REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT dostawę sprzętu medycznego i usługi dodatkowe

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny dla podatników wyrok dotyczący zasad stosowania 7% stawki VAT w stosunku do podmiotów zajmujących się dostawą i instalacją sprzętu medycznego.

1. Zgodnie z częstą praktyką, umowa o dostawę sprzętu medycznego nakłada na dostawcę dodatkowy obowiązek w postaci dokonania jego instalacji. Jednocześnie, instalacja może obejmować m.in. adaptację pomieszczeń, która jest niezbędna, żeby dostarczony sprzęt mógł prawidłowo funkcjonować.

REKLAMA

2. Wszystkie świadczenia wskazane powyżej powinny być – dla celów VAT – uznane za elementy jednego świadczenia kompleksowego, które jest opodatkowane według stawki właściwej dla elementu dominującego. Elementem dominującym jest dostawa sprzętu medycznego, opodatkowana według stawki VAT 7%.

Powyższe stwierdzenia składają się na zasadniczą tezę, jaka wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2010 r. (III SA/Wa 2247/09).

Instalacja wymaga adaptacji

Sprawa dotyczyła spółki, która jest dostawcą sprzętu medycznego do diagnostyki obrazowej. Dostawa tych urządzeń opodatkowana jest preferencyjną stawką VAT w wysokości 7%. Kontrakty zawierane przez spółkę zatytułowane są w większości przypadków jako kontrakty „na sprzedaż (dostawę) i oddanie do użytkowania (instalację) urządzenia”. Instalacja tego typu urządzeń wymaga adaptacji pomieszczeń, które wskazują odbiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na ciężar tych urządzeń koniecznością jest wzmocnienie stropów pomieszczeń. W każdym przypadku następuje również wymiana kabli energetycznych, instalacja klimatyzacji, wentylacji oraz szereg innych prac związanych z przystosowaniem pomieszczenia.

Istotne jest również to, że w każdym przypadku instalacja urządzeń wykorzystujących promieniowanie rentgenowskie (RTG i CT) wymaga wykonania obowiązkowych ochron zabezpieczających przed promieniowaniem, czyli prac budowlanych. Natomiast zainstalowanie aparatury rezonansu magnetycznego wymaga zainstalowania w całym pomieszczeniu tzw. Siatki Faradaya, wbudowanej w ściany, sufit oraz drzwi.

Polecamy: serwis Koszty

Bez wykonania tych prac, urządzenia tego typu nie działałyby lub ich użycie groziłoby utratą zdrowia dla pacjentów i personelu. Z kolei ich wykonanie wymaga zakupienia usług budowlanych, za które spółka otrzymuje faktury z 22% stawką VAT. Natomiast zwykłe prace montażowe i dostrajanie urządzeń spółka wykonuje we własnym zakresie.

Czy mamy świadczenie kompleksowe?

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zadała organom podatkowym pytanie, czy jej czynności mają charakter świadczenia kompleksowego. Odpowiedź twierdząca pozwalałaby spółce zastosować – do całości świadczenia – 7% stawkę VAT, która jest właściwa dla świadczenia głównego, czyli dla dostawy urządzenia medycznego.

Zdaniem spółki świadczenia, których przedmiotem jest sprzedaż i oddanie do użytkowania urządzenia są świadczeniami kompleksowymi, a co za tym idzie dla całego świadczenia kompleksowego właściwa jest 7% stawka VAT. Swoje stanowisko spółka poparła orzecznictwem ETS. Jednakże, właściwy dyrektor IS, który rozpatrywał wniosek, nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Uznał, że prace adaptacyjne mające na celu przystosowanie pomieszczeń do instalacji sprzętu medycznego nie korzystają z preferencji podatkowej i podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki 22%. Spółka nie zgodziła się z tą interpretacją i zaskarżyła ją do WSA w Warszawie.

Ustawa o VAT

Sąd nie zmienia zdania: 7% dla całego świadczenia

Po rozpatrzeniu skargi, sąd przyznał rację skarżącej spółce. Zauważył też, że stanowisko to jest zgodne z wcześniejszym wyrokiem WSA w Warszawie, jaki zapadł 7 kwietnia 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1803/09). Sąd uznał, że spółka wykonuje świadczenie złożone polegające na dostawie sprzętu medycznego, której towarzyszą usługi ściśle związane z tą dostawą. Dlatego też stwierdził, że do całego świadczenia należy zastosować preferencyjną stawkę 7%.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pozwani przez PFR – jak program pomocy dla firm stał się przyczyną tysięcy pozwów? Sprawdź, jak się bronić

Ponad 16 tysięcy firm już otrzymało pozew z Polskiego Funduszu Rozwoju [i]. Kolejne są w drodze. Choć Tarcza Finansowa miała być tarczą – dla wielu stała się źródłem wieloletnich problemów prawnych.

Kawa z INFORLEX. Nowy plan wdrożenia KSeF

Spotkania odbywają się w formule „na żywo” o godzinie 9.00. Przy porannej kawie poruszamy najbardziej aktualne tematy, które stanowią także zasób kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Rozmawiamy o podatkach, księgowości, rachunkowości, kadrach, płacach oraz HR. 15 maja br. tematem spotkania będzie nowy plan wdrożenia KSeF.

Zatrudnianie osób z niepełnosprawnościami w 2025 r. Jak i ile można zaoszczędzić na wpłatach do PFRON? Case study i obliczenia dla pracodawcy

Dlaczego 5 maja to ważna data w kontekście integracji i równości? Co powstrzymuje pracodawców przed zatrudnianiem osób z niepełnosprawnościami? Jakie są obowiązki pracodawcy wobec PFRON? Wyjaśniają eksperci z HRQ Ability Sp. z o.o. Sp. k. I pokazują na przykładzie ile może zaoszczędzić firma na zatrudnieniu osób z niepełnosprawnościami.

Koszty NKUP w księgach rachunkowych - klasyfikacja i księgowanie

– W praktyce rachunkowej i podatkowej przedsiębiorcy często napotykają na wydatki, które - mimo że wpływają na wynik finansowy jednostki - to jednak nie mogą zostać zaliczone do kosztów uzyskania przychodów (tzw. NKUP) – zauważa Beata Tęgowska, ekspertka ds. księgowości i płac z Systim.pl i wyjaśnia jak je prawidłowo klasyfikować i księgować?

REKLAMA

Zmiany w podatku od spadków darowizn w 2025 r. Likwidacja obowiązku uzyskiwania zaświadczenia z urzędu skarbowego i określenie wartości nieodpłatnej renty [projekt]

W dniu 28 kwietnia 2025 r. w Wykazie prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów opublikowano założenia nowelizacji ustawy o zmianie ustawy o podatku od spadków i darowizn. Ta nowelizacja ma dwa cele. Likwidację obowiązku uzyskiwania zaświadczenia naczelnika urzędu skarbowego potwierdzającego zwolnienie z podatku od spadków i darowizn

na celu ograniczenie formalności i zmniejszenie barier administracyjnych wynikających ze stosowania ustawy o podatku od spadków i darowizn, związanych z dokonywaniem obrotu majątkiem nabytym tytułem spadku lub inny nieodpłatny sposób objęty zakresem ustawy o podatku od spadków i darowizn, od osób z kręgu najbliższej rodziny, a także uproszczenie rozliczania podatku z tytułu nabycia nieodpłatnej renty.

Co zmieni unijne rozporządzenie w sprawie maszyn od 2027 roku. Nowe wymogi prawne cyberbezpieczeństwa przemysłu w UE

Szybko zachodząca cyfrowa transformacja, automatyzacja, integracja środowisk IT i OT oraz Przemysł 4.0 na nowo definiują krajobraz branży przemysłowej, przynosząc nowe wyzwania i możliwości. Odpowiedzią na ten fakt jest m.in. przygotowane przez Komisję Europejską Rozporządzenie 2023/1230 w sprawie maszyn. Firmy działające na terenie UE muszą dołożyć starań, aby sprostać nowym, wynikającym z tego dokumentu standardom przed 14 stycznia 2027 roku.

Skarbówka kontra przedsiębiorcy. Firmy odzyskują miliardy, walcząc z niesprawiedliwymi decyzjami

Tysiące polskich firm zostało oskarżonych o udział w karuzelach VAT - często niesłusznie. Ale coraz więcej z nich mówi "dość" i wygrywa w sądach. Tylko w ostatnich latach odzyskali aż 2,8 miliarda złotych! Sprawdź, dlaczego warto walczyć i jak nie dać się wciągnąć w urzędniczy absurd.

Krajowy System e-Faktur – czas na konkrety. Przygotowania nie powinny czekać. Firmy muszą dziś świadomie zarządzać dostępnością zasobów, priorytetami i ryzykiem "przeciążenia projektowego"

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) przeszło z etapu spekulacji do fazy przygotowań wymagających konkretnego działania. Ministerstwo Finansów ogłosiło nowy projekt ustawy, który wprowadza obowiązek korzystania z KSeF, a 25 kwietnia skończył się okres konsultacji publicznych. Dla wszystkich zainteresowanych oznacza to jedno: czas, w którym można było czekać na „ostateczny kształt przepisów”, dobiegł końca. Dziś wiemy już wystarczająco dużo, by prowadzić rzeczywiste przygotowania – bez odkładania na później. Ekspert komisji podatkowej BCC, radca prawny, doradca podatkowy Tomasz Groszyk o wdrożeniu Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF).

REKLAMA

Wdrożenie KSeF i JPK_CIT to nie lada wyzwanie dla firm w 2025 r. [KOMENTARZ EKSPERCKI]

Rok 2025 będzie się przełomowy dla większości działów finansowych polskich firm. Wynika to z obowiązków podatkowych nałożonych na przedsiębiorców w zakresie konieczności wdrożenia obligatoryjnego e-fakturowania (KSeF) oraz raportowania danych księgowo- podatkowych w formie nowej schemy JPK_CIT.

Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. Co z nimi zrobi? MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

REKLAMA