REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organizator loterii promocyjnej może odliczyć VAT od samochodu - nagrody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jak ma postąpić firma, która organizuje loterię z samochodem osobowym jako nagrodą. Czy może odliczyć cały VAT naliczony przy nabyciu tego samochodu? Wyrok w tej materii wydał 13 kwietnia 2010 r. WSA w Warszawie.

Przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest usługowe, odpłatne organizowanie loterii, a jego obowiązki obejmują także nabywanie – na własny koszt – przedmiotów, które mają być wydane w charakterze nagród. Jeżeli w ramach takiego schematu działalności przedsiębiorca kupuje samochód osobowy z przeznaczeniem do wydania go w charakterze nagrody, to może odliczyć całość VAT naliczonego związanego z tym zakupem.

REKLAMA

Autopromocja

Taka teza została zaprezentowana w ustnym uzasadnieniu wyroku WSA w Warszawie z 13 kwietnia 2010 roku (sygn. III SA/Wa 2243/09).

Organizacja loterii jako usługa

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się organizacją loterii na zlecenie zamawiających przedsiębiorców. Działania te polegają na kompleksowych usługach obejmujących obsługę techniczna i formalna loterii, a także jej promowanie w mediach. Poza tym, spółka – na własny koszt – kupuje nagrody i wydaje te nagrody laureatom. W zamian za wykonanie tych wszystkich czynności otrzymuje wynagrodzenie od zamawiającego kompleksową usługę.

Jedna z loterii organizowanych w ten sposób przez spółkę przewidywała nagrody w postaci samochodów osobowych. Dlatego też spółka musiała takie samochody nabyć, a następnie przekazać je osobom, które w loterii zwyciężyły. W związku z tym pracownicy spółki zastanawiali się, czy przysługuje jej prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego, zapłaconego przy zakupie. Dla wyjaśnienia tej kwestii, spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora IS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacje dotyczące samochodów

Dla zrozumienia sensu tego wniosku należy mieć w pamięci najważniejsze regulacje dotyczące odliczania VAT przy zakupie samochodów. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, przy nabyciu samochodu osobowego, podatnik może odliczyć tylko 60% podatku wykazanego na fakturze, o ile procent ów nie przekracza 6 000 zł. Z drugiej strony, w art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT przewidziano wyjątek od tej reguły, który dotyczy samochodów osobowych nabywanych przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest m.in. ich odprzedaż. Taki podatnik ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. 

REKLAMA

Niezależnie od tego, w wyroku w sprawie spółki Magoora ETS stwierdził, że wspomniane powyżej ograniczenia – do 60% i 6.000 zł – zostały wprowadzone do ustawy o VAT z 2004 r. w sposób niezgodny z prawem wspólnotowym. Trzeba jednak pamiętać, że – póki co – nie ma jasności co do skutków tego wyroku.

W pojedynczych orzeczeniach polskich sądów wyrażano pogląd, że dzięki temu wyrokowi VAT naliczony, związany z zakupami samochodów osobowych, może być odliczany na zasadach ogólnych, bez żadnych szczególnych ograniczeń. Niestety, większość sądów opowiada się – jak dotąd – za poglądem, że pewne ograniczenia wciąż istnieją. 

Pisaliśmy o tym: Jak odliczać VAT od samochodów osobowych

Jedna sprawa, dwie opinie

We wspomnianym powyżej wniosku o interpretację, spółka postanowiła uniknąć kontrowersji dotyczących wyroku w sprawie Magoory. Dlatego też nie wdawała się w dywagacje na temat ogólnych zasad, które dotyczą samochodów osobowych.

REKLAMA

Zamiast tego przedstawiła pogląd, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia na podstawie przepisów krajowych, a ściślej rzecz ujmując art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT, który dotyczy – jak już wspomnieliśmy – podatników zajmujących się odprzedażą samochodów osobowych. 

Uzasadniając takie stanowisko, spółka twierdziła, że wydanie samochodu w ramach loterii – jeżeli dokonuje go firma organizująca loterię usługowo w zamian za wynagrodzenie – w sensie ekonomicznym jest zbieżne z odprzedażą. 

Opinii tej nie podzielił dyrektor IS działający w imieniu Ministra Finansów. W wydanej interpretacji uznał, że sprzedaż samochodów nie jest przedmiotem działalności spółki, a co za tym idzie – przy ich zakupie – może ona odliczyć jedynie 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6 000 zł. 

Liczy się ekonomiczny efekt transakcji

Spółka nie zgodziła się z taką interpretacją i złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał rację spółce i interpretację uchylił.

W ustnym uzasadnieniu wyroku sędziowie uznali, że w przedstawionym stanie faktycznym, przekazanie nagrody – mimo formalnego braku umowy sprzedaży – niesie dla spółki taki sam efekt ekonomiczny. Spółka nabywa samochód, a następnie przenosi jego własność na laureata loterii; jednocześnie, czyni to w ramach kompleksowej usługi, za którą jest wynagradzana przez przedsiębiorcę, który taką usługę zamawia.

Wybór przepisów

Art. 86. (...)
3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA