REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak wypełniać JPK_V7 po zmianach od 1 lipca 2021 r.?

Subskrybuj nas na Youtube
Jak wypełniać JPK_V7 po zmianach od 1 lipca 2021 r.?
Jak wypełniać JPK_V7 po zmianach od 1 lipca 2021 r.?

REKLAMA

REKLAMA

JPK_V7. Pierwszy raz w JPK_V7 składanym za lipiec należy uwzględnić zmiany w zasadach jego wypełniania obowiązujące od 1 lipca 2021 r. Zmiany dotyczą przede wszystkim zasad stosowania kodów, zarówno GTU, jak i transakcyjnych, oraz zasad ujmowania niektórych dokumentów.

JPK_V7 - zmiany od 1 lipca 2021 r.

Rozpoczynając omawianie zmian dotyczących JPK_V7 należy zastrzec, że ustawodawca, wprowadzając zmiany w zasadach stosowania kodów i ewidencjonowania niektórych dokumentów, nie określił nowej struktury JPK_V7. Dla podatników to dobra wiadomość, gdyż nie muszą aktualizować używanych programów. Zmiana nastąpi od rozliczenia za styczeń 2022 r., gdy zaczną obowiązywać nowe kody, dotychczas nieużywane. Na razie problem ten nas nie dotyczy.

REKLAMA

REKLAMA

Jak prawidłowo rozliczyć VAT po zmianach

Zmiany od 1 lipca 2021 r. w zasadach wypełniania JPK_V7 wprowadziło rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 29 czerwca 2021 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz.U. z 2021 r. poz. 1179). Zmiany wchodzą w życie w dwóch etapach: od rozliczenia za lipiec 2021 r. i od rozliczenia za styczeń 2022 r. W tym opracowaniu skupimy się na zmianach, które musimy stosować od rozliczenia za lipiec 2021 r.

JPK_V7 - ewidencjonowanie dokumentów sprzedaży od rozliczenia za lipiec 2021 r.

Ustawodawca wprowadził niewielkie zmiany w zasadach zapisywania niektórych dokumentów w JPK_V7. Większość dotychczasowych zasad pozostała bez zmian.

REKLAMA

Zasady zapisywania dokumentów w ewidencji sprzedaży od rozliczenia za lipiec 2021 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rodzaj dokumentu

Jak ewidencjonować

Czy uległa zmianie zasada ewidencjonowania

Faktura VAT

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy

Nie. Bez zmian

Faktura VAT wystawiona do paragonu

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy została wystawiona z kodem FP

Nie. Bez zmian

Faktura uproszczona do 450 zł

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy powstał obowiązek podatkowy

Nie. Bez zmian

Paragon z NIP nabywcy uznany za fakturę uproszczoną (do 450 zł)

Zbiorczo, na podstawie raportów kasowych

Nie. Ustawodawca utrzymał tylko bezterminowo tę zasadę. Do tej pory regulacja ta była przedłużana co jakiś czas.

Paragony

Zbiorczo, na podstawie raportów kasowych z oznaczeniem RO

Nie. Bez zmian

Faktury dokumentujące przejazd autostradą płatną lub przejazd na dowolną odległość, wystawiane w formie biletu jednorazowego przez podatników uprawnionych do świadczenia usług polegających na przewozie osób:

- kolejami normalnotorowymi,

- taborem samochodowym,

- statkami pełnomorskimi,

- środkami transportu żeglugi śródlądowej i przybrzeżnej,

- promami,

- samolotami i śmigłowcami.

Zbiorczo na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem WEW w ewidencji sprzedaży.

Tak. Zmiana od rozliczenia za lipiec 2021 r. dotyczy ujmowania tych dokumentów w ewidencji sprzedaży, czyli przez wystawców tych dokumentów.

Sprzedaż nieudokumentowana fakturami i nieobjęta obowiązkiem prowadzenia ewidencji sprzedaży na kasie fiskalnej

Zbiorczo na podstawie dokumentu wewnętrznego z oznaczeniem WEW.

Nie. Bez zmian

Faktury ewidencjonowane w związku z korzystaniem przez podatnika z ulgi na złe długi

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy możemy skorzystać z ulgi lub jesteśmy zobowiązani dokonać korekty

Nie. Bez zmian

Faktury korygujące

Każdą fakturę należy wpisywać odrębnie w rozliczeniu za okres, kiedy jesteśmy zobowiązani dokonać korekty

Nie. Bez zmian

(…)

Joanna Dmowska
Ekspert w zakresie VAT

Artykuł pochodzi z kompleksowej bazy wiedzy INFORLEX. Zamów bezpłatny 14-dniowy dostęp do INFORLEX >> W INFORLEX znajdziesz wszystko o zmianach w prawie i podatkach >>

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFORLEX

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Konsolidacja sprawozdań finansowych – czy warto przekazać przygotowywanie skonsolidowanych SF firmie outsourcingowej?

Konsolidacja sprawozdań finansowych, czyli przygotowanie skonsolidowanego sprawozdania finansowego (SSF), to proces wymagający precyzji, wiedzy i czasu. Wraz ze wzrostem złożoności grup kapitałowych oraz częstymi zmianami regulacyjnymi, coraz więcej przedsiębiorstw staje przed pytaniem: czy proces konsolidacji realizować własnymi siłami, czy powierzyć go zewnętrznym ekspertom?

KSeF obejmie nawet rolników. Ale nie wszystkich

Z sygnałów spływających do redakcji Infor.pl wynika, że podatnicy VAT chyba nie mają entuzjazmu co do przejścia na KSeF. Może się jednak okazać, że nie taki diabeł straszny. I pod koniec 2026 r. większa część przedsiębiorców będzie chwaliła nowe rozwiązanie. Dziś jednak każda grupa zawodowa zwolniona z KSeF jest traktowana jako szczęściarze. I taką grupą są rolnicy. Ale tylko „ryczałtowi” (transakcje dokumentują fakturami VAT RR). Ta kategoria rolników może przystąpić do KSeF dobrowolnie.

Jaka inflacja w Polsce w latach 2025-2026-2027. Projekcja NBP i prognozy ekspertów

Opublikowana przez Narodowy Bank Polski 7 listopada 2025 r. projekcja inflacji i PKB w Polsce przewiduje, że inflacja CPI w 2025 r. znajdzie się na poziomie 3,7 proc., w 2026 r. wyniesie 2,9 proc., a w 2027 r. spadnie do 2,5 proc.. Natomiast PKB wzrośnie w 2025 r. ok. 3,4 proc., w 2026 r. ok. 3,7 proc., a w 2027 r. ok. 2,6 proc.

Harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej w 2026 roku

Narodowy Bank Polski opublikował harmonogram posiedzeń Rady Polityki Pieniężnej i publikacji opisów dyskusji z posiedzeń decyzyjnych w 2026 r.

REKLAMA

Leasing w 2026 roku – jak odzyskać koszty podatkowe ponad nowe limity ustawowe związane z emisją CO2? Klucz tkwi w odsetkach, a 100000 zł, 150000 zł i 225000 zł to wcale nie ostateczna bariera dla odliczeń w racie, bo raty działają na innych zasadach

Od stycznia 2026 roku na firmy leasingujące samochody czeka przykra niespodzianka podatkowa. Nowe limity odliczenia kosztów związanych z nabyciem pojazdów, uzależnione od emisji CO2 (100000 zł - emisja co najmniej 50g CO2/km, 150000 zł - emisja poniżej 50g CO2/km, lub 225000 zł - elektryki i wodorowce bez emisji CO2), drastycznie ograniczą możliwości optymalizacji podatkowej. Kontrowersje budzi zwłaszcza fakt, że zmiany dotkną umów już zawartych. Jednak jest nadzieja – część odsetkowa raty leasingowej nadal pozostaje w pełni odliczalna, co może uratować budżety wielu firm. Czy Twoja księgowość wykorzystuje tę możliwość?

Wszedł nowy 15% podatek. Kogo dotyczy i na czym polega? To implementacja dyrektywy UE - mało kto wie, a przepisy już obowiązują, czyli co to jest GloBE, IIR, UTPR i QDMTT

Rozpoczyna się nowy etap w systemie podatkowym, a polskie przedsiębiorstwa, będące częścią dużych międzynarodowych grup, stoją u progu nowych, złożonych obowiązków. Wprowadzenie globalnego podatku minimalnego, znanego pod nazwą-skrótem GloBE, stanowi fundamentalną zmianę w architekturze całego systemu podatkowego. Celem tej reformy podatkowej jest zapewnienie, że największe światowe koncerny zapłacą sprawiedliwą daninę, z efektywną stawką podatkową na poziomie co najmniej 15%, niezależnie od państwa, w którym generują swoje zyski. Czyżby to był koniec z cypryjskimi spółkami? Firmy muszą zmienić optykę na prowadzenie optymalizacji podatkowej i uwzględniać lokalizację biznesu jeszcze bardziej niż kiedykolwiek.

Brak budżetu firmowego to zarządzanie "na oko" - nawet jeśli przedsiębiorca dziś zarabia. Jak stworzyć prosty budżet dla swojej firmy?

Wielu właścicieli małych i średnich firm podejmuje decyzje finansowe intuicyjnie. Zakup nowego sprzętu? „Przyda się, więc bierzemy.” Rekrutacja kolejnej osoby? „Zespół nie wyrabia, trzeba kogoś dołożyć.” Kolejny wydatek? „Jakoś się to pokryje.” Tak wygląda codzienność tysięcy przedsiębiorstw, w których budżet jest pojęciem abstrakcyjnym, a zarządzanie finansami odbywa się „na oko”.

Podatek od samozbiorów? Skarbówka bierze się nawet za darmowe rozdawanie warzyw

W polskim rolnictwie zawrzało. Okazuje się, że nawet samozbiory i darmowe rozdanie warzyw zostaną objęte podatkiem VAT. Dla wielu gospodarzy, którzy po tragicznym sezonie próbowali ratować plony, to kolejny cios ze strony państwa.

REKLAMA

Granica między urządzeniem technicznym a budowlą – najnowsze orzecznictwo w sprawie opodatkowania silosów i zbiorników

Czy zbiorniki i silosy wykorzystywane w procesach produkcyjnych mogą być traktowane jako budowle podlegające opodatkowaniu, czy jedynie jako urządzenia techniczne? Najnowsze orzecznictwo, w tym wyrok NSA z 7 października 2025 r. (sygn. III FSK 738/24), wskazuje, że nawet, gdy obiekty te służą procesom technologicznym, ich podstawowa funkcja i konstrukcja kwalifikują je jako budowle, co przekłada się na konieczność opodatkowania ich podatkiem od nieruchomości.

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć ten wniosek i zaoszczędzić średnio ok. 1200 zł. Następna taka szansa w przyszłym roku. Kto ma do tego prawo?

Tylko do 30 listopada przedsiębiorcy mogą złożyć wniosek o wakacje składkowe ZUS i tym samym skorzystać ze zwolnienia z opłacania składek w jednym wybranym miesiącu roku. Jak wynika z najnowszych danych Ministerstwa Finansów, aż 40% uprawnionych firm nie złożyło jeszcze wniosku. Eksperci przypominają, że to ostatni moment, by skorzystać z preferencji – a gra jest warta świeczki, bo średnia wartość zwolnienia wynosi około 1200 zł.

REKLAMA