REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karty podarunkowe – obowiązek podatkowy w PIT i VAT

 ifirma.pl
Z ifirma.pl księgujesz gdziekolwiek jesteś.
Karty podarunkowe – obowiązek podatkowy w PIT i VAT
Karty podarunkowe – obowiązek podatkowy w PIT i VAT
inforCMS

REKLAMA

REKLAMA

Karty podarunkowe, bony podarunkowe czy vouchery zastępują środki pieniężne, za które nabywa się towary bądź usługi. Same w sobie nie zaspokajają one potrzeb konsumenta, dopiero ich realizacja wiąże się z nabyciem towaru czy usługi. Często przedsiębiorcy zastanawiają się czy sprzedaż kart podarunkowych stanowi przychód firmy oraz czy podlega pod opodatkowanie podatkiem VAT. Przede wszystkim należy tutaj odpowiedzieć sobie na pytanie o moment powstania obowiązku podatkowego.

Rozliczenie kart podarunkowych w podatku VAT

Duże niejasności w podatku VAT budzi nie tylko fakt czy samo wydanie karty może być utożsamione z dostawą, ale również pytanie czy pobrana opłata jest formą przedpłaty bądź zaliczki.

REKLAMA

Autopromocja

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaną dostawę towarów utożsamia się z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zgodnie zaś z art. 8 ust. 1 ustawy o VAT świadczenie usług należy rozumieć jako każde świadczenie na rzecz klienta, nie stanowiące dostawy towarów. Zatem, żeby sprzedaż miała miejsce musi dojść do fizycznej dostawy, czyli realizacji świadczenia usługi. Brak takiego świadczenia powoduje brak opodatkowania sprzedaży. Dopiero fizyczne nabycie towaru czy usługi przez klienta realizującego kartę podarunkową będzie podlegało pod opodatkowanie podatkiem VAT.

Zapłata za kartę podarunkową nie jest utożsamiana z zaliczką, ponieważ nabywca nie płaci z góry za określony towar. Wydanie karty nie jest także tożsame ze świadczeniem usługi za odpłatnością. W chwili sprzedaży karty nie da się przewidzieć czy nabywca wykorzysta w ogóle kartę oraz czy wykorzystując kartę ostateczna wartość zakupów nie będzie wyższa bądź niższa niż wartość na jaką opiewa karta.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Karta podarunkowa a kasa fiskalna

W interpretacji indywidualnej z 25-02-2015 sygn. akt IBPP3/443-1385/14/KG Dyrektor Izby Skarbowej w Katowicach potwierdził ogólne stanowisko organów podatkowych, iż wydanie bonu podarunkowego nie wiąże się z powstanie obowiązku podatkowego u sprzedawcy wydającego bon. Według Organu odpłatne wydanie bonu osobom fizycznym nie prowadzącym działalności gospodarczej oraz rolnikom ryczałtowym nie podlega pod ewidencję na kasie fiskalnej, gdyż obowiązek stosowania kasy wiąże się z realizacją sprzedaży, która w danym przypadku nie ma miejsca. To w dacie wydania towaru, wykonania usługi wystąpi obowiązek zaewidencjonowania transakcji na kasie fiskalnej.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Rozliczenie karty podarunkowej w podatku dochodowym

Z uwagi na to, iż sprzedaż karty podarunkowej nie jest tożsama z dostawą jak i świadczeniem usługi również w podatku dochodowym jej wydanie nie będzie przychodem do opodatkowania. Przychód u sprzedawcy powstanie dopiero w momencie kiedy klient dokona zakupu realizując kartę podarunkową czy bon.

Niewykorzystanie karty przez klienta a podatki

W podatku VAT niewykorzystane środki nie będą podlegały opodatkowaniu, gdyż tylko dostawa rodziłaby tutaj konieczność wykazania VAT należnego. Sprzedaż karty nie jest utożsamiana z dostawą, zatem jeżeli klient nie wykorzysta karty, to zdarzenie nie będzie w żaden sposób rozliczone w VAT.

W podatku dochodowym „przeterminowanie” karty spowoduje konieczność wykazania przychodu odpowiadającemu wartości niewykorzystanych środków. Oczywiście przychód zostanie wykazany w dacie kiedy upływa data ważności karty. Przez prowadzących Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów przychód zostanie wykazany w kolumnie Pozostałe przychody.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Jak dokumentować sprzedaż karty podarunkowej

REKLAMA

Na potrzeby sprzedaży kart sprzedawca nie ma obowiązku prowadzenia dodatkowej ewidencji sprzedaży. Celem systematyzacji sprzedaży warto odnotowywać wydanie kart, by mieć kontrolę nad tym, czy karty zostały zrealizowane, czy może któraś uległa przeterminowaniu i należy wykazać przychód tytułem otrzymanej za kartę zapłaty.

Z uwagi na to, iż karty nie podlegają pod ustawę o VAT nie mogą być dokumentowane fakturami. Sprzedając karty dla nabywcy można wystawić dokument będący potwierdzeniem wydania karty bądź notę obciążeniową.

Joanna Łuksza – ifirma.pl

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA