REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej
Potwierdzenie odbioru faktury korygującej

REKLAMA

REKLAMA

Przepisy nie precyzują, w jaki sposób powinien być potwierdzany odbiór faktury korygującej, ani też nie określają formy takiego potwierdzenia. Każda metoda potwierdzenia jest więc dopuszczalna. Przepisy nakazują potwierdzanie tylko takich faktur korygujących, które skutkują obniżeniem pod­stawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT. Treść potwierdzenia otrzymania faktury korygującej powinna wskazywać, że faktura korygująca, której potwierdzenie dotyczy, dotarła do nabywcy, a ponadto powinno ono zawierać datę otrzymania przez nabywcę faktury korygującej oraz datę wpływu tego po­twierdzenia do wystawcy faktury.

Kiedy rozliczyć faktury korygujące w deklaracji VAT, gdy potwierdzenie odbioru uzyskano przed terminem jej złożenia

Dokonaną w maju 2014 r. dostawę towarów udokumentowaliśmy fakturą. Ponieważ w czerwcu 2014 r. udzieliliśmy kontrahentowi rabatu, to wystawiliśmy stosowną fakturę korygującą uwzględniającą ten rabat. Kontrahent otrzymał fakturę korygującą w czerwcu 2014 r. i jeszcze w tym samym miesiącu odesłał nam potwierdzenie odbioru korekty. Kiedy powinniśmy uwzględnić tę fakturę korygującą? Nadmieniam, że składamy miesięczne deklaracje VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Powinni Państwo uwzględnić tę fakturę korygującą w deklaracji VAT za czerwiec 2014 r. Z art. 29a ust. 13 ustawy o VAT wynika bowiem, że wystawca faktury nie może dokonać rozliczenia faktury ko­rygującej we wcześniejszym okresie (miesiącu) niż miesiąc, w którym nabywca otrzymał fakturę ko­rygującą. Dodatkowym warunkiem, jaki musi spełnić wystawca faktury, jest posiadanie przez niego potwierdzenia otrzymania faktury korygującej przez nabywcę towaru lub usługobiorcę, dla którego wystawiono fakturę, przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozli­czeniowy, w którym nabywca towaru lub usługobiorca otrzymał fakturę korygującą.

W opisanej w py­taniu sytuacji nabywca otrzymał fakturę korygującą w czerwcu 2014 r. i od razu odesłał Państwu potwierdzenie jej odbioru, które dotarło do Państwa również jeszcze w czerwcu 2014 r., zatem zostały spełnione wszystkie warunki umożliwiające Państwu rozliczenie tej faktury korygującej w deklaracji składanej za czerwiec 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

REKLAMA

  • art. 29a ust. 13 i 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Kiedy uwzględnić faktury korygujące w deklaracji VAT, gdy potwierdzenie odbioru uzyskano po terminie jej złożenia

Dokonaną w maju 2014 r. dostawę towarów udokumentowaliśmy fakturą. Ponieważ w czerwcu 2014 r. udzieliliśmy kontrahentowi rabatu, to wystawiliśmy stosowną fakturę korygującą uwzględ­niającą ten rabat. Kontrahent otrzymał fakturę korygującą pod koniec czerwca 2014 r., ale odesłał nam potwierdzenie odbioru korekty dopiero pod koniec lipca 2014 r. Kiedy powinniśmy uwzględnić tę fakturę korygującą? Nadmieniam, że składamy miesięczne deklaracje VAT.

Uwzględnienie tej faktury korygującej będzie możliwe dopiero w deklaracji za lipiec 2014 r. Z pytania wynika bowiem, że co prawda nabywca otrzymał fakturę korygującą jeszcze w czerwcu 2014 r., ale potwierdzenie jej odbioru dotarło do Państwa dopiero pod koniec lipca, a zatem już po upływie termi­nu do złożenia deklaracji za czerwiec 2014 r. W takiej sytuacji są Państwo zobowiązani uwzględnić tę fakturę korygującą w rozliczeniu za miesiąc, w którym potwierdzenie jej odbioru zostało przez Państwa uzyskane, czyli w deklaracji za lipiec 2014 r.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 29a ust. 13 i 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Jaka jest dozwolona forma potwierdzenia otrzymania faktury korygującej

Wystawiamy kontrahentom faktury korygujące. Niektórzy potwierdzają nam odbiór faktury, podpisu­jąc się na naszym egzemplarzu. Inni potwierdzają odbiór na tzw. zwrotce pocztowej, gdy wysyłamy je do nich listem poleconym. Czy potwierdzenie odbioru faktury korygującej musi być dokonane w ja­kiejś określonej przepisami formie?

Nie. Przepisy nie precyzują, w jaki sposób powinien być potwierdzany odbiór faktury korygującej, ani też nie określają formy takiego potwierdzenia. Każda metoda potwierdzenia jest więc dopuszczalna. Jed­nak dla celów dowodowych warto zadbać o to, by kontrahent potwierdził odbiór korekty w formie pisem­nej. Może być to złożenie podpisu opatrzonego datą na egzemplarzu faktury korygującej pozostającym u jej wystawcy albo opisana w pytaniu tzw. zwrotka pocztowa.

Nie ma również przeszkód, aby nabywca przesłał np. listownie lub mailem pisemne oświadczenie potwierdzające fakt otrzymania faktury korygują­cej.

Dorozumianą formą potwierdzenia, akceptowaną przez organy podatkowe, będzie też uwzględnienie korekty we wzajemnych rozliczeniach, zwłaszcza jeśli z danych zamieszczonych na przelewie jedno­znacznie wynika, że znana jest nabywcy treść faktury korygującej i że przy dokonywaniu tego przelewu uwzględnił on finansowe skutki korekty.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 29a ust. 13 i 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Jakie informacje powinno zawierać potwierdzenie otrzymania przez nabywcę faktury korygującej

Czy potwierdzenie otrzymania faktury korygującej przez nabywcę poza podpisem i datą odbioru musi jeszcze zawierać jakieś dodatkowe informacje?

Potwierdzenie odbioru faktury korygującej nie musi zawierać żadnych dodatkowych informacji poza tymi, z których jednoznacznie wynika sam fakt dokonania tej czynności. Treść potwierdzenia powinna więc wskazywać, że faktura korygująca, której potwierdzenie dotyczy, dotarła do nabywcy, a ponadto powinno ono zawierać datę otrzymania przez nabywcę faktury korygującej oraz datę wpływu tego po­twierdzenia do wystawcy faktury. Wszystkie te informacje łącznie pozwolą wystawcy prawidłowo rozli­czyć tę korektę.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 29a ust. 13 i 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy konieczne jest potwierdzanie odbioru faktur korygujących, które zwiększają kwotę VAT

Jeden z naszych dostawców wystawił nam fakturę korygującą z powodu podwyższenia ceny towaru. Zażądał od nas potwierdzenia jej odbioru. Czy mamy obowiązek to zrobić?

Nie. Przepisy nakazują potwierdzanie tylko takich faktur korygujących, które skutkują obniżeniem pod­stawy opodatkowania oraz kwoty podatku VAT. Zatem obowiązek potwierdzenia dotyczy tylko tzw. korekt „in minus". Korekt „zwiększających" nie muszą zatem Państwo potwierdzać, choć oczywiście możecie to Państwo zrobić dobrowolnie.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 29a ust. 13 i 14 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312
Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

REKLAMA

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

Tak znajdują przekręty cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

REKLAMA

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA