REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Dostawa kurierem - kiedy rozliczyć VAT

Grupa ECDP
Jedna z wiodących grup konsultingowych w Polsce
Dostawa kurierem - kiedy rozliczyć VAT
Dostawa kurierem - kiedy rozliczyć VAT

REKLAMA

REKLAMA

Zyskującą popularność formą sprzedaży towarów jest prowadzenie sklepów internetowych. Nie ulega wątpliwości, że w przypadku nabycia towaru ze sklepu tego typu, zastosowanie znajdzie sprzedaż wysyłkowa. Dostarczenie towarów nabywcy w takiej sytuacji odbywa się najczęściej za pomocą kuriera. W wielu przypadkach zapłata za zamówiony towar następuje przed jego dostarczeniem.

Rozważenia wymagają kwestie dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w przypadku:

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja
  • gdy nie dokonano zapłaty za towar przed jego dostarczeniem,
  • gdy zapłata została dokonana przed dostarczeniem towaru.

Zgodnie z ustawą o podatku od towarów i usług (dalej jako ustawa o VAT) obowiązek podatkowy, co do zasady, powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów. Przez dostawę towarów rozumieć należy przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym ta dostawa została dokonana. Nie mniej jednak, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania (w odniesieniu do otrzymanej kwoty).

Polecamy: 500 pytań o VAT odpowiedzi na trudne pytania z interpretacjami Ministerstwa Finansów (PDF)

Polecamy: Przewodnik po zmianach w ustawie o rachunkowości 2015/2016 (PDF)

REKLAMA

Najpierw dostawa, potem zapłata

Omówmy pierwszy przypadek, w którym zapłata nie została dokonana przed dostarczeniem towaru.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W tym przypadku, na uwadze należy mieć uregulowania zawarte w kodeksie cywilnym. Dokładniej chodzi tutaj o art. 544 § 1 kodeksu cywilnego, zgodnie z którym jeżeli rzecz sprzedana ma być przesłana przez sprzedawcę do miejsca, które nie jest miejscem spełnienia świadczenia, poczytuje się w razie wątpliwości, że wydanie zostało dokonane z chwilą, gdy w celu dostarczenia rzeczy na miejsce przeznaczenia sprzedawca powierzył ją przewoźnikowi trudniącemu się przewozem rzeczy tego rodzaju.

Dokonując analizy tego przepisu, stwierdzić należy, że w sytuacji, gdy towar jest wysyłany przez dostawcę do nabywcy za pośrednictwem kuriera to dokonanie dostawy towaru następuje z chwilą wydania towaru podmiotowi, który jest zobowiązany do jego dostarczenia. Z tym bowiem momentem dostawca przenosi na nabywcę prawo do rozporządzania towarem jak właściciel. Zgodnie z powyższym, jako datę powstania obowiązku podatkowego należy przyjąć dzień wydania towaru kurierowi. Tę datę należy także umieścić na fakturze jako datę sprzedaży.

Spółka jest czynnym podatnikiem VAT. Spółka prowadzi sklep internetowy, w którym dokonuje sprzedaży wyrobów kosmetycznych (perfumy, kremy). Spółka wysyła za pośrednictwem firmy świadczącej usługi kurierskie towary zamówione przez klientów sklepu. Spółka na zlecenie klienta wydała w dniu 29 czerwca 2015 r. zamówione towary kurierowi, aby dostarczył je do klienta. Towary zostały doręczone klientowi w dniu 1 lipca 2015 r. Klient nie dokonał zapłaty za towar przed jego dostarczeniem. Spółka ma wątpliwości, kiedy powstanie u niej obowiązek podatkowy. Czy będzie to dzień wydania towaru kurierowi, czyli dzień 29 czerwca 2015 r. czy dopiero dzień dostarczenia towaru do klienta nabywającego towar (1 lipca 2015 r.). Spółka także ma wątpliwości jaką datę przyjąć na fakturze jako datę dokonania sprzedaży.

W ww. przykładzie obowiązek podatkowy powstanie w dniu wydania kurierowi towaru, czyli 29 czerwca 2015 r. Dzień ten należy uznać jako datę sprzedaży. Dodatkowo, Spółka powinna rozliczyć podatek od tej transakcji w rozliczeniu za czerwiec 2015 r.

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Zapłata przed dostawą

W przypadku, gdy zapłata (w całości lub w części) za zamówiony towar nastąpiła przed dostarczeniem tego towaru do nabywcy to obowiązek podatkowy powstanie z chwilą otrzymania całości lub części tej zapłaty. Moment otrzymania zapłaty należy uznać jako datę sprzedaży.

Klient dokonał zamówienia towaru w sklepie internetowym. Za towar zapłacił w dniu 27 czerwca 2015 r. 29 czerwca 2015 r. zamówione towary zostały wydane kurierowi aby dostarczył je do klienta. Towary zostały doręczone klientowi w dniu 1 lipca 2015 r. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy?

W powyższym przykładzie obowiązek podatkowy powstanie z dniem otrzymania zapłaty za zamówiony towar,  czyli 27 czerwca 2015 r.


Na uwadze należy mieć fakt, że strony transakcji sprzedaży internetowej mogą zastrzec, że przeniesienie prawa do rozporządzania towarem jak właściciel będzie następowało w innym czasie. Także regulamin danego sklepu internetowego może w inny sposób regulować kwestię przeniesienia prawa do rozporządzania towarem jak właściciel (powstania obowiązku podatkowego). Zatem, zasady przedstawione w niniejszym artykule znajdą zastosowanie jedynie w przypadku, gdy regulamin sklepu internetowego nie reguluje ww. kwestii.

Marcelina Fabia, Konsultant podatkowy w ECDDP Sp. z o.o.

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Mały ZUS plus 2026 - zmiany. ZUS wyjaśnia jak trzeba liczyć ulgowe miesiące. Niższe składki na ubezpieczenia społeczne przez 36 miesięcy

W komunikacie z 22 grudnia 2025 r. Zakład Ubezpieczeń Społecznych udzielił obszernych wyjaśnień odnośnie zmian jakie zajdą od 1 stycznia 2026 r. w zakresie ulgi zwanej „mały ZUS plus”. Przedsiębiorcy, czyli osoby prowadzące pozarolniczą działalność gospodarczą będą mogły skorzystać z tej preferencji w według nowych zasad, które określają w jaki sposób należy liczyć okresy ulgi.

PIT-11, PIT-8C tylko na wniosek. Ministerstwo Finansów szykuje zmiany w przekazywaniu informacji podatkowych

W dniu 22 grudnia 2025 r. w wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów opublikowane zostały założenia projektu nowelizacji ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (PIT) oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (PIT). Ministerstwo Finansów przygotowuje przepisy, których celem ma być zniesienie obowiązku przekazywania z mocy prawa w każdym przypadku imiennych informacji PIT-11, PIT-8C, IFT-1R i IFT- 2R wszystkim podatnikom. Podatnik będzie miał prawo uzyskania tych imiennych informacji, co do zasady, na wniosek złożony płatnikowi lub innemu podmiotowi zobowiązanemu do ich sporządzenia. Zmiany mają wejść w życie 1 stycznia 2027 r. i będą miały zastosowanie do rozliczeń dochodów uzyskanych począwszy od 1 stycznia 2026 r.

Elementarne problemy obowiązkowego KSeF. Podatnicy w 2026 r. będą fakturować po staremu?

Podatnicy pod koniec roku czekają DOBREJ NOWINY również dotyczącej podatków: znamy jej treść – idzie o oddalenie (najlepiej na święte nigdy) pomysłu o nazwie obowiązkowy KSeF. Jeśli nie będzie to zrobione formalnie, to zrobią to podatnicy, którzy po prostu będą fakturować po staremu i zawiadomią dostawców (usługodawców), że będą płacić tylko te faktury, które będą im formalnie doręczone w dotychczasowych postaciach; „nie będę grzebał w żadnym KSeFie, bo nie mam na to czasu ani pieniędzy” - pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Nowe limity podatkowe dla samochodów firmowych od 2026 r. MF: dotyczą też umów leasingu i najmu zawartych wcześniej, jeżeli auto nie zostało ujęte w ewidencji środków trwałych przed 1 stycznia

Od 1 stycznia 2026 r. zmieniają się limity dotyczące zaliczania do kosztów podatkowych wydatków na samochody firmowe. Ministerstwo Finansów informuje, że te nowe limity mają zastosowanie do umów leasingu i najmu zawartych przed 1 stycznia 2026 r., jeśli charakter tych umów (pod względem wymogów prawa podatkowego), nie pozwala na wprowadzenie pojazdu do ewidencji środków trwałych.

REKLAMA

Zwrot VAT do 40 dni po wdrożeniu KSeF. Dlaczego to nie jest dobra wiadomość dla księgowych?

Chociaż wokół wdrożenia KSeF nie przestają narastać wątpliwości, to trzeba uczciwie przyznać, że nowy system przyniesie również wymierne korzyści. Firmy mogą liczyć na rekordowo szybkie zwroty VAT i wreszcie uwolnić się od uciążliwego gromadzenia całych ton papierowej dokumentacji. O ile to ostatnie jest też ulgą dla księgowych, o tyle mechanizm odzyskiwania VAT budzi pewne obawy.

Potwierdzenie transakcji fakturowanej w KSeF. MF: to dobrowolna opcja. Jakie dokumenty można wydać nabywcy po wystawieniu faktury w KSeF w trybie: ONLINE, OFFLINE i awaryjnym?

W opublikowanym przez Ministerstwo Finansów Podręczniku KSeF 2.0 (część II) jest dokładnie opisana możliwość wydania nabywcy „potwierdzenia transakcji” w przypadkach wystawienia faktury w KSeF w trybie ONLINE, OFFLINE, czy w trybie awaryjnym. Okazuje się, że jest to całkowicie dobrowolna opcja, która nie jest i nie będzie uregulowana przepisami. Do czego więc może służyć to potwierdzenie transakcji i jak je wystawiać?

Reklama dźwignią handlu. A co z podatkami? Jak rozliczyć napis LED zawieszony na budynku?

Czy napis LED zawieszony na budynku ulepsza go? A może stanowi odrębny środek trwały? Odpowiedź na to pytanie ma istotne znaczenia dla prawidłowego przeprowadzenia rozliczeń podatkowych. A co na to organy skarbowe?

Zmiany w podatkach 2026: powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT

Choć głośne zmiany podatkowe ostatecznie nie wejdą w życie w 2026 r., od 1 stycznia zaczynają obowiązywać regulacje, które mogą realnie podnieść obciążenia przedsiębiorców – i to bez zmiany stawek podatkowych. Niższe limity dla aut firmowych, powrót wyższej składki zdrowotnej, KSeF, JPK_CIT oraz zamrożone progi PIT oznaczają dla wielu firm ukryte podwyżki sięgające kilkudziesięciu tysięcy złotych rocznie.

REKLAMA

KSeF 2026: państwowa infrastruktura cyfrowa, która zmienia biznes głębiej niż samo fakturowanie

KSeF to nie kolejny obowiązek podatkowy, lecz jedna z największych transformacji cyfrowych polskiej gospodarki. Od 2026 roku system zmieni nie tylko sposób wystawiania faktur, ale całą architekturę zarządzania danymi finansowymi, ryzykiem i płynnością w firmach. Eksperci Ministerstwa Finansów, KAS i rynku IT zgodnie podkreślają: to moment, w którym państwo staje się operatorem infrastruktury biznesowej, a przedsiębiorstwa muszą nauczyć się funkcjonować w czasie rzeczywistym.

Przelewy bankowe w Święta i Nowy Rok. Kiedy wysłać przelew, by na pewno doszedł przed końcem roku?

Koniec roku obfituje w dużo dni wolnych. Co z przelewami bankowymi wysłanymi w tych dniach dniach? Kiedy najlepiej wysłać przelew, aby dotarł na czas? Czy będą działać płatności natychmiastowe? Warto terminowe płatności zaplanować z wyprzedzeniem.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA