REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie

Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie
Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej? Jakich danych nie trzeba podawać na takiej fakturze? Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną? Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi? Odpowiadamy na te pytania.

Kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej

Mój klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - zażądał ode mnie wystawie­nia faktury za transakcję sprzed miesiąca. Czy mogę mu wystawić fakturę uproszczoną?

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Nie, nie może Pan. Faktury uproszczonej nie wolno wystawić w przypadku, gdy taki dokument miałby być sporządzony na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wystawienie tzw. faktury uproszczonej nie będzie możliwe w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działal­ności gospodarczej, gdyż nabywca nie dysponuje numerem, pod którym został zidentyfikowany dla celów VAT.

Zdaniem organów podatkowych, mimo wcześniejszych zapowiedzi Ministerstwa Finansów, za fakturę uproszczoną nie może być również uznany paragon z numerem NIP osoby nieprowadzącej działalności. W pi­śmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN) czytamy:

Wobec tego nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż rozpatrywany przepis dotyczący wysta­wiania paragonów z numerem NIP nabywcy ma zastąpić fakturę uproszczoną, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, skutkiem czego w ocenie Strony pozostawione jest do Jej wyboru, czy umieści NIP nabywcy na paragonie, czy też nie. Użycie sformułowa­nia w uzasadnieniu projektu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., że umieszczenie na paragonie nume­ru NIP nabywcy ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który spełniałby rolę tzw. faktury uproszczonej, nie oznacza, że przepis odnośnie wystawiania faktur uproszczonych został ujęty w przepisach tego rozporządzenia. Tym samym więc, nie można stwierdzić, że przy wydawaniu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących przekroczono uprawnienie ustawo­we zawarte w przepisie art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy.

REKLAMA

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Czy podatnik musi wystawiać faktury uproszczone

Czy mam obowiązek wystawiać faktury uproszczone za każdym razem, kiedy mam do czynienia z małą transakcją, nieprzekraczającą 450 zł?

Nie. Ma Pan prawo wyboru, czy chce dokumentować transakcje zwykłymi fakturami, czy woli faktury uproszczone. Faktura uproszczona może być używana, gdy wynikająca z niej kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro. Dokument tego typu ma jedną przewagę nad zwykłą fakturą - wymaga mniejszej liczby danych.

Na fakturze uproszczonej wymagane są jedynie:

  • data jej wystawienia,

  • kolejny numer nadany jej w ramach jednej lub więcej serii, pozwalający jednoznacznie zidentyfikować fakturę,

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika oraz jego adres,

  • numer, za pomocą którego podatnik jest identyfikowany na potrzeby podatku (zazwyczaj będzie to NIP),

  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest identyfikowany dla podatku, lub podatku od wartości dodanej (w przypadku gdy w jego kraju nie ma VAT), pod którym otrzymał on towary lub usługi,

  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

  • nazwę towaru lub usługi,

  • kwotę wszelkich rabatów obejmujących także te przysługujące za wcześniejsze należności, oczywiście pod warunkiem, że nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

  • kwotę należności ogółem, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

Jak widać, na fakturze uproszczonej nie trzeba podawać m.in. imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów oraz jego adresu - taką rolę pełni numer, za pomocą którego nabywca jest identyfikowany na potrzeby podatku. Dokument taki nie musi też zawierać adnotacji „uproszczona".

Jeśli podatnik zdecyduje się na stosowanie faktur uproszczonych, radzimy dodać do nich jeszcze jedną, nieobowiązkową rubrykę. Na takim dokumencie warto wykazywać kwotę podatku VAT od sprzedaży. Pozwoli to uniknąć nieporozumień związanych z prawem nabywcy do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury.

Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN), aktualnym również w obecnym stanie prawnym, w którym czytamy:

Wystawienie faktury uproszczonej ma charakter fakultatywny i nie jest obowiązkowe, nawet jeśli MF kwota należności nie przekracza określonej w przepisie kwoty.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną

Mam nowoczesną kasę fiskalną, która daje możliwość wpisywania na paragonie numeru NIP klienta. Czy mogę tak uzupełnione wydruki traktować jako faktury uproszczone?

Tak, może Pan. Jeśli na wydruku z kasy fiskalnej znajdzie się NIP nabywcy, to można go uznać go za fakturę uproszczoną. Oczywiście przy założeniu, że spełnione są inne wymogi uprawniające do wystawienia takiego dokumentu, czyli kwota transakcji nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Jeśli sporządzi Pan taki dokument, to nabywca nie może domagać się dokumentowania przeprowadzonej transakcji fakturą.

Zdaniem organów podatkowych, paragon z numerem NIP nie jest uznawany za fakturę. W pi­śmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN) czytamy:

Użycie sformułowania w uzasadnieniu projektu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., że MF umieszczenie na paragonie numeru NIP nabywcy ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który spełniałby rolę tzw. faktury uproszczonej, nie oznacza, że przepis odnośnie wystawiania faktur uproszczonych został ujęty w przepisach tego rozporzą­dzenia.

Stanowisko to jest błędne, gdyż Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej pt. Najważ­niejsze zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r. wynikające z rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., wydanej po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw nowych regulacji, uznało, że umożliwienie wpisywania NIP na paragonie pozwala na uznanie paragonu za fakturę uproszczoną.

Jednak z pierwszych wyroków sądów, wydawanych w aktualnym stanie prawnym, wynika, iż wyjaśnie­nia MF nie stanowią żadnej podstawy prawnej stosowania przepisów podatkowych. Takie stanowisko wyraził WSA w Gdańsku w wyroku z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Gd 269/14, w którym potwierdził jednocześnie stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe w kwestii nieuznawania paragonu z NIP nabywcy za fakturę uproszczoną.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3, art. 106h ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.


Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi

Sprzedawca wystawił nam fakturę uproszczoną, zawierającą tylko nasz NIP, gdyż kwota transakcji wynosiła 350 zł. Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, polegającego na zamieszczeniu naszych pełnych danych?

Nie. Skorzystanie przez sprzedawcę z możliwości wystawienia faktury uproszczonej było zgodne z przepisami. Kwota transakcji nie przekroczyła 450 zł, więc nie można mu zarzucić bezprawnego działa­nia. Oczywiście nie ma przeszkód, żeby sprzedawca również w przypadku transakcji o wartości nieprzekraczającej 450 zł wystawił fakturę zwykłą, zawierającą wszystkie dane (w tym - pełne dane nabywcy), jednak nie można go do tego zmusić.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W tych przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Można zyskać 11 tys. zł na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA