REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie
Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej? Jakich danych nie trzeba podawać na takiej fakturze? Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną? Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi? Odpowiadamy na te pytania.

Kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej

Mój klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - zażądał ode mnie wystawie­nia faktury za transakcję sprzed miesiąca. Czy mogę mu wystawić fakturę uproszczoną?

REKLAMA

Nie, nie może Pan. Faktury uproszczonej nie wolno wystawić w przypadku, gdy taki dokument miałby być sporządzony na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wystawienie tzw. faktury uproszczonej nie będzie możliwe w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działal­ności gospodarczej, gdyż nabywca nie dysponuje numerem, pod którym został zidentyfikowany dla celów VAT.

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych, mimo wcześniejszych zapowiedzi Ministerstwa Finansów, za fakturę uproszczoną nie może być również uznany paragon z numerem NIP osoby nieprowadzącej działalności. W pi­śmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN) czytamy:

Wobec tego nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż rozpatrywany przepis dotyczący wysta­wiania paragonów z numerem NIP nabywcy ma zastąpić fakturę uproszczoną, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, skutkiem czego w ocenie Strony pozostawione jest do Jej wyboru, czy umieści NIP nabywcy na paragonie, czy też nie. Użycie sformułowa­nia w uzasadnieniu projektu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., że umieszczenie na paragonie nume­ru NIP nabywcy ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który spełniałby rolę tzw. faktury uproszczonej, nie oznacza, że przepis odnośnie wystawiania faktur uproszczonych został ujęty w przepisach tego rozporządzenia. Tym samym więc, nie można stwierdzić, że przy wydawaniu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących przekroczono uprawnienie ustawo­we zawarte w przepisie art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy.

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Czy podatnik musi wystawiać faktury uproszczone

Czy mam obowiązek wystawiać faktury uproszczone za każdym razem, kiedy mam do czynienia z małą transakcją, nieprzekraczającą 450 zł?

Nie. Ma Pan prawo wyboru, czy chce dokumentować transakcje zwykłymi fakturami, czy woli faktury uproszczone. Faktura uproszczona może być używana, gdy wynikająca z niej kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro. Dokument tego typu ma jedną przewagę nad zwykłą fakturą - wymaga mniejszej liczby danych.

Na fakturze uproszczonej wymagane są jedynie:

  • data jej wystawienia,

  • kolejny numer nadany jej w ramach jednej lub więcej serii, pozwalający jednoznacznie zidentyfikować fakturę,

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika oraz jego adres,

  • numer, za pomocą którego podatnik jest identyfikowany na potrzeby podatku (zazwyczaj będzie to NIP),

  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest identyfikowany dla podatku, lub podatku od wartości dodanej (w przypadku gdy w jego kraju nie ma VAT), pod którym otrzymał on towary lub usługi,

  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

  • nazwę towaru lub usługi,

  • kwotę wszelkich rabatów obejmujących także te przysługujące za wcześniejsze należności, oczywiście pod warunkiem, że nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

  • kwotę należności ogółem, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

REKLAMA

Jak widać, na fakturze uproszczonej nie trzeba podawać m.in. imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów oraz jego adresu - taką rolę pełni numer, za pomocą którego nabywca jest identyfikowany na potrzeby podatku. Dokument taki nie musi też zawierać adnotacji „uproszczona".

Jeśli podatnik zdecyduje się na stosowanie faktur uproszczonych, radzimy dodać do nich jeszcze jedną, nieobowiązkową rubrykę. Na takim dokumencie warto wykazywać kwotę podatku VAT od sprzedaży. Pozwoli to uniknąć nieporozumień związanych z prawem nabywcy do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury.

Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN), aktualnym również w obecnym stanie prawnym, w którym czytamy:

Wystawienie faktury uproszczonej ma charakter fakultatywny i nie jest obowiązkowe, nawet jeśli MF kwota należności nie przekracza określonej w przepisie kwoty.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną

Mam nowoczesną kasę fiskalną, która daje możliwość wpisywania na paragonie numeru NIP klienta. Czy mogę tak uzupełnione wydruki traktować jako faktury uproszczone?

Tak, może Pan. Jeśli na wydruku z kasy fiskalnej znajdzie się NIP nabywcy, to można go uznać go za fakturę uproszczoną. Oczywiście przy założeniu, że spełnione są inne wymogi uprawniające do wystawienia takiego dokumentu, czyli kwota transakcji nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Jeśli sporządzi Pan taki dokument, to nabywca nie może domagać się dokumentowania przeprowadzonej transakcji fakturą.

Zdaniem organów podatkowych, paragon z numerem NIP nie jest uznawany za fakturę. W pi­śmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN) czytamy:

Użycie sformułowania w uzasadnieniu projektu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., że MF umieszczenie na paragonie numeru NIP nabywcy ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który spełniałby rolę tzw. faktury uproszczonej, nie oznacza, że przepis odnośnie wystawiania faktur uproszczonych został ujęty w przepisach tego rozporzą­dzenia.

Stanowisko to jest błędne, gdyż Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej pt. Najważ­niejsze zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r. wynikające z rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., wydanej po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw nowych regulacji, uznało, że umożliwienie wpisywania NIP na paragonie pozwala na uznanie paragonu za fakturę uproszczoną.

Jednak z pierwszych wyroków sądów, wydawanych w aktualnym stanie prawnym, wynika, iż wyjaśnie­nia MF nie stanowią żadnej podstawy prawnej stosowania przepisów podatkowych. Takie stanowisko wyraził WSA w Gdańsku w wyroku z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Gd 269/14, w którym potwierdził jednocześnie stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe w kwestii nieuznawania paragonu z NIP nabywcy za fakturę uproszczoną.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3, art. 106h ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.


Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi

Sprzedawca wystawił nam fakturę uproszczoną, zawierającą tylko nasz NIP, gdyż kwota transakcji wynosiła 350 zł. Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, polegającego na zamieszczeniu naszych pełnych danych?

Nie. Skorzystanie przez sprzedawcę z możliwości wystawienia faktury uproszczonej było zgodne z przepisami. Kwota transakcji nie przekroczyła 450 zł, więc nie można mu zarzucić bezprawnego działa­nia. Oczywiście nie ma przeszkód, żeby sprzedawca również w przypadku transakcji o wartości nieprzekraczającej 450 zł wystawił fakturę zwykłą, zawierającą wszystkie dane (w tym - pełne dane nabywcy), jednak nie można go do tego zmusić.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Zmiany w podatku Belki już gotowe. Czekają tylko na ogłoszenie

Rozwiązania dotyczące zmian w podatku Belki zostały opracowane i są gotowe do wdrożenia – poinformował Dariusz Adamski z Instytutu Finansów. Jak podkreślił podczas Europejskiego Kongresu Finansowego w Sopocie, decyzja o ich ogłoszeniu leży teraz w rękach ministra Andrzeja Domańskiego.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

Kawa z INFORLEX. Perspektywy zawodu księgowego

Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 3 cenionymi ekspertami: Żanetą Hejne – właścicielką biura rachunkowego, Piotrem Juszczykiem – doradcą podatkowym inFakt oraz Radosławem Kowalskim – doradcą podatkowym.

Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

REKLAMA

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

REKLAMA