REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Powyższe stwierdzenie to zasadnicza teza wynikająca z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 marca 2010 r. (Sygn. ITPP3/443-201/09/ZG), wydanej w imieniu Ministra Finansów.

REKLAMA

REKLAMA

System SAP i faktury elektroniczne

System SAP to zintegrowany system oprogramowania komputerowego, umożliwiający kompleksowe zarządzanie przedsiębiorstwem. Współcześnie aplikacje SAP znajdują powszechne zastosowanie na całym świecie. Wchodzące w skład systemu oprogramowanie R/3 umożliwia m.in. wystawianie faktur w formie elektronicznej.

Takie właśnie oprogramowanie posiada spółka, która była adresatem wzmiankowanej na wstępie interpretacji. Spółka ta zamierzała używać tego oprogramowania jako odbiorca faktur elektronicznych. Tym samym system SAP R/3 służyłby do ich otrzymywania i przechowywania. Dodać należy, że – zgodnie z tymi planami – kontrahenci spółki, a więc wystawcy wspomnianych faktur, posługiwaliby się systemem identycznym.

REKLAMA

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, spółka złożyła wniosek o interpretację, w którym zapytała, czy faktury elektroniczne wystawione w systemie SAP R/3 spełniają wymogi, jakie zostały określone dla takich faktur w odpowiednim rozporządzeniu wykonawczym (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli tych faktur).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

We wniosku spółka przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym faktury generowane przez system SAP/R3 pozostają w zgodzie z tymi wymogami. Zdaniem spółki, system ten gwarantuje autentyczność przetwarzanych faktur dzięki specjalnym procedurom, a rozwiązania w nim zastosowane zapewniają ich pełną integralność.

Dokumenty w systemie SAP/R3 są bowiem przesyłane, udostępniane oraz archiwizowane w identycznej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania i przechowywania danych, w tym także z zastosowaniem procesu cyfrowej kompresji. Istotną z punktu widzenia spółki cechą systemu jest także możliwość wystawienia i zaksięgowania faktury sprzedaży jednocześnie u jej wystawcy, jak i u odbiorcy. 

Spółka wyjaśniła też, że przed rozpoczęciem przyjmowania elektronicznych faktur od któregokolwiek kontrahenta, wyśle mu pisemną zgodę na otrzymywanie od niego faktur w takiej formie.

Słuszna zgoda dyrektora

Po rozpatrzeniu wniosku, Dyrektor IS w Bydgoszczy uznał, że wyrażone w nim stanowisko jest prawidłowe i odstąpił od przedstawiania własnego uzasadnienia. Stanowisko dyrektora należy uznać za słuszne.

W świetle przepisów kluczowego dla sprawy rozporządzenia – wspomnieliśmy o nim powyżej – dokument może być uznany za prawidłowo wystawioną fakturę elektroniczną, jeżeli spełnione są konkretne przesłanki dotyczące jego wytworzenia, a także dalszego przetwarzania.

Zgodnie z regulacją zawartą w tym rozporządzeniu, faktury elektroniczne to takie faktury, które są wystawiane i przetwarzane przy wykorzystaniu odpowiednich urządzeń elektronicznych, a SAP z pewnością jest takim właśnie urządzeniem. Ponadto, w rozporządzeniu zawarto wymóg uprzedniej akceptacji takiego sposobu wystawiania faktur przez ich odbiorcę. Spółka zaznaczyła, że zamierza pisemnie zaakceptować elektroniczną formę faktur, a zatem wymóg ten można również uznać za spełniony.

Ustawa o VAT

Ponadto wobec podmiotów, które zamierzają dokumentować transakcje w formie elektronicznej przewidziano także obowiązek zagwarantowania autentyczności i integralności przetwarzanych faktur. Obowiązek ten pociąga za sobą konieczność korzystania z certyfikowanego podpisu elektronicznego lub stosowania procedury wymiany danych elektronicznych zgodnej z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.

System SAP spełnia powyższy warunek wedle drugiej z wymienionych metod.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

REKLAMA

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To pokłosie dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od kraju, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

REKLAMA

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

Jak wdrożenie systemu HRM, e-Teczek i wyprowadzenie zaległości porządkuje procesy kadrowo-płacowe i księgowe

Cyfryzacja procesów kadrowych, płacowych i księgowych wchodzi dziś na zupełnie nowy poziom. Coraz więcej firm – od średnich przedsiębiorstw po duże organizacje – dostrzega, że prawdziwa efektywność finansowo-administracyjna nie wynika już tylko z automatyzacji pojedynczych zadań, lecz z całościowego uporządkowania procesów. Kluczowym elementem tego podejścia staje się współpraca z partnerem BPO, który potrafi jednocześnie wdrożyć nowoczesne narzędzia (takie jak system HRM czy e-teczki) i wyprowadzić zaległości narosłe w kadrach, płacach i księgowości.

REKLAMA