REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak rozliczyć w VAT dostawę sprzętu medycznego i usługi dodatkowe

Anna Chimerek
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Warszawie wydał korzystny dla podatników wyrok dotyczący zasad stosowania 7% stawki VAT w stosunku do podmiotów zajmujących się dostawą i instalacją sprzętu medycznego.

1. Zgodnie z częstą praktyką, umowa o dostawę sprzętu medycznego nakłada na dostawcę dodatkowy obowiązek w postaci dokonania jego instalacji. Jednocześnie, instalacja może obejmować m.in. adaptację pomieszczeń, która jest niezbędna, żeby dostarczony sprzęt mógł prawidłowo funkcjonować.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

2. Wszystkie świadczenia wskazane powyżej powinny być – dla celów VAT – uznane za elementy jednego świadczenia kompleksowego, które jest opodatkowane według stawki właściwej dla elementu dominującego. Elementem dominującym jest dostawa sprzętu medycznego, opodatkowana według stawki VAT 7%.

Powyższe stwierdzenia składają się na zasadniczą tezę, jaka wynika z ustnego uzasadnienia wyroku WSA w Warszawie z 30 kwietnia 2010 r. (III SA/Wa 2247/09).

Instalacja wymaga adaptacji

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki, która jest dostawcą sprzętu medycznego do diagnostyki obrazowej. Dostawa tych urządzeń opodatkowana jest preferencyjną stawką VAT w wysokości 7%. Kontrakty zawierane przez spółkę zatytułowane są w większości przypadków jako kontrakty „na sprzedaż (dostawę) i oddanie do użytkowania (instalację) urządzenia”. Instalacja tego typu urządzeń wymaga adaptacji pomieszczeń, które wskazują odbiorcy.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Ze względu na ciężar tych urządzeń koniecznością jest wzmocnienie stropów pomieszczeń. W każdym przypadku następuje również wymiana kabli energetycznych, instalacja klimatyzacji, wentylacji oraz szereg innych prac związanych z przystosowaniem pomieszczenia.

Istotne jest również to, że w każdym przypadku instalacja urządzeń wykorzystujących promieniowanie rentgenowskie (RTG i CT) wymaga wykonania obowiązkowych ochron zabezpieczających przed promieniowaniem, czyli prac budowlanych. Natomiast zainstalowanie aparatury rezonansu magnetycznego wymaga zainstalowania w całym pomieszczeniu tzw. Siatki Faradaya, wbudowanej w ściany, sufit oraz drzwi.

Polecamy: serwis Koszty

Bez wykonania tych prac, urządzenia tego typu nie działałyby lub ich użycie groziłoby utratą zdrowia dla pacjentów i personelu. Z kolei ich wykonanie wymaga zakupienia usług budowlanych, za które spółka otrzymuje faktury z 22% stawką VAT. Natomiast zwykłe prace montażowe i dostrajanie urządzeń spółka wykonuje we własnym zakresie.

Czy mamy świadczenie kompleksowe?

Na tle powyższego stanu faktycznego spółka zadała organom podatkowym pytanie, czy jej czynności mają charakter świadczenia kompleksowego. Odpowiedź twierdząca pozwalałaby spółce zastosować – do całości świadczenia – 7% stawkę VAT, która jest właściwa dla świadczenia głównego, czyli dla dostawy urządzenia medycznego.

Zdaniem spółki świadczenia, których przedmiotem jest sprzedaż i oddanie do użytkowania urządzenia są świadczeniami kompleksowymi, a co za tym idzie dla całego świadczenia kompleksowego właściwa jest 7% stawka VAT. Swoje stanowisko spółka poparła orzecznictwem ETS. Jednakże, właściwy dyrektor IS, który rozpatrywał wniosek, nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Uznał, że prace adaptacyjne mające na celu przystosowanie pomieszczeń do instalacji sprzętu medycznego nie korzystają z preferencji podatkowej i podlegają opodatkowaniu według podstawowej stawki 22%. Spółka nie zgodziła się z tą interpretacją i zaskarżyła ją do WSA w Warszawie.

Ustawa o VAT

Sąd nie zmienia zdania: 7% dla całego świadczenia

Po rozpatrzeniu skargi, sąd przyznał rację skarżącej spółce. Zauważył też, że stanowisko to jest zgodne z wcześniejszym wyrokiem WSA w Warszawie, jaki zapadł 7 kwietnia 2010 r. (sygn. III SA/Wa 1803/09). Sąd uznał, że spółka wykonuje świadczenie złożone polegające na dostawie sprzętu medycznego, której towarzyszą usługi ściśle związane z tą dostawą. Dlatego też stwierdził, że do całego świadczenia należy zastosować preferencyjną stawkę 7%.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

REKLAMA

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 r. Prof. W. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość rezygnacji z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

KSeF sprawdzi tylko techniczną poprawność faktury VAT. Merytoryczna weryfikacja faktur kosztowych obowiązkiem podatnika i księgowego

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to rewolucja – uporządkowany format, centralizacja danych i automatyzacja obiegu dokumentów bez wątpienia usprawniają pracę. Jednak jedna rzecz pozostaje niezmienna – odpowiedzialność za prawidłowość faktur i ich wpływ na rozliczenia podatkowe. Dlatego należy mieć na uwadze, że KSeF nie zwalnia z czujności w zakresie weryfikacji zdarzeń gospodarczych udokumentowanych za jego pośrednictwem.

REKLAMA

Niejasne przepisy o. KSeF. Czy od lutego 2026 r. trzeba będzie dwa razy fakturować tę samą sprzedaż?

Od 1 lutego 2026 r. obowiązek wystawiania faktur w KSeF obejmie podatników VAT, którzy w 2024 r. osiągnęli sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT), a od 1 kwietnia 2026 r. - pozostałych. Ale od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą musieli odbierać faktury przy użyciu KSeF. Profesor Witold Modzelewski zwraca uwagę na nieprecyzyjną treść art. 106nda ust. 16 ustawy o VAT i kwestię treści faktur elektronicznych o których mowa w art. 106nda, 106nf i 106nh ustawy o VAT.

Koniec podatkowego eldorado dla tysięcy przedsiębiorców? Rząd szykuje rewolucję, która drastycznie uderzy w portfele najlepiej zarabiających już niebawem

Przez lata była to jedna z najatrakcyjniejszych form opodatkowania w Polsce, pozwalająca na legalne płacenie zaledwie 5% podatku dochodowego. Tysiące specjalistów, zwłaszcza z prężnie rozwijającej się branży nowych technologii, oparło na IP BOX swoje finanse, budując przewagę konkurencyjną na rynku. Teraz jednak Ministerstwo Finansów mówi "koniec z eldorado". Na horyzoncie jest widmo rewolucji.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA