REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełniać JPK_V7 po zmianach od 1 lipca 2021 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak wypełniać JPK_V7 po zmianach od 1 lipca 2021 r.?
Jak wypełniać JPK_V7 po zmianach od 1 lipca 2021 r.?

REKLAMA

REKLAMA

JPK_V7. Pierwszy raz w JPK_V7 składanym za lipiec należy uwzględnić zmiany w zasadach jego wypełniania obowiązujące od 1 lipca 2021 r. Zmiany dotyczą przede wszystkim zasad stosowania kodów, zarówno GTU, jak i transakcyjnych, oraz zasad ujmowania niektórych dokumentów.

JPK_V7 - zmiany od 1 lipca 2021 r.

Rozpoczynając omawianie zmian dotyczących JPK_V7 należy zastrzec, że ustawodawca, wprowadzając zmiany w zasadach stosowania kodów i ewidencjonowania niektórych dokumentów, nie określił nowej struktury JPK_V7. Dla podatników to dobra wiadomość, gdyż nie muszą aktualizować używanych programów. Zmiana nastąpi od rozliczenia za styczeń 2022 r., gdy zaczną obowiązywać nowe kody, dotychczas nieużywane. Na razie problem ten nas nie dotyczy.

REKLAMA

Autopromocja

Jak prawidłowo rozliczyć VAT po zmianach

Zmiany od 1 lipca 2021 r. w zasadach wypełniania JPK_V7 wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 1179). Zmiany wchodzą w życie w dwóch etapach: od rozliczenia za lipiec 2021 r. i od rozliczenia za styczeń 2022 r. W tym opracowaniu skupimy się na zmianach, które musimy stosować od rozliczenia za lipiec 2021 r.

JPK_V7 - ewidencjonowanie dokumentów sprzedaży od rozliczenia za lipiec 2021 r.

Ustawodawca wprowadził niewielkie zmiany w zasadach zapisywania niektórych dokumentów w JPK_V7. Większość dotychczasowych zasad pozostała bez zmian.

Zasady zapisywania dokumentów w ewidencji sprzedaży od rozliczenia za lipiec 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaj dokumentu

Jak ewidencjonować

Czy uległa zmianie zasada ewidencjonowania

Faktura VAT

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy

Nie. Bez zmian

Faktura VAT wystawiona do paragonu

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy została wystawiona z kodem FP

Nie. Bez zmian

Faktura uproszczona do 450 zł

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy

Nie. Bez zmian

Paragon z NIP nabywcy uznany za fakturę uproszczoną (do 450 zł)

Zbiorczo, na podstawie raportów kasowych

Nie. Ustawodawca utrzymał tylko bezterminowo tę zasadę. Do tej pory regulacja ta była przedłużana co jakiś czas.

Paragony

Zbiorczo, na podstawie raportów kasowych z oznaczeniem RO

Nie. Bez zmian

Faktury dokumentujące przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawiane w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób:

- kolejami normalnotorowymi,

- taborem samochodowym,

- statkami pełnomorskimi,

- środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej,

- promami,

- samolotami i śmigłowcami.

Zbiorczo na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem WEW w ewidencji sprzedaży.

Tak. Zmiana od rozliczenia za lipiec 2021 r. dotyczy ujmowania tych dokumentów w ewidencji sprzedaży, czyli przez wystawców tych dokumentów.

Sprzedaż nieudokumentowana fakturami i nieobjęta obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

Zbiorczo na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem WEW.

Nie. Bez zmian

Faktury ewidencjonowane w związku z korzystaniem przez podatnika z ulgi na złe długi

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy możemy skorzystać z ulgi lub jesteśmy zobowiązani dokonać korekty

Nie. Bez zmian

Faktury korygujące

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy jesteśmy zobowiązani dokonać korekty

Nie. Bez zmian

(…)

Joanna Dmowska
Ekspert w zakresie VAT

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2.0: firmy będą miały tylko 4 miesiące na testy. Co trzeba zrobić już teraz?

W czerwcu 2025 r. – zgodnie z harmonogramem – Ministerstwo Finansów udostępniło dokumentację interfejsu API KSeF 2.0. Jest to jednak materiał dla integratorów systemów i dostawców oprogramowania. Firmy wciąż czekają na udostępnienie środowiska testowego, które zaplanowano na koniec września. Konkretne testy będą więc mogły zacząć się dopiero w październiku. Tymczasem obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur dla części firm wchodzi już w lutym – oznacza to niewiele czasu na przygotowanie.

Projekt ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF po pierwszym czytaniu w Sejmie. Co się zmienia a co pozostaje bez zmian [komentarz eksperta]

W dniu 9 lipca 2025 r., Sejm przeprowadził pierwsze czytanie i skierował do prac w komisji finansów projekt ustawy zakładającej wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Wszystkie kluby i koła poselskie zapowiedziały dalsze prace nad projektem. Prace legislacyjne wchodzą w końcową fazę. Z coraz większą pewnością możemy więc stwierdzić, że obowiązkowy KSeF będzie wdrażany w dwóch etapach - od 1 lutego 2026 i od 1 kwietnia 2026 r.

