REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy odsprzedaż gazu płynnego zakupionego na stacji paliw wiąże się z koniecznością zapłaty akcyzy?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Paszek
Doradca podatkowy
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Czy odsprzedaż gazu płynnego zakupionego na stacji paliw wiąże się z koniecznością zapłaty akcyzy?
Czy odsprzedaż gazu płynnego zakupionego na stacji paliw wiąże się z koniecznością zapłaty akcyzy?

REKLAMA

REKLAMA

Przedsiębiorcy kupujący paliwo na stacji paliw (np. gaz płynny) zazwyczaj nie zastanawiają się nad tym, kto płaci akcyzę od nabywanego przez nich paliwa. Jeśli jednak zamierzają odsprzedać zakupione na stacji paliwo, wówczas już rodzą się u nich wątpliwości związane z rozliczaniem podatku akcyzowego.

Obrót paliwem a koncesja w prawie energetycznym

REKLAMA

REKLAMA

Na wstępie należy zwrócić uwagę, że przepisy ustawy Prawo energetyczne nakazują, co do zasady, uzyskać koncesję przez przedsiębiorstwo zamierzające dokonywać obrotu paliwem lub energią. Oczywiście istnieją w tym zakresie wyjątki.

Dlatego też przedsiębiorca planujący odsprzedać paliwo winien przede wszystkim zbadać, czy czynność ta nie będzie wymagać uzyskania koncesji na gruncie przepisów prawa energetycznego.

Można podać przykład, iż przepisy prawa energetycznego wskazują, że koncesja na obrót paliwami nie jest konieczna, gdy dany przedsiębiorca zajmuje się obrotem gazem płynnym, a roczna wartość obrotu nie przekracza równowartości 10.000 euro.

REKLAMA

Polski podatek akcyzowy zgodny z prawem UE

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Projekt ustawy: prawo energetyczne

W dalszej części artykułu zajmiemy się transakcją odsprzedaży gazu płynnego nabytego na stacji paliw mieszczącą się w zakresie wyłączonym spod obowiązku posiadania koncesji (roczna wartość obrotu gazem płynnym nie przekroczyła 10.000 euro).

Jednokrotność podatku akcyzowego

Jedną z najważniejszych zasad podatku akcyzowego jest jego jednokrotność. Reguła jednokrotności oznacza, że jeżeli w stosunku do wyrobu akcyzowego powstał obowiązek podatkowy w związku z wykonaniem jednej czynności opodatkowanej to nie powstaje on już na podstawie innej czynności podlegającej, co do zasady, opodatkowaniu akcyzą (oczywiście, jeżeli kwota akcyzy został określona lub zadeklarowana w należnej wysokości).

Podatek akcyzowy od paliw (benzyny silnikowej, oleju napędowego, gazu płynnego) rozliczany jest przez producentów danego paliwa. Zapłata podatku akcyzowego przez producenta paliwa oznacza, że podmioty zajmujące się dalszą jego sprzedażą (przykładowo stacje paliw) nie stają się podatnikami podatku akcyzowego.

Czy odsprzedaż paliwa podlega akcyzie?

Okazuje się więc, iż zapłata akcyzy od paliwa (np. gazu płynnego) przez jego producenta spowoduje, że przedsiębiorca, który zakupi go na stacji paliw i odsprzeda dalej nie stanie się podatnikiem akcyzy z tytułu jego nabycia i odsprzedaży.

W takim bowiem wypadku zastosowanie  znajdzie jednokrotność podatku akcyzowego. Uznać więc należy, iż po stronie firmy odsprzedającej paliwo (gaz płynny) nabyty na stacji paliw nie ciążą na gruncie podatku akcyzowego żadne obowiązki o charakterze formalnym.

Firma A zakupiła w dniu 1 lutego 2013 r. paliwo na stacji paliw (należny podatek został zapłacony przez producenta tegoż paliwa). Następnie firma A zamierza odsprzedać nabyte paliwo na rzecz Firmy B. W świetle przepisów ustawy o podatku akcyzowym tego rodzaju transakcja będzie dopuszczalna, a Firma A nie stanie się podatnikiem akcyzy (z uwagi na zasadę jednokrotności podatku akcyzowego).

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF pomoże uszczelnić budżet. MF liczy na 18,7 mld zł wpływów w 2026 roku

Dzięki zmianom w podatkach i uszczelnieniu systemu za pomocą KSeF, Polska może w 2026 roku zyskać nawet 18,7 mld zł. Wśród planowanych działań są m.in. podwyżki CIT dla banków, wyższe stawki VAT i akcyzy oraz ograniczenie liczby osób nielegalnie zatrudnionych w budownictwie.

Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co się zmieni już od lutego 2026 roku?

Już od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

REKLAMA

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

REKLAMA

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

REKLAMA