REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady obniżania VAT po wystawieniu korekty - nowy etap starego sporu

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Radosław Baraniewicz
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 17 marca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wydał korzystne dla podatników orzeczenie VAT-owskie dotyczące zasad obniżania podatku po wystawieniu faktury korygującej, która obniża obrót. Rozstrzygnięty spór dotyczył pytania, czy warunkiem obniżenia obrotu i podatku jest otrzymanie od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

1. Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, podatnik który wystawił fakturę korygującą obniżającą obrót, powinien otrzymać od kontrahenta potwierdzenie odbioru takiej faktury korygującej. W przeciwnym razie, nie może dokonać – wynikającego z niej – obniżenia podatku.

2. Nałożenie powyższego warunku było sprzeczne z celami i treścią dyrektywy 2006/112/WE. Dlatego też, przy rozstrzyganiu sporu, sąd nie powinien tego warunku uwzględniać.


Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z pisemnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 17 marca 2010 r. (sygn. I SA/Po 107/10).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kontrowersja o długiej historii

Polskie przepisy, od wielu lat, przewidują, że podatnik który wystawia fakturę korygującą obniżającą obrót, nie może obniżyć podatku należnego, jeżeli nie otrzyma od kontrahenta – potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wymóg ten, również od wielu lat, wzbudza różnego rodzaju kontrowersje. Przypomnijmy, że w stanie prawnym obowiązującym przed 1 grudnia 2008 r. wynikał on z przepisów rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT.

Taka technika legislacyjna została zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny. Trybunał ten, w wyroku z dnia 11 grudnia 2007 r. (sygn. U 6/06), uznał że wymóg otrzymania potwierdzenia – z uwagi na swoją wagę dla konstrukcji VAT – powinien być regulowany w ustawie, a nie w akcie podustawowym. 

REKLAMA

Niemniej jednak, TK odroczył na 12 miesięcy utratę mocy obowiązującej zakwestionowanych przepisów rozporządzenia. Dał w ten sposób czas ustawodawcy na przeniesienie odpowiednich przepisów do ustawy, co ustawodawca uczynił z mocą od 1 grudnia 2008 r. Pojawił się na tym tle problem, jak rozstrzygać spory dotyczące okresu sprzed wymienionej daty. Większość sądów uznała, że nie jest związana niekonstytucyjnymi przepisami rozporządzenia mimo że – formalnie – TK przedłużył ich moc obowiązującą do grudnia 2008 r. Niemniej jednak, kwestia ta jest wciąż otwarta i zostanie rozstrzygnięta przez poszerzony skład NSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura VAT

Czynnik wspólnotowy też jest istotny

Wspomnieliśmy już, że ustawodawca usunął problem konstytucyjny, przenosząc regulację o obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej do ustawy (art. 29 ust. 4a ustawy o VAT). Z drugiej strony, podatnicy zaczęli kwestionować samą treść tej regulacji – jako niezgodną z przepisami dyrektywy VAT. Właśnie ta kwestia była przedmiotem sporu w wyroku WSA w Poznaniu, o którym wspomnieliśmy na wstępie.

Sprawa dotyczyła spółki, która złożyła wniosek interpretację, w którym zapytała, czy może dokonywać obniżenia obrotu i podatku bez czekania na potwierdzenie odbioru faktury korygującej od kontrahenta. We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego takie obniżenie jest dopuszczalne.

Na poparcie powyższej tezy stwierdziła, że wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej może – w pewnych sytuacjach – uniemożliwić obniżenie podatku należnego ze względu na okoliczności niezależne od podatnika. Dochodzi tym samym do nieuzasadnionego kredytowania Skarbu Państwa do czasu złożenia deklaracji VAT za miesiąc otrzymania potwierdzenia. Może się też zdarzyć, że podatnik w ogóle tego potwierdzenia nie otrzyma i wówczas ponosi ciężar nadmiernego podatku w sposób trwały, co jest jeszcze mniej uzasadnione. 

Powyższe zagrożenia są dowodem na to, że regulacja o obowiązku otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest sprzeczna z zasadą neutralności opodatkowania VAT, wynikającą z prawa wspólnotowego. 

WSA uważa inaczej niż fiskus

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie zgodził się ze spółką i w interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2009 r., (sygn. ILPP1/443-779/09-2/AI) uznał jej stanowisko za nieprawidłowe. Po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, spółka złożyła skargę do WSA. 

Ten zaś uznał, że skarga była zasadna i uchylił zaskarżoną interpretację. Sąd w pełni podzielił stanowisko spółki i stwierdził, że obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie ma umocowania w przepisach prawa wspólnotowego.

Jak stwierdził WSA, warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej stanowi środek krajowy naruszający – w nadmiernym stopniu – cele i treść Dyrektywy 2006/112/WE. Niespełnienie tego warunku powoduje obciążenie VAT-em podatnika niezależnie od jego rzeczywistej sytuacji.

Po drugie, WSA zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie UE mogą określać warunki, na jakich podatnik ma prawo do obniżania podstawy opodatkowania; sąd podkreślił jednak, że kompetencje państw członkowskich mogą być wykonywane w sposób dowolny.

Granicą jest zasada proporcjonalności. Konkludując, sąd stwierdził, że środek krajowy przewidziany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT przekracza ramy tego, co jest konieczne dla osiągnięcia zakładanego celu. Dlatego też jest sprzeczny z ogólną zasadą prawa unijnego – zasadą proporcjonalności.

