REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Czy organizator loterii promocyjnej może odliczyć VAT od samochodu - nagrody

Piotr Kaim
Doradca podatkowy
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Jak ma postąpić firma, która organizuje loterię z samochodem osobowym jako nagrodą. Czy może odliczyć cały VAT naliczony przy nabyciu tego samochodu? Wyrok w tej materii wydał 13 kwietnia 2010 r. WSA w Warszawie.

Przedmiotem działalności przedsiębiorcy jest usługowe, odpłatne organizowanie loterii, a jego obowiązki obejmują także nabywanie – na własny koszt – przedmiotów, które mają być wydane w charakterze nagród. Jeżeli w ramach takiego schematu działalności przedsiębiorca kupuje samochód osobowy z przeznaczeniem do wydania go w charakterze nagrody, to może odliczyć całość VAT naliczonego związanego z tym zakupem.

REKLAMA

Autopromocja

Taka teza została zaprezentowana w ustnym uzasadnieniu wyroku WSA w Warszawie z 13 kwietnia 2010 roku (sygn. III SA/Wa 2243/09).

Organizacja loterii jako usługa

Sprawa dotyczyła spółki zajmującej się organizacją loterii na zlecenie zamawiających przedsiębiorców. Działania te polegają na kompleksowych usługach obejmujących obsługę techniczna i formalna loterii, a także jej promowanie w mediach. Poza tym, spółka – na własny koszt – kupuje nagrody i wydaje te nagrody laureatom. W zamian za wykonanie tych wszystkich czynności otrzymuje wynagrodzenie od zamawiającego kompleksową usługę.

Jedna z loterii organizowanych w ten sposób przez spółkę przewidywała nagrody w postaci samochodów osobowych. Dlatego też spółka musiała takie samochody nabyć, a następnie przekazać je osobom, które w loterii zwyciężyły. W związku z tym pracownicy spółki zastanawiali się, czy przysługuje jej prawo do odliczenia 100% podatku naliczonego, zapłaconego przy zakupie. Dla wyjaśnienia tej kwestii, spółka złożyła wniosek o interpretację do właściwego dyrektora IS.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Regulacje dotyczące samochodów

Dla zrozumienia sensu tego wniosku należy mieć w pamięci najważniejsze regulacje dotyczące odliczania VAT przy zakupie samochodów. Przypomnijmy, że zgodnie z art. 86 ust. 3 ustawy o VAT, przy nabyciu samochodu osobowego, podatnik może odliczyć tylko 60% podatku wykazanego na fakturze, o ile procent ów nie przekracza 6 000 zł. Z drugiej strony, w art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT przewidziano wyjątek od tej reguły, który dotyczy samochodów osobowych nabywanych przez podatnika, którego przedmiotem działalności jest m.in. ich odprzedaż. Taki podatnik ma prawo do pełnego odliczenia podatku naliczonego. 

Niezależnie od tego, w wyroku w sprawie spółki Magoora ETS stwierdził, że wspomniane powyżej ograniczenia – do 60% i 6.000 zł – zostały wprowadzone do ustawy o VAT z 2004 r. w sposób niezgodny z prawem wspólnotowym. Trzeba jednak pamiętać, że – póki co – nie ma jasności co do skutków tego wyroku.

W pojedynczych orzeczeniach polskich sądów wyrażano pogląd, że dzięki temu wyrokowi VAT naliczony, związany z zakupami samochodów osobowych, może być odliczany na zasadach ogólnych, bez żadnych szczególnych ograniczeń. Niestety, większość sądów opowiada się – jak dotąd – za poglądem, że pewne ograniczenia wciąż istnieją. 

Pisaliśmy o tym: Jak odliczać VAT od samochodów osobowych

Jedna sprawa, dwie opinie

We wspomnianym powyżej wniosku o interpretację, spółka postanowiła uniknąć kontrowersji dotyczących wyroku w sprawie Magoory. Dlatego też nie wdawała się w dywagacje na temat ogólnych zasad, które dotyczą samochodów osobowych.

REKLAMA

Zamiast tego przedstawiła pogląd, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia na podstawie przepisów krajowych, a ściślej rzecz ujmując art. 86 ust. 4 pkt 7 ustawy o VAT, który dotyczy – jak już wspomnieliśmy – podatników zajmujących się odprzedażą samochodów osobowych. 

Uzasadniając takie stanowisko, spółka twierdziła, że wydanie samochodu w ramach loterii – jeżeli dokonuje go firma organizująca loterię usługowo w zamian za wynagrodzenie – w sensie ekonomicznym jest zbieżne z odprzedażą. 

Opinii tej nie podzielił dyrektor IS działający w imieniu Ministra Finansów. W wydanej interpretacji uznał, że sprzedaż samochodów nie jest przedmiotem działalności spółki, a co za tym idzie – przy ich zakupie – może ona odliczyć jedynie 60% podatku naliczonego, nie więcej niż 6 000 zł. 

Liczy się ekonomiczny efekt transakcji

Spółka nie zgodziła się z taką interpretacją i złożyła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie. Ten zaś przyznał rację spółce i interpretację uchylił.

W ustnym uzasadnieniu wyroku sędziowie uznali, że w przedstawionym stanie faktycznym, przekazanie nagrody – mimo formalnego braku umowy sprzedaży – niesie dla spółki taki sam efekt ekonomiczny. Spółka nabywa samochód, a następnie przenosi jego własność na laureata loterii; jednocześnie, czyni to w ramach kompleksowej usługi, za którą jest wynagradzana przez przedsiębiorcę, który taką usługę zamawia.

Wybór przepisów

Art. 86. (...)
3. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.
4. Przepis ust. 3 nie dotyczy:
7) przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest:
a) odprzedaż tych samochodów (pojazdów) lub
b) oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Źródło: taxonline.pl

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa funkcja w e-Urzędzie Skarbowym: Raport podatnika. Jakie informacje można otrzymać?

W komunikacie z 10 października 2024 r. Ministerstwo Finansów poinformowało o wprowadzeniu nowej funkcjonalności w e-Urzędzie Skarbowym – Raportu podatnika. Czym jest ten raport, który dotyczy przedsiębiorców i organizacji? Jakie informacje zawiera?

Globalny sektor logistyczny zakończy 2024 rok na dużym plusie

Wolumen towarowy transportowany przez światową flotę kontenerową zyska w tym roku 5-6%. Fracht lotniczy zaliczy wzrost na poziomie 5%, a rynek przesyłek ekspresowych i paczek urośnie o nawet 9,2%. Więcej i szybciej zarobią także operatorzy logistyczni, ponieważ obserwujemy właśnie niecodzienne przesunięcie szczytu transportowego na szlakach prowadzących z Chin do Europy i USA. Branża logistyczna pogodziła się również z kryzysem żeglugowym na Morzu Czerwonym, a nawet zamieniła konieczność opływania Afryki na wzrosty w poszczególnych obszarach rynku. Za sprawą rosnącej sprzedaży w e‑commerce to może być bardzo dobry rok dla logistyki, nawet w kulejącej gospodarczo Europie.

Opanowanie logistyki przez inteligentne algorytmy jeszcze nam nie grozi

Dotychczasowe doświadczenia firm próbujących wdrożyć inteligentne algorytmy w swoich łańcuchach dostaw pokazują, że jest to zadanie ekstremalnie trudne. Zgodnie z harmonogramem i pierwotnymi założeniami robi to zaledwie 16% organizacji. Niewielki jest także udział przedsiębiorstw, które stosują już sztuczną inteligencję w wybranych procesach logistycznych. Programom implementacji towarzyszy ponadto obszerny katalog czynników ryzyka i brak odpowiedniego know-how, ale w branży panuje przekonanie, że AI i tak zrewolucjonizuje globalne łańcuchy zaopatrzenia.

Nadgodziny w pracy – jak liczyć, limity, rodzaje, rekompensaty, wynagrodzenie

Czym są nadgodziny, jakie są ich rodzaje i zasady rozliczania? Jakie rekompensaty przysługują za godziny nadliczbowe? Wyjaśnia Karolina Woźniczka, specjalistka ds. kadr i płac w Meritoros SA.

REKLAMA

Zaświadczenie o dochodach: jak je uzyskać online w e-Urzędzie Skarbowym? Ile trwa procedura?

Ministerstwo Finansów informuje, że podatnicy coraz chętniej występują i częściej uzyskują zaświadczenia o dochodach on-line w e-Urzędzie Skarbowym (e-US). Trwa to z reguły kilka minut. Wydanie elektronicznego zaświadczenia o dochodach jest bezpłatne. Ma on taką samą moc prawną jak dokument papierowy. W całym 2023 roku wnioski o wydanie takich zaświadczeń w e-US złożyło prawie 160 tys. osób, a w pierwszej połowie 2024 r. już ponad 95 tys. 

Wycena aktuarialna wartości godziwej (fair value) instrumentów finansowych

Jaka jest rola aktuariusza oraz standardów międzynarodowych w wycenie aktuarialnej instrumentów finansowych? Elementy modelu wyceny aktuarialnej oraz jej raportowanie.

Przechowywanie dokumentów w firmie. Przepisy i zasady zarządzania dokumentacją

Średniej wielkości firma gromadzi olbrzymie ilości dokumentacji. W każdym przedsiębiorstwie są to dokumenty o charakterze ogólnym, ale też szereg dokumentów właściwych dla profilu działalności danej firmy. Niezależnie od ich ilości, dokumenty muszą być odpowiednio zarządzane, co wiąże się ze stworzeniem warunków do ich przechowywania, właściwym ich archiwizowaniem, niszczeniem, a w razie potrzeby digitalizacją. Sprawne zarządzanie dokumentami w firmie pozwala na szybki dostęp do potrzebnych informacji, co w konsekwencji wspiera procesy decyzyjne i operacyjne w przedsiębiorstwie. Konieczność właściwego zorganizowania dokumentacji wynika jednak nie tylko z potrzeby utrzymania porządku czy zredukowania czasu potrzebnego na poszukiwanie dokumentów, ale też z przepisów prawnych. 

Do 15 mln zł pożyczki dla mikro i małych firm na inwestycje. Stałe oprocentowanie 2% lub 1,5%

Bank Ochrony Środowiska uruchomił pod koniec września 2024 r. kolejny nabór wniosków o preferencyjne pożyczki unijne w województwie lubelskim. Nowa oferta BOŚ jest, tym razem, skierowana do mikro i małych przedsiębiorstw oraz spółek komunalnych. Pożyczki będzie można wykorzystać na zwiększenie efektywności energetycznej firm.

REKLAMA

Post-importowe kontrole celno skarbowe

W ostatnim czasie rośnie skuteczność kontroli celno skarbowych, a w tym kontrole post-importowe i post-eksportowe związane z obrotem międzynarodowym towarów. Pomagają w tym przepisy, które nakładają dodatkowe wymagania na eksporterów i importerów, takie jak środowiskowe, środki ochrony rynku, a w tym postępowania antydumpingowe czy antysubsydyjne, czy związane z sytuacją na świecie jak sankcje.

Przedsiębiorca ma konkretne korzyści finansowe z zatrudnienia studenta. Ekspert pokazuje jakie

Stały wzrost kosztów pracy sprawia, że przedsiębiorcy poszukują rozwiązań, które umożliwią im oszczędności w tym zakresie. Jednym z chętniej stosowanych pomysłów jest zatrudnianie studentów. Podpowiadamy, dlaczego warto zatrudniać młode osoby i jakie korzyści dla przedsiębiorcy to przyniesie.

REKLAMA