REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT dostawę sprzętu medycznego i usługi dodatkowe

Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny dla podatników wyrok dotyczący zasad stosowania 7% stawki VAT w stosunku do podmiotów zajmujących się dostawą i instalacją sprzętu medycznego.

1. Zgodnie z częstą praktyką, umowa o dostawę sprzętu medycznego nakłada na dostawcę dodatkowy obowiązek w postaci dokonania jego instalacji. Jednocześnie, instalacja może obejmować m.in. adaptację pomieszczeń, która jest niezbędna, żeby dostarczony sprzęt mógł prawidłowo funkcjonować.

REKLAMA

Autopromocja

2. Wszystkie świadczenia wskazane powyżej powinny być – dla celów VAT – uznane za elementy jednego świadczenia kompleksowego, które jest opodatkowane według stawki właściwej dla elementu dominującego. Elementem dominującym jest dostawa sprzętu medycznego, opodatkowana według stawki VAT 7%.

Powyższe stwierdzenia składają się na zasadniczą tezę, jaka wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2010 r. (III SA/Wa 2247/09).

Instalacja wymaga adaptacji

Sprawa dotyczyła spółki, która jest dostawcą sprzętu medycznego do diagnostyki obrazowej. Dostawa tych urządzeń opodatkowana jest preferencyjną stawką VAT w wysokości 7%. Kontrakty zawierane przez spółkę zatytułowane są w większości przypadków jako kontrakty „na sprzedaż (dostawę) i oddanie do użytkowania (instalację) urządzenia”. Instalacja tego typu urządzeń wymaga adaptacji pomieszczeń, które wskazują odbiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na ciężar tych urządzeń koniecznością jest wzmocnienie stropów pomieszczeń. W każdym przypadku następuje również wymiana kabli energetycznych, instalacja klimatyzacji, wentylacji oraz szereg innych prac związanych z przystosowaniem pomieszczenia.

Istotne jest również to, że w każdym przypadku instalacja urządzeń wykorzystujących promieniowanie rentgenowskie (RTG i CT) wymaga wykonania obowiązkowych ochron zabezpieczających przed promieniowaniem, czyli prac budowlanych. Natomiast zainstalowanie aparatury rezonansu magnetycznego wymaga zainstalowania w całym pomieszczeniu tzw. Siatki Faradaya, wbudowanej w ściany, sufit oraz drzwi.

Polecamy: serwis Koszty

Bez wykonania tych prac, urządzenia tego typu nie działałyby lub ich użycie groziłoby utratą zdrowia dla pacjentów i personelu. Z kolei ich wykonanie wymaga zakupienia usług budowlanych, za które spółka otrzymuje faktury z 22% stawką VAT. Natomiast zwykłe prace montażowe i dostrajanie urządzeń spółka wykonuje we własnym zakresie.

Czy mamy świadczenie kompleksowe?

REKLAMA

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zadała organom podatkowym pytanie, czy jej czynności mają charakter świadczenia kompleksowego. Odpowiedź twierdząca pozwalałaby spółce zastosować – do całości świadczenia – 7% stawkę VAT, która jest właściwa dla świadczenia głównego, czyli dla dostawy urządzenia medycznego.

Zdaniem spółki świadczenia, których przedmiotem jest sprzedaż i oddanie do użytkowania urządzenia są świadczeniami kompleksowymi, a co za tym idzie dla całego świadczenia kompleksowego właściwa jest 7% stawka VAT. Swoje stanowisko spółka poparła orzecznictwem ETS. Jednakże, właściwy dyrektor IS, który rozpatrywał wniosek, nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Uznał, że prace adaptacyjne mające na celu przystosowanie pomieszczeń do instalacji sprzętu medycznego nie korzystają z preferencji podatkowej i podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki 22%. Spółka nie zgodziła się z tą interpretacją i zaskarżyła ją do WSA w Warszawie.

Ustawa o VAT

Sąd nie zmienia zdania: 7% dla całego świadczenia

Po rozpatrzeniu skargi, sąd przyznał rację skarżącej spółce. Zauważył też, że stanowisko to jest zgodne z wcześniejszym wyrokiem WSA w Warszawie, jaki zapadł 7 kwietnia 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1803/09). Sąd uznał, że spółka wykonuje świadczenie złożone polegające na dostawie sprzętu medycznego, której towarzyszą usługi ściśle związane z tą dostawą. Dlatego też stwierdził, że do całego świadczenia należy zastosować preferencyjną stawkę 7%.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Jeden miesiąc bez składek ZUS. Nie dostałeś na grudzień - możesz mieć ulgę w styczniu 2025 r.

Jak informuje Wojciech Dąbrówka, rzecznik prasowy ZUS, w listopadzie 2024 r. przedsiębiorcy złożyli ponad 1,3 mln wniosków o wakacje składkowe. Każdy uprawniony przedsiębiorca, który chciał skorzystać z tej formy wsparcia w grudniu tego roku, miał czas na złożenie wniosku do końca listopada. Przedsiębiorcy, którzy otrzymają ulgę, jeszcze w grudniu zostaną o tym poinformowani na profilu płatnika w PUE ZUS (eZUS). W razie odmowy otrzymają tam decyzję administracyjną. Ale nawet w przypadku odmowy tej ulgi w grudniu, mogą starać się o tzw. wakacje składkowe już na styczeń 2025 r.

Jakie zmiany w podatkach VAT i CIT czekają nas w 2025 r.?

W 2025 roku wejdą w życie ważne reformy, które mogą wiązać się z koniecznością wprowadzenia istotnych zmian organizacyjnych, zebrania dodatkowych danych oraz dostosowania systemów finansowo-księgowych. Na co muszą przygotować się przedsiębiorcy? Wyjaśnia Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i doradztwie w zakresie zgodności podatkowej w środowisku międzynarodowym.

Jawność wynagrodzeń to podawanie wysokości pensji w ogłoszeniach o pracę, a także informowanie pracowników o średnich płacach dla danej grupy etatowców w firmie

Posłowie chcą wprowadzić jawność płac do Kodeksu pracy. W Sejmie złożyli obywatelski projekt, który przewiduje m.in. podawanie wysokości pensji w ogłoszeniach o pracę, a także informowanie pracowników o średnich płacach dla danej grupy etatowców w firmie.

VAT 2025: Nowe zasady rozliczania kaucji będą dotyczyły opakowań na napoje niezwrócone w ramach systemu kaucyjnego

System kaucyjny na opakowania na napoje zacznie działać 1 października 2025 r. Na jakich zasadach będzie rozliczany VAT od kaucji? Kiedy podatek VAT będzie wpłacany do urzędu skarbowego?

REKLAMA

5 sposobów na rozwiązanie umowy o pracę. Prawa pracownika i obowiązki pracodawcy
Świąteczne prezenty dla pracowników – rozliczenie podatkowe. Koszty, VAT, PIT

Okres poprzedzający Święta Bożego Narodzenia i Nowy Rok to czas, w którym wiele firm obdarowuje swoich pracowników prezentami. Oprócz budowania pozytywnego wizerunku firmy takie gesty wzmacniają relacje i motywują pracowników. Jednak nawet drobne upominki mogą wywoływać konsekwencje podatkowe zarówno dla przedsiębiorcy, jak i dla obdarowanych. Jak zatem rozliczyć prezenty dla pracowników na święta, by uniknąć niepotrzebnych komplikacji?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja?

Wakacje składkowe 2025 r.: kiedy informacja, a kiedy decyzja? Zakład Ubezpieczeń Społecznych poinformował we wtorkowym komunikacie, że w grudniu przedsiębiorcy złożyli już ponad 46,9 tys. wniosków na styczeń 2025 r.

Faktura korygująca: jak długo można ją wystawić. Kiedy mija 5-letnie przedawnienie?

Na przedawnienie zobowiązania podatkowego nie wpływa wystawienie przez podatnika faktury korygującej, również zwiększającej. Korekta faktury nie kreuje bowiem obowiązku podatkowego, gdyż odnosi się do faktury pierwotnej, która odzwierciedla zdarzenie powodujące powstanie obowiązku podatkowego. Nie ma więc żadnych podstaw prawnych, by w przypadku korekty faktury początek 5-letniego terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego wiązać z datą korekty faktury, a nie ze zdarzeniem powodującym powstanie obowiązku podatkowego. Dlatego po upływie 5-letniego terminu przedawnienia nie istnieje możliwość wystawiania przez podatników faktur korygujących.

REKLAMA

Kasa fiskalna w działalności nierejestrowanej. Ulga na zakup kasy: warunki i zasady zwrotu pieniędzy

Osoba prowadząca działalność nierejestrowaną podlega takim samym regułom rozliczania VAT jak każdy inny podatnik. Dlatego może być zobowiązana do ewidencjonowania sprzedaży na kasie, nawet jeśli działalność nierejestrowana korzysta ze zwolnienia podmiotowego z VAT, to powinna nabyć kasę i rozpocząć ewidencjonowanie w określonych przepisami terminach. Jeśli dochowa wszystkich wymienionych w przepisach warunków, będzie mogła skorzystać z ulgi na zakup kasy online.

Brak NIP na paragonie fiskalnym. Czy można to uzupełnić i wystawić nabywcy fakturę do paragonu?

Podatnik omyłkowo zaewidencjonował sprzedaż na kasie fiskalnej i wydał nabywcy paragon bez numeru NIP. Czy sprzedawca jest uprawniony zaewidencjonować tę pomyłkę w rejestrze korekt? Czy będzie mógł wystawić fakturę VAT z numerem NIP kontrahenta? 

REKLAMA