REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Nowy typ interpretacji podatkowych – VAT UE Cross-Border Rulings

BG TAX & LEGAL
Spółka BG TAX & LEGAL od 2015 r. świadczy usługi profesjonalnego doradztwa podatkowego na rzecz średnich i dużych przedsiębiorstw, specjalizując się w bieżącym doradztwie podatkowym, jak i transakcyjnym.
Nowy typ interpretacji podatkowych – VAT UE Cross-Border Rulings
Nowy typ interpretacji podatkowych – VAT UE Cross-Border Rulings
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

Dla polskich podatników planujących transakcje transgraniczne, KAS oferuje nową instytucję ochronną: VAT UE CBR (ang. Cross-Border Rulings). Podatnicy obawiający się wystąpienia niekorzystnych skutków podatkowych w VAT w Polsce i innym kraju UE, będą mogli zabezpieczyć transakcję poprzez skorzystanie z nowej interpretacji. Jak działa VAT UE CBR, jakie korzyści oferuje?

VAT UE CBR

VAT UE CBR, jest nowym modelem zabezpieczenia transakcji międzynarodowej w ramach Państw UE. Celem jest uzyskanie interpretacji prawa podatkowego w obszarze VAT zarówno na poziomie krajowym jak i skutków podatkowych na terytorium innego państwa członkowskiego biorącego udział w tym programie. Oprócz Polski w systemie VAT UE CBR są także Francja, Włochy, Hiszpania, Irlandia, Belgia, Malta, Cypr, Dania, Holandia, Portugalia, Estonia, Litwa, Łotwa, Węgry, Słowenia, Finlandia i Szwecja, więc jedni z głównych partnerów gospodarczych polskich podatników.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

VAT UE CBR jest charakterystycznym typem interpretacji indywidualnej, która będzie dotyczyć szczególnie skomplikowanych spraw związanych z transakcjami międzynarodowymi w VAT. Dotyczyć one będą co najmniej dwóch państw członkowskich biorących udział w programie. Nie wyklucza to sytuacji, w której w transakcji będzie zaangażowanych więcej krajów członkowskich (będzie to szczególnie pomocne w zakresie m.in. transakcji łańcuchowych). Wniosek wydanie transgranicznej będzie kierowany do Szefa KAS, który będzie konsultowany pomiędzy Państwami członkowskimi. W istocie, celem VAT UE CBR jest uniknięcie podwójnego opodatkowania transakcji w VAT, które może mieć miejsce w np. przypadku potencjalnego sporu z organami podatkowymi innego państwa członkowskiego.

Wskazać należy, że CBR funkcjonują już w praktyce prawnej innych państw członkowskich. Ich konstrukcja odbiega od krajowych interpretacji indywidualnych wydawanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej. Wydane CBR zawierają krótkie opisanie stanu faktycznego, pytanie, przepisy prawa krajowego oraz dyrektywy, osnowę interpretacji oraz komentarze i notatki związane z interpretacją. Wskazać należy, że sama interpretacja potrafi być krótka i nie musi posiadać szczegółowego odniesienia do przepisów danego Państwa.

Procedura na poziomie Szefa KAS, dzieli się na dwa podstawowe elementy:

REKLAMA

  • sporządzenie wstępnego wniosku CBR-1
  • sporządzenie właściwego wniosku CBR-2

Wniosek o wydanie VAT CBR powinien zawierać informacje dotyczące transakcji, która ma być przedmiotem interpretacji. Do elementów koniecznych należą:

Dalszy ciąg materiału pod wideo
  • dane Wnioskodawcy
  • zaangażowane Państwa UE
  • opis stanu faktycznego
  • pytania Wnioskodawcy
  • przepisy krajowego VAT oraz dyrektywy mające znaczenie dla sprawy
  • stanowisko Wnioskodawcy

Dodatkowym warunkiem jest wskazanie czy do wskazanego stanu faktycznego nie został sporządzony wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej oraz informację czy Wnioskodawca korzysta z programów współdziałania lub zawarł umowę o współdziałanie z Szefem KAS w rozumieniu ordynacji podatkowej. Wskazane informacje mają na celu zapewnienie zgodności potencjalnego VAT CBR ze strony polskiej z ewentualnymi interpretacjami indywidualnymi wystawianymi w danej sprawie.

Wnioskodawca, po akceptacji CBR-1, będzie uprawniony do złożenia wniosku właściwego na formularzu CBR-2. Podstawową różnicą pomiędzy formularzami jest fakt, że w zakresie wniosku właściwego jest on również tłumaczony na język angielski. Wszystkie kraje członkowskie biorące udział w programie VAT CBR zaakceptowały język angielski jako język porozumiewania się w sprawie wydania interpretacji.

VAT CBR może być korzystnym rozwiązaniem dla podatników planujących transakcje międzynarodowe, które obarczone są wysokim ryzykiem podatkowym. Transakcje łańcuchowe, kwalifikacja działalności jako stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub świadczenie usług na nieruchomościach będzie mogło skorzystać z zabezpieczenia działań podatnika poza granicami Polski. Niewątpliwie, pierwsze interpretacje oraz wyniki prac związanych z funkcjonowaniem VAT CBR będą papierkiem lakmusowym dla faktycznej efektywności i popularności dla tego rozwiązania dla polskich podatników.

Wojciech Kliś – doradca podatkowy BG TAX & LEGAL

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Czy podatek od pustostanów jest zgodny z prawem? Czy gmina może stosować do niezamieszkałego mieszkania wyższą stawkę podatku od nieruchomości?

W Polsce coraz częściej zwraca się uwagę na sytuację, w której mieszkania lub domy pozostają dłuższy czas puste, niezamieszkałe, niesprzedane albo niewynajmowane. W warunkach mocno napiętego rynku mieszkaniowego budzi to poważne pytania o gospodarowanie zasobem mieszkań i o sprawiedliwość obciążeń podatkowych. Właściciele, którzy kupują lokale jako inwestycję, nie wprowadzają ich na rynek najmu ani nie przeznaczają do zamieszkania, lecz trzymają je w nadziei na wzrost wartości. Samorządy coraz częściej zastanawiają się, czy nie powinno się wprowadzić narzędzi fiskalnych, które skłoniłyby właścicieli do aktywnego wykorzystania nieruchomości albo poniesienia wyższego podatku.

To workflow, a nie KSeF, ochroni firmę przed błędami i próbami oszustw. Jak prawidłowo zorganizować pracę i obieg dokumentów w firmie od lutego 2026 roku?

Wprowadzenie Krajowego Systemu e-Faktur to jedna z największych zmian w polskim systemie podatkowym od lat. KSeF nie jest kolejnym kanałem przesyłania faktur, ale całkowicie nowym modelem ich funkcjonowania: od wystawienia, przez doręczenie, aż po obieg i archiwizację.W praktyce oznacza to, że organizacje, które chcą przejść tę zmianę sprawnie i bez chaosu, muszą uporządkować workflow – czyli sposób, w jaki faktura wędruje przez firmę. Z doświadczeń AMODIT wynika, że firmy, które zaczynają od uporządkowania procesów, znacznie szybciej adaptują się do realiów KSeF i popełniają mniej błędów. Poniżej przedstawiamy najważniejsze obszary, które powinny zostać uwzględnione.

Ulga mieszkaniowa w PIT będzie ograniczona tylko do jednej nieruchomości? Co wynika z projektu nowelizacji

Minister Finansów i Gospodarki zamierza istotnie ograniczyć ulgę mieszkaniową w podatku dochodowym od osób fizycznych. Na czym mają polegać te zmiany? W skrócie nie będzie mogła skorzystać z ulgi mieszkaniowej osoba, która jest właścicielem lub współwłaścicielem więcej niż 1 mieszkania. Gotowy jest już projekt nowelizacji ustawy o PIT w tej sprawie ale trudno się spodziewać, że wejdzie w życie od nowego roku, bo projekt jest jeszcze na etapie rządowych prac legislacyjnych. A zgodnie z utrwalonym orzecznictwem Trybunał Konstytucyjny okres minimalny vacatio legis w przypadku podatku PIT nie powinien być krótszy niż jeden miesiąc. Zwłaszcza jeżeli dotyczy zmian niekorzystnych dla podatników jak ta. Czyli zmiany w podatku PIT na przyszły rok można wprowadzić tylko wtedy, gdy nowelizacja została opublikowana w Dzienniku Ustaw przed końcem listopada poprzedniego roku.

Po przekroczeniu 30-krotnosci i zwrocie pracownikowi składek należy przeliczyć i wyrównać zasiłek

Przekroczenie rocznej podstawy wymiaru składek ZUS może znacząco wpłynąć na prawidłowe ustalenie podstawy zasiłków chorobowych, opiekuńczych czy macierzyńskich. Wielu pracodawców nie zdaje sobie sprawy, że po korekcie składek konieczne jest również przeliczenie podstawy zasiłkowej i wypłacenie wyrównania. Ekspertka Stowarzyszenia Księgowych w Polsce wyjaśnia, kiedy powstaje taki obowiązek i jak prawidłowo go obliczyć.

REKLAMA

Darmowe e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT: Wszystko, co ważne na temat KSeF i VAT 2026

Nadchodzą ogromne zmiany w rozliczeniach podatkowych. KSeF i VAT 26 to tematy, które już dziś warto zrozumieć i poznać, aby bez stresu przygotować się na nowe obowiązki. Pobierz DARMOWE e-wydanie czasopisma Biuletyn VAT i dowiedz się wszystkiego, co ważne na temat KSeF i VAT 2026.

Wielkie testowanie KSeF na żywym organizmie podatników od lutego 2026 r. Ekspert: To trochę jak skok na bungee ale lina jest dopinana w locie

Eksperci zauważają, że udostępniona przez Ministerstwo Finansów Aplikacja Podatnika KSeF 2.0 zawiera istotne niezgodności z dokumentacją i podręcznikami. To oznacza, że 1 lutego 2026 r. najwięksi podatnicy (jako wystawiający faktury w KSeF) i pozostali (jako odbierający faktury w KSeF) będą musieli pierwszy raz zetknąć się z finalną wersją tego systemu. Ponadto cały czas brakuje najważniejszego rozporządzenia w sprawie zasad korzystania z KSeF. Pojawiają się też wątpliwości co do zgodności polskich przepisów dot. KSeF z przepisami unijnymi. Wniosek - zdaniem wielu ekspertów - jest jeden: nie jesteśmy gotowi na wdrożenie obowiązkowego modelu KSeF w ustalonych wcześniej terminach.

Zmiany w ksh w 2026 r. Koniec z podziałem na akcje imienne i na okaziciela, przedłużenie mocy dowodowej papierowych akcji i inne nowości

W dniu 26 listopada 2026 r. Rada Ministrów przyjęła projekt nowelizacji Kodeksu spółek handlowych (ksh) oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Sprawiedliwości. Nowe przepisy mają wzmocnić ochronę akcjonariuszy i uczestników rynku kapitałowego. Chodzi m.in. o poprawę przejrzystości i dostępności informacji o firmach prowadzących rejestry akcjonariuszy spółek niepublicznych, czyli takich, które nie są notowane na giełdzie. Projekt przewiduje zwiększenie i uporządkowanie obowiązków informacyjnych spółek oraz instytucji, które prowadzą rejestr akcjonariuszy. Dzięki temu obieg informacji o akcjach stanie się bardziej czytelny, bezpieczny i przewidywalny. Skutkiem nowelizacji będzie też rezygnacja z dotychczasowej klasyfikacji akcji na akcje imienne i na okaziciela. Nowe przepisy mają wejść w życie po dwunastu miesiącach od ogłoszenia w Dzienniku Ustaw, z wyjątkiem niektórych przepisów, które zaczną obowiązywać 28 lutego 2026 roku.

KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

REKLAMA

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA