REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT dostawę sprzętu medycznego i usługi dodatkowe

Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny dla podatników wyrok dotyczący zasad stosowania 7% stawki VAT w stosunku do podmiotów zajmujących się dostawą i instalacją sprzętu medycznego.

1. Zgodnie z częstą praktyką, umowa o dostawę sprzętu medycznego nakłada na dostawcę dodatkowy obowiązek w postaci dokonania jego instalacji. Jednocześnie, instalacja może obejmować m.in. adaptację pomieszczeń, która jest niezbędna, żeby dostarczony sprzęt mógł prawidłowo funkcjonować.

REKLAMA

Autopromocja

2. Wszystkie świadczenia wskazane powyżej powinny być – dla celów VAT – uznane za elementy jednego świadczenia kompleksowego, które jest opodatkowane według stawki właściwej dla elementu dominującego. Elementem dominującym jest dostawa sprzętu medycznego, opodatkowana według stawki VAT 7%.

Powyższe stwierdzenia składają się na zasadniczą tezę, jaka wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2010 r. (III SA/Wa 2247/09).

Instalacja wymaga adaptacji

Sprawa dotyczyła spółki, która jest dostawcą sprzętu medycznego do diagnostyki obrazowej. Dostawa tych urządzeń opodatkowana jest preferencyjną stawką VAT w wysokości 7%. Kontrakty zawierane przez spółkę zatytułowane są w większości przypadków jako kontrakty „na sprzedaż (dostawę) i oddanie do użytkowania (instalację) urządzenia”. Instalacja tego typu urządzeń wymaga adaptacji pomieszczeń, które wskazują odbiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na ciężar tych urządzeń koniecznością jest wzmocnienie stropów pomieszczeń. W każdym przypadku następuje również wymiana kabli energetycznych, instalacja klimatyzacji, wentylacji oraz szereg innych prac związanych z przystosowaniem pomieszczenia.

Istotne jest również to, że w każdym przypadku instalacja urządzeń wykorzystujących promieniowanie rentgenowskie (RTG i CT) wymaga wykonania obowiązkowych ochron zabezpieczających przed promieniowaniem, czyli prac budowlanych. Natomiast zainstalowanie aparatury rezonansu magnetycznego wymaga zainstalowania w całym pomieszczeniu tzw. Siatki Faradaya, wbudowanej w ściany, sufit oraz drzwi.

Polecamy: serwis Koszty

Bez wykonania tych prac, urządzenia tego typu nie działałyby lub ich użycie groziłoby utratą zdrowia dla pacjentów i personelu. Z kolei ich wykonanie wymaga zakupienia usług budowlanych, za które spółka otrzymuje faktury z 22% stawką VAT. Natomiast zwykłe prace montażowe i dostrajanie urządzeń spółka wykonuje we własnym zakresie.

Czy mamy świadczenie kompleksowe?

REKLAMA

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zadała organom podatkowym pytanie, czy jej czynności mają charakter świadczenia kompleksowego. Odpowiedź twierdząca pozwalałaby spółce zastosować – do całości świadczenia – 7% stawkę VAT, która jest właściwa dla świadczenia głównego, czyli dla dostawy urządzenia medycznego.

Zdaniem spółki świadczenia, których przedmiotem jest sprzedaż i oddanie do użytkowania urządzenia są świadczeniami kompleksowymi, a co za tym idzie dla całego świadczenia kompleksowego właściwa jest 7% stawka VAT. Swoje stanowisko spółka poparła orzecznictwem ETS. Jednakże, właściwy dyrektor IS, który rozpatrywał wniosek, nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Uznał, że prace adaptacyjne mające na celu przystosowanie pomieszczeń do instalacji sprzętu medycznego nie korzystają z preferencji podatkowej i podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki 22%. Spółka nie zgodziła się z tą interpretacją i zaskarżyła ją do WSA w Warszawie.

Ustawa o VAT

Sąd nie zmienia zdania: 7% dla całego świadczenia

Po rozpatrzeniu skargi, sąd przyznał rację skarżącej spółce. Zauważył też, że stanowisko to jest zgodne z wcześniejszym wyrokiem WSA w Warszawie, jaki zapadł 7 kwietnia 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1803/09). Sąd uznał, że spółka wykonuje świadczenie złożone polegające na dostawie sprzętu medycznego, której towarzyszą usługi ściśle związane z tą dostawą. Dlatego też stwierdził, że do całego świadczenia należy zastosować preferencyjną stawkę 7%.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA