REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Faktury wystawiane konsumentom - zasady i terminy

Faktury wystawiane konsumentom - zasady i terminy
Faktury wystawiane konsumentom - zasady i terminy
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Czy trzeba wystawić fakturę osobie fizycznej? W jakim terminie konsument może żądać wystawienia faktury? Czy sprzedaż wysyłkowa musi być potwierdzona fakturą? Odpowiadamy na te pytania.

Czy po trzech miesiącach od transakcji można wystawić fakturę na żądanie klienta

Zgłosił się do mnie klient - osoba fizyczna, która chce, żebym mu wystawił dokument potwierdzający nabycie u mnie 6 miesięcy temu gry komputerowej. W związku z tym mam dwa pyta: po pierwsze, czy w ogóle muszę wystawiać taki dokument, a po drugie, jaki dokument powinien być wystawiony? Czy sprzedaż powinienem potwierdzić fakturą czy zwykłym rachunkiem?

REKLAMA

Autopromocja

Ma Pan obowiązek wystawiania potwierdzeń dokonanych transakcji tylko w ciągu 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty. W Pana przypadku ten termin dawno już minął. Jednak przepisy ustawy o VAT nie zabraniają wystawienia takiego potwierdzenia, o ile tylko podatnik wyrazi na to zgodę. W takiej sytuacji nie może to być jednak rachunek. Powinien Pan wystawić klientowi fakturę.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106b ust. 3 pkt 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług- j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

Komu trzeba wystawić fakturę

Czy każdej firmie muszę wystawić fakturę?

Tak. Jako podatnik jest Pan obowiązany wystawić fakturę dokumentującą sprzedaż, a także dosta­wę towarów i świadczenie usług, podlegające opodatkowaniu poza terytorium kraju, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym cha­rakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem. Podatnik nie jest obowiązany do wystawie­nia faktury w odniesieniu do sprzedaży zwolnionej z VAT, chyba że nabywca wystąpi z takim żądaniem w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106b ust. 1 pkt. 1 i 2 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Czy trzeba wystawić fakturę osobie fizycznej

Czy muszę wystawiać fakturę, jeśli moim klientem jest osoba fizyczna?

Nie. Nie musi Pan wystawiać faktury, jeśli sprzedaje Pan towary na rzecz osoby fizycznej, która nie jest podatnikiem VAT lub która jest takim podatnikiem, ale dokonuje zakupów prywatnie. Ale uwaga! - taka osoba może zażądać wystawienia faktury. Trzeba to zrobić, jeśli wystąpi z tym żądaniem w terminie 3 mie­sięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano ca­łość lub część zapłaty. Po tym terminie nie ma takiego obowiązku. W ogóle nie ma natomiast obowiązku dokumentowania fakturą czynności wymienionych w art. 19a ust. 5 pkt 4 ustawy o VAT (np. dostawa mediów, najem), nawet gdy nabywca z takim żądaniem wystąpi.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106b ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Czy sprzedaż wysyłkowa musi być potwierdzona fakturą

Prowadzę sprzedaż wysyłkową. Moimi klientami są osoby fizyczne nieprowadzące działalności. Czy muszę im wystawiać faktury?

Nie. Jeśli nie prowadzi Pan sprzedaży wysyłkowej z kraju (tj. sprzedaży do innego kraju UE) lub nabyw­ca nie wystąpi z takim żądaniem w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty, nie ma Pan takiego obowiązku.

PODSTAWA PRAWNA:

  • art. 106b ust. 1 pkt. 1-3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312

W jakim terminie konsument może żądać wystawienia faktury

Mój klient - osoba fizyczna - zażądał ode mnie faktury dokumentującej sprzedaż towaru sprzed 6 tygodni. Czy muszę wystawić taki dokument?

Tak. Każdy podatnik (nie tylko czynny, ale również zwolniony) musi wystawić fakturę, jeśli zażąda tego konsument, czyli nabywca towaru lub usługi, który nie prowadzi działalności gospodarczej. Istnie­je tu jednak pewne ograniczenie czasowe - obowiązek taki ma Pan, jako podatnik - tylko przez 3 mie­siące liczone od końca miesiąca, w którym towar dostarczono, wykonano usługę albo otrzymano ca­łość lub przynajmniej część zapłaty (czyli firma pobrała zaliczkę, zadatek, przedpłatę itp.).

Są jednak dwa przypadki, kiedy firma nie musi wystawiać faktury, nawet gdy nie minął wyżej wymieniony termin. W pierwszym mamy do czynienia z zaliczką na poczet wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów, a w drugim, gdy transakcja dotyczy: dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub chłodniczej oraz gazu prze­wodowego, świadczenia usług: telekomunikacyjnych i radiokomunikacyjnych, dostawy wody, odbioru ścieków itp., zamiatania śmieci i usuwania śniegu oraz pozostałych usług sanitarnych, najmu, dzier­żawy, leasingu lub usług o podobnym charakterze, ochrony osób oraz usług dozoru i przechowania mienia, stałej obsługi prawnej i biurowej, dystrybucji energii cieplnej lub chłodniczej oraz gazu prze­wodowego.

PODSTAWA PRAWNA:

• art. 106b ust. 3 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2014 r. poz. 312.

Dokumentacja VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Monitor Księgowego – prenumerata

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: 500 pytań o VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA