REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Korekta JPK_VAT(3) po 1 kwietnia 2020 r. na starym wzorze

Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Korekta nowego JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7) na starym wzorze
Korekta nowego JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7) na starym wzorze

REKLAMA

REKLAMA

Do korekt jednolitych plików kontrolnych JPK_VAT(3) złożonych za okresy przed 1 kwietnia 2020 r. lub odpowiednio 1 lipca 2020 r., czyli zanim zostaną one połączone z deklaracjami, trzeba będzie korzystać z dotychczasowych wersji struktur – potwierdziło Ministerstwo Finansów w odpowiedzi na pytanie DGP. Dotychczas było inaczej – gdy zmieniały się wersje struktur JPK_VAT (schemy), korekty składało się na nowych wersjach (nawet jeżeli dotyczyły okresów, gdy funkcjonowała inna wersja/schema).

W związku z najnowszymi zmianami, które nastąpią od 1 kwietnia 2020 r. (dla dużych firm) i od 1 lipca (dla pozostałych), ma być inaczej. Chodzi o wprowadzenie nowego JPK_VAT (będzie oznaczany jako JPK_V7M lub JPK_V7K), który będzie łączył w sobie dotychczasowe JPK_VAT z deklaracją VAT. Eksperci przyznają, że to będzie rewolucja.

REKLAMA

Autopromocja

Polecamy: VAT 2020. Komentarz
Polecamy
: Biuletyn VAT

Fiskus się rozmyślił

Początkowo Krajowa Informacja Skarbowa (KIS) twierdziła, że po wejściu w życie nowych przepisów od 1 kwietnia br. korekty za historyczne okresy (sprzed 1 kwietnia) trzeba będzie sporządzać w nowej strukturze.

Co innego wynika jednak z opublikowanej przez Ministerstwo Finansów broszury dotyczącej nowej struktury JPK_V7M (patrz komentarz w ramce).

Nowy JPK_V7 nie jest prostym połączeniem JPK_VAT z deklaracją (VAT-7 lub VAT-7K)

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Doradcy podatkowi zwracają uwagę, że broszura nie wskazuje jednoznacznie, iż korekty za poprzednie okresy powinny być składane z użyciem obowiązującej do końca marca br. struktury JPK_VAT(3). W związku z tym podatnicy i eksperci mają wątpliwości, na której strukturze trzeba będzie składać korekty za okresy sprzed 1 kwietnia.

O wyjaśnienia poprosiliśmy Ministerstwo Finansów.

W odpowiedzi resort stwierdził, że „do korekt deklaracji i ewidencji składanych za okresy rozliczeniowe poprzedzające rozliczenie na nowych zasadach, tj. przed 1 kwietnia 2020 r. dla dużych przedsiębiorców oraz przed 1 lipca 2020 r. w przypadku pozostałych podatników podatku VAT, należy stosować regulacje prawne obowiązujące za okres, za który jest składana korekta deklaracji lub ewidencji”.

W związku z tym korekty deklaracji i JPK_VAT złożonych pierwotnie na starych zasadach – przy pliku na wzorze JPK_VAT(3) – składane będą również według starych zasad.

MF zapewniło też, że „wersja struktury JPK_VAT(3) będzie dostępna przez cały okres, w którym takie pliki/korekty – na gruncie obowiązujących przepisów prawa – mogą być składane przez podatników”. Innymi słowy, stare struktury JPK trzeba będzie stosować jeszcze przez pięć lat, aż do upływu okresu przedawnienia.

Stanowisko MF dotyczące korekt jest ważne nie tylko dla podatników, lecz także dla informatyków. O ile dla firm może być ono korzystne (patrz opinia obok), o tyle może być to kłopot dla programistów, zwłaszcza że już dziś pojawiają się opinie, iż zmiany oprogramowania mogą nie być gotowe na 1 kwietnia. Są to bowiem tak daleko idące modyfikacje, że można spokojnie mówić o rewolucji.

Teraz informatycy będą musieli dodatkowo uwzględnić w programach finansowo-księgowych możliwość wystawiania dwóch struktur JPK_VAT – nowych, obowiązujących od 1 kwietnia br., oraz starych – dla korekt VAT za okresy sprzed 1 kwietnia. Co ważne, te stare struktury trzeba będzie utrzymywać w systemie przez pięć lat, aż do upływu okresu przedawnienia VAT.

Firmy muszą nadążyć

Eksperci zwracają uwagę, że nowy JPK_V7 nie jest prostym połączeniem JPK_VAT z deklaracją (VAT-7 lub VAT-7K). W nowym pliku trzeba będzie bowiem podawać fiskusowi wiele dodatkowych informacji o transakcjach. Dziś nie trzeba ich gromadzić i przekazywać.

Chodzi o nowe oznaczenia grup towarów i usług, których będzie ponad 30. Co ciekawe, nie trzeba ich dopisywać na fakturach, a jedynie podawać na potrzeby JPK.

REKLAMA

Wszystkie oznaczenia wskazał minister finansów w rozporządzeniu w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2019 r. poz. 1988). Przykładowo, jeśli sprzedaż będzie objęta obowiązkową podzieloną płatnością, trzeba będzie w JPK_V7 oznaczyć ją jako „MPP”. Jeśli podatnik sprzeda części samochodowe, będzie musiał w pliku dodać przy tej transakcji oznaczenie „07”.

– Wiedza przekazywana do systemu finansowo-księgowego w celu poprawnego wygenerowania pliku JPK_V7 musi być więc szersza – mówi Agnieszka Baklarz, biegły rewident, członek zarządu w A. Bombik Kancelaria Biegłego Rewidenta.

Co ważne, dodatkowe informacje trzeba zacząć gromadzić jeszcze przed zawarciem transakcji lub zaraz po jej przeprowadzeniu.

Jak wskazuje Radosław Kowalski, doradca podatkowy, firmy muszą m.in. wprowadzić zmiany w procesach wewnętrznych i dokonać klasyfikacji towarów i usług nie na poziomie księgowości i jej ewidencji, a znacznie wcześniej – w systemach magazynowych (towaru), sprzedażowych i wykorzystywanych do fakturowania. To z kolei oznacza, że już na etapie realizacji sprzedaży i fakturowania firmy muszą myśleć, jak te transakcje później oznaczyć w JPK_V7.

Nowych wymogów nie da się więc po prostu przerzucić na księgowych, konieczne są zmiany w firmach. W praktyce oznaczenia muszą gromadzić takie osoby jak sprzedawca, handlowiec czy magazynier.

– To oznacza, że w rozliczenia VAT firmy muszą zaangażować również pracowników spoza księgowości – przyznaje Radosław Kowalski.

Jak dodaje Agnieszka Baklarz, księgowi nie mają bowiem wiedzy merytorycznej związanej z asortymentem spółki. Jej zdaniem w firmach powinny powstać zespoły, które wspólnie sklasyfikują obecne indeksy towarowe.

W nowym JPK_V7 pomocne będzie też oprogramowanie finansowo-księgowe i fakturowe. Trzeba je jednak istotnie zmodyfikować, bo w obecnych nie ma możliwości generowania, sprawdzania i wysyłki informacji w tak szerokim zakresie, jaki będzie wymagany od 1 kwietnia. ©℗

Dobrze, żeby Ministerstwo Finansów nie zmieniło zdania

Michał Rodak doradca podatkowy z Grant Thornton:
Informacja przekazana przez Ministerstwo Finansów jest korzystna dla podatników. Gdyby resort przedstawił inne stanowisko, podatnicy musieliby od kwietnia (duzi przedsiębiorcy) i od lipca (pozostali przedsiębiorcy) przygotowywać korekty JPK przesłanych do końca marca lub – odpowiednio – do końca czerwca według nowej struktury JPK_V7M. Mogłoby to być kłopotliwe, ponieważ o ile uprzednio wprowadzane zmiany w strukturach JPK_VAT można uznać za kosmetyczne, o tyle nowa struktura JPK_V7M jest prawdziwą rewolucją. W konsekwencji, gdyby podatnicy musieli składać korekty za poprzednie okresy w nowej strukturze pliku, mogłoby to okazać się niewykonalne. Dane, które będą wymagane w nowej strukturze, nie są obligatoryjne przy obecnie obowiązującej strukturze JPK_VAT(3).

Mam tylko nadzieję, że ministerstwo nie zmieni ostatecznie swojego stanowiska, mimo że brakuje w
nim konsekwencji. Dotychczas – przy poprzednich zmianach JPK_VAT – wcześniejsza wersja struktury się dezaktualizowała. Oznaczało to, że podatnicy składali korekty za historyczne okresy (kiedy jeszcze obowiązywała poprzednia wersja struktury) według struktury obowiązującej na dzień złożenia korekty.

T
eraz będzie inaczej, choć trzeba przyznać, że takie rozwiązanie będzie korzystne dla podatników.

Z pewnością jest ono korzystniejsze niż wcześniejsze informacje udzielane przez Krajową Informację Skarbową. Początkowo informowała ona, że po wejściu w
życie nowych przepisów korekty za historyczne okresy trzeba będzie sporządzać w nowej strukturze. Na szczęście po opublikowaniu przez resort broszury dotyczącej nowej struktury JPK_V7M, KAS zmieniła zdanie i obecnie przekazuje informację zbieżną ze stanowiskiem prezentowanym przez resort finansów. ©℗

Łukasz Zalewski

Agnieszka Pokojska

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Kasowy PIT 2025

Praktyczny webinar „Kasowy PIT 2025” poprowadzi Monika Brzostowska, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Podczas webinaru omówione zostaną zasady rozliczania kasowego PIT wchodzące od 2025 r.

Czy większość nabywców towarów i usług, na których wystawiane będą obowiązkowo faktury ustrukturyzowane, zrezygnuje z posiadania tych dokumentów?

Dla większości adresatów czynności wykonanych przez podatników VAT czynnych faktura ustrukturyzowana jako dokument będzie czymś nieznanym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. Zdaniem Profesora faktura ustrukturyzowana nie jest obiektywnie jakimkolwiek dokumentem księgowym, bo brak jest jej „doręczenia” dłużnikowi. W drodze wyjątku faktury te można uznać za „doręczone” innym podatnikom VAT czynnym, ale owo podatkowe „doręczenie” nie wywołuje ex lege skutków cywilnoprawnych. 

Nie wszyscy wnioskujący otrzymali dotację A2.1.1. Jakie dalsze kroki może podjąć przedsiębiorca, którego wniosek nie został objęty wsparciem?

W końcu po trzykrotnym przedłużaniu terminu oceny wniosków 26 września 2024 r. Ministerstwo Aktywów Państwowych opublikowało listę rankingową projektów zgłoszonych w ramach inwestycji A2.1.1 Inwestycje wspierające robotyzację i cyfryzację w przedsiębiorstwach z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności. 

Zwolnienie z podatku przychodów po umorzeniu kredytu frankowego. Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia

Ministerstwo Sprawiedliwości chce rozszerzyć zakres zwolnienia z podatku przychodów, uzyskanych wskutek umorzenia kredytów hipotecznych we frankach - podał resort w uwagach do projektu rozporządzenia, wydłużającego zwolnienie do końca 2026 r.

REKLAMA

Zmiany w prawie upadłościowym od 2025 roku: jak wpłyną na wierzycieli i dłużników?

W opublikowanym 18 października 2024 projekcie nowelizacji ustawy – Prawo restrukturyzacyjne i ustawy – Prawo upadłościowe (nr z wykazu: UC43) znajdziemy szereg znaczących zmian, które mają na celu implementację Dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2019/1023 z dnia 20 czerwca 2019 r. w sprawie ram restrukturyzacji zapobiegawczej, zwanej „dyrektywą drugiej szansy”. Nowe przepisy mają wejść w życie w 2025 roku. Wprowadzają one regulacje, które mogą znacząco wpłynąć na procesy restrukturyzacyjne oraz na sytuację przedsiębiorstw borykających się z problemami finansowymi.

Kwota wolna od podatku od darowizn w 2025 r. Jest już pewne ile będzie wynosiła dla poszczególnych grup podatkowych

Jak nie zapłacić podatku od darowizn w 2025 roku? Kiedy darowizna będzie zwolniona z podatku? Jakie grypy podatkowe zostały określone przez ustawodawcę? Jakie kwoty wolne w przyszłym roku, a także, jakie stawki podatku od darowizn?

Filmowi księgowi – znasz ich historie? Rozwiąż quiz!
Księgowi na ekranie to nie tylko liczby i dokumenty, ale też intrygi, emocje i zaskakujące zwroty akcji. Jak dobrze znasz filmy, w których bohaterowie związani są z tym zawodem? Rozwiąż quiz i sprawdź swoją wiedzę o najciekawszych produkcjach z księgowymi w roli głównej!
Zmiany w podatku od nieruchomości od 2025 roku. Czy wydane wcześniej interpretacje nadal będą chronić podatników?

Projekt ustawy zmieniającej przepisy dotyczące podatku od nieruchomości został skierowany do prac w Sejmie, druk nr 741. Zmiany przepisów planowo mają wejść w życie od 1 stycznia 2025 roku.  Co te zmiany oznaczają dla podatników, którzy posiadają interpretacje indywidualne? Czy interpretacje indywidualne uzyskane na podstawie obecnie obowiązujących przepisów zachowają moc ochronną od 1 stycznia 2025 roku?

REKLAMA

Integracja kas rejestrujących online z terminalami płatniczymi od 2025 roku. Obowiązek odroczony do 31 marca

Ministerstwo Finansów poinformowało 20 listopada 2024 r., że uchwalono przepisy odraczające do 31 marca 2025 r. obowiązku integracji kas rejestrujących z terminalami płatniczymi. Ale Minister Finansów chce w ogóle zrezygnować z wprowadzenia tego obowiązku. Podjął w tym celu prace legislacyjne. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o VAT i niektórych innych ustaw (UD125). Ta nowelizacja jest obecnie przedmiotem rządowych prac legislacyjnych.

KSeF obowiązkowy: najnowszy projekt ustawy okiem doradcy podatkowego. Plusy, minusy i niewiadome

Ministerstwo Finansów przygotowało 5 listopada 2024 r. długo wyczekiwany projekt ustawy o rozwiązaniach w obowiązkowym KSeF. Spróbujmy zatem ocenić przedstawiony projekt: co jest na plus, co jest na minus, a co nadal jest niewiadomą. 

REKLAMA