REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organizator loterii promocyjnej może odliczyć VAT od samochodu - nagrody

Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jak ma postąpić firma, która organizuje loterię z samochodem osobowym jako nagrodą. Czy może odliczyć cały VAT naliczony przy nabyciu tego samochodu? Wyrok w tej materii wydał 13 kwietnia 2010 r. WSA w Warszawie.

Przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest usługowe, odpłatne organizowanie loterii, a jego obowiązki obejmują także nabywanie – na własny koszt – przedmiotów, które mają być wydane w charakterze nagród. Jeżeli w ramach takiego schematu działalności przedsiębiorca kupuje samochód osobowy z przeznaczeniem do wydania go w charakterze nagrody, to może odliczyć całość VAT naliczonego związanego z tym zakupem.

REKLAMA

Autopromocja

Taka teza została zaprezentowana w ustnym uzasadnieniu wyroku WSA w Warszawie z 13 kwietnia 2010 roku (sygn. III SA/Wa 2243/09).

Organizacja loterii jako usługa

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się organizacją loterii na zlecenie zamawiających przedsiębiorców. Działania te polegają na kompleksowych usługach obejmujących obsługę techniczna i formalna loterii, a także jej promowanie w mediach. Poza tym, spółka – na własny koszt – kupuje nagrody i wydaje te nagrody laureatom. W zamian za wykonanie tych wszystkich czynności otrzymuje wynagrodzenie od zamawiającego kompleksową usługę.

Jedna z loterii organizowanych w ten sposób przez spółkę przewidywała nagrody w postaci samochodów osobowych. Dlatego też spółka musiała takie samochody nabyć, a następnie przekazać je osobom, które w loterii zwyciężyły. W związku z tym pracownicy spółki zastanawiali się, czy przysługuje jej prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego, zapłaconego przy zakupie. Dla wyjaśnienia tej kwestii, spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora IS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacje dotyczące samochodów

Dla zrozumienia sensu tego wniosku należy mieć w pamięci najważniejsze regulacje dotyczące odliczania VAT przy zakupie samochodów. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, przy nabyciu samochodu osobowego, podatnik może odliczyć tylko 60% podatku wykazanego na fakturze, o ile procent ów nie przekracza 6 000 zł. Z drugiej strony, w art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT przewidziano wyjątek od tej reguły, który dotyczy samochodów osobowych nabywanych przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest m.in. ich odprzedaż. Taki podatnik ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. 

Niezależnie od tego, w wyroku w sprawie spółki Magoora ETS stwierdził, że wspomniane powyżej ograniczenia – do 60% i 6.000 zł – zostały wprowadzone do ustawy o VAT z 2004 r. w sposób niezgodny z prawem wspólnotowym. Trzeba jednak pamiętać, że – póki co – nie ma jasności co do skutków tego wyroku.

W pojedynczych orzeczeniach polskich sądów wyrażano pogląd, że dzięki temu wyrokowi VAT naliczony, związany z zakupami samochodów osobowych, może być odliczany na zasadach ogólnych, bez żadnych szczególnych ograniczeń. Niestety, większość sądów opowiada się – jak dotąd – za poglądem, że pewne ograniczenia wciąż istnieją. 

Pisaliśmy o tym: Jak odliczać VAT od samochodów osobowych

Jedna sprawa, dwie opinie

We wspomnianym powyżej wniosku o interpretację, spółka postanowiła uniknąć kontrowersji dotyczących wyroku w sprawie Magoory. Dlatego też nie wdawała się w dywagacje na temat ogólnych zasad, które dotyczą samochodów osobowych.

REKLAMA

Zamiast tego przedstawiła pogląd, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia na podstawie przepisów krajowych, a ściślej rzecz ujmując art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT, który dotyczy – jak już wspomnieliśmy – podatników zajmujących się odprzedażą samochodów osobowych. 

Uzasadniając takie stanowisko, spółka twierdziła, że wydanie samochodu w ramach loterii – jeżeli dokonuje go firma organizująca loterię usługowo w zamian za wynagrodzenie – w sensie ekonomicznym jest zbieżne z odprzedażą. 

Opinii tej nie podzielił dyrektor IS działający w imieniu Ministra Finansów. W wydanej interpretacji uznał, że sprzedaż samochodów nie jest przedmiotem działalności spółki, a co za tym idzie – przy ich zakupie – może ona odliczyć jedynie 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6 000 zł. 

Liczy się ekonomiczny efekt transakcji

Spółka nie zgodziła się z taką interpretacją i złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał rację spółce i interpretację uchylił.

W ustnym uzasadnieniu wyroku sędziowie uznali, że w przedstawionym stanie faktycznym, przekazanie nagrody – mimo formalnego braku umowy sprzedaży – niesie dla spółki taki sam efekt ekonomiczny. Spółka nabywa samochód, a następnie przenosi jego własność na laureata loterii; jednocześnie, czyni to w ramach kompleksowej usługi, za którą jest wynagradzana przez przedsiębiorcę, który taką usługę zamawia.

Wybór przepisów

Art. 86. (...)
3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA