REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury elektroniczne generowane przez SAP spełniają warunki określone w przepisach o VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Pawlak
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Faktury wystawiane, przesyłane oraz przechowywane z wykorzystaniem oprogramowania SAP R/3 spełniają wymogi zawarte w przepisach prawa i pozostają w zgodzie z zasadami obrotu fakturami wystawionymi w formie elektronicznej.

Powyższe stwierdzenie to zasadnicza teza wynikająca z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 11 marca 2010 r. (Sygn. ITPP3/443-201/09/ZG), wydanej w imieniu Ministra Finansów.

REKLAMA

Autopromocja

System SAP i faktury elektroniczne

REKLAMA

System SAP to zintegrowany system oprogramowania komputerowego, umożliwiający kompleksowe zarządzanie przedsiębiorstwem. Współcześnie aplikacje SAP znajdują powszechne zastosowanie na całym świecie. Wchodzące w skład systemu oprogramowanie R/3 umożliwia m.in. wystawianie faktur w formie elektronicznej.

Takie właśnie oprogramowanie posiada spółka, która była adresatem wzmiankowanej na wstępie interpretacji. Spółka ta zamierzała używać tego oprogramowania jako odbiorca faktur elektronicznych. Tym samym system SAP R/3 służyłby do ich otrzymywania i przechowywania. Dodać należy, że – zgodnie z tymi planami – kontrahenci spółki, a więc wystawcy wspomnianych faktur, posługiwaliby się systemem identycznym.

Na tle przedstawionego stanu faktycznego, spółka złożyła wniosek o interpretację, w którym zapytała, czy faktury elektroniczne wystawione w systemie SAP R/3 spełniają wymogi, jakie zostały określone dla takich faktur w odpowiednim rozporządzeniu wykonawczym (rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 14 lipca 2005 roku w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli tych faktur).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: serwis Koszty

We wniosku spółka przedstawiła własne stanowisko, zgodnie z którym faktury generowane przez system SAP/R3 pozostają w zgodzie z tymi wymogami. Zdaniem spółki, system ten gwarantuje autentyczność przetwarzanych faktur dzięki specjalnym procedurom, a rozwiązania w nim zastosowane zapewniają ich pełną integralność.

REKLAMA

Dokumenty w systemie SAP/R3 są bowiem przesyłane, udostępniane oraz archiwizowane w identycznej formie przy zastosowaniu elektronicznych urządzeń do przetwarzania i przechowywania danych, w tym także z zastosowaniem procesu cyfrowej kompresji. Istotną z punktu widzenia spółki cechą systemu jest także możliwość wystawienia i zaksięgowania faktury sprzedaży jednocześnie u jej wystawcy, jak i u odbiorcy. 

Spółka wyjaśniła też, że przed rozpoczęciem przyjmowania elektronicznych faktur od któregokolwiek kontrahenta, wyśle mu pisemną zgodę na otrzymywanie od niego faktur w takiej formie.

Słuszna zgoda dyrektora

Po rozpatrzeniu wniosku, Dyrektor IS w Bydgoszczy uznał, że wyrażone w nim stanowisko jest prawidłowe i odstąpił od przedstawiania własnego uzasadnienia. Stanowisko dyrektora należy uznać za słuszne.

W świetle przepisów kluczowego dla sprawy rozporządzenia – wspomnieliśmy o nim powyżej – dokument może być uznany za prawidłowo wystawioną fakturę elektroniczną, jeżeli spełnione są konkretne przesłanki dotyczące jego wytworzenia, a także dalszego przetwarzania.

Zgodnie z regulacją zawartą w tym rozporządzeniu, faktury elektroniczne to takie faktury, które są wystawiane i przetwarzane przy wykorzystaniu odpowiednich urządzeń elektronicznych, a SAP z pewnością jest takim właśnie urządzeniem. Ponadto, w rozporządzeniu zawarto wymóg uprzedniej akceptacji takiego sposobu wystawiania faktur przez ich odbiorcę. Spółka zaznaczyła, że zamierza pisemnie zaakceptować elektroniczną formę faktur, a zatem wymóg ten można również uznać za spełniony.

Ustawa o VAT

Ponadto wobec podmiotów, które zamierzają dokumentować transakcje w formie elektronicznej przewidziano także obowiązek zagwarantowania autentyczności i integralności przetwarzanych faktur. Obowiązek ten pociąga za sobą konieczność korzystania z certyfikowanego podpisu elektronicznego lub stosowania procedury wymiany danych elektronicznych zgodnej z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych.

System SAP spełnia powyższy warunek wedle drugiej z wymienionych metod.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

REKLAMA

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

Prowizja w kryptowalutach bez podatku – do chwili wymiany? Ważny wyrok WSA

Rynek kryptowalut wciąż działa w cieniu nie zawsze jednoznacznych regulacji podatkowych. Zdarza się, że firmy technologiczne muszą podejmować decyzje biznesowe bez jasnych odpowiedzi na pytania o moment powstania przychodu, zasady wyceny aktywów czy klasyfikację źródeł dochodu. Wiele osób sądzi, że rozporządzenie MICA kompleksowo reguluje cały rynek kryptoaktywów, podczas gdy w rzeczywistości nie dotyczy kwestii podatkowych. Wydawałoby się, że postępująca legislacja europejska rozwiązuje obecnie więcej problemów niż dotychczas, ale niestety nadal jeszcze pozostają pewne niejasne strefy. Jednym z takich obszarów jest rozliczanie prowizji pobieranych w kryptowalutach, szczególnie gdy nie towarzyszy im bezpośrednia płatność. Właśnie ten problem trafił pod ocenę Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego (WSA) w Gdańsku.

Obowiązkowy KSeF: podatnicy zwolnieni z VAT nie będą chcieli faktur ustrukturyzowanych?

Podatnicy zwolnieni od VAT nie będą zainteresowani ”udostępnianiem” im w KSeF faktur ustrukturyzowanych – pisze profesor Witold Modzelewski. I wyjaśnia dlaczego.

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Prof. Modzelewski: „Otrzymanie” faktury w KSeF nie wywołuje skutków cywilnoprawnych. Trzeba zastosować inną formę uznania zobowiązania

Jedno jest pewne: od 1 lutego 2026 r. „otrzymanie” faktury VAT przy pomocy Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) nie będzie z istoty wywoływać skutków cywilnoprawnych. Dlatego strony umów muszą wymyślić inną formę uznania zobowiązania z tytułu zapłaty na rzecz dostawy towaru lub usługodawców – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Załączniki do faktur w KSeF - miały być dla wszystkich a w praktyce będą dla nielicznych. Dlaczego?

Nowa funkcja Krajowego Systemu e-Faktur pozwoli na przesyłanie do KSeF faktur zawierających załączniki, ale tylko w ściśle określonym formacie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci branży księgowej ostrzegają, że rozwiązanie, które miało ułatwiać raportowanie dodatkowych danych, w obecnym kształcie będzie dostępne głównie dla dużych firm dysponujących budżetem IT. Tymczasem mali i średni przedsiębiorcy, którzy do tej pory wysyłali z fakturą np. protokół odbioru czy raport wykonania usługi, obawiają się wykluczenia i dodatkowych obowiązków.

REKLAMA