REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługi magazynowania i transportu towarów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać usługi magazynowania - czy obowiązek podatkowy powstaje w terminie płatności jak dla najmu? Taką informację uzyskałam z urzędu, ale mam wątpliwości. Dodam że często usługi magazynowania połączone są z usługą transportową i co wtedy? Przechowuję towar, który został przywieziony moim transportem, lub przechowywany w moim magazynie towar transportuję na zlecenie klienta do miejsca przez niego wskazanego. Obecnie osobno naliczam opłatę za magazynowanie, odrębnie za transport.

rada

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

W takim przypadku obie usługi należy rozliczać odrębnie według zasad przewidzianych dla każdej z nich. Dla usług magazynowania obowiązek podatkowy powstaje na tych samych zasadach jak usługi najmu. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane na potrzeby VAT za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). Wynika z tego, że firma dla każdej ze świadczonych usług powinna odrębnie ustalić jej rodzaj zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług oraz zastosować dla każdej z nich odpowiedni (wymagany) sposób rozliczenia VAT. Z pytania wynika, ze firma świadczy dwa rodzaje usług, a mianowicie usługi magazynowania towarów oraz usługi transportowe. Oba rodzaje usług sklasyfikowane zostały w PKWiU odrębnie. Każda z tych usług podlega również innym zasadom rozliczenia VAT.

REKLAMA

Usługi magazynowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi magazynowania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 63.12.14 „Usługi magazynowania i przechowywania towarów, pozostałe”. Nie są one wprawdzie tożsame z usługami najmu, które sklasyfikowane zostały odrębnie w grupowaniu PKWiU 70.20.11, jednak obowiązek w VAT powstaje dla nich na tych samych, szczególnych zasadach. To samo dotyczy ich dokumentowania. Dla usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT). Otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części (art. 19 ust. 15 ustawy o VAT).

Wynika z tego, że obowiązek podatkowy od usług magazynowania (przechowywania) towarów powstaje z chwilą otrzymania całości lub części (w tej części) należności, nie później jednak niż z terminem płatności określonym w umowie lub na fakturze.

Fakturę dokumentującą tę usługę należy wystawić nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego (§ 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Faktura VAT w takich przypadkach nie może być wystawiona wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Wynika z tego, że moment wystawienia faktury nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT od omawianej usługi. Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonej usługi magazynowania towarów wymaga zatem respektowania przez firmę postanowień wynikających zarówno z umowy, jak i uregulowań ustawowych w zakresie podatku od towarów i usług.

W zależności od warunków umowy oraz terminu otrzymania faktycznej należności za świadczenie usługi obowiązek ten może powstać w różnych terminach. Zobrazują to podane poniżej przykłady.

Załóżmy, że określony w umowie termin płatności czynszu to 10 dzień miesiąca następującego po miesiącu magazynowania towaru.

PRZYKŁAD

Firma otrzymała czynsz za czerwiec w terminie płatności, czyli 10 lipca 2008 r. Obowiązek podatkowy powstał w tym dniu. Firma miała obowiązek wykazania podatku należnego z tytułu świadczonej usługi magazynowania w deklaracji za lipiec 2008 r. Fakturę natomiast firma mogła wystawić najwcześniej 11 czerwca (30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego) i nie później niż w dniu jego powstania, czyli 10 lipca 2008 r.

PRZYKŁAD

Usługobiorca uregulował należny czynsz za czerwiec 30 czerwca, czyli przed terminem płatności. Obowiązek podatkowy powstał z chwilą otrzymania tej zapłaty. Moment powstania obowiązku podatkowego wyznacza w tym przypadku moment otrzymania zapłaty, nawet jeżeli umowa przewiduje późniejszy termin zapłaty (10 dzień każdego miesiąca). Należny VAT od usługi należało rozliczyć w deklaracji za czerwiec. W tym przypadku firma powinna fakturę VAT wystawić najpóźniej 30 czerwca.

PRZYKŁAD

Usługobiorca uregulował należny czynsz za czerwiec łącznie z czynszem za lipiec w łącznej kwocie 2600 zł 10 sierpnia. Obowiązek podatkowy od czynszu za czerwiec w kwocie 1300 zł powstał 10 lipca (zgodnie z umową), a w pozostałej kwocie 10 sierpnia. Należny VAT za czerwiec podlega rozliczeniu w deklaracji za lipiec. Ostateczny termin wystawienia faktury za czerwiec to 10 lipca. Obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku niezależnie od terminu otrzymania należności (nawet wówczas, gdyby firma jej nie otrzymała w ogóle).

Takie same zasady określania obowiązku podatkowego mają zastosowanie do płatności częściowej (np. w ratach).

PRZYKŁAD

Załóżmy, ze usługobiorca uregulował 30% należności za czerwiec 28 czerwca, a pozostałą część 15 lipca 2008 r. Obowiązek podatkowy powstał dwa razy:

- raz w dniu 28 czerwca, w części otrzymanej należności,

- drugi raz 10 lipca - zgodnie z treścią umowy - w pozostałej części.

Należałoby usługę udokumentować dwa razy i wykazać ją odpowiednio w deklaracjach za czerwiec i za lipiec.

Usługi transportu

Niezależnie od usług magazynowania towarów firma świadczy również usługi transportowe. Powinna je zatem traktować jako odrębną usługę i rozliczać od nich VAT według przewidzianych dla nich zasad. Usługi transportu sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 60. Obowiązek podatkowy w przypadku wykonywania usług transportowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia ich wykonania (art. 19 ust. 13 pkt 2a ustawy o VAT).

Moment powstania obowiązku podatkowego wyznacza zatem dzień otrzymania należności za wykonana usługę, a jeżeli nie zostanie wpłacona należność w okresie 30 dni od dnia jej wykonania, powstaje on ostatecznie w 30 dniu od jej wykonania. Bez znaczenia, w tym przypadku jest fakt, że z umowy między stronami wynika dłuższy niż 30-dniowy termin płatności za świadczenie.

 

Za moment wykonania usługi sprzedawca, co do zasady, powinien uznać moment dostawy towaru do miejsca jego przeznaczenia. Zasady wystawiania faktur są takie same jak przy usługach magazynowania towaru. Należy ją wystawić nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Może być również wystawiona na 30 dni przed jego powstaniem.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że firma wykonała usługę transportową 15 czerwca. Fakturę wystawiła z datą 21 czerwca. Należność za usługę wpłynęła na konto firmy 30 czerwca. Ponieważ należność wpłynęła przed upływem 30 dnia od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstanie w dniu jej otrzymania, tj. 30 czerwca. Firma powinna rozliczyć należny od niej VAT w deklaracji za czerwiec. Jeżeli należność wpłynęłaby po upływie 30 dni od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstałby ostatecznie 15 lipca (tj. w 30 dniu od dnia jej wykonania).

Świadczenie złożone

Istnieje możliwość potraktowania usługi magazynowania i transportu jako całość. W tym przypadku sądy oraz organy podatkowe powołują się na wyrok ETS z 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04. Trybunał zajął stanowisko, że: „Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej”.

Czy jest to usługa transportowa, czy magazynowania, nie może decydować wartość usługi.

WSA we Wrocławiu w wyroku z 28 lutego 2008 r., sygn.akt I SA/Wr 1632/07, stwierdził, że: „W stanie faktycznym przyjętym przez Sąd wyprodukowanie okien przewyższa wartościowo usługę dostawy, jak i zamontowania okien, będąc zasadniczym elementem kalkulacji wartości usługi. Powyższe jednak nie może stanowić o charakterze wykonanej przez podatnika usługi złożonej (co potwierdził zresztą ETS w powołanym orzeczeniu) i unicestwić istoty zawieranych przez skarżącego umów”.

Dlatego jeśli zostanie zawarta umowa na świadczenie usługi magazynowania i w ramach tej usługi będą Państwo transportować towar w wyznaczone miejsce, to świadczoną usługę można uznać za usługę magazynowania. W takim przypadku do całości stosujemy zasady przewidziane dla usług magazynowania.

Organy podatkowe wymagają, aby na fakturze nie wyszczególniać wówczas usługi pomocniczej, w naszym przypadku transportowej, i wpisywać na fakturze „świadczenie usługi magazynowania”.

• art. 19 ust. 13 pkt 2a i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

REKLAMA

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

REKLAMA

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

Pieniądze dla dziecka: Ile razy można dać bez podatku? Jest jeden kluczowy warunek przy darowiznach

Pieniądze dziecku bez podatku można przekazać wielokrotnie, gdyż nie jest istotne ile razy, ale trzeba uważać, aby po przekroczeniu limitu kwoty wolnej od podatku od darowizn dokonać niezbędnych formalności urzędowych. Sprawdź, jakie aktualnie obowiązują kwoty wolne od podatku.

REKLAMA