REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty podarunkowe – obowiązek podatkowy w PIT i VAT

ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Karty podarunkowe – obowiązek podatkowy w PIT i VAT
Karty podarunkowe – obowiązek podatkowy w PIT i VAT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Karty podarunkowe, bony podarunkowe czy vouchery zastępują środki pieniężne, za które nabywa się towary bądź usługi. Same w sobie nie zaspokajają one potrzeb konsumenta, dopiero ich realizacja wiąże się z nabyciem towaru czy usługi. Często przedsiębiorcy zastanawiają się czy sprzedaż kart podarunkowych stanowi przychód firmy oraz czy podlega pod opodatkowanie podatkiem VAT. Przede wszystkim należy tutaj odpowiedzieć sobie na pytanie o moment powstania obowiązku podatkowego.

Rozliczenie kart podarunkowych w podatku VAT

Duże niejasności w podatku VAT budzi nie tylko fakt czy samo wydanie karty może być utożsamione z dostawą, ale również pytanie czy pobrana opłata jest formą przedpłaty bądź zaliczki.

REKLAMA

REKLAMA

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaną dostawę towarów utożsamia się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczenie usług należy rozumieć jako każde świadczenie na rzecz klienta, nie stanowiące dostawy towarów. Zatem, żeby sprzedaż miała miejsce musi dojść do fizycznej dostawy, czyli realizacji świadczenia usługi. Brak takiego świadczenia powoduje brak opodatkowania sprzedaży. Dopiero fizyczne nabycie towaru czy usługi przez klienta realizującego kartę podarunkową będzie podlegało pod opodatkowanie podatkiem VAT.

Zapłata za kartę podarunkową nie jest utożsamiana z zaliczką, ponieważ nabywca nie płaci z góry za określony towar. Wydanie karty nie jest także tożsame ze świadczeniem usługi za odpłatnością. W chwili sprzedaży karty nie da się przewidzieć czy nabywca wykorzysta w ogóle kartę oraz czy wykorzystując kartę ostateczna wartość zakupów nie będzie wyższa bądź niższa niż wartość na jaką opiewa karta.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

Karta podarunkowa a kasa fiskalna

W interpretacji indywidualnej z 25-02-2015 sygn. akt IBPP3/443-1385/14/KG Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził ogólne stanowisko organów podatkowych, iż wydanie bonu podarunkowego nie wiąże się z powstanie obowiązku podatkowego u sprzedawcy wydającego bon. Według Organu odpłatne wydanie bonu osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym nie podlega pod ewidencję na kasie fiskalnej, gdyż obowiązek stosowania kasy wiąże się z realizacją sprzedaży, która w danym przypadku nie ma miejsca. To w dacie wydania towaru, wykonania usługi wystąpi obowiązek zaewidencjonowania transakcji na kasie fiskalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie karty podarunkowej w podatku dochodowym

Z uwagi na to, iż sprzedaż karty podarunkowej nie jest tożsama z dostawą jak i świadczeniem usługi również w podatku dochodowym jej wydanie nie będzie przychodem do opodatkowania. Przychód u sprzedawcy powstanie dopiero w momencie kiedy klient dokona zakupu realizując kartę podarunkową czy bon.

Niewykorzystanie karty przez klienta a podatki

W podatku VAT niewykorzystane środki nie będą podlegały opodatkowaniu, gdyż tylko dostawa rodziłaby tutaj konieczność wykazania VAT należnego. Sprzedaż karty nie jest utożsamiana z dostawą, zatem jeżeli klient nie wykorzysta karty, to zdarzenie nie będzie w żaden sposób rozliczone w VAT.

W podatku dochodowym „przeterminowanie” karty spowoduje konieczność wykazania przychodu odpowiadającemu wartości niewykorzystanych środków. Oczywiście przychód zostanie wykazany w dacie kiedy upływa data ważności karty. Przez prowadzących Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów przychód zostanie wykazany w kolumnie Pozostałe przychody.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Jak dokumentować sprzedaż karty podarunkowej

Na potrzeby sprzedaży kart sprzedawca nie ma obowiązku prowadzenia dodatkowej ewidencji sprzedaży. Celem systematyzacji sprzedaży warto odnotowywać wydanie kart, by mieć kontrolę nad tym, czy karty zostały zrealizowane, czy może któraś uległa przeterminowaniu i należy wykazać przychód tytułem otrzymanej za kartę zapłaty.

Z uwagi na to, iż karty nie podlegają pod ustawę o VAT nie mogą być dokumentowane fakturami. Sprzedając karty dla nabywcy można wystawić dokument będący potwierdzeniem wydania karty bądź notę obciążeniową.

Joanna Łuksza – ifirma.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młodzi influencerzy nie zawsze mogą korzystać z ulgi dla młodych. Warto o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

REKLAMA

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA