REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem sprzedaży kosztów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem pustych faktur /shutterstock.com
Dane z JPK_VAT pomagają w walce z procederem pustych faktur /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Krajowa Administracja Skarbowa stale monitoruje publikowane w internecie ogłoszenia dotyczące sprzedaży kosztów. Dane z plików JPK_VAT pomagają w walce z tym procederem. Konsekwencje grożą nie tylko sprzedającym, ale również nabywcom.

- Przy obecnych narzędziach informatycznych, które posiada Ministerstwo Finansów, dużo łatwiej wykryć taki proceder - podkreśla Jarosław Ziółkowski, doradca podatkowy w Independent Tax Advisers.

REKLAMA

REKLAMA

Świadczą o tym komunikaty pojawiające się na stronie internetowej Krajowej Administracji Skarbowej (KAS), w których fiskus chwali się skuteczną walką z pustymi fakturami.

Korzystali z ogłoszeń

Ostatnio KAS poinformowała, że Dolnośląski Urząd Celno-Skarbowy we Wrocławiu ujawnił mechanizm sprzedaży kosztów za pośrednictwem ogłoszeń. Oszust oferował fikcyjne faktury, korzystając z danych (m.in. numeru NIP) nieświadomych procederu legalnie działających podmiotów.

Dzięki danym z plików JPK_VAT skarbówce udało się sporządzić listę takich przedsiębiorców i ustalić około tysiąca podmiotów, które mogły kupić fikcyjne faktury. Uszczuplenia oszacowano na co najmniej 20 mln zł.

REKLAMA

Zarzuty w sprawie usłyszało już 32 podejrzanych, a większość z nich przyznała się do popełnienia zarzucanych czynów i zobowiązała się do złożenia korekt deklaracji podatkowych. Wobec dwóch osób sąd, na wniosek prokuratury, zastosował trzymiesięczny tymczasowy areszt. W odniesieniu do pozostałych zastosowano środki takie jak dozór policyjny, zakaz opuszczania kraju oraz poręczenia majątkowe na łączną kwotę przekraczającą 800 tys. zł.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Organy KAS zastosowały też blokady (na kwotę ok. 500 tys. zł) na rachunkach bankowych podmiotów podejrzewanych o wyłudzenia. Umożliwił to System Teleinformatycznej Izby Rozliczeniowej (STIR). Dokonane zostały również blokady (na kwotę 34 tys. zł) rachunków bankowych na podstawie przepisów ustawy o przeciwdziałaniu praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu.

Wcześniej urzędy dolnośląski i kujawsko-pomorski KAS rozbroiły grupy przestępcze zajmujące się sprzedażą pustych faktur.

Pomocne bazy

Biuro prasowe KAS podkreśla, że stale monitoruje publikowane w internecie ogłoszenia dotyczące sprzedaży kosztów firmowych.

- Na nasz wniosek hostingodawcy systematycznie usuwają takie ogłoszenia. Dzięki temu w ciągu ostatnich dwóch lat zniknęło ponad 3,4 tys. ogłoszeń i stron oferujących koszty VAT - informuje biuro prasowa skarbówki.

Przyznaje, że w walce z procederem pustych faktur pomagają jej dane z JPK_VAT i STIR. Wyjaśnia, że wykorzystywane przez skarbówkę centralne raporty informatyczne pozwalają ustalić podmioty, które w JPK_VAT w rejestrze zakupów wykazały faktury niewykazane przez kontrahenta. Takie raporty są generowane comiesięcznie.

- Wszelkie rozbieżności wynikające z tego raportu są kierowane do właściwych urzędów skarbowych, które w przypadku wątpliwości przeprowadzają czynności sprawdzające lub kontrolę u podatnika - informuje biuro prasowe.

Zagrożone obie strony

KAS ostrzega, że podatnik, który kupi pustą fakturę, zostanie szybko zidentyfikowany.

Jarosław Ziółkowski wskazuje, że trudniej jest namierzyć sprzedawcę. Z nim bowiem kontakt jest utrudniony. Co więcej, ogłoszenia, które są wysyłane drogą e-mailową, znajdują się często na zagranicznych serwerach (zwykle poza granicami Unii, najczęściej w Białorusi i Islandii).

- Na konsekwencje najbardziej narażony jest więc nabywca - podkreśla ekspert.

Polecamy: Nowa matryca stawek VAT

Warto informować

Według Jarosława Ziółkowskiego fiskus - oprócz działań nastawionych na wykrywania procederu - równolegle powinien prowadzić szeroko zakrojone kampanie informujące o zagrożeniach płynących z kupowania i sprzedawania kosztów.

Krajowa Administracja Skarbowa podkreśla jednak, że wielokrotnie już komunikowała, iż posługiwanie się fikcyjnymi fakturami jest oszustwem.

- Co ważne, oszukiwany jest również nabywca pustej faktury. Dokumenty takie wystawiane są bowiem przy użyciu prawdziwych danych faktycznie istniejących podmiotów, ale bez ich wiedzy - podkreśla biuro prasowe KAS.

Tłumaczy, że w takim przypadku faktura nie jest umieszczona przez rzekomego wystawcę w ewidencji sprzedaży JPK_VAT, toteż próba jej wykorzystania jako kosztowej jest stosunkowo łatwo wychwytywana. ©℗

Agnieszka Pokojska

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA