REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie

Subskrybuj nas na Youtube
Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie
Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej? Jakich danych nie trzeba podawać na takiej fakturze? Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną? Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi? Odpowiadamy na te pytania.

Kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej

Mój klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - zażądał ode mnie wystawie­nia faktury za transakcję sprzed miesiąca. Czy mogę mu wystawić fakturę uproszczoną?

REKLAMA

Nie, nie może Pan. Faktury uproszczonej nie wolno wystawić w przypadku, gdy taki dokument miałby być sporządzony na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wystawienie tzw. faktury uproszczonej nie będzie możliwe w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działal­ności gospodarczej, gdyż nabywca nie dysponuje numerem, pod którym został zidentyfikowany dla celów VAT.

REKLAMA

Zdaniem organów podatkowych, mimo wcześniejszych zapowiedzi Ministerstwa Finansów, za fakturę uproszczoną nie może być również uznany paragon z numerem NIP osoby nieprowadzącej działalności. W pi­śmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN) czytamy:

Wobec tego nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż rozpatrywany przepis dotyczący wysta­wiania paragonów z numerem NIP nabywcy ma zastąpić fakturę uproszczoną, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, skutkiem czego w ocenie Strony pozostawione jest do Jej wyboru, czy umieści NIP nabywcy na paragonie, czy też nie. Użycie sformułowa­nia w uzasadnieniu projektu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., że umieszczenie na paragonie nume­ru NIP nabywcy ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który spełniałby rolę tzw. faktury uproszczonej, nie oznacza, że przepis odnośnie wystawiania faktur uproszczonych został ujęty w przepisach tego rozporządzenia. Tym samym więc, nie można stwierdzić, że przy wydawaniu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących przekroczono uprawnienie ustawo­we zawarte w przepisie art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy.

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Czy podatnik musi wystawiać faktury uproszczone

Czy mam obowiązek wystawiać faktury uproszczone za każdym razem, kiedy mam do czynienia z małą transakcją, nieprzekraczającą 450 zł?

Nie. Ma Pan prawo wyboru, czy chce dokumentować transakcje zwykłymi fakturami, czy woli faktury uproszczone. Faktura uproszczona może być używana, gdy wynikająca z niej kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro. Dokument tego typu ma jedną przewagę nad zwykłą fakturą - wymaga mniejszej liczby danych.

Na fakturze uproszczonej wymagane są jedynie:

  • data jej wystawienia,

  • kolejny numer nadany jej w ramach jednej lub więcej serii, pozwalający jednoznacznie zidentyfikować fakturę,

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika oraz jego adres,

  • numer, za pomocą którego podatnik jest identyfikowany na potrzeby podatku (zazwyczaj będzie to NIP),

  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest identyfikowany dla podatku, lub podatku od wartości dodanej (w przypadku gdy w jego kraju nie ma VAT), pod którym otrzymał on towary lub usługi,

  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

  • nazwę towaru lub usługi,

  • kwotę wszelkich rabatów obejmujących także te przysługujące za wcześniejsze należności, oczywiście pod warunkiem, że nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

  • kwotę należności ogółem, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

REKLAMA

Jak widać, na fakturze uproszczonej nie trzeba podawać m.in. imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów oraz jego adresu - taką rolę pełni numer, za pomocą którego nabywca jest identyfikowany na potrzeby podatku. Dokument taki nie musi też zawierać adnotacji „uproszczona".

Jeśli podatnik zdecyduje się na stosowanie faktur uproszczonych, radzimy dodać do nich jeszcze jedną, nieobowiązkową rubrykę. Na takim dokumencie warto wykazywać kwotę podatku VAT od sprzedaży. Pozwoli to uniknąć nieporozumień związanych z prawem nabywcy do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury.

Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN), aktualnym również w obecnym stanie prawnym, w którym czytamy:

Wystawienie faktury uproszczonej ma charakter fakultatywny i nie jest obowiązkowe, nawet jeśli MF kwota należności nie przekracza określonej w przepisie kwoty.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną

Mam nowoczesną kasę fiskalną, która daje możliwość wpisywania na paragonie numeru NIP klienta. Czy mogę tak uzupełnione wydruki traktować jako faktury uproszczone?

Tak, może Pan. Jeśli na wydruku z kasy fiskalnej znajdzie się NIP nabywcy, to można go uznać go za fakturę uproszczoną. Oczywiście przy założeniu, że spełnione są inne wymogi uprawniające do wystawienia takiego dokumentu, czyli kwota transakcji nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Jeśli sporządzi Pan taki dokument, to nabywca nie może domagać się dokumentowania przeprowadzonej transakcji fakturą.

Zdaniem organów podatkowych, paragon z numerem NIP nie jest uznawany za fakturę. W pi­śmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN) czytamy:

Użycie sformułowania w uzasadnieniu projektu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., że MF umieszczenie na paragonie numeru NIP nabywcy ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który spełniałby rolę tzw. faktury uproszczonej, nie oznacza, że przepis odnośnie wystawiania faktur uproszczonych został ujęty w przepisach tego rozporzą­dzenia.

Stanowisko to jest błędne, gdyż Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej pt. Najważ­niejsze zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r. wynikające z rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., wydanej po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw nowych regulacji, uznało, że umożliwienie wpisywania NIP na paragonie pozwala na uznanie paragonu za fakturę uproszczoną.

Jednak z pierwszych wyroków sądów, wydawanych w aktualnym stanie prawnym, wynika, iż wyjaśnie­nia MF nie stanowią żadnej podstawy prawnej stosowania przepisów podatkowych. Takie stanowisko wyraził WSA w Gdańsku w wyroku z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Gd 269/14, w którym potwierdził jednocześnie stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe w kwestii nieuznawania paragonu z NIP nabywcy za fakturę uproszczoną.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3, art. 106h ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.


Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi

Sprzedawca wystawił nam fakturę uproszczoną, zawierającą tylko nasz NIP, gdyż kwota transakcji wynosiła 350 zł. Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, polegającego na zamieszczeniu naszych pełnych danych?

Nie. Skorzystanie przez sprzedawcę z możliwości wystawienia faktury uproszczonej było zgodne z przepisami. Kwota transakcji nie przekroczyła 450 zł, więc nie można mu zarzucić bezprawnego działa­nia. Oczywiście nie ma przeszkód, żeby sprzedawca również w przypadku transakcji o wartości nieprzekraczającej 450 zł wystawił fakturę zwykłą, zawierającą wszystkie dane (w tym - pełne dane nabywcy), jednak nie można go do tego zmusić.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

REKLAMA

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA

Stawka VAT 0%: Jak poprawnie udokumentować dostawę wewnątrz UE, by nie stracić na podatku?

Wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (WDT) może być opodatkowana stawką VAT 0%, ale tylko pod warunkiem spełnienia określonych wymogów formalnych. Sprawdź, czym dokładnie jest WDT, jakie dokumenty są niezbędne, by transakcja była zgodna z przepisami i jak uniknąć pułapek, które mogą skutkować dodatkowymi kosztami podatkowymi.

Urlop na samozatrudnieniu (kontrakt B2B) - komu przysługuje i co trzeba wiedzieć?

Zmęczenie i potrzeba oddechu od maili, telefonów i projektów to uczucia, które dobrze zna nie tylko pracownik etatowy. Coraz więcej samozatrudnionych prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze przyznaje wprost: chcieliby odpocząć, ale mają wątpliwości, co będzie się działo z ich firmą podczas dłuższej nieobecności. Często nie wiedzą nawet, jakie prawa do odpoczynku im przysługują. Wyjaśniamy, jakie mechanizmy prawne, podatkowe oraz organizacyjne mogą pomóc przedsiębiorcy złapać oddech.

REKLAMA