REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce odbyło się spotkanie, na którym zależało również zagranicznemu kontrahentowi. Teraz mam połowę kosztów cateringu refakturować za granicę. Jak refakturować catering na zagranicznego kontrahenta? Czy wykazać tę kwotę w deklaracji VAT?

Miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Świadczenie tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce według przewidzianej dla usług cateringowych obniżonej stawki VAT 8%. Faktura (refaktura) wystawiona zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową (z VAT obliczonym według stawki 8%). Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy wykonania odsprzedawanej zagranicznemu kontrahentowi usługi cateringowej.

REKLAMA

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Refakturowaniem nazywane jest fakturowanie odsprzedaży usług lub towarów bez doliczania marży lub prowizji. Refakturowanie (jak również fakturowanie odsprzedaży z marżą lub prowizją) jest możliwe, gdy dochodzi do odsprzedaży usług lub towarów.

W przypadku usług dzieje się tak, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług. Wówczas przyjmuje się, że sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT).

Miejsce świadczenia usług cateringowych

W rozpatrywanym przypadku – jak wynika z treści pytania – we własnym imieniu, lecz na rzecz zagranicznego kontrahenta, nabyli Państwo usługę cateringową. Brzmienie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT powoduje, że jednocześnie wykonali Państwo tę usługę dla kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł 28i ust. 1 ustawy o VAT ustanawia zasadę, że miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane. Nieistotny w omawianej sytuacji wyjątek od tej zasady dotyczy wyłącznie usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej. Na podstawie art. 28i ust. 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest w takich przypadkach miejsce rozpoczęcia transportu pasażerów.

UWAGA!

Miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z wyjątkiem usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej.

Stawka VAT dla usług cateringowych

W Państwa przypadku miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Odsprzedaż tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce. Należy zastosować stawkę VAT obowiązującą w kraju, tj. w wysokości 8% (§ 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT), chyba że ma zastosowanie stawka 23%.

Wykaz towarów opodatkowanych stawką 23%

Stawką 23% jest opodatkowana sprzedaż:

1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy

Faktura dokumentująca usługi cateringowe

Faktura (refaktura) wystawiona w przedstawionej sytuacji zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową z VAT obliczonym według stawki 8% lub 23%. Fakturę tę należy uwzględnić w deklaracji VAT w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. Uczynić to należy w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego, czyli w miesiącu lub kwartale, w którym wykonana została usługa cateringowa, której kosztem obciążają Państwo obecnie zagranicznego kontrahenta. Należy bowiem przypomnieć, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje z chwilą ich wykonania (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), chyba że wcześniej była wpłacona zaliczka. Zasada ta obowiązuje również w przypadku odsprzedaży usług.

UWAGA!

Obowiązek podatkowy dla refakturowanych usług cateringowych powstaje z chwilą ich wykonania.

REKLAMA

Wynagrodzenie z tytułu odsprzedaży usług może być ustalane w dowolnej wysokości, w tym w wysokości uwzględniającej marżę czy niepodlegający odliczeniu podatek naliczony. Zależy to od Państwa ustaleń z zagranicznym kontrahentem. Dlatego gdy klient wyrazi zgodę, do należnej kwoty można doliczyć VAT lub potraktować ją jako kwotę brutto.

Jednocześnie warto przypomnieć, że usług cateringowych nie dotyczy zakaz odliczania podatku naliczonego, który odnosi się do usług gastronomicznych. Potwierdzeniem tego stanowiska są przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 września 2012 r. (sygn. ITPP1/443-806/12/KM) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1110/12-2/EK). W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy:

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 („Usługi związane z wyżywieniem”) sklasyfikował pod symbolem:

PKWiU 56.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”,

• PKWiU 56.2 „Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne”, przy czym, pod symbolem PKWiU 56.21 sklasyfikowano „Usługi przygotowania i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 „Pozostałe usługi gastronomiczne”.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z tego prawa jest związek nabywanych usług z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Jeżeli zatem nabyta (i odsprzedawana zagranicznemu kontrahentowi) usługa faktycznie była usługą cateringową, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jej nabycie. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi cateringu netto + VAT.

Nie jest jednak wykluczone, że w istocie nabyta przez Państwa usługa nie jest usługą cateringu, lecz usługą sklasyfikowaną w PKWiU do grupowania 56.1, obejmującego usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych. Takie usługi uznaje się za usługi gastronomiczne, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, a więc usługi z tytułu nabycia których nie można odliczać VAT. Gdyby w rzeczywistości chodziło o taką sytuację – prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury by Państwu nie przysługiwało. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi brutto + VAT.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 8, art. 8 ust. 2, art. 19a ust. 1, art. 28i oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 605

• § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych stawek – Dz.U. z 2013 r., poz. 1719

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Faktury ustrukturyzowanej nie da się obiektywnie (w sensie prawnym) użyć ani udostępnić poza KSeF. Co zatem będzie przedmiotem opisu i dekretacji jako dowód księgowy?

Nie da się w sensie prawnym „użyć faktury ustrukturyzowanej poza KSeF” oraz jej „udostępnić” w innej formie niż poprzez bezpośredni dostęp do KSeF – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Obowiązkowy KSeF 2026: Ministerstwo Finansów publikuje harmonogram, dokumentację API KSeF 2.0 oraz strukturę logiczną FA(3)

W dniu 30 czerwca 2025 r. Ministerstwo Finansów opublikowało szczegółową dokumentację techniczną w zakresie implementacji Krajowego Systemu e-Faktur z narzędziami wspierającymi integrację. Od dziś firmy oraz dostawcy oprogramowania do wystawiania faktur mogą rozpocząć przygotowania do wdrożenia systemu w środowisku testowym. Materiały są dostępne pod adresem: ksef.podatki.gov.pl/ksef-na-okres-obligatoryjny/wsparcie-dla-integratorow. W przypadku pytań w zakresie udostępnionej dokumentacji API KSeF 2.0 Ministerstwo Finansów prosi o kontakt za pośrednictwem formularza zgłoszeniowego: ksef.podatki.gov.pl/formularz.

Załączniki w KSeF tylko dla wybranych? Nowa funkcja może wykluczyć małych przedsiębiorców

Nowa funkcja w Krajowym Systemie e-Faktur (KSeF) pozwala na dodawanie załączników do faktur, ale wyłącznie w ściśle określonej formie i po wcześniejszym zgłoszeniu. Eksperci ostrzegają, że rozwiązanie dostępne będzie głównie dla dużych firm, a mali przedsiębiorcy mogą zostać z dodatkowymi obowiązkami i bez realnej możliwości skorzystania z tej opcji.

Kontrola podatkowa - fiskus ma 98% skuteczności. Adwokat radzi jak się przygotować i ograniczyć ryzyko kary

Choć liczba kontroli podatkowych w Polsce od 2023 roku spada, ich skuteczność jest wyższa niż kiedykolwiek. W 2024 roku aż 98,1% kontroli podatkowych oraz 94% kontroli celno-skarbowych zakończyło się wykryciem nieprawidłowości. Urzędy skarbowe, dzięki wykorzystaniu narzędzi analitycznych takich jak STIR, JPK czy big data, trafnie typują podmioty do weryfikacji, skupiając się na firmach obecnych na rynku i rzeczywiście dostępnych dla egzekucji zobowiązań. W efekcie kontrola może spotkać każdego podatnika, który nieświadomie popełnił błąd lub padł ofiarą nieuczciwego kontrahenta.

REKLAMA

Rewolucja w podatkach i inwestycjach! Sejm przegłosował pakiet deregulacyjny – VAT do 240 tys. zł, łatwiejszy dostęp do kapitału dla MŚP

Sejm uchwalił przełomowy pakiet ustaw deregulacyjnych. Wyższy limit zwolnienia z VAT (do 240 tys. zł), tańszy dostęp do kapitału dla małych firm, koniec obowiązkowego pośrednictwa inwestycyjnego przy ofertach do 1 mln euro i uproszczenia w kontrolach celno-skarbowych – wszystko to z myślą o przedsiębiorcach i podatnikach. Sprawdź, co się zmienia od 2026 roku!

Sejm zdecydował. Fundamentalna zmiana w ustawie o podatku od spadków i darowizn

Sejm uchwalił właśnie nowelizację ustawy o podatku od spadków i darowizn. Celem nowych regulacji jest ograniczenie obowiązków biurokratycznych m.in. przy sprzedaży rzeczy uzyskanych w drodze spadku.

Fiskus przegrał przez własny błąd. Podatnik uniknął 84 tys. zł podatku, bo urzędnicy nie znali terminu przedawnienia

Fundacja wygrała przed WSA w Gliwicach spór o 84 tys. zł podatku, bo fiskus nie zdążył przed upływem terminu przedawnienia. Kontrola trwała ponad 5 lat, a urzędnicy nie przestrzegali procedur. Sprawa pokazuje, że przepisy podatkowe działają w obie strony – także na korzyść podatnika.

W 2026 r. wdrożenie obowiązkowego KSeF - czy pamiętamy o VIDA? Czym jest VIDA i jakie zmiany wprowadza?

W 2026 roku wdrożymy w końcu w Polsce Krajowy System e-Faktur (KSeF) w wersji obowiązkowej. Prace nad KSeF trwają od wielu lat. Na początku tych prac Polska była w awangardzie państw unijnych pod względem e-fakturowania, wyprzedzaliśmy rozmachem i pomysłem inne państwa, jedni z pierwszych wnioskowaliśmy w 2021 r. o pozwolenie na obowiązkowy KSeF dla wszystkich podatników i transakcji. Administracja utknęła jednak w realizacji swojego pomysłu, reszta jest historią. W międzyczasie pojawiły się nowe, niezwykle istotne okoliczności, a więc VIDA (VAT in the Digital Age). Pojawia się zatem fundamentalne pytanie: czy obecne wdrożenie KSeF nie powinno już dziś uwzględniać przyszłych wymogów VIDA?

REKLAMA

Minister finansów zapowiada nowy podatek: W kogo uderzy?

Ministerstwo Finansów pracuje nad podatkiem dotyczącym odsetek od rezerwy obowiązkowej utrzymywanej przez banki w Narodowym Banku Polskim - poinformował minister finansów Andrzej Domański. Dodał, że przychody do budżetu w 2026 r. z tego tytułu mogłyby sięgnąć 1,5-2 mld zł.

Zwrot VAT: Tylko organ I instancji może przedłużyć termin – przełomowy wyrok WSA

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Łodzi orzekł, że termin zwrotu VAT może zostać przedłużony wyłącznie przez organ I instancji i tylko w trakcie trwającego postępowania. Przedłużenie nie jest dopuszczalne po uchyleniu decyzji i przekazaniu sprawy do ponownego rozpatrzenia.

REKLAMA