REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Akcyza od ambulansów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
ambulans; akcyza
ambulans; akcyza

REKLAMA

REKLAMA

Sprzedaż samochodów sanitarnych (karetki, ambulanse) klasyfikowanych do kodu CN 8703, uzyskanych wskutek dokonania przeróbki samochodów klasyfikowanych wcześniej do kodu CN 8704, przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym. Wolne od akcyzy są natomiast pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia (specjalistyczne) objęte poz. 8705 nomenklatury.

Podmiot będący dealerem samochodowym nabywa nowe pojazdy, które posiadają homologację pozwalającą na dopuszczenie ich do ruchu, jako pojazdy ciężarowe klasyfikowane wg pozycji CN 8704 (nomenklatury scalonej).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Następnie dokonuje ich przebudowy wg polskiej normy PN EN 1789 „Pojazdy medyczne i ich wyposażenie” na pojazdy sanitarne, poprzez zabudowę części przeznaczonej do przewozu towarów sprzętem do ratowania życia i zdrowia ludzkiego.

REKLAMA

Po dokonaniu przeróbki dealer kwalifikuje ten pojazd wg pozycji CN 8703 - nomenklatury scalonej, jako pojazd samochodowy przeznaczony zasadniczo do przewozu osób, inny niż objęty pozycją 8702. Samochód ten nie został nigdy zarejestrowany na terenie naszego kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Opodatkowanie akcyzą pojazdów mechanicznych

Pytanie podatnika:

Czy sprzedaż pojazdu sanitarnego będzie objęta podatkiem akcyzowym?

Odpowiedź KIP:

Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym
(t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 108, poz. 626 z późn. zm.), w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest pierwsza sprzedaż na terytorium kraju samochodu osobowego niezarejestrowanego na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym:

a)   wyprodukowanego na terytorium kraju,

b)  od którego nie została zapłacona akcyza z tytułu czynności, o których mowa w pkt 1 albo 2.

Zatem biorąc pod uwagę opisane wyżej zdarzenie dealer samochodowy wypełnia warunki, o których mowa w cytowanym wyżej przepisie, ponieważ:

- czynność wykonana przez dealera będzie stanowić pierwszą sprzedaż samochodu osobowego. Bez znaczenia jest fakt, że samochód był już przedmiotem sprzedaży, ponieważ przedmiotowe transakcje dotyczyły samochodu ciężarowego, a pierwszej sprzedaży samochodu osobowego będzie dokonywać dealer samochodu,

- sprzedaż będzie odbywać się na terytorium kraju,

- sprzedaż będzie dotyczyć samochodu niezarejestrowanego

- sprzedaż będzie dotyczyć samochodu, który został wyprodukowany na terytorium kraju; w opisanej sytuacji, dealer samochodu dokonując przeróbki samochodu, co powoduje zmianę klasyfikacji samochodu ciężarowego na osobowy dokonuje produkcji.

Akcyza na samochody 2012 / 2013

Tak, więc sprzedaż samochodów osobowych (tj. samochodów sanitarnych klasyfikowanych do kodu CN 8703), uzyskanych wskutek dokonania przeróbki samochodów klasyfikowanych wcześniej do kodu CN 8704, przed ich pierwszą rejestracją na terytorium kraju będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Wyjaśnić należy ponadto, iż do opodatkowania akcyzą zastosowanie ma jedynie Nomenklatura Scalona, do której odnosi się ustawa o podatku akcyzowym.

Nie znajdują natomiast zastosowania definicje z ustawy prawo o ruchu drogowym, innego polskiego lub zagranicznego aktu prawnego bądź urzędowego dokumentu.

Wobec powyższego wskazać należy, iż np. wpis „samochód ciężarowy” w dowodzie rejestracyjnym lub innym dokumencie (np. ze stacji diagnostycznej) nie oznacza, iż dany pojazd będzie automatycznie zaklasyfikowany do kodu innego niż CN 8703.

VAT 2013 - nowelizacja ustawy o VAT, stawki VAT

Ambulanse, a pojazdy specjalistyczne

Wolne od akcyzy są natomiast pojazdy mechaniczne specjalnego przeznaczenia (specjalistyczne) objęte poz. 8705 nomenklatury.

Jak wynika z komentarza do poz. 8705 not wyjaśniających do systemu zharmonizowanego, pozycja ta obejmuje pojazdy samochodowe, specjalnie skonstruowane albo przystosowane, wyposażone w różne urządzenia umożliwiające wykonywanie pewnych funkcji nietransportowych, co oznacza, iż głównym przeznaczeniem pojazdu z niniejszej pozycji nie jest przewóz osób albo towarów. Zdolność poruszania się jest dla tych pojazdów funkcją podrzędną, umożliwiającą jedynie samodzielne dotarcie do miejsca przeznaczenia.

Punkt 13 komentarza do poz. 8705 not wyjaśniających systemu zharmonizowanego stanowi, iż z pojazdów wykorzystywanych dla potrzeb służby zdrowia zaliczanych do tej grupy wymienić można tzw. ruchome kliniki medyczne lub stomatologiczne, fabrycznie wyposażone w salę operacyjną, sprzęt anestezjologiczny, sprzęt analityczny, chirurgiczny, umożliwiający wykonywanie operacji lub w przypadku klinik stomatologicznych w aparaturę i sprzęt umożliwiających wykonywanie zabiegów dentystycznych.

