REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zasady obniżania VAT po wystawieniu korekty - nowy etap starego sporu

Radosław Baraniewicz
ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

W dniu 17 marca 2010 r. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Poznaniu wydał korzystne dla podatników orzeczenie VAT-owskie dotyczące zasad obniżania podatku po wystawieniu faktury korygującej, która obniża obrót. Rozstrzygnięty spór dotyczył pytania, czy warunkiem obniżenia obrotu i podatku jest otrzymanie od kontrahenta potwierdzenia odbioru faktury korygującej.

1. Zgodnie z art. 29 ust. 4a ustawy o VAT, podatnik który wystawił fakturę korygującą obniżającą obrót, powinien otrzymać od kontrahenta potwierdzenie odbioru takiej faktury korygującej. W przeciwnym razie, nie może dokonać – wynikającego z niej – obniżenia podatku.

2. Nałożenie powyższego warunku było sprzeczne z celami i treścią dyrektywy 2006/112/WE. Dlatego też, przy rozstrzyganiu sporu, sąd nie powinien tego warunku uwzględniać.


Powyższe stwierdzenia to zasadnicze tezy wynikające z pisemnego uzasadnienia wyroku Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu z 17 marca 2010 r. (sygn. I SA/Po 107/10).

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Kontrowersja o długiej historii

Polskie przepisy, od wielu lat, przewidują, że podatnik który wystawia fakturę korygującą obniżającą obrót, nie może obniżyć podatku należnego, jeżeli nie otrzyma od kontrahenta – potwierdzenia odbioru faktury korygującej. Wymóg ten, również od wielu lat, wzbudza różnego rodzaju kontrowersje. Przypomnijmy, że w stanie prawnym obowiązującym przed 1 grudnia 2008 r. wynikał on z przepisów rozporządzenia wykonawczego do ustawy o VAT.

Taka technika legislacyjna została zakwestionowana przez Trybunał Konstytucyjny. Trybunał ten, w wyroku z dnia 11 grudnia 2007 r. (sygn. U 6/06), uznał że wymóg otrzymania potwierdzenia – z uwagi na swoją wagę dla konstrukcji VAT – powinien być regulowany w ustawie, a nie w akcie podustawowym. 

REKLAMA

Niemniej jednak, TK odroczył na 12 miesięcy utratę mocy obowiązującej zakwestionowanych przepisów rozporządzenia. Dał w ten sposób czas ustawodawcy na przeniesienie odpowiednich przepisów do ustawy, co ustawodawca uczynił z mocą od 1 grudnia 2008 r. Pojawił się na tym tle problem, jak rozstrzygać spory dotyczące okresu sprzed wymienionej daty. Większość sądów uznała, że nie jest związana niekonstytucyjnymi przepisami rozporządzenia mimo że – formalnie – TK przedłużył ich moc obowiązującą do grudnia 2008 r. Niemniej jednak, kwestia ta jest wciąż otwarta i zostanie rozstrzygnięta przez poszerzony skład NSA.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Faktura VAT

Czynnik wspólnotowy też jest istotny

Wspomnieliśmy już, że ustawodawca usunął problem konstytucyjny, przenosząc regulację o obowiązku posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej do ustawy (art. 29 ust. 4a ustawy o VAT). Z drugiej strony, podatnicy zaczęli kwestionować samą treść tej regulacji – jako niezgodną z przepisami dyrektywy VAT. Właśnie ta kwestia była przedmiotem sporu w wyroku WSA w Poznaniu, o którym wspomnieliśmy na wstępie.

Sprawa dotyczyła spółki, która złożyła wniosek interpretację, w którym zapytała, czy może dokonywać obniżenia obrotu i podatku bez czekania na potwierdzenie odbioru faktury korygującej od kontrahenta. We wniosku przedstawiła własne stanowisko, wedle którego takie obniżenie jest dopuszczalne.

Na poparcie powyższej tezy stwierdziła, że wymóg posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej może – w pewnych sytuacjach – uniemożliwić obniżenie podatku należnego ze względu na okoliczności niezależne od podatnika. Dochodzi tym samym do nieuzasadnionego kredytowania Skarbu Państwa do czasu złożenia deklaracji VAT za miesiąc otrzymania potwierdzenia. Może się też zdarzyć, że podatnik w ogóle tego potwierdzenia nie otrzyma i wówczas ponosi ciężar nadmiernego podatku w sposób trwały, co jest jeszcze mniej uzasadnione. 

Powyższe zagrożenia są dowodem na to, że regulacja o obowiązku otrzymania potwierdzenia odbioru faktury korygującej jest sprzeczna z zasadą neutralności opodatkowania VAT, wynikającą z prawa wspólnotowego. 

WSA uważa inaczej niż fiskus

Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu nie zgodził się ze spółką i w interpretacji indywidualnej z dnia 18 września 2009 r., (sygn. ILPP1/443-779/09-2/AI) uznał jej stanowisko za nieprawidłowe. Po bezskutecznym wezwaniu organu do usunięcia naruszenia prawa, spółka złożyła skargę do WSA. 

Ten zaś uznał, że skarga była zasadna i uchylił zaskarżoną interpretację. Sąd w pełni podzielił stanowisko spółki i stwierdził, że obowiązek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie ma umocowania w przepisach prawa wspólnotowego.

Jak stwierdził WSA, warunek posiadania potwierdzenia odbioru faktury korygującej stanowi środek krajowy naruszający – w nadmiernym stopniu – cele i treść Dyrektywy 2006/112/WE. Niespełnienie tego warunku powoduje obciążenie VAT-em podatnika niezależnie od jego rzeczywistej sytuacji.

Po drugie, WSA zwrócił uwagę, że zgodnie z art. 90 Dyrektywy 2006/112/WE, państwa członkowskie UE mogą określać warunki, na jakich podatnik ma prawo do obniżania podstawy opodatkowania; sąd podkreślił jednak, że kompetencje państw członkowskich mogą być wykonywane w sposób dowolny.

Granicą jest zasada proporcjonalności. Konkludując, sąd stwierdził, że środek krajowy przewidziany w art. 29 ust. 4a ustawy o VAT przekracza ramy tego, co jest konieczne dla osiągnięcia zakładanego celu. Dlatego też jest sprzeczny z ogólną zasadą prawa unijnego – zasadą proporcjonalności.

Niejednolite orzecznictwo 

Przedstawione orzeczenie ma logiczne i spójne uzasadnienie, a ponadto – jest korzystne dla podatników. Trzeba jednak zwrócić uwagę na to, że sąd, który je wydał, czyli WSA w Poznaniu, orzekał w przeszłości odmiennie – m.in. w wyrokach z 9 września 2009 (sygn. I SA/Po 632/09), z 15 września 2009 r. (sygn. I SA/Po 627/09), z 11 marca 2010 r. (sygn. I SA/Po 1124-25/09).

Warto również zwrócić uwagę, że kwestia potwierdzenia odbioru faktury korygującej nie była jeszcze badana przez Naczelny Sąd Administracyjny. Wydaje się, że najlepszym sposobem jej wyjaśnienia byłoby skierowanie pytania prejudycjalnego do Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości.

Wybór przepisów

Ustawa o VAT - art. 29 ust. 4a
W przypadku gdy podstawa opodatkowania ulega zmniejszeniu w stosunku do podstawy określonej w wystawionej fakturze, obniżenia podstawy opodatkowania podatnik dokonuje pod warunkiem posiadania, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, w którym nabywca towaru lub usługi otrzymał korektę faktury, potwierdzenia otrzymania korekty faktury przez nabywcę towaru lub usługi, dla którego wystawiono fakturę. Uzyskanie potwierdzenia otrzymania przez nabywcę towaru lub usługi korekty faktury po terminie złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy uprawnia podatnika do uwzględnienia korekty faktury za okres rozliczeniowy, w którym potwierdzenie to uzyskano.

Dyrektywa 2006/112/WE - art. 90 ust. 1
W przypadku anulowania, wypowiedzenia, rozwiązania, całkowitego lub częściowego niewywiązania się z płatności lub też w przypadku obniżenia ceny po dokonaniu dostawy, podstawa opodatkowania jest stosownie obniżana na warunkach określonych przez państwa członkowskie.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA