REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Ewidencja podatkowa dla potrzeb podatników płacących CIT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Anna Nasiłowska
Ekspert podatkowy
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Dochodem w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) jest osiągnięta w roku podatkowym nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania. Jeżeli natomiast koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Podkreślmy, że obecnie nie obowiązuje już zasada, zgodnie z którą zysk, wykazywany do celów rachunkowych stanowi jednocześnie podstawę opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Dochód podatkowy nie musi więc równać się dochodowi ekonomicznemu. Wynika to z innych klasyfikacji przychodów i kosztów w ustawach podatkowych i przepisach rachunkowych.

Nie każdy przychód ekonomiczny może zostać zaliczony do przychodów podatkowych i nie każdy wydatek poniesiony przez podatnika jest podatkowym kosztem uzyskania przychodu. W konsekwencji może się zdarzyć, że u podatnika powstanie zysk w sensie ekonomicznym, ale nie wystąpi dochód podatkowy.

Podobnie wystąpienie straty o charakterze ekonomicznym nie oznacza, że powstać musi strata w znaczeniu podatkowym.

REKLAMA

Prowadzenie ewidencji zgodnie z regulacjami księgowymi

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Należy jednak pamiętać, że prawidłowe określenie podatku dochodowego nie jest możliwe bez prowadzenia ewidencji księgowej nie tylko zgodnie z przepisami podatkowymi, ale również z regulacjami księgowymi.

Przeczytaj też: Koszty według ustawy o rachunkowości

Z przepisów ustawy o CIT wynika bowiem dla podatników obowiązek prowadzenia ewidencji rachunkowych i to w sposób umożliwiający określenie wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku za dany okres.

Jednocześnie przepisy ustawy o CIT nie określają zasad prowadzenia ewidencji rachunkowej. Odsyłają w tym zakresie podatnika do odrębnych przepisów, w tym przede wszystkim do ustawy z 29 września 1994 r. o rachunkowości oraz przepisów wykonawczych wydanych na jej podstawie.

Podatnik prowadzi więc księgi rachunkowe zgodnie z przepisami ustawy o rachunkowości. Ale też prowadząc księgi musi uwzględniać przepisy ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i prowadzić je w taki sposób, aby ustalić wysokości dochodu (straty), podstawy opodatkowania i wysokości należnego podatku.

To samo dotyczy ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, która powinna uwzględniać dane niezbędne do określenia wysokości odpisów amortyzacyjnych w celach podatkowych.

Zobacz także: Odpisy amortyzacyjne nowych środków trwałych

Przez długi czas pojawiały się spory pomiędzy podatnikami i organami podatkowymi, sprowadzające się do odpowiedzi na pytanie, co jest ważniejsze dla prawidłowego obliczenia podatku dochodowego: przepisy podatkowe, czy rachunkowe.

Wątpliwości dotyczyły również sposobu dokumentowania wydatków zaliczanych do kosztów podatkowych.

Przewagę zyskał pogląd, zgodnie z którym przepisy o rachunkowości nie mają charakteru „podatkowotwórczego”.

Orzecznictwo sądów

Na powyższe zwrócił uwagę WSA w Warszawie stwierdzając w wyroku z 26 marca 2007 r. (III SA/Wa 2431/2006), że w orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego wielokrotnie podkreślono, że przepisy o rachunkowości nie mają charakteru „podatkowotwórczego”.

Oznacza to, że odpowiedzi, czy dany wydatek jest kosztem uzyskania przychodu, należy szukać w ustawach o podatkach dochodowych, a nie w przepisach rachunkowych (wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z 17 listopada 1998 r. IIISA 1271/97).

Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 8 czerwca 1995 r., SA/Po 3730/94. stwierdził, że art. 9 ust. 1 nie decyduje o elementach technicznych podatku, lecz jedynie o sposobie dokumentowania stanów faktycznych. W ocenie Sądu dowodami w postępowaniu zmierzającym do ustalenia podstawy opodatkowania będą dowody księgowe (te wymienione w przepisach rachunkowych).

Nie oznacza to jednak, że podatnik nie może innymi dowodami przewidzianymi przez prawo udowadniać, że poniósł koszt, który stanowi podatkowy koszt uzyskania przychodu,

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
"Podatek" (opłata) od psa w 2026 roku. Każda gmina ustala samodzielnie - nie więcej niż 186,29 zł rocznie. Kto nie musi płacić tej opłaty?

Najczęściej mówi się potocznie: „podatek od psa”. Ale tak naprawdę to opłata lokalna: "opłata od posiadania psów" pobierana przez gminy. Na szczęście nie wszystkie gminy się na to decydują. Bo opłata właśnie tym się różni od podatku, że może ale nie musi być wprowadzona na terenie danej gminy. Ile wynosi opłata od psa w 2026 roku? Kto musi ją płacić a kto jest zwolniony? Do kiedy trzeba wnosić tę opłatę do gminy? Wyjaśniamy.

Podatki i opłaty lokalne w 2026 roku: Minister Finansów ustalił stawki maksymalne

Od 1 stycznia 2026 r. wzrosną (jak prawie każdego roku) o wskaźnik inflacji (tym razem o ok. 4,5%) maksymalne stawki podatków i opłat lokalnych. Minister Finansów wydał już coroczne obwieszczenie w tej kwestii. Zatem w 2026 roku możemy liczyć się z zauważalnie wyższymi stawkami podatku od nieruchomości, podatku od środków transportowych i opłat lokalnych (targowej, miejscowej, uzdrowiskowej, reklamowej, od posiadania psów) - oczywiście w tych gminach, których rady podejmą stosowne uchwały do końca 2025 roku.

Zasadzka legislacyjna na fundacje rodzinne. Krytyczna analiza projektu nowelizacji ustawy o CIT z dnia 29 sierpnia 2025 r.

"Niczyje zdrowie, wolność ani mienie nie są bezpieczne, kiedy obraduje parlament" - ostrzega sentencja często błędnie przypisywana Markowi Twainowi, której rzeczywistym autorem jest Gideon J. Tucker, dziewiętnastowieczny amerykański prawnik i sędzia Sądu Najwyższego stanu Nowy Jork. Ta gorzka refleksja, wypowiedziana w 1866 roku w kontekście chaotycznego procesu legislacyjnego w Albany, nabiera szczególnej aktualności w obliczu współczesnych praktyk legislacyjnych.

Tryby wystawiania faktur w KSeF – jak i kiedy z nich korzystać?

Od 2026 roku KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców, a sposób wystawiania faktur zmieni się na zawsze. System przewiduje różne tryby – online, offline24, awaryjny – aby zapewnić firmom ciągłość działania w każdych warunkach. Dzięki temu nawet brak internetu czy awaria serwerów nie zatrzyma procesu fakturowania.

REKLAMA

Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

REKLAMA