REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce odbyło się spotkanie, na którym zależało również zagranicznemu kontrahentowi. Teraz mam połowę kosztów cateringu refakturować za granicę. Jak refakturować catering na zagranicznego kontrahenta? Czy wykazać tę kwotę w deklaracji VAT?

Miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Świadczenie tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce według przewidzianej dla usług cateringowych obniżonej stawki VAT 8%. Faktura (refaktura) wystawiona zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową (z VAT obliczonym według stawki 8%). Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy wykonania odsprzedawanej zagranicznemu kontrahentowi usługi cateringowej.

REKLAMA

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Refakturowaniem nazywane jest fakturowanie odsprzedaży usług lub towarów bez doliczania marży lub prowizji. Refakturowanie (jak również fakturowanie odsprzedaży z marżą lub prowizją) jest możliwe, gdy dochodzi do odsprzedaży usług lub towarów.

W przypadku usług dzieje się tak, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług. Wówczas przyjmuje się, że sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT).

REKLAMA

Miejsce świadczenia usług cateringowych

W rozpatrywanym przypadku – jak wynika z treści pytania – we własnym imieniu, lecz na rzecz zagranicznego kontrahenta, nabyli Państwo usługę cateringową. Brzmienie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT powoduje, że jednocześnie wykonali Państwo tę usługę dla kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł 28i ust. 1 ustawy o VAT ustanawia zasadę, że miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane. Nieistotny w omawianej sytuacji wyjątek od tej zasady dotyczy wyłącznie usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej. Na podstawie art. 28i ust. 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest w takich przypadkach miejsce rozpoczęcia transportu pasażerów.

UWAGA!

Miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z wyjątkiem usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej.

Stawka VAT dla usług cateringowych

W Państwa przypadku miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Odsprzedaż tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce. Należy zastosować stawkę VAT obowiązującą w kraju, tj. w wysokości 8% (§ 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT), chyba że ma zastosowanie stawka 23%.

Wykaz towarów opodatkowanych stawką 23%

Stawką 23% jest opodatkowana sprzedaż:

1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy

Faktura dokumentująca usługi cateringowe

Faktura (refaktura) wystawiona w przedstawionej sytuacji zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową z VAT obliczonym według stawki 8% lub 23%. Fakturę tę należy uwzględnić w deklaracji VAT w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. Uczynić to należy w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego, czyli w miesiącu lub kwartale, w którym wykonana została usługa cateringowa, której kosztem obciążają Państwo obecnie zagranicznego kontrahenta. Należy bowiem przypomnieć, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje z chwilą ich wykonania (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), chyba że wcześniej była wpłacona zaliczka. Zasada ta obowiązuje również w przypadku odsprzedaży usług.

UWAGA!

Obowiązek podatkowy dla refakturowanych usług cateringowych powstaje z chwilą ich wykonania.

Wynagrodzenie z tytułu odsprzedaży usług może być ustalane w dowolnej wysokości, w tym w wysokości uwzględniającej marżę czy niepodlegający odliczeniu podatek naliczony. Zależy to od Państwa ustaleń z zagranicznym kontrahentem. Dlatego gdy klient wyrazi zgodę, do należnej kwoty można doliczyć VAT lub potraktować ją jako kwotę brutto.

Jednocześnie warto przypomnieć, że usług cateringowych nie dotyczy zakaz odliczania podatku naliczonego, który odnosi się do usług gastronomicznych. Potwierdzeniem tego stanowiska są przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 września 2012 r. (sygn. ITPP1/443-806/12/KM) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1110/12-2/EK). W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy:

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 („Usługi związane z wyżywieniem”) sklasyfikował pod symbolem:

PKWiU 56.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”,

• PKWiU 56.2 „Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne”, przy czym, pod symbolem PKWiU 56.21 sklasyfikowano „Usługi przygotowania i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 „Pozostałe usługi gastronomiczne”.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z tego prawa jest związek nabywanych usług z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Jeżeli zatem nabyta (i odsprzedawana zagranicznemu kontrahentowi) usługa faktycznie była usługą cateringową, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jej nabycie. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi cateringu netto + VAT.

Nie jest jednak wykluczone, że w istocie nabyta przez Państwa usługa nie jest usługą cateringu, lecz usługą sklasyfikowaną w PKWiU do grupowania 56.1, obejmującego usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych. Takie usługi uznaje się za usługi gastronomiczne, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, a więc usługi z tytułu nabycia których nie można odliczać VAT. Gdyby w rzeczywistości chodziło o taką sytuację – prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury by Państwu nie przysługiwało. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi brutto + VAT.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 8, art. 8 ust. 2, art. 19a ust. 1, art. 28i oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 605

• § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych stawek – Dz.U. z 2013 r., poz. 1719

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Jak rozliczyć upominki świąteczne dla pracowników w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Encyklopedia KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

REKLAMA

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

REKLAMA

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

KSeF wchodzi w życie w 2026 r. Przewodnik dla przedsiębiorców i księgowych

Od 2026 r. przedsiębiorcy będą zobowiązani do wystawiania i odbierania faktur w KSeF. Wdrożenie systemu wymaga dostosowania procedur oraz przeszkolenia osób odpowiedzialnych za rozliczenia. Właściwe przygotowanie ułatwiają kursy online Krajowej Izby Księgowych, które krok po kroku wyjaśniają zasady pracy w KSeF. W artykule omawiamy, czym jest KSeF, co się zmieni i jaki kurs wybrać.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA