REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organizator loterii promocyjnej może odliczyć VAT od samochodu - nagrody

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jak ma postąpić firma, która organizuje loterię z samochodem osobowym jako nagrodą. Czy może odliczyć cały VAT naliczony przy nabyciu tego samochodu? Wyrok w tej materii wydał 13 kwietnia 2010 r. WSA w Warszawie.

Przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest usługowe, odpłatne organizowanie loterii, a jego obowiązki obejmują także nabywanie – na własny koszt – przedmiotów, które mają być wydane w charakterze nagród. Jeżeli w ramach takiego schematu działalności przedsiębiorca kupuje samochód osobowy z przeznaczeniem do wydania go w charakterze nagrody, to może odliczyć całość VAT naliczonego związanego z tym zakupem.

REKLAMA

Autopromocja

Taka teza została zaprezentowana w ustnym uzasadnieniu wyroku WSA w Warszawie z 13 kwietnia 2010 roku (sygn. III SA/Wa 2243/09).

Organizacja loterii jako usługa

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się organizacją loterii na zlecenie zamawiających przedsiębiorców. Działania te polegają na kompleksowych usługach obejmujących obsługę techniczna i formalna loterii, a także jej promowanie w mediach. Poza tym, spółka – na własny koszt – kupuje nagrody i wydaje te nagrody laureatom. W zamian za wykonanie tych wszystkich czynności otrzymuje wynagrodzenie od zamawiającego kompleksową usługę.

Jedna z loterii organizowanych w ten sposób przez spółkę przewidywała nagrody w postaci samochodów osobowych. Dlatego też spółka musiała takie samochody nabyć, a następnie przekazać je osobom, które w loterii zwyciężyły. W związku z tym pracownicy spółki zastanawiali się, czy przysługuje jej prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego, zapłaconego przy zakupie. Dla wyjaśnienia tej kwestii, spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora IS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacje dotyczące samochodów

REKLAMA

Dla zrozumienia sensu tego wniosku należy mieć w pamięci najważniejsze regulacje dotyczące odliczania VAT przy zakupie samochodów. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, przy nabyciu samochodu osobowego, podatnik może odliczyć tylko 60% podatku wykazanego na fakturze, o ile procent ów nie przekracza 6 000 zł. Z drugiej strony, w art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT przewidziano wyjątek od tej reguły, który dotyczy samochodów osobowych nabywanych przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest m.in. ich odprzedaż. Taki podatnik ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. 

Niezależnie od tego, w wyroku w sprawie spółki Magoora ETS stwierdził, że wspomniane powyżej ograniczenia – do 60% i 6.000 zł – zostały wprowadzone do ustawy o VAT z 2004 r. w sposób niezgodny z prawem wspólnotowym. Trzeba jednak pamiętać, że – póki co – nie ma jasności co do skutków tego wyroku.

W pojedynczych orzeczeniach polskich sądów wyrażano pogląd, że dzięki temu wyrokowi VAT naliczony, związany z zakupami samochodów osobowych, może być odliczany na zasadach ogólnych, bez żadnych szczególnych ograniczeń. Niestety, większość sądów opowiada się – jak dotąd – za poglądem, że pewne ograniczenia wciąż istnieją. 

Pisaliśmy o tym: Jak odliczać VAT od samochodów osobowych

Jedna sprawa, dwie opinie

We wspomnianym powyżej wniosku o interpretację, spółka postanowiła uniknąć kontrowersji dotyczących wyroku w sprawie Magoory. Dlatego też nie wdawała się w dywagacje na temat ogólnych zasad, które dotyczą samochodów osobowych.

REKLAMA

Zamiast tego przedstawiła pogląd, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia na podstawie przepisów krajowych, a ściślej rzecz ujmując art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT, który dotyczy – jak już wspomnieliśmy – podatników zajmujących się odprzedażą samochodów osobowych. 

Uzasadniając takie stanowisko, spółka twierdziła, że wydanie samochodu w ramach loterii – jeżeli dokonuje go firma organizująca loterię usługowo w zamian za wynagrodzenie – w sensie ekonomicznym jest zbieżne z odprzedażą. 

Opinii tej nie podzielił dyrektor IS działający w imieniu Ministra Finansów. W wydanej interpretacji uznał, że sprzedaż samochodów nie jest przedmiotem działalności spółki, a co za tym idzie – przy ich zakupie – może ona odliczyć jedynie 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6 000 zł. 

Liczy się ekonomiczny efekt transakcji

Spółka nie zgodziła się z taką interpretacją i złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał rację spółce i interpretację uchylił.

W ustnym uzasadnieniu wyroku sędziowie uznali, że w przedstawionym stanie faktycznym, przekazanie nagrody – mimo formalnego braku umowy sprzedaży – niesie dla spółki taki sam efekt ekonomiczny. Spółka nabywa samochód, a następnie przenosi jego własność na laureata loterii; jednocześnie, czyni to w ramach kompleksowej usługi, za którą jest wynagradzana przez przedsiębiorcę, który taką usługę zamawia.

Wybór przepisów

Art. 86. (...)
3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Źródło: taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
API KSeF 2.0: Nowe narzędzia od Ministerstwa Finansów. Firmy muszą już zacząć przygotowania

Resort finansów opublikował pełną dokumentację API KSeF 2.0 wraz z bibliotekami SDK i podręcznikiem dla programistów. Od 30 września 2025 r. ruszy środowisko testowe, a od 1 lutego 2026 r. KSeF stanie się obowiązkowy dla wszystkich przedsiębiorców.

Przeniesienie grupy spółek do centrum BPO: jak to zrobić skutecznie i prawidłowo

Migracja grupy kilkunastu spółek w ramach jednego projektu outsourcingu księgowo-kadrowego w ramach BPO to jedno z najbardziej złożonych przedsięwzięć w branży usług finansowo-księgowych. Wymaga to precyzyjnego planowania, koordynacji wielu zespołów oraz szczególnej uwagi na aspekty prawne, techniczne i operacyjne. Jak przygotować się do takiego procesu z perspektywy firmy przekazującej procesy oraz dostawcy usług BPO?

E-faktura w KSeF: definicja, nowy wzór FA(3) i zasady wystawiania od 2026 r.

Od 1 lutego 2026 r. wszyscy podatnicy będą wystawiać faktury ustrukturyzowane wyłącznie w nowym formacie FA(3). Sprawdź, czym jest e-faktura w KSeF, jakie zmiany wprowadza nowy wzór i z jakich bezpłatnych narzędzi można korzystać, aby prawidłowo wystawiać dokumenty.

Miliardy złotych na fikcyjnych fakturach. W pół roku fiskus wykrył oszustwa na ponad 4,1 mld zł [DANE MF]

W 6 miesięcy br. liczba wykrytych fikcyjnych faktur była o prawie 3% mniejsza niż w analogicznym okresie ubiegłego roku. Jak zaznaczają eksperci, KAS stosuje coraz skuteczniejsze cyfrowe narzędzia weryfikujące. Algorytmy z użyciem sztucznej inteligencji są dużo szybsze i dokładniejsze w wyłapywaniu oszustw niż metody tradycyjne. Jednocześnie oszuści są mniej skłonni do podejmowania ryzyka. Ostatnio wartość brutto wynikająca z fikcyjnych faktur wyniosła ponad 4,1 mld zł, a więc o przeszło 3% mniej niż rok wcześniej.

REKLAMA

Faktura handlowa nie będzie jednocześnie fakturą ustrukturyzowaną. Dodatkowe obowiązki podatników VAT

Po wejściu w życie zmian w ustawie o VAT wdrażających model obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) wielu podatników może mieć problem (i dodatkowe obowiązki) wynikające z faktu, że faktura ustrukturyzowana nie może pełnić funkcji faktury handlowej – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Co powinni zrobić podatnicy VAT, którzy zdecydują się na wystawianie faktur handlowych nie będących fakturami VAT?

System kaucyjny a VAT: Objaśnienia MF dotyczące rozliczeń podatników i płatników w związku z nowymi zasadami obrotu opakowaniami

Objaśnienia MF mają na celu pokazanie, jak w praktyce stosować przepisy ustawy o VAT w odniesieniu do czynności wykonywanych przez podatników i płatników uczestniczących w systemie kaucyjnym. Nowe reguły prawne wynikają z wprowadzenia obowiązku pobierania kaucji przy sprzedaży wybranych opakowań jednorazowych i wielokrotnego użytku. System ten umożliwia konsumentom zwrot opakowań lub odpadów opakowaniowych w dowolnym punkcie zbiórki, bez konieczności przedstawiania dowodu zakupu.

Błąd w fakturze w KSeF? Ministerstwo Finansów ostrzega: tak tego nie poprawisz!

Wystawienie faktury na błędnego nabywcę może mieć poważne konsekwencje – i nie da się tego naprawić zwykłą korektą NIP. Ministerstwo Finansów wyjaśnia, że w KSeF konieczne jest wystawienie faktury korygującej do zera oraz zupełnie nowej faktury z prawidłowymi danymi. Inaczej dokument trafi do... zupełnie obcej firmy.

Ustawa o KSeF opublikowana w Dzienniku Ustaw. Ważne zmiany i nowe funkcjonalności dla przedsiębiorców!

W Dzienniku Ustaw opublikowano nowelizację wprowadzającą Krajowy System e-Faktur (KSeF). Przedsiębiorców czekają ważne zmiany – nowe terminy wdrożenia, dodatkowe funkcjonalności systemu, a także skrócony czas zwrotu VAT. Sprawdź, co dokładnie przewiduje ustawa i jak przygotować się do obowiązkowego KSeF!

REKLAMA

„Towar w drodze mimo kontroli” – kiedy urząd celny może zwolnić przesyłkę wcześniej?

W obrocie towarowym czas to pieniądz. Dlatego przedsiębiorcy chętnie korzystają z możliwości, jakie daje art. 194 ust. 1 Unijnego Kodeksu Celnego (UKC) – przepis pozwalający zwolnić towar do obrotu, nawet jeśli weryfikacja w urzędzie celno-skarbowym wciąż trwa. Brzmi jak wyjątek od reguły? Tak jest, ale w praktyce może być to realne ułatwienie, pod warunkiem, że spełnione są ściśle określone warunki i złożony wniosek do UCS.

KSeF 2.0 coraz bliżej: MF ujawnia plan wdrożenia. Oto najważniejsze terminy!

KSeF 2.0 od 30 września zastąpi obecną wersję środowiska testowego KSeF 1.0 - informuje Ministerstwo Finansów. Dotychczasowi użytkownicy wersji produkcyjnej KSeF 1.0 nadal mogą z niej korzystać, aż do 26 stycznia 2026. To jest kolejny krok do wprowadzenia obligatoryjnego Krajowego Systemu e-Faktur.

REKLAMA