REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja prezentów o małej wartości w VAT - jak prowadzić

Ewidencja prezentów o małej wartości w VAT - jak prowadzić
Ewidencja prezentów o małej wartości w VAT - jak prowadzić
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Jak prowadzić ewidencję osób obdarowanych prezentami o małej wartości, aby nie narazić się na sankcje oraz konieczność naliczania VAT? Czy istnieje wzór, na podstawie którego można stworzyć własną ewidencję? Przez jaki okres należy ją przechowywać w firmie? Czy wystarczy rok kalendarzowy?

Ewidencja prezentów o małej wartości a VAT

Ewidencja prezentów powinna być prowadzona zgodnie z rzeczywistością oraz w sposób pozwalający ustalić tożsamość osób, którym przekazywane są towary. Konieczne jest także pokazanie w ewidencji wartości netto przekazanych jako prezenty towarów. Przepisy ustawy o VAT ani wykonawcze nie zawierają konkretnego wzoru ewidencji, którym podatnicy mogliby się posługiwać. Ustawa wskazuje jedynie na podstawowe dane, jakie taka ewidencja powinna zawierać. Ewidencję należy przechowywać do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego za ostatni miesiąc lub kwartał roku, dla którego ewidencja prezentów jest prowadzona. Szczegóły w dalszej części artykułu.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nieodpłatne przekazywanie prezentów może podlegać opodatkowaniu VAT (art. 7 ust. 2 ustawy o VAT). Jest tak, co do zasady, w przypadku prezentów, przy których nabyciu lub wytworzeniu podatnikom przysługiwało prawo do odliczenia. Zasada ta nie dotyczy jednak przekazywania prezentów o małej wartości na cele związane z działalnością gospodarczą podatnika - w szczególności na cele reklamy, reprezentacji lub promocji tej działalności. Opodatkowanie VAT nieodpłatnego przekazania takich prezentów wyłącza art. 7 ust. 3 ustawy o VAT.

Ważne!
Nieodpłatne przekazywanie prezentów o małej wartości nie podlega VAT, gdy następuje na cele związane z działalnością

Wartość prezentu, która przesądza o konieczności ewidencjonowania

Pojęcie prezentów o małej wartości definiują przepisy art. 7 ust. 4 ustawy o VAT. Wyróżniają one dwie grupy prezentów o małej wartości. Są to:

REKLAMA

  1. towary, których jednostkowa cena nabycia towaru (bez podatku), a gdy nie ma ceny nabycia, jednostkowy koszt wytworzenia, określone w momencie przekazywania towaru, nie przekraczają 20 zł; takie towary stanowią prezenty o małej wartości bezwzględnie, w szczególności bez konieczności ujęcia w tzw. ewidencji prezentów,
  2. pozostałe towary, o ile ich łączna wartość przekazana przez podatnika jednej osobie nie przekroczyła w roku podatkowym kwoty 100 zł (bez podatku); takie towary stanowią prezenty o małej wartości, jeżeli podatnik prowadzi ewidencję pozwalającą na ustalenie tożsamości osób, którym są one przekazywane (tzw. ewidencję prezentów).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ważne!
Podatnik nie musi prowadzić ewidencji prezentów, jeśli jednostkowa wartość prezentu określona w momencie przekazywania nie przekracza 20 zł.

Wzór ewidencji prezentów o małej wartości

Przepisy nie określają wzoru ewidencji prezentów obowiązującego podatników. W konsekwencji dopuszczalny jest każdy sposób prowadzenia tej ewidencji, o ile z jej treści wynika tożsamość osób, którym przekazywane są towary. Aby określić tożsamość osób, można wskazać ich numer PESEL albo imiona i nazwiska lub adres. Konieczne jest także wskazanie w ewidencji wartości netto przekazanych w roku towarów.

Swoboda prowadzenia ewidencji prezentów dotyczy również formy prowadzenia tej ewidencji. Dopuszczalne jest zatem prowadzenie ewidencji prezentów zarówno w formie papierowej, jak i w formie elektronicznej. Potwierdzają to także organy podatkowe. W interpretacji indywidualnej wydanej przez Dyrektora KIS 1 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.39.2021.2.MS) czytamy:

Organ dodatkowo wyjaśnia, że nie ma zdefiniowanych zasad określających w jaki sposób należy prowadzić ewidencję osób, którym przekazano prezenty, jeżeli na Podatniku ciąży taki obowiązek. Przy tworzeniu takiego rejestru istotna jest funkcja jaką ma on spełniać, czyli określenie tożsamości obdarowanych osób. Ewidencja powinna zawierać dane osób, którym przekazano prezenty o małej wartości, wartość tych upominków, określenie co przekazano oraz datę, dzięki której można ustalić wartość prezentów przekazanych w danym roku podatkowym

Ponadto art. 7 ust. 4 pkt 1 ustawy o VAT wymaga prowadzenia ewidencji pozwalającej na ustalenie tożsamości osób obdarowanych, nie wskazuje natomiast szczegółowo elementów, jakie powinna ona zawierać. Skoro takich regulacji nie ma, sposób prowadzenia ewidencji osób obdarowanych zależy od woli podatnika. To on decyduje, jakie dane osób obdarowanych w niej umieści.

Ważne!
Ewidencję prezentów można prowadzić w formie zarówno papierowej, jak i elektronicznej.

Oczywiście ewidencja prezentów musi być prowadzona zgodnie z rzeczywistością. Każdy bowiem przypadek wprowadzania do ewidencji danych niezgodnych z rzeczywistością stanowi wykroczenie skarbowe lub przestępstwo skarbowe polegające na nierzetelnym prowadzeniu księgi (art. 61 Kodeksu karnego skarbowego).

Okres przechowywania ewidencji prezentów o małej wartości

Pamiętać również należy o przechowywaniu ewidencji prezentów. Obowiązek taki podatnicy mają do upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego (art. 112 ustawy o VAT). Zasady, na jakich przedawniają się zobowiązania podatkowe, określają przepisy art. 70 Ordynacji podatkowej. Przy czym ze względu na fakt, że treść ewidencji prezentów ma znaczenie dla wszystkich okresów rozliczeniowych w danym roku, oznacza to konieczność przechowywania ewidencji prezentów przynajmniej przez pięć lat, licząc od końca roku, w którym upłynął termin płatności podatku za ostatni okres rozliczeniowy roku, dla którego ewidencja prezentów była prowadzona (art. 70 § 1 Ordynacji podatkowej). Przykładowo ewidencja prezentów prowadzona dla roku 2022 powinna być przechowywana przynajmniej do końca roku 2028 (tj. pięć lat od końca roku 2023, w którym upłynie termin płatności VAT za grudzień lub IV kwartał 2022 r.).

Podstawa prawna:

Powołana interpretacja:

  • interpretacja indywidualna Dyrektora KIS z 1 kwietnia 2021 r. (sygn. 0112-KDIL3.4012.39.2021.2.MS)

Tomasz Krywan, doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA