REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczać VAT od importu towarów w deklaracji VAT-7

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Marcin Jasiński
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Importujemy towary z Rosji. Korzystamy z procedury uproszczonej. Co powinniśmy zrobić, aby rozliczać te transakcje w deklaracji VAT?

RADA

REKLAMA

Podatek naliczony i należny rozliczamy w miesiącu w którym powstał obowiązek podatkowy od importu towarów. Szczegóły w uzasadnieniu.

UZASADNIENIE

Uproszczony sposób rozliczenia VAT został wprowadzony do art. 33a ustawy o VAT. Przepis ten obowiązuje od 1 grudnia 2008 r. Dzięki tym regulacjom będziemy mogli rozliczać podatek należny z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej, bez konieczności uiszczania tego podatku w urzędzie celnym. Artykuł 33a ustawy będzie jednak miał zastosowanie tylko do podatników stosujących procedurę uproszczoną, o której mowa w art. 76 ust. 1 lit. b) lub c) rozporządzenia Rady (EWG) nr 2913/92 z 12 października 1992 r. ustanawiającego Wspólnotowy Kodeks Celny. Jest to procedura, w przypadku której zamiast dokumentów SAD za zgodą organów celnych składają oni:

• dokument handlowy lub urzędowy wraz z wnioskiem o objęcie towarów daną procedurą;

Dalszy ciąg materiału pod wideo

• zgłoszenie towarów do danej procedury poprzez wpisanie towarów do ewidencji.

Oznacza to, że zanim podatnik będzie mógł rozliczał import w deklaracji VAT, musi najpierw uzyskać zgodę na stosowanie procedury uproszczonej.

Prawa do zastosowania procedury uproszczonej, a tym samym do rozliczenia importu w deklaracji VAT-7, nie mają podatnicy, którzy składają zgłoszenie niekompletne (art. 76 ust. 1 lit. a) rozporządzenia Rady).

Stosowanie tego rozliczenia jest uzależnione od spełnienia przez podatnika następujących warunków:

1) towary zostały objęte na terytorium kraju procedurą uproszczoną, w której okresem rozliczeniowym jest miesiąc;

Jak wynika ze wzorów nowych deklaracji, podatnik może się rozliczać miesięcznie lub kwartalnie

WAŻNE!

Podatnik, który rozlicza kwartalnie VAT, może skorzystać z możliwości rozliczania importu towarów w deklaracji VAT-7D.

2) zawiadomił pisemnie naczelnika urzędu celnego oraz naczelnika urzędu skarbowego o zamiarze rozliczania podatku od importu towarów przed początkiem okresu rozliczeniowego, od którego będzie stosował takie rozliczenie;

Aby skorzystać z procedury uproszczonej od 1 stycznia 2009 r. trzeba powiadomić naczelnika urzędu skarbowego i celnego do 31 grudnia 2008 r.

Zawiadomienie składamy zarówno do naczelnika urzędu skarbowego, jak i urzędu celnego. Zawiadomienie ma jedynie charakter informacyjny. Urzędy nie wyrażają zgody na rozliczanie VAT w deklaracji.

3) przedstawienia przez podatnika naczelnikowi urzędu celnego, przed którym podatnik dokonuje formalności związanych z importem towarów, wydanych nie wcześniej niż 6 miesięcy przed dokonaniem importu:

• zaświadczeń o braku zaległości we wpłatach należnych składek na ubezpieczenie społeczne oraz we wpłatach poszczególnych podatków stanowiących dochód budżetu państwa, przekraczających odrębnie z każdego tytułu, w tym odrębnie w każdym podatku, odpowiednio 3% kwoty należnych składek i należnych zobowiązań podatkowych w poszczególnych podatkach; udział zaległości w kwocie składek lub podatku ustala się w stosunku do kwoty należnych wpłat za okres rozliczeniowy, którego dotyczy zaległość, nie musimy składać tego zaświadczenia gdy naczelnik urzędu celnego posiada aktualne dokumenty. Dlatego takie zaświadczenie będziemy musieli składać co 6 miesięcy. Zaległość z danego podatku w okresie rozliczeniowym nie może przekraczać 3%;

Wzór zawiadomienia

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

Przykład

W deklaracji za luty podatnik wykazał VAT do wpłaty w wysokości 350 520 zł. Wpłacił jednak tylko przez pomyłkę 350 000 zł. Kwota zaległości nie przekroczyła 3% (0,14%) 520/350 520.

• potwierdzenia zarejestrowania podatnika jako podatnika VAT czynnego; potwierdzenia tego organy podatkowe dokonują na VAT-5;

4) przedstawienia organowi celnemu w trybie stosowanym przy zabezpieczeniu należności celnych zabezpieczenia w wysokości równej kwocie podatku, który ma być rozliczony w deklaracji podatkowej. Po upływie okresu rozliczeniowego, za który składana jest deklaracja podatkowa, w której został rozliczony import, nie musi być spełniony ten warunek. Podatnik musi przedstawić organowi celnemu dokumenty potwierdzające złożenie deklaracji podatkowej, w której wykazano kwotę podatku należnego z tytułu tego importu.

Podatnik będzie mógł również korzystać z tych zasad rozliczeń, gdy zgłoszenie w jego imieniu dokonuje przedstawiciel pośredni. W takim przypadku zabezpieczenie może przedstawić przedstawiciel pośredni.

 

Rozliczenie w deklaracji VAT-7

Gdy spełniamy te warunki, VAT należny rozliczamy w deklaracji VAT-7 za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy. Podatnicy będą mieli obowiązek składać deklaracje VAT-7 (VAT-7K i VAT-7D) na nowych formularzach. Co do zasady obowiązek podatkowy powstaje w miesiącu, w którym powstał dług celny, czyli jest to miesiąc, w którym towary zostały dopuszczone do obrotu. W tym miesiącu rozliczamy VAT od importu towarów. Od tej zasady przewidziano wyjątek.

W przypadku objęcia towarów procedurą celną:

1) uszlachetniania czynnego w systemie ceł zwrotnych, odprawy czasowej z częściowym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, przetwarzania pod kontrolą celną - obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje z chwilą objęcia towarów tą procedurą,

2) składu celnego, odprawy czasowej z całkowitym zwolnieniem od należności celnych przywozowych, uszlachetniania czynnego w systemie zawieszeń, tranzytu, a od towarów tych pobierane są opłaty wyrównawcze lub opłaty o podobnym charakterze i nie powstaje jednocześnie dług celny - obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wymagalności tych opłat.

W nowym wzorze deklaracji VAT przewidziano możliwość rozliczania VAT od importu towarów, gdy jest rozliczany na podstawie art. 33a ustawy. Są to poz. 34 i 35 deklaracji.

WAŻNE!

Import towarów rozliczamy zgodnie z art. 33a ustawy o VAT, wykazujemy w deklaracji VAT w poz. 34 i 35.

Przykład

Spółka importuje towary z Rosji, uzyskała zgodę na stosowanie procedury uproszczonej. 30 2008 r. grudnia powiadomiła urząd rozliczaniu VAT według zasad określonych w art. 33a. 15 stycznia 2009 r. towar został dopuszczony do obrotu. Dlatego obowiązek podatkowy powstał w tym dniu. Podatek należny i naliczony rozlicza w deklaracji za styczeń.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

W takim przypadku kwota podatku należnego z tytułu importu towarów jest jednocześnie kwotą podatku naliczonego (art. 86 ust. 2 pkt 5 ustawy). Odliczamy go w deklaracji za miesiąc, w którym powstał obowiązek podatkowy. Oznacza to, że możemy rozliczyć VAT należny i naliczony w tej samej deklaracji (poz. 46 i 47 lub 48 i 49). Podatek naliczony możemy rozliczyć jeszcze w dwóch następnych miesiącach.

Kliknij aby zobaczyć ilustrację.

• art. 33a, art. 86 ust. 2 pkt 5 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - Dz.U. Nr 54, poz. 535; ost.zm. Dz.U. z 2008 r. Nr 209, poz. 1320

Marcin Jasiński

ekspert w zakresie VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA