REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT
Obciążenie zagranicznego kontrahenta kosztami cateringu w Polsce - rozliczenie VAT

REKLAMA

REKLAMA

W Polsce odbyło się spotkanie, na którym zależało również zagranicznemu kontrahentowi. Teraz mam połowę kosztów cateringu refakturować za granicę. Jak refakturować catering na zagranicznego kontrahenta? Czy wykazać tę kwotę w deklaracji VAT?

Miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Świadczenie tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce według przewidzianej dla usług cateringowych obniżonej stawki VAT 8%. Faktura (refaktura) wystawiona zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową (z VAT obliczonym według stawki 8%). Fakturę tę należy uwzględnić w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D za okres rozliczeniowy wykonania odsprzedawanej zagranicznemu kontrahentowi usługi cateringowej.

REKLAMA

Autopromocja

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Refakturowaniem nazywane jest fakturowanie odsprzedaży usług lub towarów bez doliczania marży lub prowizji. Refakturowanie (jak również fakturowanie odsprzedaży z marżą lub prowizją) jest możliwe, gdy dochodzi do odsprzedaży usług lub towarów.

W przypadku usług dzieje się tak, gdy podatnik, działając we własnym imieniu, ale na rzecz osoby trzeciej, bierze udział w świadczeniu usług. Wówczas przyjmuje się, że sam otrzymał i wyświadczył te usługi (art. 8 ust. 2a ustawy o VAT).

Miejsce świadczenia usług cateringowych

W rozpatrywanym przypadku – jak wynika z treści pytania – we własnym imieniu, lecz na rzecz zagranicznego kontrahenta, nabyli Państwo usługę cateringową. Brzmienie art. 8 ust. 2 ustawy o VAT powoduje, że jednocześnie wykonali Państwo tę usługę dla kontrahenta.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Artykuł 28i ust. 1 ustawy o VAT ustanawia zasadę, że miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane. Nieistotny w omawianej sytuacji wyjątek od tej zasady dotyczy wyłącznie usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej. Na podstawie art. 28i ust. 2 ustawy o VAT miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest w takich przypadkach miejsce rozpoczęcia transportu pasażerów.

UWAGA!

Miejscem świadczenia usług restauracyjnych i cateringowych jest miejsce, w którym usługi są faktycznie wykonywane, z wyjątkiem usług restauracyjnych i cateringowych faktycznie wykonywanych na pokładach statków, statków powietrznych lub pociągów podczas części transportu pasażerów wykonanej na terytorium Unii Europejskiej.

Stawka VAT dla usług cateringowych

W Państwa przypadku miejsce świadczenia (odsprzedaży) usługi cateringowej dla zagranicznego kontrahenta znajduje się na terytorium Polski. Odsprzedaż tej usługi podlega zatem opodatkowaniu VAT w Polsce. Należy zastosować stawkę VAT obowiązującą w kraju, tj. w wysokości 8% (§ 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia w sprawie obniżonych stawek VAT), chyba że ma zastosowanie stawka 23%.

Wykaz towarów opodatkowanych stawką 23%

Stawką 23% jest opodatkowana sprzedaż:

1) napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%,

2) napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%,

3) napojów, przy przygotowywaniu których jest wykorzystywany napar z kawy lub herbaty, niezależnie od udziału procentowego tego naparu w przygotowywanym napoju,

4) napojów bezalkoholowych gazowanych,

5) wód mineralnych,

6) innych towarów w stanie nieprzetworzonym opodatkowanych stawką, o której mowa w art. 41 ust. 1 ustawy

Faktura dokumentująca usługi cateringowe

Faktura (refaktura) wystawiona w przedstawionej sytuacji zagranicznemu kontrahentowi powinna być zatem „zwykłą” fakturą krajową z VAT obliczonym według stawki 8% lub 23%. Fakturę tę należy uwzględnić w deklaracji VAT w poz. 17 i 18 deklaracji VAT-7/VAT-7K/VAT-7D. Uczynić to należy w okresie rozliczeniowym powstania obowiązku podatkowego, czyli w miesiącu lub kwartale, w którym wykonana została usługa cateringowa, której kosztem obciążają Państwo obecnie zagranicznego kontrahenta. Należy bowiem przypomnieć, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje z chwilą ich wykonania (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT), chyba że wcześniej była wpłacona zaliczka. Zasada ta obowiązuje również w przypadku odsprzedaży usług.

UWAGA!

Obowiązek podatkowy dla refakturowanych usług cateringowych powstaje z chwilą ich wykonania.

Wynagrodzenie z tytułu odsprzedaży usług może być ustalane w dowolnej wysokości, w tym w wysokości uwzględniającej marżę czy niepodlegający odliczeniu podatek naliczony. Zależy to od Państwa ustaleń z zagranicznym kontrahentem. Dlatego gdy klient wyrazi zgodę, do należnej kwoty można doliczyć VAT lub potraktować ją jako kwotę brutto.

Jednocześnie warto przypomnieć, że usług cateringowych nie dotyczy zakaz odliczania podatku naliczonego, który odnosi się do usług gastronomicznych. Potwierdzeniem tego stanowiska są przykładowo interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 25 września 2012 r. (sygn. ITPP1/443-806/12/KM) czy interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 11 stycznia 2013 r. (sygn. IPPP1/443-1110/12-2/EK). W drugiej ze wskazanych interpretacji czytamy:

W klasyfikacji tej ustawodawca w dziale 56 („Usługi związane z wyżywieniem”) sklasyfikował pod symbolem:

PKWiU 56.1 „Usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych”,

• PKWiU 56.2 „Usługi przygotowania żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering) i pozostałe usługi gastronomiczne”, przy czym, pod symbolem PKWiU 56.21 sklasyfikowano „Usługi przygotowania i dostarczenia żywności dla odbiorców zewnętrznych (catering), natomiast pod symbolem PKWiU 56.29 „Pozostałe usługi gastronomiczne”.

Powyższa klasyfikacja wskazuje, iż usługi cateringowe stanowią odrębne usługi od usług gastronomicznych. W przepisie art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, wyłączającym prawo do odliczenia podatku naliczonego, zostały wymienione jedynie usługi gastronomiczne. Tym samym z uwagi na odmienny charakter tych usług, nie można uznać, iż do usług cateringowych znajdzie zastosowanie ograniczenie w odliczeniu podatku naliczonego wynikające z art. 88 ustawy. Warunkiem jednak skorzystania z tego prawa jest, aby nabyte usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Biorąc pod uwagę powyższe należy stwierdzić, iż Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabywaniem usług cateringowych. Warunkiem umożliwiającym skorzystanie z tego prawa jest związek nabywanych usług z wykonywanymi przez Wnioskodawcę czynnościami opodatkowanymi.

Jeżeli zatem nabyta (i odsprzedawana zagranicznemu kontrahentowi) usługa faktycznie była usługą cateringową, przysługuje Państwu prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej jej nabycie. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi cateringu netto + VAT.

Nie jest jednak wykluczone, że w istocie nabyta przez Państwa usługa nie jest usługą cateringu, lecz usługą sklasyfikowaną w PKWiU do grupowania 56.1, obejmującego usługi restauracji i pozostałych placówek gastronomicznych. Takie usługi uznaje się za usługi gastronomiczne, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy o VAT, a więc usługi z tytułu nabycia których nie można odliczać VAT. Gdyby w rzeczywistości chodziło o taką sytuację – prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury by Państwu nie przysługiwało. A to w przypadku obciążania zagranicznego kontrahenta „po kosztach” uzasadniałoby wystawienie mu faktury na cenę zakupu usługi brutto + VAT.

Podstawa prawna:

• art. 7 ust. 8, art. 8 ust. 2, art. 19a ust. 1, art. 28i oraz art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług – j.t. Dz.U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054; ost.zm. Dz.U. z 2015 r. poz. 605

• § 3 ust. 1 pkt 1 w zw. z poz. 7 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów z 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych stawek – Dz.U. z 2013 r., poz. 1719

Tomasz Krywan

doradca podatkowy

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Sprzedałeś 30 rzeczy w sieci przez rok? Twoje dane ma już urząd skarbowy. MF i KAS walczą z szarą strefą w handlu internetowym i unikaniem płacenia podatków

Ministerstwo Finansów (MF) i Krajowa Administracja Skarbowa (KAS) wdrożyły unijną dyrektywę (DAC7), która nakłada na operatorów platform handlu internetowego obowiązki sprawozdawcze. Dyrektywa jest kolejnym elementem uszczelnienia systemów podatkowych państw członkowskich UE. Dyrektywa nie wprowadza nowych podatków. Do 31 stycznia 2025 r. operatorzy platform mieli obowiązek składać raporty do Szefa KAS za lata 2023 i 2024. 82 operatorów platform przekazało za ten okres informacje o ponad 177 tys. unikalnych osobach fizycznych oraz ponad 115 tys. unikalnych podmiotach.

2 miliony firm czeka na podpis prezydenta. Stawką jest niższa składka zdrowotna

To może być przełom dla mikroprzedsiębiorców: Rada Przedsiębiorców apeluje do Andrzeja Dudy o podpisanie ustawy, która ulży milionom firm dotkniętym Polskim Ładem. "To test, czy naprawdę zależy nam na polskich firmach" – mówią organizatorzy pikiety zaplanowanej na 6 maja.

Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje skutków błędów w deklaracjach podatkowych. Ochrona dopiero po wykupieniu rozszerzonej polisy OC

Księgowi w biurach rachunkowych mają coraz mniej czasu na złożenie deklaracji podatkowych swoich klientów – termin składania m.in. PIT-36, PIT-37 i PIT-28 mija 30 kwietnia. Pod presją czasu księgowym zdarzają się pomyłki, np. błędne rozliczenie ulg, nieuwzględnienie wszystkich przychodów czy pomyłki w zaliczkach na podatek. W jednej z takich spraw nieprawidłowe wykazanie zaliczek w PIT-36L zakończyło się naliczonymi przez Urząd Skarbowy odsetkami w wysokości ponad 7000 zł. Obowiązkowe ubezpieczenie OC księgowych nie obejmuje błędów w deklaracjach podatkowych – ochronę zapewnia dopiero wykupienie rozszerzonej polisy.

Rewolucja płacowa w całej UE od 2026 roku. Pracodawcy będą musieli ujawniać kwoty wynagrodzenia pracownikom i kandydatom do pracy

Wynagrodzenia przestaną być tematem tabu. Od czerwca 2026 roku pracodawcy będą mieli obowiązek ujawniania informacji o płacach, zarówno kandydatom do pracy, jak i zatrudnionym pracownikom. Czy to koniec nierówności i początek nowego rozdania na rynku pracy?

REKLAMA

Firmy ignorują KSeF? Tylko 5 tys. podmiotów gotowych na rewolucję e-fakturowania

Choć obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur wejdzie w życie za 9 miesięcy, zaledwie 5230 firm zdecydowało się na dobrowolne wdrożenie systemu. Eksperci biją na alarm – to ostatni moment na przygotowania. Firmy nie tylko ryzykują chaos, ale też muszą zmierzyć się z brakiem środowiska testowego, napiętym harmonogramem i rosnącą liczbą innych zmian w przepisach.

Spółka komandytowa bez VAT od dywidendy – ważna interpretacja skarbówki

Dywidenda wypłacana komplementariuszowi nie podlega VAT – potwierdził to Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej. Oznacza to, że spółki komandytowe, w których wspólnicy prowadzą sprawy spółki bez wynagrodzenia, nie muszą obawiać się dodatkowego obciążenia podatkowego. To dobra wiadomość dla przedsiębiorców poszukujących efektywnych i bezpiecznych rozwiązań podatkowych.

Fiskus wlepi kary za niezapłacony podatek od sprzedaży ubrań i zabawek w internecie? MF analizuje informacje o 300 tys. osób i podmiotów handlujących na platformach internetowych

Operatorzy platform, za pośrednictwem których dokonywane są transakcje w internecie, przekazali MF dane ponad 177 tys. osób fizycznych i 115 tys. podmiotów – poinformowała PAP rzeczniczka szefa KAS Justyna Pasieczyńska. Dane te są teraz analizowane.

Katastrofa fakturowa w 2026 roku? Kto odważy się wdrożyć obowiązek stosowania KSeF i faktur ustrukturyzowanych?

Niedawno opublikowano kolejną wersję projektu „nowelizacji nowelizacji” ustaw na temat faktur ustrukturyzowanych i KSeF, które mają być niezwłocznie uchwalone. Ich jakość woła o pomstę do nieba. Co prawda zaproponowane zmiany świadczą o tym, że twórcy przepisów chcą pozostawić tym, którzy połapią się w tych zawiłościach, jakieś możliwości unikania tej katastrofy, zachowując fakturowanie w dotychczasowej formie przynajmniej do końca 2026 r. Pytanie, tylko po co to całe zamieszanie i dezorganizacja obrotu gospodarczego – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Jak nie zbankrutować na IT: inteligentne monitorowanie i optymalizacja kosztowa środowiska informatycznego. Praktyczny przewodnik po narzędziach i strategiach monitorowania

W dzisiejszej erze cyfrowej, środowisko IT stało się krwiobiegiem każdej nowoczesnej organizacji. Od prostych sieci biurowych po rozbudowane infrastruktury chmurowe, złożoność systemów informatycznych stale rośnie. Zarządzanie tak rozległym i dynamicznym ekosystemem to nie lada wyzwanie, wymagające nie tylko dogłębnej wiedzy technicznej, ale przede wszystkim strategicznego podejścia i dostępu do odpowiednich narzędzi. Wyobraźcie sobie ciągłą potrzebę monitorowania wydajności kluczowych aplikacji, dbałości o bezpieczeństwo wrażliwych danych, sprawnego rozwiązywania problemów zgłaszanych przez użytkowników, a jednocześnie planowania przyszłych inwestycji i optymalizacji kosztów. To tylko wierzchołek góry lodowej codziennych obowiązków zespołów IT i kadry managerskiej. W obliczu tej złożoności, poleganie wyłącznie na intuicji czy reaktywnym podejściu do problemów staje się niewystarczające. Kluczem do sukcesu jest proaktywne zarządzanie, oparte na solidnych danych i inteligentnych systemach, które nie tylko informują o bieżącym stanie, ale również pomagają przewidywać przyszłe wyzwania i podejmować mądre decyzje.

Wojna celna USA - Chiny. Jak może się bronić Państwo Środka: 2 scenariusze. Świat (też Stany Zjednoczone) nie może się obejść bez chińskiej produkcji

Chiny mogą przekierować towary nadal objęte nowymi, wysokimi cłami USA przez gospodarki i porty azjatyckie lub (a raczej równolegle) przekierować sprzedaż dotychczas kierowaną do USA na inne rynki - prognozują eksperci Allianz Trade. Bardziej prawdopodobna jest przewaga drugiego scenariusza – tak było podczas pierwszej wojny handlowej prezydenta Trumpa, co obecnie oznaczać będzie m.in. 6% rokroczny wzrost importu z Chin do UE (ale też do innych krajów) w ciągu trzech najbliższych lat. Branża, która nie korzysta z żadnych wyłączeń w wojnie celnej – odzież i tekstylia może odczuć ją w największym stopniu na swoich marżach.

REKLAMA