REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem sprzedaży kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem pustych faktur /shutterstock.com
Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem pustych faktur /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa stale monitoruje publikowane w internecie ogłoszenia dotyczące sprzedaży kosztów. Dane z plików JPK_VAT pomagają w walce z tym procederem. Konsekwencje grożą nie tylko sprzedającym, ale również nabywcom.

- Przy obecnych narzędziach informatycznych, które posiada Ministerstwo Finansów, dużo łatwiej wykryć taki proceder - podkreśla Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers.

REKLAMA

Świadczą o tym komunikaty pojawiające się na stronie internetowej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), w których fiskus chwali się skuteczną walką z pustymi fakturami.

Korzystali z ogłoszeń

Ostatnio KAS poinformowała, że Dolnośląski Urząd Celno-Skarbowy we Wrocławiu ujawnił mechanizm sprzedaży kosztów za pośrednictwem ogłoszeń. Oszust oferował fikcyjne faktury, korzystając z danych (m.in. numeru NIP) nieświadomych procederu legalnie działających podmiotów.

Dzięki danym z plików JPK_VAT skarbówce udało się sporządzić listę takich przedsiębiorców i ustalić około tysiąca podmiotów, które mogły kupić fikcyjne faktury. Uszczuplenia oszacowano na co najmniej 20 mln zł.

REKLAMA

Zarzuty w sprawie usłyszało już 32 podejrzanych, a większość z nich przyznała się do popełnienia zarzucanych czynów i zobowiązała się do złożenia korekt deklaracji podatkowych. Wobec dwóch osób sąd, na wniosek prokuratury, zastosował trzymiesięczny tymczasowy areszt. W odniesieniu do pozostałych zastosowano środki takie jak dozór policyjny, zakaz opuszczania kraju oraz poręczenia majątkowe na łączną kwotę przekraczającą 800 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy KAS zastosowały też blokady (na kwotę ok. 500 tys. zł) na rachunkach bankowych podmiotów podejrzewanych o wyłudzenia. Umożliwił to System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR). Dokonane zostały również blokady (na kwotę 34 tys. zł) rachunków bankowych na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Wcześniej urzędy dolnośląski i kujawsko-pomorski KAS rozbroiły grupy przestępcze zajmujące się sprzedażą pustych faktur.

Pomocne bazy

Biuro prasowe KAS podkreśla, że stale monitoruje publikowane w internecie ogłoszenia dotyczące sprzedaży kosztów firmowych.

- Na nasz wniosek hostingodawcy systematycznie usuwają takie ogłoszenia. Dzięki temu w ciągu ostatnich dwóch lat zniknęło ponad 3,4 tys. ogłoszeń i stron oferujących koszty VAT - informuje biuro prasowa skarbówki.

REKLAMA

Przyznaje, że w walce z procederem pustych faktur pomagają jej dane z JPK_VAT i STIR. Wyjaśnia, że wykorzystywane przez skarbówkę centralne raporty informatyczne pozwalają ustalić podmioty, które w JPK_VAT w rejestrze zakupów wykazały faktury niewykazane przez kontrahenta. Takie raporty są generowane comiesięcznie.

- Wszelkie rozbieżności wynikające z tego raportu są kierowane do właściwych urzędów skarbowych, które w przypadku wątpliwości przeprowadzają czynności sprawdzające lub kontrolę u podatnika - informuje biuro prasowe.

Zagrożone obie strony

KAS ostrzega, że podatnik, który kupi pustą fakturę, zostanie szybko zidentyfikowany.

Jarosław Ziółkowski wskazuje, że trudniej jest namierzyć sprzedawcę. Z nim bowiem kontakt jest utrudniony. Co więcej, ogłoszenia, które są wysyłane drogą e-mailową, znajdują się często na zagranicznych serwerach (zwykle poza granicami Unii, najczęściej w Białorusi i Islandii).

- Na konsekwencje najbardziej narażony jest więc nabywca - podkreśla ekspert.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Warto informować

Według Jarosława Ziółkowskiego fiskus - oprócz działań nastawionych na wykrywania procederu - równolegle powinien prowadzić szeroko zakrojone kampanie informujące o zagrożeniach płynących z kupowania i sprzedawania kosztów.

Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla jednak, że wielokrotnie już komunikowała, iż posługiwanie się fikcyjnymi fakturami jest oszustwem.

- Co ważne, oszukiwany jest również nabywca pustej faktury. Dokumenty takie wystawiane są bowiem przy użyciu prawdziwych danych faktycznie istniejących podmiotów, ale bez ich wiedzy - podkreśla biuro prasowe KAS.

Tłumaczy, że w takim przypadku faktura nie jest umieszczona przez rzekomego wystawcę w ewidencji sprzedaży JPK_VAT, toteż próba jej wykorzystania jako kosztowej jest stosunkowo łatwo wychwytywana. ©℗

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

KSeF wymusi zmiany. Rejestry VAT i wydatki pracownicze po nowemu od 2026 roku

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur to jeden z najważniejszych projektów cyfryzacyjnych polskiej administracji podatkowej ostatnich lat. Od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku – w zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku – podatnicy VAT będą zobowiązani do wystawiania faktur wyłącznie w formie elektronicznej za pośrednictwem KSeF. To nie tylko zmiana technologiczna, ale także rewolucja organizacyjna, która wymusi dostosowanie systemów księgowych, procesów wewnętrznych i codziennej pracy działów finansowych.

REKLAMA

Kredyt EKOlogiczny 2025 – bezzwrotna dotacja dla firm na modernizację energetyczną. Jakie warunki trzeba spełnić?

Już od października 2025 r. przedsiębiorcy będą mogli ubiegać się o dofinansowanie z Kredytu EKOlogicznego – dotacji realizowanej w ramach programu Fundusze Europejskie dla Nowoczesnej Gospodarki (FENG 3.01).

Obowiązkowy KSeF: kogo obejmie, jak fakturować w czasie awarii? Co czeka podatników VAT w 2026 roku?

Ponad pół rok dzieli przedsiębiorców od dnia, w którym elektroniczne fakturowanie stanie się w Polsce obowiązkowe. W zależności od poziomu sprzedaży w 2024 roku, firmy będą musiały dołączyć do Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) od 1 lutego lub od 1 kwietnia 2026 roku. Od tego momentu korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe dla wszystkich podatników VAT czynnych. Firmy mają już niewiele czasu, by dostosować swoje systemy, procedury i zespoły do nowych wymogów.

Ulga termomodernizacyjna i zwolnienie z podatku dochodowego (PIT) dla osób realizujących przedsięwzięcia termomodernizacyjne. Najnowsze objaśnienia Ministra Finansów z 2025 r.

W dniu 30 czerwca 2025 r. Minister Finansów wydał objaśnienia podatkowe odnośnie form wsparcia przedsięwzięcia termomodernizacyjnego w podatku dochodowym od osób fizycznych. Objaśnienie te dotyczą rozwiązań podatkowych (ulga termomodernizacyjna i zwolnienie podatkowe), które wspierają przedsięwzięcie termomodernizacyjne na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej „ustawa PIT”), oraz ustawy o zryczałtowanym podatku dochodowym od niektórych przychodów osiąganych przez osoby fizyczne (dalej „ustawa o ryczałcie”). Objaśnienia zawierają ogólne wyjaśnienia przepisów prawa podatkowego oraz uwzględniają stan prawny obowiązujący na dzień 1 stycznia 2025 r. Objaśnienia podatkowe są wydawane przez ministra finansów na podstawie art. 14a § 1 pkt 2 ustawy – Ordynacja podatkowa z urzędu w celu zapewnienia jednolitego stosowania przepisów prawa podatkowego przez organy podatkowe. Warto w szczególności zwrócić uwagę na zmieniony wykaz wydatków uprawniających do odliczenia w ramach ulgi rehabilitacyjnej. Walorem tych objaśnień są także liczne przykłady wyjaśniające treść przepisów. Publikujemy poniżej pełną treść tych objaśnień.

Nowe tachografy nie aż tak inteligentne jak zakładano. Na jakie błędy muszą uważać kierowcy i firmy transportowe?

Od 19 sierpnia 2025 roku w przewozach międzynarodowych w UE wymagane będą już wyłącznie najnowsze tachografy inteligentne często oznaczane jako tachografy G2V2, czyli druga wersja tachografów inteligentnych. Obecnie w transporcie międzynarodowym stanowią one już większość tachografów. Choć nowe urządzenia rejestrujące miały za zadanie ułatwiać pracę firmom transportowym, to jednak są zawodne i mogą powodować wiele trudności przy rozliczaniu i kontroli czasu pracy kierowców. Na jakie błędy nowych smart tachografów trzeba uważać i jak skutecznie sobie z nimi radzić?

REKLAMA

Patologiczna prywatyzacja majątku firm? Rada Przedsiębiorców wzywa rząd do pilnych zmian w prawie

Rada Przedsiębiorców alarmuje: niekontrolowane postępowania upadłościowe sprzyjają nadużyciom i grabieży majątku firm. W liście do premiera Donalda Tuska organizacja apeluje o zmiany legislacyjne, które mają zakończyć nieformalny system patologicznej prywatyzacji i chronić interes publiczny.

Jak korzystać w praktyce z procedury VAT OSS – rejestracja, rozliczenia, płatności, ewidencja

Procedura OSS (ang. One Stop Shop) obowiązuje w Polsce od 1 lipca 2021 r., jednak wciąż wiele firm nie zdaje sobie sprawy, jak bardzo może ona uprościć ich rozliczenia podatkowe w zakresie VAT. Choć na pierwszy rzut oka może wydawać się skomplikowana, przy wsparciu doświadczonego doradcy jej wdrożenie jest szybkie i efektywne, a korzyści z jej stosowania znaczące.

REKLAMA