REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy firma szkoleniowa może odliczać VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Czy podatnikowi świadczącemu usługi szkoleniowe (zwolnione z VAT) przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją szkolenia?

Aktywizacja zawodowa, przeciwdziałanie bezrobociu, realizacja inwestycji na poziomie lokalnym, rozwój obszarów wiejskich, ochrona przyrody - to przykładowe sfery działań programów realizowanych ze środków funduszy europejskich.

REKLAMA

REKLAMA

Wśród sposobów osiągnięcia zamierzonych celów jest organizacja szkoleń, warsztatów, poradnictwo zawodowe, prawne, prowadzenie kampanii informacyjnej. Realizacją tych działań zajmują się fundacje, stowarzyszenia, jak również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Uzyskując status partnera przy realizacji takich projektów podmioty te uzyskują środki, które wykorzystują na podejmowane działania. Ze względu na charakter usług (prowadzenie szkoleń) wynagrodzenie jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Działaniom służącym realizacji projektu niejednokrotnie towarzyszy poniesienie nakładów na zakup towarów i usług.

Czy podmioty te, będące czynnym podatnikiem VAT, mają prawo odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu?

REKLAMA

Przedsiębiorca, podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług o charakterze edukacyjnym. W ramach prowadzonej działalności uzyskał status partnera projektu finansowanego ze środków programu ułatwiającego powrót na rynek pracy osób bezrobotnych.

Realizując cele projektu przedsiębiorca prowadzi szkolenia i warsztaty, których uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów. W związku z realizacją projektu przedsiębiorca zobowiązany został do zakupu usług księgowych związanych wyłącznie z obsługą projektu oraz opracowaniem i drukiem broszur. Wydatki te objęte są podatkiem od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę VAT naliczonego określone zostało w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustęp 2 pkt 1 lit. a) wymienionego przepisu określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo podatnika wyrażone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma więc charakteru bezwarunkowego, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, a podatek naliczony musi wynikać z zakupu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w sytuacjach ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przykładu stwierdzić należy, że towary i usługi, które przedsiębiorca będzie nabywał w związku z projektem nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Polecamy: VAT 2011

Nie będzie więc spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikający z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi - nie będzie związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Pewnemu skomplikowaniu ulega sytuacja, gdy podatnik dokonuje zakupu towarów i usług, których nie da się przypisać do konkretnego rodzaju czynności.

Podatnik, oprócz realizacji projektu ze środków funduszy europejskich, wykonuje inną działalność gospodarczą. Obydwie formy prowadzonej działalności wykonywane są w jednym biurze, z utrzymaniem którego podatnik ponosi wydatki, które można określić mianem administracyjno-eksploatacyjnych (np. opłata za prąd, czynsz).

Zakupów tych nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności. W takim przypadku przedsiębiorca dokonuje czynności, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi prawo takie nie przysługuje.

W zaistniałym przedstawionym przypadku zastosowanie będzie miał art. 90 ustawy o VAT ust. 1 tego artykułu, który stanowi: "W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot VAT naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego."

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot VAT naliczonego, związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl tego przepisu w takim przypadku podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Zarówno licznik, jak i mianownik proporcji ustalany jest w oparciu o obrót.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Źródło:
- Interpretacja indywidualna: Dyr. Izby Skarbowej w Bydgoszczy, 15.12.2009 r. nr ITPP2/443-779/09/EŁ
- Interpretacja indywidualna: Dyr. Izby Skarbowej w Bydgoszczy, 24.08.2009 r. nr ITPP1/443-604/09/BJ
- Interpretacja indywidualna: Dyr. Izby Skarbowej w Bydgoszczy, 23.07.2009 r. nr ITPP1/443-482/09/AP ustawa o VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA