REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie

Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie
Faktury uproszczone - wystawianie i korygowanie
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Kiedy można, a kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej? Jakich danych nie trzeba podawać na takiej fakturze? Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną? Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi? Odpowiadamy na te pytania.

Kiedy nie wolno wystawiać faktury uproszczonej

Mój klient - osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej - zażądał ode mnie wystawie­nia faktury za transakcję sprzed miesiąca. Czy mogę mu wystawić fakturę uproszczoną?

REKLAMA

Autopromocja

Nie, nie może Pan. Faktury uproszczonej nie wolno wystawić w przypadku, gdy taki dokument miałby być sporządzony na żądanie osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej. Wystawienie tzw. faktury uproszczonej nie będzie możliwe w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działal­ności gospodarczej, gdyż nabywca nie dysponuje numerem, pod którym został zidentyfikowany dla celów VAT.

Zdaniem organów podatkowych, mimo wcześniejszych zapowiedzi Ministerstwa Finansów, za fakturę uproszczoną nie może być również uznany paragon z numerem NIP osoby nieprowadzącej działalności. W pi­śmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN) czytamy:

Wobec tego nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, iż rozpatrywany przepis dotyczący wysta­wiania paragonów z numerem NIP nabywcy ma zastąpić fakturę uproszczoną, o której mowa w § 5 ust. 4 pkt 6 rozporządzenia w sprawie wystawiania faktur, skutkiem czego w ocenie Strony pozostawione jest do Jej wyboru, czy umieści NIP nabywcy na paragonie, czy też nie. Użycie sformułowa­nia w uzasadnieniu projektu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., że umieszczenie na paragonie nume­ru NIP nabywcy ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który spełniałby rolę tzw. faktury uproszczonej, nie oznacza, że przepis odnośnie wystawiania faktur uproszczonych został ujęty w przepisach tego rozporządzenia. Tym samym więc, nie można stwierdzić, że przy wydawaniu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r. w sprawie kas rejestrujących przekroczono uprawnienie ustawo­we zawarte w przepisie art. 111 ust. 7a pkt 1 ustawy.

PODSTAWA PRAWNA:

Dalszy ciąg materiału pod wideo

- art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Biuletyn VAT

Czy podatnik musi wystawiać faktury uproszczone

Czy mam obowiązek wystawiać faktury uproszczone za każdym razem, kiedy mam do czynienia z małą transakcją, nieprzekraczającą 450 zł?

Nie. Ma Pan prawo wyboru, czy chce dokumentować transakcje zwykłymi fakturami, czy woli faktury uproszczone. Faktura uproszczona może być używana, gdy wynikająca z niej kwota należności ogółem nie przekracza kwoty 450 zł albo kwoty 100 euro. Dokument tego typu ma jedną przewagę nad zwykłą fakturą - wymaga mniejszej liczby danych.

Na fakturze uproszczonej wymagane są jedynie:

  • data jej wystawienia,

  • kolejny numer nadany jej w ramach jednej lub więcej serii, pozwalający jednoznacznie zidentyfikować fakturę,

  • imiona i nazwiska lub nazwy podatnika oraz jego adres,

  • numer, za pomocą którego podatnik jest identyfikowany na potrzeby podatku (zazwyczaj będzie to NIP),

  • numer, za pomocą którego nabywca towarów lub usług jest identyfikowany dla podatku, lub podatku od wartości dodanej (w przypadku gdy w jego kraju nie ma VAT), pod którym otrzymał on towary lub usługi,

  • data dokonania lub zakończenia dostawy towarów lub wykonania usługi, o ile taka data jest określona i różni się od daty wystawienia faktury,

  • nazwę towaru lub usługi,

  • kwotę wszelkich rabatów obejmujących także te przysługujące za wcześniejsze należności, oczywiście pod warunkiem, że nie zostały one uwzględnione w cenie jednostkowej netto,

  • kwotę należności ogółem, pod warunkiem, że zawiera dane pozwalające określić dla poszczególnych stawek podatku kwotę podatku.

REKLAMA

Jak widać, na fakturze uproszczonej nie trzeba podawać m.in. imienia i nazwiska lub nazwy nabywcy towarów oraz jego adresu - taką rolę pełni numer, za pomocą którego nabywca jest identyfikowany na potrzeby podatku. Dokument taki nie musi też zawierać adnotacji „uproszczona".

Jeśli podatnik zdecyduje się na stosowanie faktur uproszczonych, radzimy dodać do nich jeszcze jedną, nieobowiązkową rubrykę. Na takim dokumencie warto wykazywać kwotę podatku VAT od sprzedaży. Pozwoli to uniknąć nieporozumień związanych z prawem nabywcy do odliczenia podatku naliczonego z takiej faktury.

Stanowisko to potwierdził Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy w piśmie z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN), aktualnym również w obecnym stanie prawnym, w którym czytamy:

Wystawienie faktury uproszczonej ma charakter fakultatywny i nie jest obowiązkowe, nawet jeśli MF kwota należności nie przekracza określonej w przepisie kwoty.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3 i ust. 6 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

IFK Platforma Księgowych i Kadrowych

Czy paragon z NIP nabywcy może być uznany za fakturę uproszczoną

Mam nowoczesną kasę fiskalną, która daje możliwość wpisywania na paragonie numeru NIP klienta. Czy mogę tak uzupełnione wydruki traktować jako faktury uproszczone?

Tak, może Pan. Jeśli na wydruku z kasy fiskalnej znajdzie się NIP nabywcy, to można go uznać go za fakturę uproszczoną. Oczywiście przy założeniu, że spełnione są inne wymogi uprawniające do wystawienia takiego dokumentu, czyli kwota transakcji nie przekracza 450 zł albo 100 euro. Jeśli sporządzi Pan taki dokument, to nabywca nie może domagać się dokumentowania przeprowadzonej transakcji fakturą.

Zdaniem organów podatkowych, paragon z numerem NIP nie jest uznawany za fakturę. W pi­śmie Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 8 listopada 2013 r. (sygn. ITPP1/443-796/13/MN) czytamy:

Użycie sformułowania w uzasadnieniu projektu rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., że MF umieszczenie na paragonie numeru NIP nabywcy ma umożliwić podatnikom wystawienie za pomocą kasy paragonu, który spełniałby rolę tzw. faktury uproszczonej, nie oznacza, że przepis odnośnie wystawiania faktur uproszczonych został ujęty w przepisach tego rozporzą­dzenia.

Stanowisko to jest błędne, gdyż Ministerstwo Finansów w broszurze informacyjnej pt. Najważ­niejsze zmiany w zakresie kas rejestrujących od 1 kwietnia 2013 r. wynikające z rozporządzenia z dnia 14 marca 2013 r., wydanej po opublikowaniu w Dzienniku Ustaw nowych regulacji, uznało, że umożliwienie wpisywania NIP na paragonie pozwala na uznanie paragonu za fakturę uproszczoną.

Jednak z pierwszych wyroków sądów, wydawanych w aktualnym stanie prawnym, wynika, iż wyjaśnie­nia MF nie stanowią żadnej podstawy prawnej stosowania przepisów podatkowych. Takie stanowisko wyraził WSA w Gdańsku w wyroku z 16 kwietnia 2014 r., sygn. akt I SA/Gd 269/14, w którym potwierdził jednocześnie stanowisko reprezentowane przez organy podatkowe w kwestii nieuznawania paragonu z NIP nabywcy za fakturę uproszczoną.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3, art. 106h ust. 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.


Czy można domagać się skorygowania faktury uproszczonej wystawionej zamiast faktury z pełnymi danymi

Sprzedawca wystawił nam fakturę uproszczoną, zawierającą tylko nasz NIP, gdyż kwota transakcji wynosiła 350 zł. Czy możemy domagać się skorygowania tej faktury, polegającego na zamieszczeniu naszych pełnych danych?

Nie. Skorzystanie przez sprzedawcę z możliwości wystawienia faktury uproszczonej było zgodne z przepisami. Kwota transakcji nie przekroczyła 450 zł, więc nie można mu zarzucić bezprawnego działa­nia. Oczywiście nie ma przeszkód, żeby sprzedawca również w przypadku transakcji o wartości nieprzekraczającej 450 zł wystawił fakturę zwykłą, zawierającą wszystkie dane (w tym - pełne dane nabywcy), jednak nie można go do tego zmusić.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106e ust. 5 pkt 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA