REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja podatkowa dla potrzeb podatników płacących CIT

Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dochodem w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jest osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli natomiast koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Podkreślmy, że obecnie nie obowiązuje już zasada, zgodnie z którą zysk, wykazywany do celów rachunkowych stanowi jednocześnie podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

Autopromocja

Dochód podatkowy nie musi więc równać się dochodowi ekonomicznemu. Wynika to z innych klasyfikacji przychodów i kosztów w ustawach podatkowych i przepisach rachunkowych.

Nie każdy przychód ekonomiczny może zostać zaliczony do przychodów podatkowych i nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika jest podatkowym kosztem uzyskania przychodu. W konsekwencji może się zdarzyć, że u podatnika powstanie zysk w sensie ekonomicznym, ale nie wystąpi dochód podatkowy.

Podobnie wystąpienie straty o charakterze ekonomicznym nie oznacza, że powstać musi strata w znaczeniu podatkowym.

Prowadzenie ewidencji zgodnie z regulacjami księgowymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak pamiętać, że prawidłowe określenie podatku dochodowego nie jest możliwe bez prowadzenia ewidencji księgowej nie tylko zgodnie z przepisami podatkowymi, ale również z regulacjami księgowymi.

Przeczytaj też: Koszty według ustawy o rachunkowości

Z przepisów ustawy o CIT wynika bowiem dla podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowych i to w sposób umożliwiający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za dany okres.

Jednocześnie przepisy ustawy o CIT nie określają zasad prowadzenia ewidencji rachunkowej. Odsyłają w tym zakresie podatnika do odrębnych przepisów, w tym przede wszystkim do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Podatnik prowadzi więc księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Ale też prowadząc księgi musi uwzględniać przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i prowadzić je w taki sposób, aby ustalić wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku.

To samo dotyczy ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, która powinna uwzględniać dane niezbędne do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych w celach podatkowych.

Zobacz także: Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

Przez długi czas pojawiały się spory pomiędzy podatnikami i organami podatkowymi, sprowadzające się do odpowiedzi na pytanie, co jest ważniejsze dla prawidłowego obliczenia podatku dochodowego: przepisy podatkowe, czy rachunkowe.

Wątpliwości dotyczyły również sposobu dokumentowania wydatków zaliczanych do kosztów podatkowych.

Przewagę zyskał pogląd, zgodnie z którym przepisy o rachunkowości nie mają charakteru „podatkowotwórczego”.

Orzecznictwo sądów

REKLAMA

Na powyższe zwrócił uwagę WSA w Warszawie stwierdzając w wyroku z 26 marca 2007 r. (III SA/Wa 2431/2006), że w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wielokrotnie podkreślono, że przepisy o rachunkowości nie mają charakteru „podatkowotwórczego”.

Oznacza to, że odpowiedzi, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu, należy szukać w ustawach o podatkach dochodowych, a nie w przepisach rachunkowych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 listopada 1998 r. IIISA 1271/97).

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 czerwca 1995 r., SA/Po 3730/94. stwierdził, że art. 9 ust. 1 nie decyduje o elementach technicznych podatku, lecz jedynie o sposobie dokumentowania stanów faktycznych. W ocenie Sądu dowodami w postępowaniu zmierzającym do ustalenia podstawy opodatkowania będą dowody księgowe (te wymienione w przepisach rachunkowych).

Nie oznacza to jednak, że podatnik nie może innymi dowodami przewidzianymi przez prawo udowadniać, że poniósł koszt, który stanowi podatkowy koszt uzyskania przychodu,

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA