REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Powyższe stwierdzenie to zasadnicza teza wynikająca z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 marca 2010 r. (Sygn. ITPP3/443-201/09/ZG), wydanej w imieniu Ministra Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

System SAP i faktury elektroniczne

System SAP to zintegrowany system oprogramowania komputerowego, umożliwiający kompleksowe zarządzanie przedsiębiorstwem. Współcześnie aplikacje SAP znajdują powszechne zastosowanie na całym świecie. Wchodzące w skład systemu oprogramowanie R/3 umożliwia m.in. wystawianie faktur w formie elektronicznej.

Takie właśnie oprogramowanie posiada spółka, która była adresatem wzmiankowanej na wstępie interpretacji. Spółka ta zamierzała używać tego oprogramowania jako odbiorca faktur elektronicznych. Tym samym system SAP R/3 służyłby do ich otrzymywania i przechowywania. Dodać należy, że – zgodnie z tymi planami – kontrahenci spółki, a więc wystawcy wspomnianych faktur, posługiwaliby się systemem identycznym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, spółka złożyła wniosek o interpretację, w którym zapytała, czy faktury elektroniczne wystawione w systemie SAP R/3 spełniają wymogi, jakie zostały określone dla takich faktur w odpowiednim rozporządzeniu wykonawczym (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli tych faktur).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

We wniosku spółka przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym faktury generowane przez system SAP/R3 pozostają w zgodzie z tymi wymogami. Zdaniem spółki, system ten gwarantuje autentyczność przetwarzanych faktur dzięki specjalnym procedurom, a rozwiązania w nim zastosowane zapewniają ich pełną integralność.

REKLAMA

Dokumenty w systemie SAP/R3 są bowiem przesyłane, udostępniane oraz archiwizowane w identycznej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania i przechowywania danych, w tym także z zastosowaniem procesu cyfrowej kompresji. Istotną z punktu widzenia spółki cechą systemu jest także możliwość wystawienia i zaksięgowania faktury sprzedaży jednocześnie u jej wystawcy, jak i u odbiorcy. 

Spółka wyjaśniła też, że przed rozpoczęciem przyjmowania elektronicznych faktur od któregokolwiek kontrahenta, wyśle mu pisemną zgodę na otrzymywanie od niego faktur w takiej formie.

Słuszna zgoda dyrektora

Po rozpatrzeniu wniosku, Dyrektor IS w Bydgoszczy uznał, że wyrażone w nim stanowisko jest prawidłowe i odstąpił od przedstawiania własnego uzasadnienia. Stanowisko dyrektora należy uznać za słuszne.

W świetle przepisów kluczowego dla sprawy rozporządzenia – wspomnieliśmy o nim powyżej – dokument może być uznany za prawidłowo wystawioną fakturę elektroniczną, jeżeli spełnione są konkretne przesłanki dotyczące jego wytworzenia, a także dalszego przetwarzania.

Zgodnie z regulacją zawartą w tym rozporządzeniu, faktury elektroniczne to takie faktury, które są wystawiane i przetwarzane przy wykorzystaniu odpowiednich urządzeń elektronicznych, a SAP z pewnością jest takim właśnie urządzeniem. Ponadto, w rozporządzeniu zawarto wymóg uprzedniej akceptacji takiego sposobu wystawiania faktur przez ich odbiorcę. Spółka zaznaczyła, że zamierza pisemnie zaakceptować elektroniczną formę faktur, a zatem wymóg ten można również uznać za spełniony.

Ustawa o VAT

Ponadto wobec podmiotów, które zamierzają dokumentować transakcje w formie elektronicznej przewidziano także obowiązek zagwarantowania autentyczności i integralności przetwarzanych faktur. Obowiązek ten pociąga za sobą konieczność korzystania z certyfikowanego podpisu elektronicznego lub stosowania procedury wymiany danych elektronicznych zgodnej z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.

System SAP spełnia powyższy warunek wedle drugiej z wymienionych metod.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania między Polską a Wielką Brytanią – kompendium wiedzy dla polskich rezydentów podatkowych

W erze globalnej mobilności zawodowej i kapitałowej coraz więcej Polaków uzyskuje dochody z zagranicy. Najczęściej chodzi o Wielką Brytanię – kraj, który od lat przyciąga naszych obywateli do pracy, prowadzenia działalności gospodarczej czy inwestowania. W takim kontekście kluczowa staje się znajomość zasad opodatkowania dochodów uzyskiwanych w UK przez osoby będące polskimi rezydentami podatkowymi.

Prof. W. Modzelewski: VAT unijny to największe zagrożenie dla uczciwych podatników. Trzeba zrezygnować z pozornych działań uszczelniających i napisać od nowa ustawę o VAT

Powoli ale skutecznie przebija się do świadomości podatników diagnoza, że VAT unijny, wprowadzony w Polsce w 2004 r., był od początku nieznaną w historii pułapką zastawioną nie tylko na nasze państwo, lecz również na dziesiątki tysięcy naiwnych i uczciwych podatników, którzy mieli być (i są nadal) ofiarami tego eksperymentu – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Ordynacja podatkowa - MF szykuje liczne zmiany od 2026 r. Przedawnienie, zapłata podatku, zwrot nadpłaty, MDR i wiele innych nowości w projekcie nowelizacji

W dniu 28 marca 2025 r. opublikowany został projekt bardzo obszernej nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilkunastu innych ustaw. Zmiany są bardzo liczne i mają wejść w życie 1 stycznia 2026 r. Ministerstwo Finansów informuje, że celem tej nowelizacji jest poprawa relacji między podatnikami i organami podatkowymi, zwiększenie efektywności działania organów podatkowych oraz doprecyzowanie przepisów, których stosowanie budzi wątpliwości. Zobaczmy jakie zmiany czekają podatników od początku przyszłego roku.

Obowiązkowe e-Doręczenia od 1 kwietnia 2025 r. dla firm zarejestrowanych w KRS. Jak założyć skrzynkę i aktywować Adres do Doręczeń Elektronicznych (ADE)

W komunikacie z 27 marca 2025 r. Poczta Polska przypomina o nadchodzącym terminie: 1 kwietnia 2025 r., kiedy to obowiązek korzystania z systemu e-Doręczeń zostanie rozszerzony na przedsiębiorstwa zarejestrowane w Krajowym Rejestrze Sądowym przed początkiem bieżącego roku.

REKLAMA

Ekologiczne opakowania w e-handlu - ogromne wyzwanie dla logistyki

Europejski klient e-commerce ma sprzeczne oczekiwania wobec opakowań, w których dostarczane są jego zamówienia. Domaga się ekologicznych rozwiązań, ale rzadko zrezygnuje z zakupu, jeśli nie otrzyma alternatywy zrównoważonej klimatycznie. Nie chce też płacić za spełnienie postulatów środowiskowych, a długa lista rozbieżności generuje ogromne wyzwania po stronie sprzedawców i logistyki. Ekologiczna rewolucja nie jest tania, dodatkowo nowe unijne przepisy wymuszają daleko idące zmiany w procesie realizacji zamówień.

Praca w KAS - rekrutacja 2025. Gdzie szukać ogłoszeń?

Praca w KAS a rekrutacja w 2025 roku. Jakie zadania ma Krajowa Administracja Państwowa? Kto może pracować w KAS? Gdzie szukać ogłoszeń? Jakie są wymagania są w trakcie rekrutacji w 2025 roku?

Roczne zeznanie podatkowe CIT tylko do 31 marca. Jak złożyć CIT-8

Ministerstwo Finansów i Krajowa Administracja Skarbowa przypominają, że 31 marca 2025 r. upływa termin złożenia zeznania CIT-8 za 2024 rok dla tych podatników, których rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. CIT-8 można złożyć także elektronicznie w serwisie e-Urząd Skarbowy bez konieczności posiadania podpisu kwalifikowanego.

PKPiR 2026: będzie 15 poważnych zmian i nowe rozporządzenie od 1 stycznia. Terminy wpisów, dodatkowe kolumny do KSeF, dowody księgowe i inne nowości

Minister Finansów przygotował projekt nowego rozporządzenia w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (pkpir). Nowe przepisy zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2026 r. Sprawdziliśmy co się zmieni w zasadach prowadzenia pkpir w porównaniu do obecnego stanu prawnego.

REKLAMA

Odpisy amortyzacyjne spółek nieruchomościowych

Najnowsze orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego (NSA) przynoszą istotne zmiany dla spółek nieruchomościowych w zakresie możliwości rozpoznawania odpisów amortyzacyjnych w kosztach podatkowych. W styczniu tego roku NSA w kilku wyrokach (sygn. II FSK 788/23, II FSK 789/23, II FSK 987/23, II FSK 1086/23, II FSK 1652/23) potwierdził korzystne dla podatników stanowisko wojewódzkich sądów administracyjnych (WSA).

CIT estoński a optymalizacja podatkowa. Czy to się opłaca?

Przedsiębiorcy coraz częściej poszukują skutecznych sposobów na obniżenie obciążeń podatkowych. Jednym z rozwiązań, które zyskuje na popularności, jest estoński CIT. Czy rzeczywiście ta forma opodatkowania przynosi realne korzyści? Przyjrzyjmy się, na czym polega ten model, kto może z niego skorzystać i jakie są jego zalety oraz wady dla polskich przedsiębiorstw.

REKLAMA