REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podejrzenie fałszerstwa faktur na ponad 10 mln zł. Kolejne pięć osób zatrzymanych

Podejrzenie fałszerstwa faktur na kwotę przekraczającą 10 mln zł. Kolejne pięć osób zatrzymanych
shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Podejrzenie fałszerstwa faktur. Pięć osób podejrzanych o udział w zorganizowanej grupie przestępczej, zajmującej się wystawianiem lub posługiwaniem się nierzetelnymi fakturami, w celu zaniżenia nienależnego podatku VAT, zostało zatrzymanych przez CBŚP. Skarb państwa miał stracić na działalności grupy co najmniej 12 mln zł.

Są to kolejni zatrzymani w śledztwie nadzorowanym przez Prokuraturę Regionalną w Rzeszowie, w którym zarzuty usłyszało łącznie już 56 osób. Pierwsze zatrzymania w tej sprawie miały miejsce początkiem 2023 roku. Jak poinformowała rzeczniczka Prokuratury Regionalnej w Rzeszowie prok. Hanna Biernat–Łożańska, pięć zatrzymanych w ostatnim czasie osób usłyszało w ubiegłym tygodniu zarzuty m.in. udziału w zorganizowanej grupie przestępczej działającej głównie na terenie woj. mazowieckiego.

REKLAMA

Autopromocja

Fałszerstwa faktur przez grupę przestępczą

"Grupa miała na celu popełnianie przestępstw polegających na wystawianiu lub posługiwaniu się fakturami VAT, które nie odzwierciedlały rzeczywistych zdarzeń gospodarczych, w celu uszczuplenia należności publicznoprawnych" – przekazała prokurator. Dodała, że w przypadku niektórych zatrzymanych, "z uwagi na podejrzenie fałszerstwa faktur na kwotę należności przekraczającą ogółem 10 mln zł, zarzucono popełnienie przestępstwa tzw. zbrodni vatowskiej". Ponadto zatrzymani usłyszeli też zarzuty popełnienia oszustwa podatkowego, kwalifikowanego z kodeksu karno-skarbowego.

Rzeczniczka CBŚP podinsp. Iwona Jurkiewicz przekazała, że według ustaleń śledztwa, członkowie gangu wprowadzali do obrotu dokumenty podrobione i poświadczające nieprawdę w zakresie dokonania transakcji gospodarczych. "Dokumentacja ta była podstawą obniżenia należnego podatku. Głównym obszarem działalności grupy przestępczej była produkcja +pustych faktur+, m.in. przy wykorzystaniu do tego celu podmiotów gospodarczych zarejestrowanych na tzw. słupy" – wyjaśniła podinsp. Jurkiewicz.

W proceder fałszowania faktur może być zamieszanych kilkadziesiąt firm

Dodała, że z ustaleń funkcjonariuszy wynika, że w ten proceder może być zamieszanych kilkadziesiąt firm. Śledztwo w tej sprawie prowadzą policjanci z Wydziału w Tarnobrzegu Zarządu w Rzeszowie Centralnego Biura Śledczego Policji, wspólnie z Prokuraturą Regionalną w Rzeszowie. Jeden z wątków z sprawie wyjaśniają także funkcjonariusze Pomorskiego Urzędu Celno-Skarbowego w Gdyni.

Pierwsze uderzenie w zorganizowaną grupę przestępczą przeprowadzili policjanci CBŚP i funkcjonariusze KAS jeszcze w lutym 2023 roku. Wówczas zatrzymano dziewięć osób. W ostatnim czasie policjanci CBŚP zatrzymali kolejnych pięć osób podejrzanych o udział w tej zorganizowanej grupie przestępczej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Zatrzymani członkowie grupy mogli wystawić faktury na przeszło 55 mln zł

REKLAMA

"Według śledczych ostatnio zatrzymani członkowie grupy mogli wystawić faktury na sumę przeszło 55 mln zł, a uszczuplenia skarbu państwa, w wyniku ich działalności, oszacowano na ponad 12 mln zł" – wskazała rzeczniczka CBŚP. Dodała, że podczas ostatniej akcji policjanci zabezpieczyli sprzęt elektroniczny i cyfrowe nośniki danych, a także dokumenty, które zostaną poddane szczegółowej analizie.

Prokurator Biernat-Łożańska przekazała, że wobec trzech spośród ostatnio zatrzymanych, Sąd Rejonowy w Rzeszowie zastosował areszty na okres trzech miesięcy. Natomiast wobec jednego z podejrzanych prokurator zastosował środki zapobiegawcze o charakterze wolnościowym w postaci poręczenia majątkowego oraz dozoru policji i zakazu opuszczania kraju.

Podejrzanym grozi do 25 lat pozbawienia wolności

Za zarzucane przestępstwa podejrzanym grozi do 25 lat pozbawienia wolności. Łącznie w śledztwie podejrzanych jest już 56 osób. Sprawa ma charakter rozwojowy i niewykluczone są kolejne zatrzymania.

Podinsp. Jurkiewicz wymieniła, że na poczet przyszłych kar i grzywien zabezpieczono mienie należące do podejrzanych w postaci nieruchomości i pieniędzy, warte blisko 3,5 mln zł. "W wyniku poprzednich działań policjanci odzyskali przywłaszczony samochód osobowy wart około 850 tys. zł" - dodała.

Autorka: Agnieszka Pipała

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: PAP

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA