REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja podatkowa dla potrzeb podatników płacących CIT

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dochodem w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jest osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli natomiast koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Podkreślmy, że obecnie nie obowiązuje już zasada, zgodnie z którą zysk, wykazywany do celów rachunkowych stanowi jednocześnie podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dochód podatkowy nie musi więc równać się dochodowi ekonomicznemu. Wynika to z innych klasyfikacji przychodów i kosztów w ustawach podatkowych i przepisach rachunkowych.

Nie każdy przychód ekonomiczny może zostać zaliczony do przychodów podatkowych i nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika jest podatkowym kosztem uzyskania przychodu. W konsekwencji może się zdarzyć, że u podatnika powstanie zysk w sensie ekonomicznym, ale nie wystąpi dochód podatkowy.

Podobnie wystąpienie straty o charakterze ekonomicznym nie oznacza, że powstać musi strata w znaczeniu podatkowym.

REKLAMA

Prowadzenie ewidencji zgodnie z regulacjami księgowymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak pamiętać, że prawidłowe określenie podatku dochodowego nie jest możliwe bez prowadzenia ewidencji księgowej nie tylko zgodnie z przepisami podatkowymi, ale również z regulacjami księgowymi.

Przeczytaj też: Koszty według ustawy o rachunkowości

Z przepisów ustawy o CIT wynika bowiem dla podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowych i to w sposób umożliwiający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za dany okres.

Jednocześnie przepisy ustawy o CIT nie określają zasad prowadzenia ewidencji rachunkowej. Odsyłają w tym zakresie podatnika do odrębnych przepisów, w tym przede wszystkim do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Podatnik prowadzi więc księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Ale też prowadząc księgi musi uwzględniać przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i prowadzić je w taki sposób, aby ustalić wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku.

To samo dotyczy ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, która powinna uwzględniać dane niezbędne do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych w celach podatkowych.

Zobacz także: Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

Przez długi czas pojawiały się spory pomiędzy podatnikami i organami podatkowymi, sprowadzające się do odpowiedzi na pytanie, co jest ważniejsze dla prawidłowego obliczenia podatku dochodowego: przepisy podatkowe, czy rachunkowe.

Wątpliwości dotyczyły również sposobu dokumentowania wydatków zaliczanych do kosztów podatkowych.

Przewagę zyskał pogląd, zgodnie z którym przepisy o rachunkowości nie mają charakteru „podatkowotwórczego”.

Orzecznictwo sądów

Na powyższe zwrócił uwagę WSA w Warszawie stwierdzając w wyroku z 26 marca 2007 r. (III SA/Wa 2431/2006), że w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wielokrotnie podkreślono, że przepisy o rachunkowości nie mają charakteru „podatkowotwórczego”.

Oznacza to, że odpowiedzi, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu, należy szukać w ustawach o podatkach dochodowych, a nie w przepisach rachunkowych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 listopada 1998 r. IIISA 1271/97).

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 czerwca 1995 r., SA/Po 3730/94. stwierdził, że art. 9 ust. 1 nie decyduje o elementach technicznych podatku, lecz jedynie o sposobie dokumentowania stanów faktycznych. W ocenie Sądu dowodami w postępowaniu zmierzającym do ustalenia podstawy opodatkowania będą dowody księgowe (te wymienione w przepisach rachunkowych).

Nie oznacza to jednak, że podatnik nie może innymi dowodami przewidzianymi przez prawo udowadniać, że poniósł koszt, który stanowi podatkowy koszt uzyskania przychodu,

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

REKLAMA

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

REKLAMA

Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia? [Webinar INFORAKADEMII]

Praktyczny webinar „Aplikacja Podatnika KSeF – jak korzystać z bezpłatnego narzędzia?” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak najefektywniej korzystać z bezpłatnego narzędzia do wystawiania faktur po wejściu w życie obowiązku korzystania z KSeF. Każdy z uczestników webinaru będzie miał możliwość zadania pytań, a po webinarze otrzyma imienny certyfikat.

Można korzystnie i bezpiecznie zrestrukturyzować zadłużenie firmy w 2026 roku. Prawo przewiduje kilka możliwości by uniknąć szybkiej egzekucji

Grudzień to dla wielu przedsiębiorców czas rozliczeń i planów na kolejny rok. To ostatnie okno dla firm z problemami finansowymi, aby zdecydować, czy wejdą w 2026 rok z planem restrukturyzacji, czy z narastającym ryzykiem upadłości. 2025 rok może być w Polsce pierwszym, w którym przekroczona zostanie liczba 5000 restrukturyzacji. Ponadto od sierpnia obowiązują znowelizowane przepisy implementujące tzw. „Dyrektywę drugiej szansy”, które promują restrukturyzację zamiast likwidacji i zmieniają zasady gry dla dłużników i wierzycieli.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA