REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja prezentów o małej wartości w VAT - jak prowadzić

Ewidencja prezentów o małej wartości w VAT - jak prowadzić
Ewidencja prezentów o małej wartości w VAT - jak prowadzić
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak prowadzić ewidencję osób obdarowanych prezentami o małej wartości, aby nie narazić się na sankcje oraz konieczność naliczania VAT? Czy istnieje wzór, na podstawie którego można stworzyć własną ewidencję? Przez jaki okres należy ją przechowywać w firmie? Czy wystarczy rok kalendarzowy?

Ewidencja prezentów o małej wartości a VAT

Ewidencja prezentów powinna być prowadzona zgodnie z rzeczywistością oraz w sposób pozwalający ustalić tożsamość osób, którym przekazywane są towary. Konieczne jest także pokazanie w ewidencji wartości netto przekazanych jako prezenty towarów. Przepisy ustawy o VAT ani wykonawcze nie zawierają konkretnego wzoru ewidencji, którym podatnicy mogliby się posługiwać. Ustawa wskazuje jedynie na podstawowe dane, jakie taka ewidencja powinna zawierać. Ewidencję należy przechowywać do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego za ostatni miesiąc lub kwartał roku, dla którego ewidencja prezentów jest prowadzona. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne przekazywanie prezentów może podlegać opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Jest tak, co do zasady, w przypadku prezentów, przy których nabyciu lub wytworzeniu podatnikom przysługiwało prawo do odliczenia. Zasada ta nie dotyczy jednak przekazywania prezentów o małej wartości na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika - w szczególności na cele reklamy, reprezentacji lub promocji tej działalności. Opodatkowanie VAT nieodpłatnego przekazania takich prezentów wyłącza art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.

Ważne!
Nieodpłatne przekazywanie prezentów o małej wartości nie podlega VAT, gdy następuje na cele związane z działalnością

Wartość prezentu, która przesądza o konieczności ewidencjonowania

Pojęcie prezentów o małej wartości definiują przepisy art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Wyróżniają one dwie grupy prezentów o małej wartości. Są to:

  1. towary, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł; takie towary stanowią prezenty o małej wartości bezwzględnie, w szczególności bez konieczności ujęcia w tzw. ewidencji prezentów,
  2. pozostałe towary, o ile ich łączna wartość przekazana przez podatnika jednej osobie nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku); takie towary stanowią prezenty o małej wartości, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym są one przekazywane (tzw. ewidencję prezentów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!
Podatnik nie musi prowadzić ewidencji prezentów, jeśli jednostkowa wartość prezentu określona w momencie przekazywania nie przekracza 20 zł.

Wzór ewidencji prezentów o małej wartości

Przepisy nie określają wzoru ewidencji prezentów obowiązującego podatników. W konsekwencji dopuszczalny jest każdy sposób prowadzenia tej ewidencji, o ile z jej treści wynika tożsamość osób, którym przekazywane są towary. Aby określić tożsamość osób, można wskazać ich numer PESEL albo imiona i nazwiska lub adres. Konieczne jest także wskazanie w ewidencji wartości netto przekazanych w roku towarów.

Swoboda prowadzenia ewidencji prezentów dotyczy również formy prowadzenia tej ewidencji. Dopuszczalne jest zatem prowadzenie ewidencji prezentów zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Potwierdzają to także organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora KIS 1 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.39.2021.2.MS) czytamy:

Organ dodatkowo wyjaśnia, że nie ma zdefiniowanych zasad określających w jaki sposób należy prowadzić ewidencję osób, którym przekazano prezenty, jeżeli na Podatniku ciąży taki obowiązek. Przy tworzeniu takiego rejestru istotna jest funkcja jaką ma on spełniać, czyli określenie tożsamości obdarowanych osób. Ewidencja powinna zawierać dane osób, którym przekazano prezenty o małej wartości, wartość tych upominków, określenie co przekazano oraz datę, dzięki której można ustalić wartość prezentów przekazanych w danym roku podatkowym

Ponadto art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT wymaga prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych, nie wskazuje natomiast szczegółowo elementów, jakie powinna ona zawierać. Skoro takich regulacji nie ma, sposób prowadzenia ewidencji osób obdarowanych zależy od woli podatnika. To on decyduje, jakie dane osób obdarowanych w niej umieści.

Ważne!
Ewidencję prezentów można prowadzić w formie zarówno papierowej, jak i elektronicznej.

Oczywiście ewidencja prezentów musi być prowadzona zgodnie z rzeczywistością. Każdy bowiem przypadek wprowadzania do ewidencji danych niezgodnych z rzeczywistością stanowi wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe polegające na nierzetelnym prowadzeniu księgi (art. 61 Kodeksu karnego skarbowego).

Okres przechowywania ewidencji prezentów o małej wartości

Pamiętać również należy o przechowywaniu ewidencji prezentów. Obowiązek taki podatnicy mają do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 112 ustawy o VAT). Zasady, na jakich przedawniają się zobowiązania podatkowe, określają przepisy art. 70 Ordynacji podatkowej. Przy czym ze względu na fakt, że treść ewidencji prezentów ma znaczenie dla wszystkich okresów rozliczeniowych w danym roku, oznacza to konieczność przechowywania ewidencji prezentów przynajmniej przez pięć lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku za ostatni okres rozliczeniowy roku, dla którego ewidencja prezentów była prowadzona (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Przykładowo ewidencja prezentów prowadzona dla roku 2022 powinna być przechowywana przynajmniej do końca roku 2028 (tj. pięć lat od końca roku 2023, w którym upłynie termin płatności VAT za grudzień lub IV kwartał 2022 r.).

Podstawa prawna:

Powołana interpretacja:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 1 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.39.2021.2.MS)

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA