REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa kurierem - kiedy rozliczyć VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dostawa kurierem - kiedy rozliczyć VAT
Dostawa kurierem - kiedy rozliczyć VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zyskującą popularność formą sprzedaży towarów jest prowadzenie sklepów internetowych. Nie ulega wątpliwości, że w przypadku nabycia towaru ze sklepu tego typu, zastosowanie znajdzie sprzedaż wysyłkowa. Dostarczenie towarów nabywcy w takiej sytuacji odbywa się najczęściej za pomocą kuriera. W wielu przypadkach zapłata za zamówiony towar następuje przed jego dostarczeniem.

Rozważenia wymagają kwestie dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku:

REKLAMA

REKLAMA

  • gdy nie dokonano zapłaty za towar przed jego dostarczeniem,
  • gdy zapłata została dokonana przed dostarczeniem towaru.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) obowiązek podatkowy, co do zasady, powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów. Przez dostawę towarów rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym ta dostawa została dokonana. Nie mniej jednak, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania (w odniesieniu do otrzymanej kwoty).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

Najpierw dostawa, potem zapłata

Omówmy pierwszy przypadek, w którym zapłata nie została dokonana przed dostarczeniem towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym przypadku, na uwadze należy mieć uregulowania zawarte w kodeksie cywilnym. Dokładniej chodzi tutaj o art. 544 § 1 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Dokonując analizy tego przepisu, stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy towar jest wysyłany przez dostawcę do nabywcy za pośrednictwem kuriera to dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia. Z tym bowiem momentem dostawca przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Zgodnie z powyższym, jako datę powstania obowiązku podatkowego należy przyjąć dzień wydania towaru kurierowi. Tę datę należy także umieścić na fakturze jako datę sprzedaży.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi sklep internetowy, w którym dokonuje sprzedaży wyrobów kosmetycznych (perfumy, kremy). Spółka wysyła za pośrednictwem firmy świadczącej usługi kurierskie towary zamówione przez klientów sklepu. Spółka na zlecenie klienta wydała w dniu 29 czerwca 2015 r. zamówione towary kurierowi, aby dostarczył je do klienta. Towary zostały doręczone klientowi w dniu 1 lipca 2015 r. Klient nie dokonał zapłaty za towar przed jego dostarczeniem. Spółka ma wątpliwości, kiedy powstanie u niej obowiązek podatkowy. Czy będzie to dzień wydania towaru kurierowi, czyli dzień 29 czerwca 2015 r. czy dopiero dzień dostarczenia towaru do klienta nabywającego towar (1 lipca 2015 r.). Spółka także ma wątpliwości jaką datę przyjąć na fakturze jako datę dokonania sprzedaży.

W ww. przykładzie obowiązek podatkowy powstanie w dniu wydania kurierowi towaru, czyli 29 czerwca 2015 r. Dzień ten należy uznać jako datę sprzedaży. Dodatkowo, Spółka powinna rozliczyć podatek od tej transakcji w rozliczeniu za czerwiec 2015 r.

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zapłata przed dostawą

W przypadku, gdy zapłata (w całości lub w części) za zamówiony towar nastąpiła przed dostarczeniem tego towaru do nabywcy to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części tej zapłaty. Moment otrzymania zapłaty należy uznać jako datę sprzedaży.

Klient dokonał zamówienia towaru w sklepie internetowym. Za towar zapłacił w dniu 27 czerwca 2015 r. 29 czerwca 2015 r. zamówione towary zostały wydane kurierowi aby dostarczył je do klienta. Towary zostały doręczone klientowi w dniu 1 lipca 2015 r. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy?

W powyższym przykładzie obowiązek podatkowy powstanie z dniem otrzymania zapłaty za zamówiony towar,  czyli 27 czerwca 2015 r.


Na uwadze należy mieć fakt, że strony transakcji sprzedaży internetowej mogą zastrzec, że przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel będzie następowało w innym czasie. Także regulamin danego sklepu internetowego może w inny sposób regulować kwestię przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (powstania obowiązku podatkowego). Zatem, zasady przedstawione w niniejszym artykule znajdą zastosowanie jedynie w przypadku, gdy regulamin sklepu internetowego nie reguluje ww. kwestii.

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Nowe limity podatkowe na 2026 rok - co musisz wiedzieć już dziś? Wyliczenia i konsekwencje

Rok 2026 przyniesie przedsiębiorcom realne zmiany – limity podatkowe zostaną obniżone w wyniku przeliczenia według niższego kursu euro. Granica przychodów dla małego podatnika spadnie do 8 517 000 zł, a limit jednorazowej amortyzacji do 212 930 zł. To pozornie drobna korekta, która w praktyce może zdecydować o utracie ulg, uproszczeń i korzystnych form rozliczeń.

Samofakturowanie w KSeF – jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces?

Samofakturowanie pozwala nabywcy wystawiać faktury w imieniu sprzedawcy, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Dowiedz się, jakie warunki trzeba spełnić i jak przebiega cały proces w systemie KSeF.

SmartKSeF – jak bezpiecznie wystawiać e-faktury

Wdrożenie Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) zmienia sposób dokumentowania transakcji w Polsce. Od 2026 r. e-faktura stanie się obowiązkowa, a przedsiębiorcy muszą przygotować się na różne scenariusze działania systemu. W praktyce oznacza to, że kluczowe staje się korzystanie z rozwiązań, które automatyzują proces i minimalizują ryzyka. Jednym z nich jest SmartKSeF – narzędzie wspierające firmy w bezpiecznym i zgodnym z prawem wystawianiu faktur ustrukturyzowanych.

Integracja KSeF z PEF, czyli faktury w zamówieniach publicznych. Wyjaśnienia MF

Od 1 lutego 2026 r. wchodzi w życie pełna integracja Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) z Platformą Elektronicznego Fakturowania (PEF). Zmiany te obejmą m.in. zamówienia publiczne, a także relacje B2G (Business-to-Government). Oznacza to, że przedsiębiorcy realizujący kontrakty z administracją publiczną będą zobowiązani do wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF. Ministerstwo Finansów w Podręczniku KSeF 2.0 wyjaśnia, jakie zasady będą obowiązywać i jakie rodzaje faktur z PEF będą przyjmowane w KSeF.

REKLAMA

Testy otwarte API KSeF 2.0 właśnie ruszyły – sprawdź, co zmienia się w systemie e-Faktur, dlaczego integracja jest konieczna i jakie etapy czekają podatników w najbliższych miesiącach

30 września Ministerstwo Finansów uruchomiło testy otwarte API KSeF 2.0, które pozwalają sprawdzić, jak systemy finansowo-księgowe współpracują z nową wersją Krajowego Systemu e-Faktur. To kluczowy etap przygotowań do obowiązkowego wdrożenia KSeF 2.0, który już od lutego 2025 roku stanie się codziennością przedsiębiorców i księgowych.

Miliony do odzyskania! Spółki Skarbu Państwa mogą uniknąć podatku PCC dzięki zasadzie stand-still

Wyrok WSA w Gdańsku otwiera drogę spółkom pośrednio kontrolowanym przez Skarb Państwa do zwolnienia z podatku od czynności cywilnoprawnych przy strategicznych operacjach kapitałowych. Choć decyzja nie jest jeszcze prawomocna, firmy mogą liczyć na milionowe oszczędności i odzyskanie wcześniej pobranych podatków.

Rezerwa na zaległe urlopy pracowników - koszt, który może zaskoczyć na zamknięciu roku

Zaległe dni urlopowe stanowią realne i narastające ryzyko finansowe dla firm — szczególnie w sektorze MŚP. W mniejszych przedsiębiorstwach, gdzie często brakuje dedykowanych działów HR czy zespołów płacowych, łatwiej o kumulację niewykorzystanych dni. Z mojego doświadczenia jako CFO na godziny wynika, że problem jest niedoszacowany. Firmy często nie uświadamiają sobie skali zobowiązania. - tłumaczy Marta Kobińska, CEO Create the Flow, dyrektor finansowa, CFO na godziny.

Tryb awaryjny w KSeF – jak działa i kiedy z niego skorzystać?

Obowiązkowy KSeF od 2026 r. budzi emocje, a jedną z najczęściej zadawanych obaw jest: co stanie się, gdy system po prostu przestanie działać?Odpowiedzią ustawodawcy jest tryb awaryjny. Jest to rozwiązanie, które ma zabezpieczyć przedsiębiorców przed paraliżem działalności w razie oficjalnie ogłoszonej awarii KSeF.

REKLAMA

Ruszyły masowe kontrole kart lunchowych. Co sprawdza ZUS?

Karty lunchowe od kilku lat są jednym z najczęściej wybieranych pozapłacowych benefitów pracowniczych. Do września 2023 r. karty mogły być wykorzystywane wyłącznie w restauracjach i innych punktach gastronomicznych. Od tego momentu ich popularność dodatkowo wzrosła – z uwagi na możliwość korzystania z nich również w sklepach spożywczych i supermarketach. Ta zmiana, choć dla pracowników korzystna, wywołała lawinę kontroli Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, który coraz uważniej przygląda się temu, w jaki sposób firmy stosują zwolnienie ze składek.

30.09.2025: ważny dzień dla KSeF - Krajowego Systemu eFaktur. Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję systemu

30 września Ministerstwo Finansów udostępnia testową wersję Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF 2.0). To sygnał dla firm, że czas intensywnych przygotowań właśnie się rozpoczął. Jak ten czas na testowanie należy optymalnie wykorzystać?

REKLAMA