REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

TAX FREE - jak się zarejestrować?

TAX FREE - jak się zarejestrować?
TAX FREE - jak się zarejestrować?
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

TAX FREE. Na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC) od 1 lipca 2021 roku mogą się rejestrować firmy, które będą sprzedawać w systemie TAX FREE, po zmianie obsługi dokumentów na formę elektroniczną. Ponadto, od lipca, przedsiębiorcy mają możliwość dostosowania działalności w zakresie TAX FREE do zmian, które wejdą w życie od 1 stycznia 2022 roku.

TAX FREE (zwrot podatku VAT dla podróżnych)

Zwrot podatku VAT dla podróżnych to możliwość uzyskania zwrotu VAT zapłaconego przy zakupie towarów w Polsce przez podróżnego, który nie ma stałego miejsca zamieszkania w UE. Zwrot może nastąpić w przypadku podróżnego, który:

REKLAMA

Autopromocja
  • kupił w Polsce towary o wartości powyżej 200 zł,
  • otrzymał paragon z kasy rejestrującej i dokument TAX FREE,
  • wywiózł towar w stanie nienaruszonym poza UE i uzyskał potwierdzenie funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej.

Polecamy nasze publikacje: Najważniejsze zmiany w VAT i akcyzie od 1 lipca 2021 r.

TAX FREE w nowej odsłonie

Od 1 stycznia 2022 roku wszyscy sprzedawcy w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym będą mieć obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej. Obecnie obowiązuje papierowy obieg dokumentów, a wywóz towarów poza Polskę/UE potwierdzany jest stemplem.

Główne korzyści z nowych rozwiązań to szereg ułatwień dla przedsiębiorców i podróżnych, wygoda i oszczędność czasu. To dostęp do wszystkich informacji w jednym miejscu, a także równe szanse na rynku dla przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Krajowa Administracja Skarbowa udostępni sprzedawcom nowe narzędzie – Krajowy System Teleinformatyczny TAX FREE. Służy on do wystawiania i rejestrowania elektronicznych dokumentów TAX FREE, a także do ewidencjonowania wypłaconych kwot zwrotu VAT podróżnym.

To kolejna e-usługa KAS, która poszerza katalog nowoczesnych i intuicyjnych narzędzi dla klientów. Usługa dostępna jest na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

TAX FREE - jak się zarejestrować?

Wejdź na Platformę Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC).

Przy rejestracji nastąpi weryfikacja, czy przedsiębiorca jest czynnym podatnikiem VAT i czy ma co najmniej jedną kasę rejestrującą on-line. Są to warunki niezbędne do tego, aby sprzedawać w systemie TAX FREE od 1 stycznia 2022 roku.

Uruchomienie rejestracji 6 miesięcy przed wprowadzeniem zmian umożliwi przedsiębiorcom płynne dostosowanie działalności do przejścia na elektroniczną formę TAX FREE.

Rejestracja jest obowiązkowa dla przedsiębiorców, którzy od 1 stycznia 2022 r. chcą sprzedawać w systemie TAX FREE.

Rejestracja w systemie TAX FREE - 4 proste kroki

Aby się zarejestrować należy:

  • Wskazać miejsce lub miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, w których będzie prowadzona sprzedaż i zwrot podatku w procedurze TAX FREE. Sprzedawcy wyświetli się lista miejsc prowadzenia działalności gospodarczej zgłoszonych do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG) lub Krajowego Rejestru Sądowego (KRS). Wybiera te, w których będzie realizował sprzedaż i zwrot podatku w procedurze TAX FREE.
  • Przypisać unikatowe numery kas rejestrujących on-line do miejsca lub miejsc prowadzenia działalności gospodarczej, w których będzie prowadzona sprzedaż w procedurze TAX FREE.
  • Wskazać osoby upoważnione w imieniu sprzedawcy (pracowników) do wykonywania czynności w systemie TAX FREE i przypisać im konkretne role/funkcjonalności związane ze sprzedażą i zwrotem podatku (jest to krok nieobowiązkowy). Sprzedawca z listy dostępnych funkcjonalności wybiera te, które będą wykonywane przez pracowników.
    UWAGA: wcześniej pracownik powinien zarejestrować się, przynajmniej w sposób uproszczony, na platformie PUESC i uzyskać nr IDSISC.
  • Wskazać podmiot, który pośredniczy w zwrocie VAT podróżnym - sprzedawca wskazuje podmiot, z którym zawarł umowę o zwrot podatku. Nie dotyczy to sprzedawców, którzy samodzielnie zwracają podatek podróżnym.

Korzyści dla biznesu

  • szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w procedurze TAX FREE,
  • uzyskanie potwierdzenia wywozu towaru bezpośrednio od urzędu,
  • ułatwienie rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z administracją skarbową.

Korzyści dla podróżnych

  • skrócenie czasu obsługi,
  • szybki zwrot zapłaconego VAT przy transakcjach bezgotówkowych,
  • elektroniczny dostęp do swoich dokumentów TAX FREE.

Podstawa prawna

Zmiany w systemie TAX FREE zostały zapoczątkowane w listopadzie 2020 r. zmianą ustawy o podatku od towarów i usług. W trakcie konsultacji są dwa akty wykonawcze do ustawy:

  • Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie ewidencji prowadzonej w systemie TAX FREE.
  • Rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej w sprawie wzoru znaku informującego podróżnych o możliwości zakupu towarów, od których przysługuje zwrot podatku od towarów i usług, pieczęci organu celnego potwierdzającej wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej oraz danych zawartych w dokumencie elektronicznym TAX FREE oraz jego wydruku.

Nowe TAX FREE – pytania i odpowiedzi

Od 1 lipca rusza rejestracja przedsiębiorców do systemu informatycznego TAX FREE na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Kto musi się tam zarejestrować i dlaczego?

Nowe zasady w systemie TAX FREE, które zaczną obowiązywać od 1 stycznia 2022 r. to nasza odpowiedź na potrzeby przedsiębiorców, którzy chcą korzystać z nowoczesnych, wygodnych i cyfrowych usług. Zostały one zainicjowane zmianą ustawy o podatku od towarów i usług w listopadzie ubiegłego roku. Dotychczasowy system TAX FREE, przewidujący obieg dokumentów w wersji papierowej, od 1 stycznia zostaje zastąpiony obiegiem elektronicznym i elektronicznymi dokumentami. Stąd też od 1 stycznia 2022 r. wszyscy sprzedawcy uczestniczący w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym będą mieli obowiązek wystawiania dokumentów TAX FREE w formie elektronicznej.

Nie zostawiają Państwo sprzedawców samych. Krajowej Administracja Skarbowa przygotowała dla nich specjalne narzędzie.

Jest nim system informatyczny TAX FREE, który będzie dostępny w formie e-usługi na Platformie Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych (PUESC). Przedsiębiorca, który chce dokonywać sprzedaży w procedurze TAX FREE, powinien się tam zarejestrować. Przedsiębiorca będzie mógł też rejestrować w nim elektroniczne dokumenty TAX FREE, ewidencjonować wypłacone kwoty zwrotu VAT podróżnym. To rozwiązanie zapewni przedsiębiorcom szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w systemie TAX FREE i ułatwi rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z administracją skarbową. Stosowany obecnie sposób potwierdzania wywozu towarów przez podróżnych poza granicę UE przy pomocy pieczęci, przystawianej przez funkcjonariusza Służby Celno-Skarbowej na papierowym dokumencie TAX FREE, zostanie zastąpiony elektronicznym potwierdzeniem wywozu towarów.

Czy przedsiębiorcy będą mieli czas na dostosowanie się zmian?

Chcemy, żeby sprzedawcy, którzy obecnie pracują w systemie TAX FREE, mogli kontynuować swoją działalność bez zakłóceń po 1 stycznia 2022 roku. Dlatego już od 1 lipca 2021 r. będą mogli rejestrować się do systemu poprzez platformę PUESC. Uruchomienie rejestracji pół roku przed wejściem w życie nowych zasad umożliwi sprzedawcom dostosowanie swoich biznesów do nowych przepisów i pozwoli na rozłożenie w czasie procesu rejestracji.

Jak to będzie w praktyce wyglądało po zmianach?

Przedsiębiorca po rejestracji na portalu PUESC wskazuje miejsca, w których będzie dokonywał sprzedaży i zwrotu podatku w procedurze TAX FREE za pośrednictwem Krajowego Systemu Teleinformatycznego TAX FREE. W porównaniu do obecnego systemu przedsiębiorca nie ma obowiązku dołączenia do dokumentu TAX FREE paragonu z kasy rejestrującej. Przedsiębiorcy będą wystawiali dokumenty TAX FREE w postaci elektronicznej. Poprzez PUESC przekazywane są organowi KAS informacje i dokumenty. Zmianom w systemie TAX FREE towarzyszy również zmiana znaku graficznego używanego przez sprzedawców do oznaczania punktów, w których sprzedają towary podróżnym niemającym stałego miejsca zamieszkania w Unii Europejskiej. Odświeżyliśmy kształt i kolor znaku przekształcając go w nowoczesne logo.

Jak dużej grupy przedsiębiorców dotyczą zmiany?

Zmiany dotyczą około 3 tysięcy podmiotów, ale warto zaznaczyć, że do nowego systemu mogą przystąpić także przedsiębiorcy dotychczas nie uczestniczący w sprzedaży towarów w systemie TAX FREE.

Czy są jeszcze jakieś warunki które będzie musiał spełnić przedsiębiorca, żeby po 1 stycznia 2022 roku sprzedawać w systemie TAX FREE?

Zmiana zasad w systemie zwrotu podatku VAT podróżnym wiąże się także z wprowadzeniem konieczności stosowania kas online. Obowiązek rejestracji i założenia konta na platformie PUESC oraz obowiązek stosowania kas online dotyczy zarówno sprzedawców, którzy już sprzedają towary podróżnym, jak również tych przedsiębiorców, którzy zamierzają rozpocząć taką sprzedaż. Oznacza to, że jeżeli przedsiębiorca nie wprowadzi kasy online i nie założy konta w systemie informatycznym TAX FREE, to od 1 stycznia 2022 r. nie będzie mógł sprzedawać podróżnym towarów w ramach systemu zwrotu podatku VAT.

Na razie mówimy o samych obowiązkach które dotyczą przedsiębiorców. A jakie będą mieli korzyści z tej zmiany?

Dla przedsiębiorcy to gwarancja bezpieczeństwa transakcji. Szybki i łatwy dostęp do danych o transakcjach realizowanych w procedurze TAX FREE, uzyskanie potwierdzenia wywozu towaru bezpośrednio od urzędu i ułatwienie rozliczenie zarówno z podróżnymi, jak i z administracją skarbową. Dodatkowo pamiętajmy, że jest to również kolejne rozwiązanie, którego celem jest uszczelnienie polskiego systemu podatkowego. Przedsiębiorca i skarb państwa byli narażeni na niebezpieczeństwo oszustw związanych z podrabianiem pieczęci.

Czy ostatecznie znikną wszystkie dokumenty papierowe?

Proponowane rozwiązania przewidują także dodatkowo możliwość obsługi dokumentów TAX FREE w formie dokumentów papierowych.

W elektronicznym systemie TAX FREE dokument TAX FREE w formie papierowej potwierdzony przez urząd celno-skarbowy wykorzystywany będzie w sposób ograniczony – np. w przypadku wywozu towarów przez podróżnych poza terytorium Unii Europejskiej przez inne niż Polska państwo członkowskie UE. 

Poza przedsiębiorcami mamy jeszcze inne podmioty na które wpłynie zmiana – podróżnych i podmioty pośredniczące w zwrocie podatku. Co zmieni się dla nich?

Podmioty pośredniczące w zwrocie podatku VAT, w celu zwrotu tego podatku podróżnym, będą musiały tę operację realizować za pośrednictwem Platformy Usług Elektronicznych Skarbowo-Celnych. Informacja o potwierdzeniu wywozu będzie udostępniona bezpośrednio sprzedawcy lub podmiotowi pośredniczącemu.

Natomiast jeśli chodzi o podróżnych, to zmiana korzystnie wpłynie na jakość ich obsługi w granicznych oddziałach celnych. Przede wszystkim skróceniu ulegnie czas obsługi. Podróżny w granicznym oddziale celnym będzie mógł okazać funkcjonariuszowi Służby Celno-Skarbowej wydruk papierowy dokumentu z systemu lub, do czego będziemy zachęcali, zapis elektroniczny na urządzeniu mobilnym. Wywołany z systemu TAX FREE dokument zostanie zidentyfikowany po unikalnym numerze systemowym (UNS). Funkcjonariusz potwierdzi wywóz towaru generując elektroniczne potwierdzenie wywozu, co zostanie zapisane w systemie TAX FREE. Informacja o potwierdzeniu wywozu będzie dostępna sprzedawcy lub podmiotowi pośredniczącemu, który będzie mógł zwrócić podróżnemu zapłacony wcześniej podatek VAT. Połączenie elektronicznej formy potwierdzenia wywozu towarów z elektronicznymi instrumentami potwierdzenia płatności pozwoli na szybkie zwrócenie zapłaconego podatku VAT podróżnemu bezpośrednio na wskazany przez niego rachunek.

Dodatkowo zaplanowaliśmy wdrożenie mobilnej aplikacji m–TAXFREE, która umożliwi podróżnemu bieżące śledzenie statusu wystawionych na jego rzecz dokumentów TAX FREE. Podróżny, po zalogowaniu się i uwierzytelnieniu w aplikacji, w zależności od posiadanych uprawnień, będzie miał dostęp do wskazanego dokumentu TAX FREE lub wszystkich dokumentów TAX FREE wystawionych na jego rzecz w określonym przedziale czasowym.

Nowe rozwiązania to zapewne także korzyści dla Krajowej Administracji Skarbowej. Jakie?

Elektroniczny obieg dokumentów ułatwi i usprawni pracę funkcjonariuszy Służby Celno-Skarbowej. Dzięki elektronicznemu zapisowi wyeliminowane zostaną pomyłki i nieścisłości, a jednocześnie organy podatkowe zyskają możliwość kontroli nieuczciwych przedsiębiorców poprzez monitorowanie sprzedaży jako ciągu zdarzeń widocznychw jednym systemie elektronicznym. Wprowadzenie w pełni elektronicznego obrotu dokumentów zakłada także ograniczenie powstawania kolejek, zwiększenie przepustowości przejść granicznych, a tym samym budowanie pozytywnego wizerunku administracji skarbowej. Warto zaznaczyć, że Polska należy do grona pionierów wśród państw członkowskich Unii Europejskiej, które wprowadziły własne elektroniczne systemy TAX FREE. Podobne rozwiązania mają w Unii Europejskiej jedynie Francja, Włochy, Hiszpania, Austria i Estonia.

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Ministerstwo Finansów

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/10
Zeznanie PIT-37 za 2022 r. można złożyć w terminie do:
30 kwietnia 2023 r. (niedziela)
2 maja 2023 r. (wtorek)
4 maja 2023 r. (czwartek)
29 kwietnia 2023 r. (sobota)
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców od 1 stycznia 2025 r. Tego chce minister finansów

Chciałbym, żeby nowa składka zdrowotna dla przedsiębiorców weszła w życie 1 stycznia 2025 r. - powiedział 25 lipca 2024 r. w TVN 24 minister finansów Andrzej Domański. Jak mówił, zależy mu, by powstał wspólny rządowy projekt; takie rozwiązanie powinno być wypracowane w ciągu kilku najbliższych tygodni.

Zarządzanie zmianą - kluczowa umiejętność w biznesie i na wyższej uczelni. Jak to robić skutecznie?

Dzisiejsze środowiska biznesowe oraz akademickie charakteryzują się dynamicznymi zmianami, które wymagają od menedżerów, pracowników oraz kadry akademickiej posiadania specjalistycznych umiejętności zarządzania tymi procesami/lub procesami transformacyjnymi. Zmiany, napędzane głównie przez postęp technologiczny oraz nowe formy prowadzenia biznesu i edukacji, stają się coraz bardziej nieodłącznym elementem codziennej pracy i nauki. Pandemia COVID-19 jeszcze bardziej uwidoczniła konieczność szybkiego przystosowania się do nowych warunków, w szczególności w kontekście przejścia na tryb nauki i pracy zdalnej, bądź hybrydowej.

Fundacja rodzinna: kiedy jest szansą na zachowanie firmowego majątku? Czy może być wykorzystana do optymalizacji podatkowej?

Fundacja rodzinna to nowoczesna forma prawna, która zyskuje coraz większe uznanie w Polsce. Stworzona z myślą o skutecznym zarządzaniu i ochronie majątku rodzinnego, stanowi odpowiedź na wyzwania związane z sukcesją oraz koniecznością zabezpieczenia interesów bliskich. Dzięki niej możliwe jest nie tylko uporządkowanie spraw majątkowych, ale także uniknięcie potencjalnych sporów rodzinnych. Jakie są zasady funkcjonowania fundacji rodzinnej, jej organów oraz korzyści, jakie niesie dla fundatorów i beneficjentów? 

Dyskusja o akcyzie: legislacja europejska nie nadąża za badaniami

Około 25 proc. Polaków każdego dnia sięga po papierosa. Wartość ta – zamiast maleć – zwiększa się i stawia nas w gronie państw o względnie wysokim stopniu narażenia społeczeństwa na zagrożenia spowodowane dymem tytoniowym. Na drugim biegunie UE są Szwedzi. Tam pali zaledwie 8 proc. ludności. O planach ograniczenia konsumpcji tytoniu, produktów nikotynowych i alkoholu rozmawiali politycy i eksperci podczas posiedzenia podkomisji stałej do spraw zdrowia publicznego.

REKLAMA

Podatek od nieruchomości 2025: budynki po zmianie przepisów

Konsultowany obecnie przez Ministerstwo Finansów projekt zmian w podatku od nieruchomości budzi wątpliwości podatników i ekspertów. Dotyczą one m.in. definicji budynków i budowli. Oceniając potencjalne skutki projektowanych zmian, tak przedsiębiorcy jak i osoby fizyczne, które nie prowadzą działalności gospodarczej -  powinni zastanowić się nad swoim majątkiem. Bo w świetle nowych przepisów mogą pojawić się problemy z tym, czy dany obiekt budowlany jest budynkiem, czy budowlą.

Np. 6,2% rocznie przez 3 lata - stały i pewny zysk z oszczędności. Obligacje skarbowe 2024 - oferta i oprocentowanie w sierpniu

Ministerstwo Finansów w komunikacie z 21czerwca 2024 r. poinformowało o oprocentowaniu i ofercie obligacji oszczędnościowych (detalicznych) Skarbu Państwa nowych emisji, które będą sprzedawane w sierpniu 2024 roku. Oprocentowanie i marże tych obligacji nie uległy zmianie w porównaniu do oferowanych w lipcu br. Od 26 lipca br. można nabywać nową emisję obligacji skarbowych w drodze zamiany z korzystnym dyskontem

Firmy mają problem: brakuje pracowników z kwalifikacjami. Jak sobie z tym radzić?

Najnowsze dane wskazują jasno: małe i średnie przedsiębiorstwa w Polsce borykają się niedoborem rąk do pracy. Według Eurobarometru, aż 82 proc. firm ma problem ze znalezieniem pracowników, zwłaszcza tych wykwalifikowanych. ,,Zamiast tracić czas na nieskuteczne rekrutacje, firmy powinny zlecać zadania na zewnątrz np. w centrach BPO’’ – mówi Maciej Paraszczak, prezes Meritoros SA.  

Farmy wiatrowe a podatek od nieruchomości. Nadchodzą zmiany

Co jest przedmiotem opodatkowania podatkiem od nieruchomości farm wiatrowych? Budowle lub ich części jako przedmiot opodatkowania podatkiem od nieruchomości generują dla farm wiatrowych największe obciążenie podatkowe i między innymi dlatego są przedmiotem licznych sporów z fiskusem. Skutkiem tych sporów jest zmiana definicji budowli dla celów podatku od nieruchomości od 1 stycznia 2025 r.

REKLAMA

Od 2025 r. akcyza na e-liquidy ma wzrosnąć o 75%. Rozwinie się szara strefa i garażowa produkcja poza kontrolą?

Na rynku e-liquidów mamy największą szarą strefę, z którą fiskus niezbyt dobrze sobie radzi. Gwałtowna podwyżka akcyzy nie pomoże w rozwiązaniu tego problemu, tylko go spotęguje – komentuje plany Ministerstwa Finansów Piotr Leonarski, ekspert Federacji Przedsiębiorców Polskich. Krajowi producenci płynów do e-papierosów zaapelowali już do ministra finansów o rewizję planowanych podwyżek akcyzy na wyroby tytoniowe. W przypadku e-liquidów ma być ona największa i w 2025 roku wyniesie 75 proc. Branża podkreśla, że to przyczyni się do jeszcze większego rozrostu szarej strefy, a ponadto będzie zachętą dla konsumentów, żeby zamiast korzystać z alternatyw, wrócili do palenia tradycyjnych papierosów.

Podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia. Już 44 kraje wprowadziły taki podatek

Dotychczas 44 kraje wprowadziły podatek od żywności szkodliwej dla zdrowia, czyli wysokoprzetworzonej, z dużą zawartością soli, cukru i tłuszczów nasyconych, w tym tłuszczów typu trans. Polska jest jednym z krajów, które zdecydowały się na wprowadzenie podatku cukrowego, którym objęte zostały słodzone napoje. Zdaniem ekspertów to dobry początek, ale jednocześnie za mało.

REKLAMA