REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Powyższe stwierdzenie to zasadnicza teza wynikająca z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 marca 2010 r. (Sygn. ITPP3/443-201/09/ZG), wydanej w imieniu Ministra Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

System SAP i faktury elektroniczne

REKLAMA

System SAP to zintegrowany system oprogramowania komputerowego, umożliwiający kompleksowe zarządzanie przedsiębiorstwem. Współcześnie aplikacje SAP znajdują powszechne zastosowanie na całym świecie. Wchodzące w skład systemu oprogramowanie R/3 umożliwia m.in. wystawianie faktur w formie elektronicznej.

Takie właśnie oprogramowanie posiada spółka, która była adresatem wzmiankowanej na wstępie interpretacji. Spółka ta zamierzała używać tego oprogramowania jako odbiorca faktur elektronicznych. Tym samym system SAP R/3 służyłby do ich otrzymywania i przechowywania. Dodać należy, że – zgodnie z tymi planami – kontrahenci spółki, a więc wystawcy wspomnianych faktur, posługiwaliby się systemem identycznym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, spółka złożyła wniosek o interpretację, w którym zapytała, czy faktury elektroniczne wystawione w systemie SAP R/3 spełniają wymogi, jakie zostały określone dla takich faktur w odpowiednim rozporządzeniu wykonawczym (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli tych faktur).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

We wniosku spółka przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym faktury generowane przez system SAP/R3 pozostają w zgodzie z tymi wymogami. Zdaniem spółki, system ten gwarantuje autentyczność przetwarzanych faktur dzięki specjalnym procedurom, a rozwiązania w nim zastosowane zapewniają ich pełną integralność.

REKLAMA

Dokumenty w systemie SAP/R3 są bowiem przesyłane, udostępniane oraz archiwizowane w identycznej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania i przechowywania danych, w tym także z zastosowaniem procesu cyfrowej kompresji. Istotną z punktu widzenia spółki cechą systemu jest także możliwość wystawienia i zaksięgowania faktury sprzedaży jednocześnie u jej wystawcy, jak i u odbiorcy. 

Spółka wyjaśniła też, że przed rozpoczęciem przyjmowania elektronicznych faktur od któregokolwiek kontrahenta, wyśle mu pisemną zgodę na otrzymywanie od niego faktur w takiej formie.

Słuszna zgoda dyrektora

Po rozpatrzeniu wniosku, Dyrektor IS w Bydgoszczy uznał, że wyrażone w nim stanowisko jest prawidłowe i odstąpił od przedstawiania własnego uzasadnienia. Stanowisko dyrektora należy uznać za słuszne.

W świetle przepisów kluczowego dla sprawy rozporządzenia – wspomnieliśmy o nim powyżej – dokument może być uznany za prawidłowo wystawioną fakturę elektroniczną, jeżeli spełnione są konkretne przesłanki dotyczące jego wytworzenia, a także dalszego przetwarzania.

Zgodnie z regulacją zawartą w tym rozporządzeniu, faktury elektroniczne to takie faktury, które są wystawiane i przetwarzane przy wykorzystaniu odpowiednich urządzeń elektronicznych, a SAP z pewnością jest takim właśnie urządzeniem. Ponadto, w rozporządzeniu zawarto wymóg uprzedniej akceptacji takiego sposobu wystawiania faktur przez ich odbiorcę. Spółka zaznaczyła, że zamierza pisemnie zaakceptować elektroniczną formę faktur, a zatem wymóg ten można również uznać za spełniony.

Ustawa o VAT

Ponadto wobec podmiotów, które zamierzają dokumentować transakcje w formie elektronicznej przewidziano także obowiązek zagwarantowania autentyczności i integralności przetwarzanych faktur. Obowiązek ten pociąga za sobą konieczność korzystania z certyfikowanego podpisu elektronicznego lub stosowania procedury wymiany danych elektronicznych zgodnej z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.

System SAP spełnia powyższy warunek wedle drugiej z wymienionych metod.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA