REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce odbyło się spotkanie, na którym zależało również zagranicznemu kontrahentowi. Teraz mam połowę kosztów cateringu refakturować za granicę. Jak refakturować catering na zagranicznego kontrahenta? Czy wykazać tę kwotę w deklaracji VAT?

Miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Świadczenie tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce według przewidzianej dla usług cateringowych obniżonej stawki VAT 8%. Faktura (refaktura) wystawiona zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową (z VAT obliczonym według stawki 8%). Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy wykonania odsprzedawanej zagranicznemu kontrahentowi usługi cateringowej.

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Refakturowaniem nazywane jest fakturowanie odsprzedaży usług lub towarów bez doliczania marży lub prowizji. Refakturowanie (jak również fakturowanie odsprzedaży z marżą lub prowizją) jest możliwe, gdy dochodzi do odsprzedaży usług lub towarów.

W przypadku usług dzieje się tak, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług. Wówczas przyjmuje się, że sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT).

Miejsce świadczenia usług cateringowych

W rozpatrywanym przypadku – jak wynika z treści pytania – we własnym imieniu, lecz na rzecz zagranicznego kontrahenta, nabyli Państwo usługę cateringową. Brzmienie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT powoduje, że jednocześnie wykonali Państwo tę usługę dla kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł 28i ust. 1 ustawy o VAT ustanawia zasadę, że miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane. Nieistotny w omawianej sytuacji wyjątek od tej zasady dotyczy wyłącznie usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej. Na podstawie art. 28i ust. 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest w takich przypadkach miejsce rozpoczęcia transportu pasażerów.

UWAGA!

Miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z wyjątkiem usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej.

Stawka VAT dla usług cateringowych

W Państwa przypadku miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Odsprzedaż tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce. Należy zastosować stawkę VAT obowiązującą w kraju, tj. w wysokości 8% (§ 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT), chyba że ma zastosowanie stawka 23%.

Wykaz towarów opodatkowanych stawką 23%

Stawką 23% jest opodatkowana sprzedaż:

1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy

Faktura dokumentująca usługi cateringowe

Faktura (refaktura) wystawiona w przedstawionej sytuacji zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową z VAT obliczonym według stawki 8% lub 23%. Fakturę tę należy uwzględnić w deklaracji VAT w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. Uczynić to należy w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego, czyli w miesiącu lub kwartale, w którym wykonana została usługa cateringowa, której kosztem obciążają Państwo obecnie zagranicznego kontrahenta. Należy bowiem przypomnieć, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje z chwilą ich wykonania (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), chyba że wcześniej była wpłacona zaliczka. Zasada ta obowiązuje również w przypadku odsprzedaży usług.

UWAGA!

Obowiązek podatkowy dla refakturowanych usług cateringowych powstaje z chwilą ich wykonania.

REKLAMA

Wynagrodzenie z tytułu odsprzedaży usług może być ustalane w dowolnej wysokości, w tym w wysokości uwzględniającej marżę czy niepodlegający odliczeniu podatek naliczony. Zależy to od Państwa ustaleń z zagranicznym kontrahentem. Dlatego gdy klient wyrazi zgodę, do należnej kwoty można doliczyć VAT lub potraktować ją jako kwotę brutto.

Jednocześnie warto przypomnieć, że usług cateringowych nie dotyczy zakaz odliczania podatku naliczonego, który odnosi się do usług gastronomicznych. Potwierdzeniem tego stanowiska są przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 września 2012 r. (sygn. ITPP1/443-806/12/KM) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1110/12-2/EK). W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy:

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 („Usługi związane z wyżywieniem”) sklasyfikował pod symbolem:

PKWiU 56.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”,

• PKWiU 56.2 „Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne”, przy czym, pod symbolem PKWiU 56.21 sklasyfikowano „Usługi przygotowania i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 „Pozostałe usługi gastronomiczne”.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z tego prawa jest związek nabywanych usług z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Jeżeli zatem nabyta (i odsprzedawana zagranicznemu kontrahentowi) usługa faktycznie była usługą cateringową, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jej nabycie. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi cateringu netto + VAT.

Nie jest jednak wykluczone, że w istocie nabyta przez Państwa usługa nie jest usługą cateringu, lecz usługą sklasyfikowaną w PKWiU do grupowania 56.1, obejmującego usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych. Takie usługi uznaje się za usługi gastronomiczne, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, a więc usługi z tytułu nabycia których nie można odliczać VAT. Gdyby w rzeczywistości chodziło o taką sytuację – prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury by Państwu nie przysługiwało. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi brutto + VAT.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 8, art. 8 ust. 2, art. 19a ust. 1, art. 28i oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 605

• § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych stawek – Dz.U. z 2013 r., poz. 1719

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KPiR: czym jest i jak ją prowadzić? Najważniejsze zasady uproszczonego księgowania

Odpowiadając wprost na postawione w tytule pytanie, Księga Przychodów i Rozchodów (dalej: „KPiR”) to jeden z przewidzianych w polskim prawie sposobów prowadzenia ewidencji księgowej pozwalającej na określenie zobowiązań podatkowych. Najczęściej KPiR kojarzy się osobom, które prowadzą jednoosobową działalność gospodarczą, w tym takim, które są zatrudniona w formie b2b. Niemniej, wbrew powszechnemu przeświadczeniu i pomimo tego, że obowiązek prowadzenia księgi przychodów i rozchodów został wprowadzony w art. 24a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, taką formę rachunkowości mogą przyjąć nie tylko osoby prowadzące jednoosobową działalność gospodarczą.

Kolejne obniżki stóp procentowych NBP dopiero na jesieni 2025 roku? Prezes Glapiński: RPP nie zapowiada obecnie dalszych zmian; wzmocniły się czynniki inflacyjne

Rada Polityki Pieniężnej prawdopodobnie poczeka z kolejnymi obniżkami stóp procentowych przynajmniej do września - oceniają ekonomiści Santander BP. Ich zdaniem konferencja prasowa Prezesa NBP z 5 czerwca 2025 r. zasygnalizowała kolejną zmianę w nastawieniu banku centralnego - w kierunku bardziej jastrzębiej polityki. Podobnie oceniają analitycy innych banków (ING BSK, mBanku). Na tej konferencji Prezes Glapiński podkreślił, że Rada Polityki Pieniężnej w obecnej sytuacji nie zapowiada ścieżki przyszłych stóp proc., nie zobowiązuje się do żadnych decyzji, a kolejne decyzje będą podejmowane w reakcji na bieżące informacje. Dodał, że wzmocniły się czynniki mogące zwiększyć presję inflacyjną w dłuższym okresie.

Dopłaty bezpośrednie 2025: Nabór kończy się już 16 czerwca

Rolnicy mogą składać wnioski o dopłaty bezpośrednie i obszarowe za 2025 rok wyłącznie przez internet, korzystając z aplikacji eWniosekPlus. Termin upływa 16 czerwca, ale dokumenty będzie można złożyć do 11 lipca – z potrąceniem. Pomoc oferują pracownicy ARiMR i infolinia agencji.

Ulga podatkowa dla pracującego seniora. Co w sytuacji przejścia na emeryturę w ciągu roku podatkowego?

Już czwarty rok w podatku dochodowym od osób fizycznych obowiązuje wprowadzona w ramach Polskiego Ładu tzw. ulga dla pracujących seniorów. Jest to tak naprawdę zwolnienie podatkowe, do którego mają prawo osoby, które osiągnęły powszechny wiek emerytalny (60 lat dla kobiet i 65 lat dla mężczyzn), nadal pracują zarobkowo i nie mają ustalonego prawa do emerytury lub renty rodzinnej. Z tej ulgi mogą też korzystać te osoby, które mają przyznaną emeryturę lecz jej nie pobierają, ponieważ nie rozwiązały stosunku pracy – czyli mają zawieszone prawo do emerytury. Powstaje pytanie, czy do tego zwolnienia mają prawo również te osoby, które w trakcie roku podatkowego (kalendarzowego) przeszły na emeryturę. Wyjaśnił to niedawno Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej.

REKLAMA

Poświadczone zgłoszenie celne importu – kluczowy dowód wywozu z UE

W czasach zglobalizowanego handlu i zaostrzonych kontroli podatkowo-celnych coraz częściej przedsiębiorcy stają przed wyzwaniem udowodnienia wywozu towarów poza Unię Europejską. Jednym z narzędzi, które może odegrać w tym procesie kluczową rolę, jest poświadczone przez organy celne zgłoszenie celne importowe dokonane w kraju trzecim.

Fundacja rodzinna w strukturach transakcyjnych – ryzyko zakwestionowania przez KAS

Najnowsze stanowisko Szefa KAS (odmowa wydania opinii zabezpieczającej z 5 maja 2025 r., sygn. DKP16.8082.14.2024) pokazuje, że wykorzystanie fundacji rodzinnej jako pośrednika w sprzedaży udziałów może zostać uznane za unikanie opodatkowania. Mimo deklarowanych celów sukcesyjnych, KAS uznał działanie za sztuczne i sprzeczne z celem przepisów.

Webinar: KSeF – co nas czeka w praktyce? + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „KSeF – co nas czeka w praktyce?” poprowadzi Zbigniew Makowski, doradca podatkowy z ponad 15-letnim stażem. Ekspert wskaże, jakie szanse i zagrożenia dla firm i biur rachunkowych niesie ze sobą KSeF i jak się na nie przygotować.

Taryfa celna UE: kod, który decyduje o losie Twojej przesyłki

Niepozorny ciąg cyfr może przesądzić o powodzeniu lub porażce międzynarodowej transakcji. W świecie handlu zagranicznego poprawna klasyfikacja taryfowa towarów to nie wybór – to konieczność.

REKLAMA

Zmiany w zamówieniach publicznych w 2025 r. Co czeka zamawiających i wykonawców? Projekt UZP dot. udziału firm z państw trzecich w przetargach

W dniu 3 lutego 2025 r. do Sejmu wpłynął projekt w formie druku nr 1041 o zmianie ustawy ¬- Prawo zamówień publicznych, który miał przewidywać szereg istotnych zmian w systemie zamówień publicznych w Polsce, został on jednak wycofany. Urząd Zamówień Publicznych stworzył jednak własny projekt ustawy o zmianie ustawy Prawo zamówień publicznych oraz ustawy o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi, pod numerem UC88, w której poruszył istotną kwestię udziałów w przetargach firmy z państw trzecich, czyli pochodzących z krajów, z którymi Unia Europejska nie zawarła umowy międzynarodowej zapewniającej wzajemny i równy dostęp do unijnego rynku zamówień publicznych. Projekt ten został już przyjęty przez Radę Ministrów i przesłany do Sejmu.

PFR pozywa firmy na podstawie rekomendacji CBA. Co możesz zrobić, gdy żądają zwrotu subwencji z Tarczy Finansowej?

Polski Fundusz Rozwoju (PFR) pozywa przedsiębiorców, powołując się na tzw. rekomendacje CBA. Problem dotyczy już około 1900 firm, które – często bez żadnych wcześniejszych sygnałów – otrzymują wezwania a następnie pozwy o zwrot subwencji z Tarczy Finansowej. Zaskakuje nie tylko skala działań PFR, ale przede wszystkim brak rzetelnego uzasadnienia tych roszczeń.

REKLAMA