Niejednolite orzecznictwo 

Przedstawione orzeczenie ma logiczne i spójne uzasadnienie, a ponadto – jest korzystne dla podatników. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że sąd, który je wydał, czyli WSA w Poznaniu, orzekał w przeszłości odmiennie – m.in. w wyrokach z 9 września 2009 (sygn. I SA/Po 632/09), z 15 września 2009 r. (sygn. I SA/Po 627/09), z 11 marca 2010 r. (sygn. I SA/Po 1124-25/09).

Warto również zwrócić uwagę, że kwestia potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie była jeszcze badana przez Naczelny Sąd Administracyjny. Wydaje się, że najlepszym sposobem jej wyjaśnienia byłoby skierowanie pytania prejudycjalnego do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Wybór przepisów

Ustawa o VAT - art. 29 ust. 4a
W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Dyrektywa 2006/112/WE - art. 90 ust. 1
W przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Czy pracodawca może obowiązkowo wysłać pracownika na zaległy urlop wypoczynkowy? Przepisy, orzeczenia sądów i stanowisko PIP

To dość częsta i wywołująca sporo wątpliwości sytuacja. Pracownik ma zaległy urlop ale nie wypełnia wniosków urlopowych i „chomikuje” ten urlop na przyszłość. Na różne nieprzewidziane sytuacje. Dla pracodawcy to kłopot, bo może być w niektórych sytuacjach ukarany za to grzywną przez Państwową Inspekcję Pracy od 1 tys. do 30 tys. zł (art. 282 § 1 pkt 2 kodeksu pracy). A ponadto pracodawca może być zobowiązany do tworzenia tzw. rezerw (tak naprawdę są to bierne rozliczenia międzyokresowe kosztów) w bilansie na o wynagrodzenia za czas urlopu zaległego (niewykorzystanego w terminie). Czy zatem pracodawca może zmusić (tj. skutecznie skłonić metodami zgodnymi z prawem) pracownika do wykorzystania urlopu lub zaległego urlopu z poprzedniego roku? Przecież urlop to uprawnienie pracownika i jest udzielany na wniosek pracownika.

Które faktury nie zostaną objęte KSeF?

Krajowy System e-Faktur to jedna z największych reform ostatnich lat. W 2026 roku każdy przedsiębiorca co do zasady będzie musiał wystawiać faktury ustrukturyzowane właśnie w KSeF. Celem jest uszczelnienie systemu VAT, łatwiejsza kontrola rozliczeń i automatyzacja obiegu dokumentów. Jednak nie wszystkie dokumenty sprzedażowe zostaną objęte obowiązkiem. Ustawodawca przewidział szereg wyłączeń i okresów przejściowych, które mają ułatwić podatnikom dostosowanie się do rewolucji w fakturowaniu.

Nowe faktury elektroniczne w 2026 r. Prof. Modzelewski: art. 106nda ust. 3 ustawy o VAT nakłada niewykonalne obowiązki i jest sprzeczny z prawem UE

Nowe faktury elektroniczne, o których mowa w art. 106nf, 106nh, 106nda i 106nha ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (ustawa o VAT), które będą w przyszłym roku wystawione zgodnie z wzorem faktury ustrukturyzowanej, budzą wśród podatników najwięcej wątpliwości – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

KSeF 2026: Tylko 4 miesiące na przygotowanie. Czego wymagać od dostawców oprogramowania? Kto powinien mieć dostęp do systemu?

Od 1 lutego 2026 roku w Polsce zacznie obowiązywać obligatoryjne fakturowanie elektroniczne z wykorzystaniem faktur ustrukturyzowanych wprowadzonych do ustawy o podatku VAT. Najpierw dotyczyć to będzie największych podatników (przekroczone 200 mln zł obrotów brutto w 2024 r.), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Oznacza to, że wymiana faktur pomiędzy przedsiębiorcami będzie musiała odbywać się za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Zmiany w VAT: rozliczanie importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej

W dniu 17 września 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług, będący częścią pakietu deregulacyjnego. Jak wyjaśnia Ministerstwo Finansów nowelizacja ta jest konieczna, bowiem po wprowadzeniu od czerwca br. nowego systemu celnego AIS/IMPORT PLUS, niektóre firmy posiadające pozwolenie na stosowanie zgłoszenia uproszczonego i stosujące to uproszczenie zostałyby de facto pozbawione możliwości rozliczania podatku VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej. Dzięki nowym przepisom ci przedsiębiorcy będą mogli nadal rozliczać podatek VAT z tytułu importu towarów bezpośrednio w deklaracji podatkowej.

Ulga B+R na wakacjach. O czym należy pamiętać przy ewidencji czasu pracy w czasie nieobecności pracowników?

Ulga na działalność badawczo-rozwojową (ulga B+R) to jeden z najistotniejszych i najbardziej przystępnych instrumentów wspierających finansowanie innowacji w Polsce. Ta preferencja podatkowa umożliwia przedsiębiorcom odliczenie od podstawy opodatkowania kosztów poniesionych na działania badawczo-rozwojowe nawet na poziomie 200%. W praktyce oznacza to możliwość odzyskania wydatków ponoszonych m.in. na wynagrodzenia pracowników zaangażowanych w prace B+R. Jednak dużym wyzwaniem pozostaje prawidłowe ewidencjonowanie czasu pracy osób zaangażowanych w takie projekty.

Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

REKLAMA

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 r: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

Na stronach Rządowego Centrum Legislacji został opublikowany 16 września 2025 r. projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie od początku 2026 roku.

REKLAMA