REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaką stawką opodatkować sprzedaż kawy z automatu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Aneta Szwęch
Aneta Szwęch
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę kawiarnię, w której poza tradycyjną kawą serwujemy kawy: cappuccino, latte i mocha. Prowadzimy również działalność polegającą na sprzedaży tych kaw z automatów samosprzedających. Jaką stawką VAT powinna być opodatkowana taka sprzedaż kawy?

RADA

REKLAMA

Sprzedaż kawy jest zasadniczo opodatkowana stawką podstawową 22%, która obowiązuje zarówno w sytuacji, gdy podatnik sprzedaje kawę w ramach usługi gastronomicznej, jak i wówczas, kiedy sprzedaż kawy jest dostawą towaru. Natomiast jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży napojów kawowych na bazie mleka, to czynności te podlegają opodatkowaniu obniżoną, 7-proc. stawką VAT.

UZASADNIENIE

Bez względu na sposób sprzedaży, kawa opodatkowana jest stawką 22%. Wyjątek stanowią napoje kawowe.

WAŻNE!

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sprzedaż zwykłej czarnej kawy bez dodatku mleka podlega opodatkowaniu stawką podstawową, czyli 22%.

Sprzedaż napojów kawowych w ramach usługi gastronomicznej

REKLAMA

Asortyment kaw oferowanych przez restauratorów, poza tradycyjną „małą czarną”, obejmuje również takie kawy, jak: cappuccino, latte, mocha, frappe czy mrożona. Są to napoje kawowe, których podstawowym składnikiem jest mleko. Według PKWiU są one klasyfikowane jako napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, w wyniku czego na gruncie ustawy o VAT podlegają opodatkowaniu stawką 7%. Stanowisko to potwierdzają organy podatkowe.

Problem ten rozstrzygnął m.in. Pierwszy Urząd Skarbowy w Bielsku-Białej, który w postanowieniu z 11 grudnia 2006 r. nr PP/443-81-06 podkreślił, że: „Pomimo faktu potocznego określenia przedmiotowych napojów jako kawa mocha, kawa latte czy kawa cappuccino, zgodnie z klasyfikacją Głównego Urzędu Statystycznego należy napoje zaklasyfikować do grupowania PKWiU 15.98.12-70.00 >Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe<. Powyższe napoje nie są więc klasyfikowane do grupowania PKWiU 15.86.12-50.00 >Ekstrakty, esencje i koncentraty kawy oraz przetwory na ich bazie lub na bazie kawy<. W tym samym postanowieniu czytamy, że: >(...) właściwą stawką podatku VAT przy sprzedaży przedmiotowych napojów w ramach usługi gastronomicznej jest stawka 7%<. Należy dodać, że postanowienie zostało wydane na podstawie przedłożonej przez podatnika opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi, zgodnie z którą >świadczone przez niego usługi mieszczą się w grupowaniach:

a) podawanie w kawiarni sporządzonych według receptury napojów Cappuccino, latte i mocha: PKWiU 55.40.10-00.00 >Usługi związane z podawaniem napojów<,

b) podawanie napojów i np. ciastek i innych deserów w kawiarni z obsługą kelnerską: PKWiU 55.30.11-00.00 >Usługi gastronomiczne w restauracjach<,

c) podawanie napojów i np. ciastek i innych deserów w kawiarni bez obsługi kelnerskiej: PKWiU 55.30.13-00.00 >Usługi gastronomiczne w lokalach samoobsługowych<”.

W związku z powyższym jeżeli podatnik, w ramach usługi gastronomicznej bądź usługi związanej z podawaniem napojów, dokonuje sprzedaży ww. napojów kawowych na bazie mleka, to czynności te - jako wymienione w poz. 26 i 27 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego w sprawie VAT - podlegają opodatkowaniu obniżoną, 7-proc. stawką VAT.

WAŻNE!

Jeżeli podatnik dokonuje sprzedaży napojów kawowych na bazie mleka, to czynności te podlegają opodatkowaniu obniżoną, 7-proc. stawką VAT.

Sprzedaż napojów kawowych w ramach dostawy towaru

REKLAMA

Jeżeli natomiast podatnik sprzedaje wymienione napoje w ramach dostawy towarów, której przykładem jest np. sprzedaż z automatu samosprzedającego, to dostawa ta, jako wymieniona w poz. 44 załącznika nr 3 do ustawy o VAT, również podlega opodatkowaniu 7-proc. stawką VAT. Prawo do zastosowania stawki 7-proc. przysługuje ze względu na klasyfikację tych wyrobów pod symbolem PKWiU 15.98.12-70.

Stanowisko to potwierdził m.in. Urząd Skarbowy Kraków-Stare Miasto w postanowieniu z 14 listopada 2006 r. nr PP-1/443-89495/06/200115/150/123/mk. Organ podatkowy, na podstawie opinii statystycznej wydanej przez Urząd Statystyczny w Łodzi, który zaklasyfikował wyroby Cappuccino i latte do grupowania: PKWiU 15.98.12-70.00 „Napoje bezalkoholowe zawierające tłuszcz mlekowy, pozostałe”, zgodził się ze stanowiskiem podatnika, że: „Sprzedaż wyrobów z grupy PKWiU 15.98.12-70.00 , wymienionej w pozycji 44 załącznika nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług - na podstawie art. 41 ust. 2 niniejszej ustawy - podlega opodatkowaniu 7% stawką”. Potwierdzenie opodatkowania dostawy napojów kawowych według obniżonej stawki VAT znajdziemy również w postanowieniu Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga z 30 stycznia 2007 r. nr 1434/PV/443-201/06/AM, w którym czytamy, że: „Sprzedaż napojów bezalkoholowych zawierających tłuszcz mlekowy, do których Strona zalicza kawę: cappuccino, latte, mocha, frappe i mrożoną, podlega opodatkowaniu stawką w wysokości 7%”.

• art. 41 ust. 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 141, poz. 888

• § 5 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 97, poz. 970; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 89, poz. 541

Aneta Szwęch

konsultant podatkowy

 

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF już za rogiem. Tysiące firm nieprzygotowanych – cyfrowe wykluczenie może kosztować fortunę

Cyfrowy obowiązek, który może zaskoczyć wielu przedsiębiorców – od 2026 r. e-fakturowanie stanie się przymusem. Problem? Rząd uznał, że „wykluczenie cyfrowe” dotyczy wyłącznie najmniejszych firm. W praktyce zagrożeni są także starsi przedsiębiorcy, mikrofirmy bez dostępu do IT, a nawet ci, którzy nie mają stabilnego internetu. Brak przygotowania oznacza paraliż działalności, karne odsetki i utratę klientów. Czas ucieka – a system nie wybacza błędów.

ZUS: Przedsiębiorcy z niepełnosprawnościami z niższą roczną składką zdrowotną. Trzeba spełnić 4 warunki

Przedsiębiorcy, którzy mają orzeczenie o umiarkowanym lub znacznym stopniu niepełnosprawności mogą korzystać z ulgi i obniżyć roczną składkę na ubezpieczenie zdrowotne. Krzysztof Cieszyński, Regionalny Rzecznik Prasowy województwa pomorskiego wyjaśnia jakie warunki trzeba spełnić, by skorzystać z tej ulgi.

Prawa autorskie do treści biznesowych publikowanych w social mediach. Kiedy można legalnie wykorzystać zdjęcie lub wideo? Co każda firma wiedzieć powinna

W erze cyfrowej, gdzie granice między komunikacją osobistą a firmową coraz bardziej się zacierają, prawa autorskie w social mediach stają się kluczową kwestią dla każdego biznesu. Generowanie własności intelektualnej przestało być domeną wyłącznie branż kreatywnych — dziś dotyczy praktycznie każdej firmy, która promuje swoje produkty lub usługi w internecie.

Zwierzęta w firmie a koszty uzyskania przychodu. Jak argumentować przed urzędem skarbowym? Interpretacje fiskusa: pies, akwarium i inne przypadki

Czy pies w firmie może być kosztem uzyskania przychodu? A akwarium – elementem budującym wizerunek? Coraz więcej przedsiębiorców zadaje sobie te pytania, zwłaszcza w czasach, gdy granica między przestrzenią zawodową a prywatną bywa płynna. Praktyka i interpretacje podatkowe pokazują, że... to zależy.

REKLAMA

Będzie likwidacja JPK VAT? Prof. Modzelewski: nieoficjalnie mówi się o redukcji obowiązków

Od samego początku (można sprawdzić) byłem krytykiem wprowadzenia powszechnych „jotpeków”, czyli zmuszania ogółu podatników do systematycznego wysyłania urzędom skarbowym ich ewidencji podatkowych. Po co zaśmiecać archiwa tych organów bilionami zbędnych informacji, do których nigdy nie sięgnie i nie można ich racjonalnie zinterpretować?

Księgowi nie spodziewają się w najbliższej przyszłości wielkich rewolucji w wynagrodzeniu i systemie swojej pracy

Co księgowi naprawdę myślą o kondycji swojej branży? Ukazał się pierwszy w Polsce barometr nastrojów księgowych. Jak oceniają oni miniony rok, czego oczekują po 2025. Odpowiedzi badanych księgowych pokazują prawdziwy obraz branży.

Zasada wielokrotności opodatkowania wyrobów akcyzowych w przypadku wtórnego obowiązku podatkowego a zmiana podatkowego przeznaczenia wyrobu akcyzowego

Istotnym problemem prawnym i praktycznym jest możliwość wielokrotnego opodatkowania tego samego wyrobu akcyzowego na etapie wtórnego obowiązku podatkowego (zwanego również obowiązkiem podatkowym drugiego stopnia.) – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ulga na ekspansje a koszty marketingowe – jak szeroki jest katalog wydatków?

Niedawna interpretacja podatkowa (sygn. 0111-KDIB2-1.4010.66.2025.2.ED) dla producenta opakowań z tworzyw sztucznych rozstrzyga tę kwestię, wskazując, które wydatki targowe i promocyjne podlegają odliczeniu, a które - mimo argumentacji podatnika - pozostają poza zakresem ulgi. Organ zastosował ścisłą wykładnię językową, potwierdzając kwalifikowalność jedynie części ponoszonych przez przedsiębiorców kosztów.

REKLAMA

KSeF 2026: Pożegnanie z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

REKLAMA