Podatek u źródła 2025: Objaśnienia podatkowe ministra finansów dot. statusu rzeczywistego właściciela. Praktyczne szanse i nieoczywiste zagrożenia

Po latach oczekiwań i licznych postulatach ze strony środowisk doradczych oraz biznesowych, Ministerstwo Finansów opublikowało długo zapowiadane objaśnienia dotyczące statusu rzeczywistego właściciela w kontekście podatku u źródła (WHT). Teraz nadszedł czas, by bardziej szczegółowo przyjrzeć się poszczególnym zagadnieniom. Dokument z 3 lipca 2025 r., opublikowany na stronie MF 9 lipca, ma na celu rozwianie wieloletnich wątpliwości dotyczących stosowania klauzuli „beneficial owner”. Choć sam fakt publikacji należy ocenić jako krok w stronę większej przejrzystości i przewidywalności, nie wszystkie zapisy spełniły oczekiwania.

Polski podatek cyfrowy jeszcze w tym roku? Rząd nie ogląda się na Brukselę

Choć Komisja Europejska wycofała się z planów nałożenia podatku cyfrowego, Polska idzie własną drogą. Minister cyfryzacji Krzysztof Gawkowski zapowiada, że projekt ustawy będzie gotowy do końca roku.

REKLAMA

KSeF 2026: koniec z papierowymi fakturami, zmiany w obiegu dokumentów i obsłudze procesu sprzedaży w firmie

W przyszłym roku w Polsce zostanie uruchomiony obowiązkowy system fakturowania za pomocą Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Obowiązek ten wejdzie w życie na początku 2026 roku i wynika z procedowanego w Parlamencie projektu ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług. Aktualny postęp prac legislacyjnych nad projektem, oznaczonym numerem druku 1407, można śledzić na stronach Sejmu.

Składki ZUS dla małych firm w 2025 roku - preferencje: ulga na start, mały ZUS plus i wakacje składkowe

Ulga na start, preferencyjne składki, czy „Mały ZUS plus”, a także wakacje składkowe – to propozycje wsparcia dla małych przedsiębiorców. Korzyści to możliwość opłacania niższych składek lub ich brak. Warto też zwrócić uwagę na konsekwencje z tym związane. ZUS tłumaczy kto i z jakich ulg może skorzystać oraz jakie są zagrożenia z tym związane.

Zwracasz pracownikom wydatki na taksówki – czy musisz pobrać zaliczkę na podatek PIT? Najnowsze wyjaśnienia fiskusa (taksówki w podróży służbowej i w czasie wyjścia służbowego)

Pracodawcy mają wątpliwości, czy w przypadku zwracania pracownikom wydatków na taksówki (kiedy to pracownicy wykonują obowiązki służbowe – zarówno w podróży służbowej jak i w czasie tzw. wyjścia służbowego), trzeba od tych kwot pobierać zaliczki na podatek dochodowy? Pod koniec czerwca 2025 r. wyjaśnił to dokładnie Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Kilka miesięcy wcześniej odpowiedzi na to pytanie udzielił Minister Finansów.

Minister Majewska chce uproszczenia ZUS dla firm – konkretne propozycje zmian już na stole

Minister Agnieszka Majewska zaproponowała szereg zmian w przepisach dotyczących ubezpieczeń społecznych, które mają ułatwić życie mikro, małym i średnim przedsiębiorcom. Wśród postulatów znalazły się m.in. podniesienie limitu Małego ZUS Plus, likwidacja składki rentowej dla emerytów-przedsiębiorców, uproszczenia przy wakacjach składkowych oraz ułatwienia dla łączących biznes z rodzicielstwem.

REKLAMA

Miliardy z KPO usprawniają kolejową infrastrukturę

Prawie 11,5 mld zł warte są inwestycje realizowane ze środków Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększenia Odporności (KPO) przez PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. Zarządzająca infrastrukturą kolejową spółka, która jest największym beneficjentem KPO, zawarła już ponad 120 umów z wykonawcami na kwotę 8 mld zł. Przeszło 160 prowadzonych zadań ma przyczynić się do zwiększenia prędkości pociągów, a także zwiększenia przepustowości tras oraz usprawnienia zarządzania ruchem kolejowym. Inwestycje poprawiają bezpieczeństwo ruchu i komfort obsługi podróżnych. Na stacjach i przystankach budowany jest nowoczesny system informacji pasażerskiej, a ich infrastruktura - dopasowywana do potrzeb osób o ograniczonej mobilności.

Darowizna od brata ponad limit 36 120 zł. Jakie warunki muszą zostać spełnione, aby nie stracić prawa do zwolnienia podatkowego?

Co robić gdy darowizna przekazana przez brata przekracza limit kwoty wolnej w wysokości 36 120 zł? Czy podlegała zwolnieniu od podatku od spadków i darowizn, pomimo że jest dokonywana z majątku wspólnego brata i jego małżonki? Jakie warunki muszą zostać spełnione, żeby nie stracić prawa do zwolnienia?

REKLAMA