Kiedy można odliczyć cały VAT przy nabyciu samochodów?

Innym rodzajem pojazdów ujętych w poz. 8705 są ruchome przychodnie rentgenowskie (pkt 12 not wyjaśniających do HS dla poz. 8705), wyposażone w gabinet do badania, ciemnię oraz pełny zestaw sprzętu radiologicznego. Są to mobilne placówki ochrony zdrowia, które nie realizują przewozu chorych, jak ma to miejsce w przypadku ambulansów, o których mowa w poz. 8703.

Użycie takich pojazdów pozwala m.in. dotrzeć służbom medycznym do rejonów odległych od stacjonarnych ośrodków zdrowia lub do miejsc dotkniętych skutkami klęsk żywiołowych lub katastrof w celu przeprowadzenia badań profilaktycznych lub wykonania nawet skomplikowanych zabiegów czy operacji (dla potrzeb wojska powyższe pojazdy mogą pełnić rolę szpitali polowych).

W tej kategorii mieszczą się także ruchome stacje krwiodawstwa, które co do zasady nie przewożą swoich pacjentów.

Klasyfikacji taryfowej ambulansów dokonuje się zgodnie z brzmieniem reguł 1. i 6. ogólnych reguł interpretacji nomenklatury scalonej i zgodnie z brzmieniem poz. 8703, obejmującej pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób. Taka klasyfikacja taryfowa tych pojazdów zgodna jest z treścią komentarza do poz. 8703, zamieszczonego w notach wyjaśniających do scalonej nomenklatury Wspólnot Europejskich (Dziennik Urzędowy serii C Nr 137 z dnia 6 maja 2011 r.).

Dział III Kodeksu drogowego-Pojazdy (art. 66-86)

Ambulanse sanitarne (tzw. karetki), niezależnie od ich typu, są pojazdami przeznaczonymi do przewozu osób chorych oraz personelu medycznego czuwającego nad ich bezpieczeństwem. Pojazdy te ze względu na szczególną specyfikę oraz okoliczności realizowanego przez nie transportu posiadają stosowną budowę, wyposażenie, odpowiednie oznakowanie sygnalizacją świetlną i dźwiękową, umożliwiającą szybkie i bezpieczne poruszanie się po drogach publicznych.

Ponadto, oprócz wyposażenia w nosze i miejsca dla obsługi medycznej, są one zaopatrzone w różne urządzenia podtrzymujące podstawowe funkcje życiowe, takie jak: respiratory, instalacja tlenowa, urządzenia umożliwiające podawanie płynów infuzyjnych przez kroplówkę itp., przy czym docelowe czynności medyczne przeprowadzane są już w lecznicach stacjonarnych, natomiast zadaniem ambulansów jest bezpieczny dowóz pacjentów do lecznic.

Z tych powodów z pkt 2 komentarza do poz. 8703 zawartego w notach wyjaśniających do systemu zharmonizowanego wynika, że ambulanse, które posiadają funkcje transportowe, objęte są poz. 8703 nomenklatury.

Przerabianie ciężarówek na samochody osobowe bywa opodatkowane akcyzą

Zgodnie z komunikatem prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 24 stycznia 2005 r. w sprawie trybu udzielania informacji dotyczących standardów klasyfikacyjnych (Dz. Urz. GUS z 2005 r. Nr 1, poz. 11) zasadą jest, że to zainteresowany podmiot sam klasyfikuje dany samochód do danego kodu CN i to jego obciążają ewentualne negatywne konsekwencje z tytułu błędnego zaklasyfikowania tego samochodu.

Ministerstwo Finansów, realizując częściowo wniosek Ministerstwa Zdrowia dotyczący zwolnienia ambulansów z opodatkowania akcyzą, wprowadziło z dniem 10 lipca 2009 r. do ustawy o podatku akcyzowym z dnia 6 grudnia 2009 r. przepis mówiący, iż w przypadku samochodów osobowych typu ambulans (8703) do podstawy opodatkowania nie wlicza się kwot stanowiących wartość specjalistycznego wyposażenia medycznego. Zwykle wartość specjalistycznego sprzętu przekracza wartość samego pojazdu bez wyposażenia.

Źródło:

- Krajowa Informacja Podatkowa,

- odpowiedź z 29 lutego 2012 r. podsekretarza stanu w Ministerstwie Finansów - z upoważnienia ministra - na interpelację nr 1649

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Limit poniżej 10 000 zł - najczęściej zadawane pytania o KSeF

Czy przedsiębiorca z obrotami poniżej 10 tys. zł miesięcznie musi korzystać z KSeF? Jak długo można jeszcze wystawiać faktury papierowe? Ministerstwo Finansów wyjaśnia szczegóły nowych zasad, które wejdą w życie od lutego 2026 roku.

"Podatek" (opłata) od psa w 2026 r. Jest stawka maksymalna ale każda gmina ustala samodzielnie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

REKLAMA

Od 2026 koniec faktur w Wordzie i Excelu. KSeF zmienia zasady gry dla wszystkich firm

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

REKLAMA

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

REKLAMA