REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsprzedaż gazu płynnego zakupionego na stacji paliw wiąże się z koniecznością zapłaty akcyzy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy odsprzedaż gazu płynnego zakupionego na stacji paliw wiąże się z koniecznością zapłaty akcyzy?
Czy odsprzedaż gazu płynnego zakupionego na stacji paliw wiąże się z koniecznością zapłaty akcyzy?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy kupujący paliwo na stacji paliw (np. gaz płynny) zazwyczaj nie zastanawiają się nad tym, kto płaci akcyzę od nabywanego przez nich paliwa. Jeśli jednak zamierzają odsprzedać zakupione na stacji paliwo, wówczas już rodzą się u nich wątpliwości związane z rozliczaniem podatku akcyzowego.

Obrót paliwem a koncesja w prawie energetycznym

REKLAMA

Na wstępie należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy Prawo energetyczne nakazują, co do zasady, uzyskać koncesję przez przedsiębiorstwo zamierzające dokonywać obrotu paliwem lub energią. Oczywiście istnieją w tym zakresie wyjątki.

Dlatego też przedsiębiorca planujący odsprzedać paliwo winien przede wszystkim zbadać, czy czynność ta nie będzie wymagać uzyskania koncesji na gruncie przepisów prawa energetycznego.

Można podać przykład, iż przepisy prawa energetycznego wskazują, że koncesja na obrót paliwami nie jest konieczna, gdy dany przedsiębiorca zajmuje się obrotem gazem płynnym, a roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 10.000 euro.

Polski podatek akcyzowy zgodny z prawem UE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ustawy: prawo energetyczne

W dalszej części artykułu zajmiemy się transakcją odsprzedaży gazu płynnego nabytego na stacji paliw mieszczącą się w zakresie wyłączonym spod obowiązku posiadania koncesji (roczna wartość obrotu gazem płynnym nie przekroczyła 10.000 euro).

Jednokrotność podatku akcyzowego

Jedną z najważniejszych zasad podatku akcyzowego jest jego jednokrotność. Reguła jednokrotności oznacza, że jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności opodatkowanej to nie powstaje on już na podstawie innej czynności podlegającej, co do zasady, opodatkowaniu akcyzą (oczywiście, jeżeli kwota akcyzy został określona lub zadeklarowana w należnej wysokości).

Podatek akcyzowy od paliw (benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu płynnego) rozliczany jest przez producentów danego paliwa. Zapłata podatku akcyzowego przez producenta paliwa oznacza, że podmioty zajmujące się dalszą jego sprzedażą (przykładowo stacje paliw) nie stają się podatnikami podatku akcyzowego.

Czy odsprzedaż paliwa podlega akcyzie?

Okazuje się więc, iż zapłata akcyzy od paliwa (np. gazu płynnego) przez jego producenta spowoduje, że przedsiębiorca, który zakupi go na stacji paliw i odsprzeda dalej nie stanie się podatnikiem akcyzy z tytułu jego nabycia i odsprzedaży.

W takim bowiem wypadku zastosowanie  znajdzie jednokrotność podatku akcyzowego. Uznać więc należy, iż po stronie firmy odsprzedającej paliwo (gaz płynny) nabyty na stacji paliw nie ciążą na gruncie podatku akcyzowego żadne obowiązki o charakterze formalnym.

Firma A zakupiła w dniu 1 lutego 2013 r. paliwo na stacji paliw (należny podatek został zapłacony przez producenta tegoż paliwa). Następnie firma A zamierza odsprzedać nabyte paliwo na rzecz Firmy B. W świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym tego rodzaju transakcja będzie dopuszczalna, a Firma A nie stanie się podatnikiem akcyzy (z uwagi na zasadę jednokrotności podatku akcyzowego).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA