza to, że druga z tych faktur dokumentowała zdarzenie, do którego nie doszło. Z całą pewnością organ podatkowy nakazując Państwu rozliczenie VAT wykazanego w obu fakturach wewnętrznych, kierował się brzmieniem art. 108 ust. 1 ustawy o VAT oraz stanowiskiem sądów administracyjnych. Być może z czasem Naczelny Sąd Administracyjny zajmie w tej kwestii korzystne dla podatników stanowisko.

Niestety w opisanej sytuacji nie mogą się Państwo również powoływać na praktykowaną w obrocie krajowym możliwość anulowania faktury VAT, jeżeli dokumentowała ona czynność, do której nie doszło. Warunkiem anulowania takiej faktury jest niewprowadzenie jej do obrotu. W opisanej sytuacji błędnie wystawiona faktura została wprowadzona do obrotu (wprawdzie nie została przekazana kontrahentowi, gdyż tego się nie robi, ale został wysłana do urzędu), a do jej ujawnienia doszło w trakcie kontroli.

W sprawie możliwości anulowania faktur wewnętrznych wypowiedział się Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie w wyroku z 28 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1940/07. Stwierdził w nim, że faktury wewnętrzne, które zostały ujęte w rejestrze sprzedaży oraz w rejestrze zakupów, jak również te, na których podstawie została wystawiona deklaracja VAT-7, należy uznać za wprowadzone do obrotu. W związku z tym nie można ich anulować.

Odliczenie VAT

W przypadku dwukrotnego wystawienia faktury wewnętrznej dokumentującej tę samą czynność powstaje problem z prawem do odliczenia VAT. W takiej sytuacji należy rozróżnić dwie sytuacje. Pierwsza dotyczy odliczenia podatku z prawidłowo wystawionej faktury wewnętrznej, druga - odliczenia z faktury wystawionej ponownie.

 

Jeżeli chodzi o odliczenie VAT z faktury wewnętrznej, która została prawidłowo wystawiona, to Państwa spółce takie prawo przysługuje. Mimo że transakcja ta została udokumentowana więcej niż jedną fakturą, to nie znajdzie w tej sytuacji zastosowania art. 88 ust. 3a pkt 3 ustawy o VAT. Zgodnie z jego treścią nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawiono więcej niż jedną fakturę dokumentującą tę samą sprzedaż.

Schemat rozliczenia VAT z faktury, którą udokumentowano czynność (dostawę towarów lub świadczenie usług), do której wykonania nie doszło

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W przypadku faktur wewnętrznych dokumentujących wewnątrzwspólnotowe nabycie nie można mówić o sprzedaży w rozumieniu ustawy o VAT. Sprzedażą są bowiem odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów. Nie jest nią wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów.

W przypadku faktury wewnętrznej drugi raz dokumentującej dokonane przez Państwa wewnątrzwspólnotowe nabycie samochodu, należy stwierdzić, że ponieważ faktura ta dokumentuje czynność, do której nie doszło (bo w rzeczywistości nie dokonali Państwo dwóch wewnątrzwspólnpotowych nabyć), to nie daje ona prawa do odliczenia wykazanego w niej VAT. Ponieważ faktury wewnętrzne traktuje się na równi ze zwykłymi fakturami VAT, to znajdzie w tym przypadku zastosowanie art. 88 ust. 3a pkt 4 lit. a ustawy o VAT. Zgodnie z tym przepisem nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne, w przypadku gdy wystawione faktury, faktury korygujące lub dokumenty celne stwierdzają czynności, które nie zostały dokonane - w części dotyczącej tych czynności.

Zakaz odliczania VAT z faktur wewnętrznych dokumentujących czynności, które nie zostały dokonane, potwierdzają również sądy administracyjne.

W przywołanym wcześniej wyroku z 28 lutego 2008 r., sygn. akt III SA/Wa 1940/07, Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie stwierdził, że podatnikowi nie przysługuje prawo do odliczenia VAT z faktury wewnętrznej dokumentującej błędnie rozpoznane wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów. Zdaniem sądu faktury te potwierdzają czynności, które nie zostały dokonane.

Podsumowując, należy stwierdzić, że jeżeli podatnik dwukrotnie udokumentuje fakturą wewnętrzną czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, to powinien odprowadzić VAT wykazany na obu fakturach wewnętrznych, ale odliczenia może dokonać tylko z jednej z nich.

Katarzyna Wojciechowska

Podstawa prawna:

art. 88 ust. 3a pkt 3 i 4 lit. a oraz art. 106 ust. 7 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54, poz. 535 z późn.zm.).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Prawo Przedsiębiorcy

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonej księgowości

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Dalsze obniżki stóp procentowych NBP dopiero jesienią 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA