REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Jak rozliczyć zwrot VAT-u zaliczonego już wcześniej do kosztów uzyskania przychodów

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Piotr Bielicz
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC

REKLAMA

REKLAMA

Gdy obniża się VAT należny o VAT naliczony, który uprzednio zaliczony był do kosztów w podatku dochodowym, podatnik jest obowiązany zaliczyć ów zwrócony podatek do przychodów. Nie ma tym samym obowiązku dokonywania wstecznych korekt w podatku dochodowym.

Tak uznał WSA w Gliwicach w wyroku z dnia 27 lipca 2010 roku (sygn. I SA/Gl 359/10). 

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki organizującej zakłady bukmacherskie na wyniki wydarzeń sportowych, społecznych i politycznych. Działalność ta, zgodnie z art. 6 pkt 3 ustawy o VAT w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2008 r. nie podlegała jej przepisom. 

Poboczną część działalności spółki stanowiła sprzedaż materiałów promocyjnych, podlegająca opodatkowaniu. Tym samym spółka dokonywała zarówno sprzedaży nieopodatkowanej, jak i opodatkowanej VAT.

W celu zapewnienia prawidłowego funkcjonowania swoich punktów handlowych spółka ponosiła szereg kosztów związanych z ich utrzymaniem. Były to zwłaszcza wydatki związane z administracją, księgowością, kosztami mediów, najmem pomieszczeń, a także nakłady na remonty i wyposażenie lokali. 

REKLAMA

Spółka nie była w stanie dokonać rozdziału wydatków w sposób, który umożliwiałby przyporządkowanie poszczególnych kosztów odpowiednio do działalności opodatkowanej i nieopodatkowanej. Udział dochodów z działalności podlegającej opodatkowaniu nie przekraczał przy tym 2% całkowitych przychodów spółki. 

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W związku z powyższym podjęto decyzję o nie odliczaniu podatku naliczonego od dokonywanych zakupów związanych z działalnością spółki. Kwoty nieodliczonego przez podatnika VAT naliczonego zostały wykazane jako koszty uzyskania przychodu w CIT. 

Następnie jednak spółka zmieniła strategię, postanawiając dokonać korekt składanych deklaracji VAT-7. Skutkowało to zwiększeniem kwot podatku naliczonego. Zamierzeniem spółki było otrzymanie zwrotu podatku VAT oraz dokonanie stosownych rozliczeń w podatku dochodowym. 

Czy zwrot VAT zaliczonego uprzednio do kosztów podatkowych skutkuje koniecznością dokonania korekt w podatku dochodowym?

Spółka zwróciła się do organów podatkowych z wnioskiem o wydanie interpretacji. Powołała się przy tym na przepis art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o CIT.

Spółka chciała potwierdzić słuszność swego postępowania w zakresie rozpoznania kwot zwróconego podatku VAT jako przychodu podatkowego bez obowiązku korygowania wysokości kosztów uzyskania przychodów za poprzednie okresy sprawozdawcze.

Polecamy: serwis Urząd skarbowy

Zgodnie bowiem z powołanym wyżej przepisem, w przypadku obniżenia bądź zwrotu VAT uprzednio zaliczonego do kosztów podatkowych w podatku dochodowym, podatnik zobowiązany jest do uznania za przychód tę właśnie część VAT. 

Dyrektor izby skarbowej nie zgodził się ze stanowiskiem podatnika. Zdaniem organu, spółka zobowiązana jest do dokonania wstecznej korekty kosztów uzyskania przychodów w CIT oraz uznania zwrotu VAT za przychód podatkowy. 

Organ argumentował, iż sytuacji, gdy podatnik nie skorzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego w terminach przewidzianych w przepisach ustawy o VAT, nie może on zaliczyć tego podatku do kosztów podatkowych. Spółka wniosła skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Gliwicach.

Polecamy: Limity ulg i odliczeń w PIT

WSA: nie ma obowiązku korekty w podatku dochodowym

Sąd uznał skargę za zasadną i uchylił zaskarżoną interpretację. Formalnie nastąpiło to z przyczyn proceduralnych, ponieważ organ niedostatecznie umotywował swoją decyzję. 

Sąd w pisemnym uzasadnieniu wyroku podzielił jednak interpretację podatnika w kwestii merytorycznej. Słuszność tego stanowiska wynikała, zdaniem sądu, z treści art. 12 ust. 1 pkt 4f ustawy o CIT

Jeżeli zatem spółka obniży podatek należny o podatek naliczony, który uprzednio zaliczony został do kosztów podatkowych, to ciąży na niej obowiązek uznania tej części podatku VAT za przychód w podatku dochodowym. Wyłącza to obowiązek dokonania wstecznej korekty w CIT w zakresie kosztów uzyskania przychodów.

Źródło:taxonline.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

REKLAMA

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych od 2026 r. Wyższy próg stosowania Prawa zamówień publicznych i jego skutki dla zamawiających i wykonawców

W ostatnich dniach maja br Rada Ministrów przedłożyła Sejmowi projekt ustawy deregulacyjnej (druk nr 1303 z dnia 27 maja 2025 r.), który przewiduje m.in. podwyższenie minimalnego progu stosowania ustawy Prawo zamówień publicznych (Pzp) oraz ustawy o umowie koncesji z dnia 21 października 2016 r. z obecnych 130 000 zł netto do 170 000 zł netto. Planowana do wejścia w życie 1 stycznia 2026 r. zmiana ma charakter systemowy i wpisuje się w szerszy trend upraszczania procedur oraz dostosowywania ich do aktualnych realiów gospodarczych.

Obowiązkowy KSeF 2026: będzie problem z udostępnieniem faktury ustrukturyzowanej kontrahentowi. Prof. Modzelewski: Większość nabywców nie będzie tym zainteresowana

W 2026 roku większość kontrahentów nie będzie zainteresowanych tzw. „udostępnieniem” faktur ustrukturyzowanych – jedną z dwóch form przekazania tych faktur w obowiązkowym modelu Krajowego Systemu e-Faktur. Oczekiwać będą wystawienia innych dokumentów, które uznają za wywołujące skutki cywilnoprawne. Wystawcy prawdopodobnie wprowadzą odrębny dokument handlowy, który z istoty nie będzie fakturą ustrukturyzowaną. Może on być wystawiony zarówno przed jak i po wystawieniu tej faktury ustrukturyzowanej - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA