REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organizator loterii promocyjnej może odliczyć VAT od samochodu - nagrody

Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jak ma postąpić firma, która organizuje loterię z samochodem osobowym jako nagrodą. Czy może odliczyć cały VAT naliczony przy nabyciu tego samochodu? Wyrok w tej materii wydał 13 kwietnia 2010 r. WSA w Warszawie.

Przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest usługowe, odpłatne organizowanie loterii, a jego obowiązki obejmują także nabywanie – na własny koszt – przedmiotów, które mają być wydane w charakterze nagród. Jeżeli w ramach takiego schematu działalności przedsiębiorca kupuje samochód osobowy z przeznaczeniem do wydania go w charakterze nagrody, to może odliczyć całość VAT naliczonego związanego z tym zakupem.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Taka teza została zaprezentowana w ustnym uzasadnieniu wyroku WSA w Warszawie z 13 kwietnia 2010 roku (sygn. III SA/Wa 2243/09).

Organizacja loterii jako usługa

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się organizacją loterii na zlecenie zamawiających przedsiębiorców. Działania te polegają na kompleksowych usługach obejmujących obsługę techniczna i formalna loterii, a także jej promowanie w mediach. Poza tym, spółka – na własny koszt – kupuje nagrody i wydaje te nagrody laureatom. W zamian za wykonanie tych wszystkich czynności otrzymuje wynagrodzenie od zamawiającego kompleksową usługę.

REKLAMA

Jedna z loterii organizowanych w ten sposób przez spółkę przewidywała nagrody w postaci samochodów osobowych. Dlatego też spółka musiała takie samochody nabyć, a następnie przekazać je osobom, które w loterii zwyciężyły. W związku z tym pracownicy spółki zastanawiali się, czy przysługuje jej prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego, zapłaconego przy zakupie. Dla wyjaśnienia tej kwestii, spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora IS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacje dotyczące samochodów

Dla zrozumienia sensu tego wniosku należy mieć w pamięci najważniejsze regulacje dotyczące odliczania VAT przy zakupie samochodów. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, przy nabyciu samochodu osobowego, podatnik może odliczyć tylko 60% podatku wykazanego na fakturze, o ile procent ów nie przekracza 6 000 zł. Z drugiej strony, w art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT przewidziano wyjątek od tej reguły, który dotyczy samochodów osobowych nabywanych przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest m.in. ich odprzedaż. Taki podatnik ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. 

Niezależnie od tego, w wyroku w sprawie spółki Magoora ETS stwierdził, że wspomniane powyżej ograniczenia – do 60% i 6.000 zł – zostały wprowadzone do ustawy o VAT z 2004 r. w sposób niezgodny z prawem wspólnotowym. Trzeba jednak pamiętać, że – póki co – nie ma jasności co do skutków tego wyroku.

W pojedynczych orzeczeniach polskich sądów wyrażano pogląd, że dzięki temu wyrokowi VAT naliczony, związany z zakupami samochodów osobowych, może być odliczany na zasadach ogólnych, bez żadnych szczególnych ograniczeń. Niestety, większość sądów opowiada się – jak dotąd – za poglądem, że pewne ograniczenia wciąż istnieją. 

Pisaliśmy o tym: Jak odliczać VAT od samochodów osobowych

Jedna sprawa, dwie opinie

We wspomnianym powyżej wniosku o interpretację, spółka postanowiła uniknąć kontrowersji dotyczących wyroku w sprawie Magoory. Dlatego też nie wdawała się w dywagacje na temat ogólnych zasad, które dotyczą samochodów osobowych.

Zamiast tego przedstawiła pogląd, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia na podstawie przepisów krajowych, a ściślej rzecz ujmując art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT, który dotyczy – jak już wspomnieliśmy – podatników zajmujących się odprzedażą samochodów osobowych. 

Uzasadniając takie stanowisko, spółka twierdziła, że wydanie samochodu w ramach loterii – jeżeli dokonuje go firma organizująca loterię usługowo w zamian za wynagrodzenie – w sensie ekonomicznym jest zbieżne z odprzedażą. 

Opinii tej nie podzielił dyrektor IS działający w imieniu Ministra Finansów. W wydanej interpretacji uznał, że sprzedaż samochodów nie jest przedmiotem działalności spółki, a co za tym idzie – przy ich zakupie – może ona odliczyć jedynie 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6 000 zł. 

Liczy się ekonomiczny efekt transakcji

Spółka nie zgodziła się z taką interpretacją i złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał rację spółce i interpretację uchylił.

W ustnym uzasadnieniu wyroku sędziowie uznali, że w przedstawionym stanie faktycznym, przekazanie nagrody – mimo formalnego braku umowy sprzedaży – niesie dla spółki taki sam efekt ekonomiczny. Spółka nabywa samochód, a następnie przenosi jego własność na laureata loterii; jednocześnie, czyni to w ramach kompleksowej usługi, za którą jest wynagradzana przez przedsiębiorcę, który taką usługę zamawia.

Wybór przepisów

Art. 86. (...)
3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Źródło: taxonline.pl

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

REKLAMA

Rok 2026 r.: w KSeF pojawią się dokumenty, które będą udawać faktury VAT, czyli „faktury widmo”

Dla części czytelników tytuł niniejszego artykułu może być szokujący, ale problem ten sygnalizują co bardziej dociekliwi księgowi. Idzie o co najmniej dwa masowe zdarzenia, które będą mieć miejsce w 2026 roku i latach następnych – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Fundacje rodzinne w Polsce: stabilizacja podatkowa, czy dalsza niepewność po wecie Prezydenta? Jakie zasady opodatkowania w 2026 roku?

Weto Prezydenta RP do nowelizacji przepisów podatkowych dotyczących fundacji rodzinnych wywołało falę dyskusji w środowisku doradców. Brak zmian oznacza, że w 2026 roku fundacje rodzinne będą podlegać dotychczasowym zasadom opodatkowania. Czy taka decyzja zapewni wyczekiwaną stabilność, czy wręcz przeciwnie – pogłębi niepewność prawną wokół kluczowego instrumentu sukcesyjnego?

KAS wprowadza generowanie tokenów w KSeF 2.0 – ważne terminy, ostrzeżenia i zmiany dla przedsiębiorców

Krajowa Administracja Skarbowa zapowiada nową funkcjonalność w Module Certyfikatów i Uprawnień, która pozwoli przedsiębiorcom generować tokeny potrzebne do uwierzytelniania w KSeF 2.0. KAS wskazuje kluczowe terminy, różnice między tokenami KSeF 1.0 i 2.0 oraz ostrzega przed cyberoszustami wyłudzającymi dane.

Koniec roku podatkowego 2025 w księgowości: najważniejsze obowiązki i terminy

Koniec roku podatkowego to dla przedsiębiorców moment podsumowań i analizy wyników finansowych. Zanim jednak przyjdzie czas na wyciąganie wniosków, należy zmierzyć się z corocznymi obowiązkami związanymi z prowadzeniem działalności gospodarczej. Choć formalnie rok podatkowy dla prowadzących jednoosobową działalność pokrywa się z rokiem kalendarzowym, już teraz warto przygotować się do jego zamknięcia i uporządkować sprawy księgowe oraz podatkowe.

REKLAMA

SKwP: Księgowi i biura rachunkowe nie odpowiadają za wdrożenie i stosowanie KSeF w firmach, ani za prawidłowe wystawianie i odbieranie e-faktur

W piśmie z 1 grudnia 2025 r. do Ministra Finansów i Gospodarki, Prezes Zarządu Głównego Stowarzyszenia Księgowych w Polsce dr hab. Stanisław Hońko zaapelował, aby oficjalne przekazy Ministerstwa Finansów i KAS promujące KSeF zawierały jasny komunikat, że podatnicy, a nie księgowi i biura rachunkowe, są odpowiedzialni za wdrożenie i funkcjonowanie KSeF. Zdaniem SKwP, księgowi ani biura rachunkowe nie odpowiadają w szczególności za prawidłowe wystawianie i odbieranie faktur elektronicznych, ani błędy systemów informatycznych KAS. Prezes SKwP wskazał również na brak wszystkich niezbędnych przepisów i niemożność pełnego przetestowania systemów informatycznych.

List do władzy w sprawie KSeF w 2026 roku. Prof. Modzelewski: Dajcie podatnikom możliwość zrezygnowania z obowiązku stosowania KSeF przy wystawianiu i odbieraniu faktur VAT

Profesor Witold Modzelewski apeluje do Ministra Finansów i Gospodarki oraz całego rządu, aby w roku 2026 dać wszystkim wystawcom i adresatom faktur VAT możliwość rezygnacji z obowiązku wystawiania i otrzymywania faktur przy pomocy KSeF.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA