REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Kiedy firma szkoleniowa może odliczać VAT

Adrian Meclik
Ekspert podatkowy

REKLAMA

REKLAMA

Czy podatnikowi świadczącemu usługi szkoleniowe (zwolnione z VAT) przysługuje prawo obniżenia podatku należnego o podatek naliczony, wynikający z faktur dokumentujących zakup towarów i usług związanych z realizacją szkolenia?

Aktywizacja zawodowa, przeciwdziałanie bezrobociu, realizacja inwestycji na poziomie lokalnym, rozwój obszarów wiejskich, ochrona przyrody - to przykładowe sfery działań programów realizowanych ze środków funduszy europejskich.

REKLAMA

Autopromocja

Wśród sposobów osiągnięcia zamierzonych celów jest organizacja szkoleń, warsztatów, poradnictwo zawodowe, prawne, prowadzenie kampanii informacyjnej. Realizacją tych działań zajmują się fundacje, stowarzyszenia, jak również osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą.

Uzyskując status partnera przy realizacji takich projektów podmioty te uzyskują środki, które wykorzystują na podejmowane działania. Ze względu na charakter usług (prowadzenie szkoleń) wynagrodzenie jest zwolnione od podatku od towarów i usług. Działaniom służącym realizacji projektu niejednokrotnie towarzyszy poniesienie nakładów na zakup towarów i usług.

Czy podmioty te, będące czynnym podatnikiem VAT, mają prawo odzyskania podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki w ramach projektu?

Przedsiębiorca, podatnik VAT, prowadzi działalność gospodarczą, której głównym przedmiotem jest świadczenie usług o charakterze edukacyjnym. W ramach prowadzonej działalności uzyskał status partnera projektu finansowanego ze środków programu ułatwiającego powrót na rynek pracy osób bezrobotnych.

Realizując cele projektu przedsiębiorca prowadzi szkolenia i warsztaty, których uczestnicy nie ponoszą żadnych kosztów. W związku z realizacją projektu przedsiębiorca zobowiązany został do zakupu usług księgowych związanych wyłącznie z obsługą projektu oraz opracowaniem i drukiem broszur. Wydatki te objęte są podatkiem od towarów i usług.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Prawo do obniżenia VAT należnego o kwotę VAT naliczonego określone zostało w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. Przepis ten stanowi, że w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Ustęp 2 pkt 1 lit. a) wymienionego przepisu określa, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Prawo podatnika wyrażone w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT nie ma więc charakteru bezwarunkowego, przysługuje wyłącznie podatnikowi podatku od towarów i usług, a podatek naliczony musi wynikać z zakupu towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zasada ta wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tj. w sytuacjach ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Odnosząc powyższe do przedstawionego przykładu stwierdzić należy, że towary i usługi, które przedsiębiorca będzie nabywał w związku z projektem nie mają związku ze sprzedażą opodatkowaną, nie będą one wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Polecamy: VAT 2011

Nie będzie więc spełniony podstawowy warunek uprawniający do odliczenia podatku od towarów i usług wynikający z faktur dokumentujących nabywane towary i usługi - nie będzie związku dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

Pewnemu skomplikowaniu ulega sytuacja, gdy podatnik dokonuje zakupu towarów i usług, których nie da się przypisać do konkretnego rodzaju czynności.

REKLAMA

Podatnik, oprócz realizacji projektu ze środków funduszy europejskich, wykonuje inną działalność gospodarczą. Obydwie formy prowadzonej działalności wykonywane są w jednym biurze, z utrzymaniem którego podatnik ponosi wydatki, które można określić mianem administracyjno-eksploatacyjnych (np. opłata za prąd, czynsz).

Zakupów tych nie da się jednoznacznie przypisać do konkretnego rodzaju czynności. W takim przypadku przedsiębiorca dokonuje czynności, w stosunku do których przysługuje mu prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi prawo takie nie przysługuje.

W zaistniałym przedstawionym przypadku zastosowanie będzie miał art. 90 ustawy o VAT ust. 1 tego artykułu, który stanowi: "W stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot VAT naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego."

W sytuacji, gdy nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot VAT naliczonego, związanego z czynnościami dającymi prawo do odliczenia, zastosowanie znajduje przepis art. 90 ust. 2 ustawy o VAT.

W myśl tego przepisu w takim przypadku podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Polecamy: Postępowanie podatkowe

Proporcję ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo. Zarówno licznik, jak i mianownik proporcji ustalany jest w oparciu o obrót.

Proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Źródło:
- Interpretacja indywidualna: Dyr. Izby Skarbowej w Bydgoszczy, 15.12.2009 r. nr ITPP2/443-779/09/EŁ
- Interpretacja indywidualna: Dyr. Izby Skarbowej w Bydgoszczy, 24.08.2009 r. nr ITPP1/443-604/09/BJ
- Interpretacja indywidualna: Dyr. Izby Skarbowej w Bydgoszczy, 23.07.2009 r. nr ITPP1/443-482/09/AP ustawa o VAT

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Obligacje skarbowe - luty 2025 r. Oprocentowanie do 6,80% w skali roku. Oferta obligacji nowych emisji

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 27 stycznia 2025 r. przekazało informacje o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w lutym 20245 r. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie zmienią się w porównaniu do oferowanych w styczniu br. Od 28 stycznia br. można nabywać nowe (lutowe) emisje obligacji skarbowych w drodze zamiany z niewielkim dyskontem. 

Nowe stawki podatku od środków transportowych w 2025 r. Kto i kiedy płaci ten podatek?

Przewoźnicy mogą odetchnąć z ulgą. Po sporych podwyżkach podatku od środków transportowych w 2024 roku, w obecnym 2025 r. ich poziom wzrósł tylko nieznacznie. Zgodnie z wytycznymi Ministerstwa Finansów, w 2025 roku maksymalna stawka opłaty zwiększy się o niecałe 3 proc., podczas gdy w 2024 roku podwyżka wyniosła aż 15 proc.

Nowe przepisy dla firm transportowych od 2025 roku: polscy przewoźnicy mogą wynająć pojazd za granicą

Początek 2025 r. zapowiada zmiany wpływające na funkcjonowanie polskich firm transportowych. Jedną z nich jest nowelizacja ustawy o transporcie drogowym z 21 listopada 2024 r., zgodnie z którą polscy przewoźnicy od niedawna mogą wypożyczyć ciężarówkę zarejestrowaną za granicą. Rozwiązanie to może przynieść korzyści firmie transportowej i zwiększyć np. elastyczność operacyjną czy ograniczyć liczbę przestojów, ale ma też swoje ograniczenia. Jakie? Co ważniejsze, nieprzestrzeganie nowych regulacji niesie ryzyko dotkliwych kar finansowych dla przewoźników.

Rewolucja w branży finansowej: Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych

W dynamicznie zmieniającym się świecie finansów, bycie na bieżąco z trendami i nowymi regulacjami to klucz do sukcesu. Dlatego już w marcu 2025 roku odbędzie się jedno z najważniejszych wydarzeń w branży – Konferencja dla Biur Rachunkowych i Księgowych – KONEL. To niepowtarzalna okazja, by poszerzyć wiedzę, nawiązać kontakty i zyskać przewagę konkurencyjną.

REKLAMA

Urojona podmiotowość podatników - skutki. Błędne przekonanie, czy świadome oszustwo?

Czy można mieć urojenia podatkowe? Oczywiście tak i mogą z nich wynikać nawet realne w sensie prawnym zobowiązania podatkowe. Nie jest to również zjawisko na wskroś marginalne, bo owe urojenia wynikają z błędnego odczytania i zastosowania norm prawnych, przy czym ów błąd wcale nie musi być czymś nieuświadomionym – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Unijne rozporządzenie DORA już obowiązuje. Które firmy muszą stosować nowe przepisy od 17 stycznia 2025 r.?

Od 17 stycznia 2025 r. w Unii Europejskiej zaczęło obowiązywać Rozporządzenie DORA. Objęte nim podmioty finansowe miały 2 lata na dostosowanie się do nowych przepisów w zakresie zarządzania ryzykiem ICT. Na niespełna miesiąc przed ostatecznym terminem wdrożenia zmian Europejski Bank Centralny opublikował raport SREP (Supervisory Review and Evaluation Process) za 2024 rok, w którym ze wszystkich badanych aspektów związanych z działalnością banków to właśnie ryzyko operacyjne i teleinformatyczne uzyskało najgorsze średnie wyniki. Czy Rozporządzenie DORA zmieni coś w tym zakresie? Na to pytanie odpowiadają eksperci Linux Polska.

Transfer danych osobowych do Kanady – czy to bezpieczne? Co na to RODO?

Kanada to kraj, który kojarzy się nam z piękną przyrodą, syropem klonowym i piżamowym shoppingiem. Jednak z punktu widzenia RODO Kanada to „państwo trzecie” – miejsce, które nie podlega bezpośrednio unijnym regulacjom ochrony danych osobowych. Czy oznacza to, że przesyłanie danych na drugi brzeg Atlantyku jest ryzykowne?

e-Urząd Skarbowy w Twoim telefonie! Nowa aplikacja zmienia sposób korzystania z usług skarbowych

Ministerstwo Finansów wprowadza rewolucję w dostępie do usług skarbowych. Aplikacja e-Urząd Skarbowy pozwala na szybkie i bezpieczne załatwianie spraw urzędowych. To dopiero początek – kolejne aktualizacje przyniosą jeszcze więcej funkcji!

REKLAMA

W 2025 roku oprocentowanie lokat bankowych mocno spadnie. Jak zadbać o oszczędności?

Banki przewidują mocny spadek stóp procentowych. Przykładowo BNP Paribas prognozuje, że na koniec 2025 roku podstawowa stopa procentowa NBP spadnie do 4%, czyli obniży się aż o 1,75 p.p. Z kolei PKO BP zakłada, że stopy procentowe spadną do 3,5%-4% do końca 2026 r. Te oczekiwania już teraz wpływają na oprocentowanie lokat bankowych. Rankomat.pl zwraca uwagę, że średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane NBP) wyniosło zaledwie 3,96% i w kolejnych miesiącach prawdopodobnie będzie dalej spadać. Między innymi dlatego w 2025 r. warto zmienić część swoich nawyków finansowych, do których przywykliśmy w ostatnich dwóch latach.

Jak opodatkować przychody z najmu? Kluczowe zasady i przepisy

Przychody z najmu można opodatkować ryczałtem lub w ramach działalności gospodarczej. Wybór odpowiedniego sposobu zależy od rodzaju najmu i decyzji podatnika. Sprawdź, jakie zasady obowiązują, jakie stawki podatkowe mają zastosowanie oraz kiedy najem kwalifikuje się jako odrębne źródło przychodów.

REKLAMA