REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Puste faktury można korygować jeżeli odbiorca nie odliczył VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Puste faktury można korygować jeżeli odbiorca nie odliczył VAT
Puste faktury można korygować jeżeli odbiorca nie odliczył VAT

REKLAMA

REKLAMA

Spółka może skorygować puste faktury, ale pod warunkiem że zapobiegną one powstaniu uszczupleń w budżecie państwa. Potem jest już za późno i w grę wchodzi art. 108 ust. 1 ustawy o VAT – orzekł NSA w wyroku z 9 marca 2017 r.

Sprawa dotyczyła spółki, która wystawiała faktury dla kilku firm, m.in. w Belgii i na Cyprze. Dokumentowały one sprzedaż aparatów fotograficznych, telewizorów LCD, konsol do gier itp. Organy kontroli skarbowej ustaliły, że faktury nie dokumentowały rzeczywistych transakcji. Spółka była jedynie pośrednikiem, jej zadaniem było wystawianie faktur dla kolejnych podmiotów. Skalę procederu oszacowano na 150 mln zł, z tego VAT stanowił ok. 30 mln zł.

REKLAMA

W efekcie tych ustaleń urząd nakazał spółce zapłacić podatek wynikający z fikcyjnych faktur zgodnie z art. 108 ustawy o VAT. Przepis ten nakazuje wystawcy faktury zapłacić podatek w niej wykazany również wtedy, gdy dokument ten nie odzwierciedla żadnej transakcji.

Spółka skorygowała więc wszystkie wystawione faktury oraz deklaracje. O korektach poinformowała urząd, załączając kopie. Uważała, że organ powinien więc odstąpić od stosowania art. 108 ust. 1 ustawy o VAT.

REKLAMA

WSA w Bydgoszczy uznał, że organy podatkowe postąpiły prawidłowo. Zwrócił uwagę na orzecznictwo Trybunału Sprawiedliwości UE, z którego wynika, że korekty pustych faktur są możliwe pod pewnymi warunkami. Chodzi o wyeliminowanie ryzyka uszczupleń podatkowych, a więc zapewnienie, że odbiorca pustej faktury nie odliczył wykazanego w niej VAT, a jeżeli to zrobił, to je skoryguje. Taki warunek wynika z wyroku TSUE z 19 września 2000 r. w sprawie C-454/98.

W innym orzeczeniu (z 31 sty- cznia 2013 r., w sprawie C-642/11) unijny trybunał stwierdził, że jeśli odbiorca może posłużyć się fakturą w celu skorzystania z prawa do odliczenia, to oznacza, że nie zostało wyeliminowane niebezpieczeństwo uszczuplenia podatkowego.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Polecamy książkę: VAT 2017. Komentarz

Sądy muszą więc w każdej sprawie oceniać, czy korekta wyeliminowała takie ryzyko – wynika z jeszcze innego wyroku TSUE (z 11 kwietnia 2013 r., C-138/12).

Biorąc pod uwagę te wyroki, WSA w Bydgoszczy uznał, że w tej sprawie ryzyko odliczenia podatku naliczonego przez odbiorców faktur nie zostało wyeliminowane. Przeciwnie, kontrahenci spółki odliczyli już VAT z faktur przez nią wystawionych. Toczą się wobec nich postępowania.

REKLAMA

WSA dodał, że jeżeli spółka udowodni, iż ryzyko uszczuplenia dochodów budżetowych zostało wyeliminowane, to będzie mogła wystąpić o zwrot pobranego podatku na podstawie art. 108 ust. 1 ustawy o VAT. Takie uprawnienie wynika z wyroku TSUE w sprawie C-138/12.

Z wyrokiem WSA zgodził się NSA. Sędzia Arkadiusz Cudak przyznał, że w orzecznictwie NSA i TSUE dopuszcza się możliwość korekty pustych faktur, ale będzie ona skuteczna pod warunkiem że zapobiegnie możliwości powstania uszczupleń w budżecie państwa. – Korekty muszą być dokonane na tyle wcześnie, aby tych uszczupleń nie było – wyjaśnił sędzia.

W sprawie spółki do uszczupleń doszło. Kontrahenci odliczyli już bowiem podatek naliczony, a korekty uwzględnić nie chcieli. ⒸⓅ

Łukasz Zalewski

lukasz.zalewski@infor.pl

ORZECZNICTWO

Wyrok NSA z 9 marca 2017 r., sygn. akt I FSK 1854/14

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

REKLAMA

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. mija ważny termin dla przedsiębiorców. Chodzi o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

REKLAMA

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

Usługi dietetyczne są zwolnione z VAT. Ale nie te dla osób zdrowych. Dlaczego?

Usługi dietetyczne, które nie korzystają ze zwolnienia przedmiotowego (związanego z celem medycznym), w szeregu przypadków nie mogą również korzystać ze zwolnienia podmiotowego (limit obrotów do 200 000 zł rocznie). Oznacza to, że dietetycy świadczący usługi doradztwa w zakresie dietetyki (konsultacji indywidualnych) opodatkowane VAT muszą zarejestrować się jako czynni podatnicy VAT, niezależnie od wysokości swoich obrotów i doliczać do ceny swoich usług netto podatek VAT w stawce 23%. Problem w tym, że wiele usług dietetyków ma charakter złożony (szkolenia z zakresu diet, podawanie w internecie pakietów diet dla osób zaliczanych do określonych kategorii wiekowych itp). Dlaczego usługi dietetyków świadczone na rzecz osób zdrowych nie korzystają ze zwolnienia z VAT wyjaśnił WSA w Gliwicach w wyroku z 29 stycznia 2025 r.

REKLAMA