REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce odbyło się spotkanie, na którym zależało również zagranicznemu kontrahentowi. Teraz mam połowę kosztów cateringu refakturować za granicę. Jak refakturować catering na zagranicznego kontrahenta? Czy wykazać tę kwotę w deklaracji VAT?

Miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Świadczenie tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce według przewidzianej dla usług cateringowych obniżonej stawki VAT 8%. Faktura (refaktura) wystawiona zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową (z VAT obliczonym według stawki 8%). Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy wykonania odsprzedawanej zagranicznemu kontrahentowi usługi cateringowej.

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Refakturowaniem nazywane jest fakturowanie odsprzedaży usług lub towarów bez doliczania marży lub prowizji. Refakturowanie (jak również fakturowanie odsprzedaży z marżą lub prowizją) jest możliwe, gdy dochodzi do odsprzedaży usług lub towarów.

W przypadku usług dzieje się tak, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług. Wówczas przyjmuje się, że sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT).

Miejsce świadczenia usług cateringowych

REKLAMA

W rozpatrywanym przypadku – jak wynika z treści pytania – we własnym imieniu, lecz na rzecz zagranicznego kontrahenta, nabyli Państwo usługę cateringową. Brzmienie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT powoduje, że jednocześnie wykonali Państwo tę usługę dla kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł 28i ust. 1 ustawy o VAT ustanawia zasadę, że miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane. Nieistotny w omawianej sytuacji wyjątek od tej zasady dotyczy wyłącznie usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej. Na podstawie art. 28i ust. 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest w takich przypadkach miejsce rozpoczęcia transportu pasażerów.

UWAGA!

Miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z wyjątkiem usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej.

Stawka VAT dla usług cateringowych

W Państwa przypadku miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Odsprzedaż tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce. Należy zastosować stawkę VAT obowiązującą w kraju, tj. w wysokości 8% (§ 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT), chyba że ma zastosowanie stawka 23%.

Wykaz towarów opodatkowanych stawką 23%

Stawką 23% jest opodatkowana sprzedaż:

1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy

Faktura dokumentująca usługi cateringowe

Faktura (refaktura) wystawiona w przedstawionej sytuacji zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową z VAT obliczonym według stawki 8% lub 23%. Fakturę tę należy uwzględnić w deklaracji VAT w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. Uczynić to należy w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego, czyli w miesiącu lub kwartale, w którym wykonana została usługa cateringowa, której kosztem obciążają Państwo obecnie zagranicznego kontrahenta. Należy bowiem przypomnieć, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje z chwilą ich wykonania (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), chyba że wcześniej była wpłacona zaliczka. Zasada ta obowiązuje również w przypadku odsprzedaży usług.

UWAGA!

Obowiązek podatkowy dla refakturowanych usług cateringowych powstaje z chwilą ich wykonania.

Wynagrodzenie z tytułu odsprzedaży usług może być ustalane w dowolnej wysokości, w tym w wysokości uwzględniającej marżę czy niepodlegający odliczeniu podatek naliczony. Zależy to od Państwa ustaleń z zagranicznym kontrahentem. Dlatego gdy klient wyrazi zgodę, do należnej kwoty można doliczyć VAT lub potraktować ją jako kwotę brutto.

Jednocześnie warto przypomnieć, że usług cateringowych nie dotyczy zakaz odliczania podatku naliczonego, który odnosi się do usług gastronomicznych. Potwierdzeniem tego stanowiska są przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 września 2012 r. (sygn. ITPP1/443-806/12/KM) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1110/12-2/EK). W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy:

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 („Usługi związane z wyżywieniem”) sklasyfikował pod symbolem:

PKWiU 56.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”,

• PKWiU 56.2 „Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne”, przy czym, pod symbolem PKWiU 56.21 sklasyfikowano „Usługi przygotowania i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 „Pozostałe usługi gastronomiczne”.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z tego prawa jest związek nabywanych usług z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Jeżeli zatem nabyta (i odsprzedawana zagranicznemu kontrahentowi) usługa faktycznie była usługą cateringową, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jej nabycie. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi cateringu netto + VAT.

Nie jest jednak wykluczone, że w istocie nabyta przez Państwa usługa nie jest usługą cateringu, lecz usługą sklasyfikowaną w PKWiU do grupowania 56.1, obejmującego usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych. Takie usługi uznaje się za usługi gastronomiczne, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, a więc usługi z tytułu nabycia których nie można odliczać VAT. Gdyby w rzeczywistości chodziło o taką sytuację – prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury by Państwu nie przysługiwało. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi brutto + VAT.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 8, art. 8 ust. 2, art. 19a ust. 1, art. 28i oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 605

• § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych stawek – Dz.U. z 2013 r., poz. 1719

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA