REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć usługi magazynowania i transportu towarów

Mariusz Darecki
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Jak rozliczać usługi magazynowania - czy obowiązek podatkowy powstaje w terminie płatności jak dla najmu? Taką informację uzyskałam z urzędu, ale mam wątpliwości. Dodam że często usługi magazynowania połączone są z usługą transportową i co wtedy? Przechowuję towar, który został przywieziony moim transportem, lub przechowywany w moim magazynie towar transportuję na zlecenie klienta do miejsca przez niego wskazanego. Obecnie osobno naliczam opłatę za magazynowanie, odrębnie za transport.

rada

REKLAMA

REKLAMA

W takim przypadku obie usługi należy rozliczać odrębnie według zasad przewidzianych dla każdej z nich. Dla usług magazynowania obowiązek podatkowy powstaje na tych samych zasadach jak usługi najmu. Szczegóły w uzasadnieniu.

uzasadnienie

Usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej są identyfikowane na potrzeby VAT za pomocą tych klasyfikacji, z wyjątkiem usług elektronicznych i usług turystyki (art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). Wynika z tego, że firma dla każdej ze świadczonych usług powinna odrębnie ustalić jej rodzaj zgodnie z Polską Klasyfikacja Wyrobów i Usług oraz zastosować dla każdej z nich odpowiedni (wymagany) sposób rozliczenia VAT. Z pytania wynika, ze firma świadczy dwa rodzaje usług, a mianowicie usługi magazynowania towarów oraz usługi transportowe. Oba rodzaje usług sklasyfikowane zostały w PKWiU odrębnie. Każda z tych usług podlega również innym zasadom rozliczenia VAT.

REKLAMA

Usługi magazynowania

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Usługi magazynowania mieszczą się w grupowaniu PKWiU 63.12.14 „Usługi magazynowania i przechowywania towarów, pozostałe”. Nie są one wprawdzie tożsame z usługami najmu, które sklasyfikowane zostały odrębnie w grupowaniu PKWiU 70.20.11, jednak obowiązek w VAT powstaje dla nich na tych samych, szczególnych zasadach. To samo dotyczy ich dokumentowania. Dla usług najmu, dzierżawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, a także usług ochrony osób oraz usług ochrony, dozoru i przechowywania mienia - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności określonego w umowie lub fakturze (art. 19 ust. 13 pkt 4 ustawy o VAT). Otrzymanie części zapłaty powoduje powstanie obowiązku podatkowego w tej części (art. 19 ust. 15 ustawy o VAT).

Wynika z tego, że obowiązek podatkowy od usług magazynowania (przechowywania) towarów powstaje z chwilą otrzymania całości lub części (w tej części) należności, nie później jednak niż z terminem płatności określonym w umowie lub na fakturze.

Fakturę dokumentującą tę usługę należy wystawić nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego (§ 15 ust. 1 rozporządzenia w sprawie faktur). Faktura VAT w takich przypadkach nie może być wystawiona wcześniej niż 30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego. Wynika z tego, że moment wystawienia faktury nie rodzi obowiązku podatkowego w VAT od omawianej usługi. Określenie momentu powstania obowiązku podatkowego z tytułu świadczonej usługi magazynowania towarów wymaga zatem respektowania przez firmę postanowień wynikających zarówno z umowy, jak i uregulowań ustawowych w zakresie podatku od towarów i usług.

W zależności od warunków umowy oraz terminu otrzymania faktycznej należności za świadczenie usługi obowiązek ten może powstać w różnych terminach. Zobrazują to podane poniżej przykłady.

Załóżmy, że określony w umowie termin płatności czynszu to 10 dzień miesiąca następującego po miesiącu magazynowania towaru.

PRZYKŁAD

Firma otrzymała czynsz za czerwiec w terminie płatności, czyli 10 lipca 2008 r. Obowiązek podatkowy powstał w tym dniu. Firma miała obowiązek wykazania podatku należnego z tytułu świadczonej usługi magazynowania w deklaracji za lipiec 2008 r. Fakturę natomiast firma mogła wystawić najwcześniej 11 czerwca (30 dnia przed powstaniem obowiązku podatkowego) i nie później niż w dniu jego powstania, czyli 10 lipca 2008 r.

PRZYKŁAD

Usługobiorca uregulował należny czynsz za czerwiec 30 czerwca, czyli przed terminem płatności. Obowiązek podatkowy powstał z chwilą otrzymania tej zapłaty. Moment powstania obowiązku podatkowego wyznacza w tym przypadku moment otrzymania zapłaty, nawet jeżeli umowa przewiduje późniejszy termin zapłaty (10 dzień każdego miesiąca). Należny VAT od usługi należało rozliczyć w deklaracji za czerwiec. W tym przypadku firma powinna fakturę VAT wystawić najpóźniej 30 czerwca.

PRZYKŁAD

Usługobiorca uregulował należny czynsz za czerwiec łącznie z czynszem za lipiec w łącznej kwocie 2600 zł 10 sierpnia. Obowiązek podatkowy od czynszu za czerwiec w kwocie 1300 zł powstał 10 lipca (zgodnie z umową), a w pozostałej kwocie 10 sierpnia. Należny VAT za czerwiec podlega rozliczeniu w deklaracji za lipiec. Ostateczny termin wystawienia faktury za czerwiec to 10 lipca. Obowiązek podatkowy powstaje w tym przypadku niezależnie od terminu otrzymania należności (nawet wówczas, gdyby firma jej nie otrzymała w ogóle).

Takie same zasady określania obowiązku podatkowego mają zastosowanie do płatności częściowej (np. w ratach).

PRZYKŁAD

Załóżmy, ze usługobiorca uregulował 30% należności za czerwiec 28 czerwca, a pozostałą część 15 lipca 2008 r. Obowiązek podatkowy powstał dwa razy:

- raz w dniu 28 czerwca, w części otrzymanej należności,

- drugi raz 10 lipca - zgodnie z treścią umowy - w pozostałej części.

Należałoby usługę udokumentować dwa razy i wykazać ją odpowiednio w deklaracjach za czerwiec i za lipiec.

Usługi transportu

Niezależnie od usług magazynowania towarów firma świadczy również usługi transportowe. Powinna je zatem traktować jako odrębną usługę i rozliczać od nich VAT według przewidzianych dla nich zasad. Usługi transportu sklasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 60. Obowiązek podatkowy w przypadku wykonywania usług transportowych powstaje z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż 30 dnia, licząc od dnia ich wykonania (art. 19 ust. 13 pkt 2a ustawy o VAT).

Moment powstania obowiązku podatkowego wyznacza zatem dzień otrzymania należności za wykonana usługę, a jeżeli nie zostanie wpłacona należność w okresie 30 dni od dnia jej wykonania, powstaje on ostatecznie w 30 dniu od jej wykonania. Bez znaczenia, w tym przypadku jest fakt, że z umowy między stronami wynika dłuższy niż 30-dniowy termin płatności za świadczenie.

 

Za moment wykonania usługi sprzedawca, co do zasady, powinien uznać moment dostawy towaru do miejsca jego przeznaczenia. Zasady wystawiania faktur są takie same jak przy usługach magazynowania towaru. Należy ją wystawić nie później niż z chwilą powstania obowiązku podatkowego. Może być również wystawiona na 30 dni przed jego powstaniem.

PRZYKŁAD

Załóżmy, że firma wykonała usługę transportową 15 czerwca. Fakturę wystawiła z datą 21 czerwca. Należność za usługę wpłynęła na konto firmy 30 czerwca. Ponieważ należność wpłynęła przed upływem 30 dnia od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstanie w dniu jej otrzymania, tj. 30 czerwca. Firma powinna rozliczyć należny od niej VAT w deklaracji za czerwiec. Jeżeli należność wpłynęłaby po upływie 30 dni od dnia wykonania usługi, obowiązek podatkowy powstałby ostatecznie 15 lipca (tj. w 30 dniu od dnia jej wykonania).

Świadczenie złożone

Istnieje możliwość potraktowania usługi magazynowania i transportu jako całość. W tym przypadku sądy oraz organy podatkowe powołują się na wyrok ETS z 27 października 2005 r. w sprawie C 41/04. Trybunał zajął stanowisko, że: „Jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej”.

Czy jest to usługa transportowa, czy magazynowania, nie może decydować wartość usługi.

WSA we Wrocławiu w wyroku z 28 lutego 2008 r., sygn.akt I SA/Wr 1632/07, stwierdził, że: „W stanie faktycznym przyjętym przez Sąd wyprodukowanie okien przewyższa wartościowo usługę dostawy, jak i zamontowania okien, będąc zasadniczym elementem kalkulacji wartości usługi. Powyższe jednak nie może stanowić o charakterze wykonanej przez podatnika usługi złożonej (co potwierdził zresztą ETS w powołanym orzeczeniu) i unicestwić istoty zawieranych przez skarżącego umów”.

Dlatego jeśli zostanie zawarta umowa na świadczenie usługi magazynowania i w ramach tej usługi będą Państwo transportować towar w wyznaczone miejsce, to świadczoną usługę można uznać za usługę magazynowania. W takim przypadku do całości stosujemy zasady przewidziane dla usług magazynowania.

Organy podatkowe wymagają, aby na fakturze nie wyszczególniać wówczas usługi pomocniczej, w naszym przypadku transportowej, i wpisywać na fakturze „świadczenie usługi magazynowania”.

• art. 19 ust. 13 pkt 2a i 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 15 rozporządzenia Ministra Finansów z 25 maja 2005 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 95, poz. 798; ost.zm. z 2008 r. Nr 89, poz. 542

Mariusz Darecki

ekspert w zakresie VAT

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF - jedna z największych zmian dla przedsiębiorców od lat. Kto, kiedy i na jakich zasadach? [Gość Infor.pl]

Krajowy System e-Faktur to bez wątpienia jedna z największych zmian, z jakimi przedsiębiorcy mierzyli się od wielu lat. Choć KSeF nie jest nowym podatkiem, jego wpływ na codzienne funkcjonowanie firm będzie porównywalny z dużymi reformami podatkowymi. To zmiana administracyjna, ale dotykająca samego serca biznesu – wystawiania i odbierania faktur.

Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS: tak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 roku będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Oni nie skorzystają z ulgi na dziecko. Nie pomoże orzeczenie sądu, a zakres sprawowanej opieki nie ma znaczenia

Ulga na dziecko to preferencja, z której korzysta największa liczba podatników. Ich choć prawo do niej przysługuje nie tylko rodzicom, ale i opiekunom prawnym dzieci, to jest taka grupa opiekunów, która nie może z niej skorzystać. Potwierdza to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA