REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

JPK_VAT, GTU, oznaczenia transakcji - co się zmieniło od 1 lipca 2021 r.

JPK_VAT, GTU, oznaczenia transakcji - po zmianach od 1 lipca 2021 r.
JPK_VAT, GTU, oznaczenia transakcji - po zmianach od 1 lipca 2021 r.

REKLAMA

REKLAMA

JPK_VAT, GTU, oznaczenia transakcji. Od 1 lipca 2021 r. zmieniły się zasady prowadzenia ewidencji VAT, oznaczania sprzedaży kodami GTU oraz stosowania oznaczeń niektórych transakcji. Oznacza to, że już w rozliczeniu za lipiec 2021 r. podatnik musi przygotować plik JPK_VAT zgodnie z nowymi zasadami.

Zmiany w JPK_VAT od 1 lipca 2021 r.

Zmiany zostały wprowadzone z dniem 1 lipca 2021 r. rozporządzeniem Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 29 czerwca 2021 r. zmieniającym rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 1179).
Nowelizacja wprowadza istotne zmiany nie tylko w zakresie oznaczania transakcji (procedur szczególnych) oraz grup towarów i usług w pliku JPK_VAT (kody GTU), ale także rozszerza zakres raportowanych danych o te związane z VAT-owskim pakietem e-commerce, który również zaczął obowiązywać od 1 lipca 2021 r.

REKLAMA

Autopromocja

Jak prawidłowo rozliczyć VAT po zmianach

Zgodnie z komunikatem MF z 1 lipca 2021 r., aby umożliwić sprawne rozliczanie podatku od towarów i usług za okresy od lipca do grudnia 2021 r., stosujemy obecną strukturę JPK_VAT z deklaracją (JPK_V7M i JPK_V7K) z odpowiednimi modyfikacjami.

UWAGA!
Obowiązujące od 1 lipca 2021 r. zmiany definicji dla wybranych grup towarów i usług (GTU) oraz wybranych procedur należy stosować od 1 lipca 2021 r. mimo braku zmian struktury JPK_VAT z deklaracją.

Do czasu zmiany struktury JPK_VAT z deklaracją dalej obowiązuje zalecenie przejściowego sposobu oznaczania kodem "GB" transakcji towarowych z kontrahentami z Irlandii Północnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Bez oznaczenia "MPP"

Jedną z kluczowych zmian wprowadzonych nowelizacją jest likwidacja obowiązku oznaczania transakcji objętych mechanizmem podzielonej płatności. Tym samym Ministerstwo Finansów nie tylko wycofało się z pomysłu oznaczania symbolem "MPP" wszystkich transakcji objętych mechanizmem podzielonej płatności. Pierwotnie MF planowało objąć obowiązkiem oznaczania także takie transakcje, w których split payment był stosowany dobrowolnie. Ostatecznie jednak z tego pomysłu zrezygnowało i całkowicie zniosło obowiązek stosowania w ewidencji oznaczenia "MPP". Zmianę tę należy ocenić pozytywnie, bowiem wskazane w pierwszym projekcie rozporządzenia rozwiązanie mogłoby doprowadzić do tego, że daną transakcję należałoby weryfikować kilkakrotnie.

Ostateczna rezygnacja z oznaczenia "MPP" jest bez wątpienia jedną z najbardziej odczuwalnych zmian, która znacznie ułatwi pracę księgowych.

Zmiana ta oznacza, że od 1 lipca 2021 r. nie należy stosować oznaczenia "MPP" zarówno w części sprzedażowej, jak i zakupowej ewidencji - nie należy wypełniać tego pola.

Oznaczenie TP po staremu

Nowelizacja nie wprowadza zmian w obowiązku oznaczania transakcji z podmiotami powiązanymi kodem "TP". W pierwszym projekcie rozporządzenia MF proponowało wprowadzenie progu 15 000 zł, którego przekroczenie oznaczałoby konieczność stosowania oznaczenia "TP" dla transakcji zawartej pomiędzy podmiotami powiązanymi. Rozwiązanie to budziło wiele wątpliwości. Jedną z nich było to, czy symbol ten miał być stosowany dopiero po przekroczeniu progu 15 000 zł czy już od pierwszej złotówki transakcji, która potencjalnie mogłaby przekroczyć tę kwotę.

Ostatecznie zmian w tym zakresie nie wprowadzono. Podatnicy nadal są obowiązani oznaczać wszystkie transakcje z podmiotami powiązanymi. Od tej zasady wprowadzono jeden wyjątek dotyczący przypadku, gdy są to powiązania ze Skarbem Państwa i jednostkami samorządu terytorialnego. Praktycznie więc sprzedaż towaru za 5 zł dokonana pomiędzy zięciem a teściową nadal musi być oznaczana symbolem "TP". Mając na uwadze takie transakcje, pierwotny pomysł MF mógłby uprościć rozliczenia podatników. Szczególnie, że wątpliwe jest, czy takie informacje są rzeczywiście niezbędne organom podatkowym. Rezygnacja z ich raportowania byłaby znacznym ułatwieniem dla podatników.

Fragment artykułu pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA