REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Błędy w informacji VAT-UE - na co zwracać uwagę?

 e-file sp. z o.o.
Producent aplikacji i rozwiązań pomocnych w biznesie oraz w kontaktach z urzędami
Błędy w informacji VAT-UE  - na co zwracać uwagę?
Błędy w informacji VAT-UE - na co zwracać uwagę?

REKLAMA

REKLAMA

Wypełnianie informacji podsumowującej o dokonanych transakcjach wewnątrzwspólnotowych może sprawić szereg problemów.Obliczanie poszczególnych transakcji oraz składanie druku wymaga zatem uwagi oraz skrupulatnych kalkulacji. Istnieje szereg zasad prawidłowego wypełniania VAT-UE. Każdy podatnik będzie miał jednak odrębne problemy wynikające ze specyfiki jego transakcji.

Właściwa wersja druku VAT-UE

Istotna kwestią, pozostaje posługiwanie się prawidłową wersją deklaracji VAT-UE. Aktualna wersja deklaracji VAT-UE(3) obowiązuje od od rozliczenia za lipiec 2013 r. - w przypadku informacji składanej za okresy miesięczne, a w przypadku informacji składanej za okresy kwartalne obowiązuje od rozliczenia za III kwartał 2013 r.

REKLAMA

Autopromocja

Deklaracja ta dostępna jest m.in. w programie www.fillup.pl. Podatnik VAT może korzystać tu zarówno z najnowszej wersji deklaracji, jak i informacji podatkowych, nie tylko wyszukując je samodzielnie w programie, ale również korzystając z kreatora deklaracji VAT.

Posłużenie się nieaktualną wersją informacji może narazić podatnika na zarzut polegający na niezłożeniu w ogóle niezbędnych danych (wyłącznie informacja w wersji obowiązującej, pozostaje drukiem akceptowanym przez organy podatkowe chyba, że przepisy w tym względzie pozwalają na okres przejściowy stosowania starych druków VAT-UE) . 

Biuletyn VAT

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Sumowanie deklarowanych kwot – limity miesięczne i kwartalne

REKLAMA

Podstawowym problemem okazuje się sumowanie poszczególnych kwot transakcji, które wprowadzić należy do informacji VAT-UE. Jest to szczególnie istotne u podatników, którzy deklaracje VAT-UE składają za okresy kwartalne. Jeżeli wartość transakcji przekroczy bowiem limity wskazane w ustawie – podatnik zobowiązany jest składać informacje miesięcznie, a nie kwartalnie. Składający informacje podsumowujące za okresy kwartalne, u których:

1) całkowita wartość wewnątrzwspólnotowych dostaw towarów a także dostaw realizowanych w transakcjach trójstronnych przez drugiego podatnika w łańcuchu dostaw -  bez podatku od wartości dodanej - przekroczyła w danym kwartale kwotę 250 000 zł lub

2) całkowita wartość wewnątrzwspólnotowych nabyć towarów, bez podatku - przekroczyła w danym kwartale kwotę 50 000 zł,

- są obowiązani do składania informacji podsumowujących za okresy miesięczne.

W obu przypadkach limity należy obliczać osobno, sumując osobno kwoty z pkt 1 i osobno z pkt 2, niemniej przekroczenie jednego z nich – powoduje, że informacje podsumowujące  miesięczne należy składać w stosunku do wszystkich wskazanych w nich transakcji.

Dla ustalenia limitów podatnik powinien dokładnie sprawdzać moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu poszczególnych transakcji. Przesunięcie ich lub wykazanie w sposób niewłaściwy spowoduje błąd w złożonej informacjach. Ta sama zasada dotyczy prawidłowego stosowania przeliczeń transakcji wyrażonych w walutach obcych, a także właściwe ustalanie podstawy opodatkowania tych czynności.

Transakcji nie należy w sposób szczególny zaokrąglać. 

Monitor Księgowego – prenumerata

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Kontrahent z numerem NIP-UE

W deklaracji osobno  należy wskazywać transakcje na rzecz każdego pojedynczego nabywcy towarów lub usług. Jeżeli na rzecz tego samego nabywcy świadczone są transakcje WDT, WNT oraz usługi – należy je wpisać na informacji osobno – sumując je w tych trzech grupach transakcji.

Nie wykazuje się w VAT-UE transakcji dokonywanych na rzecz konsumentów lub tzw. transakcji sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju lub na terytorium kraju.  

Usługi na VAT-UE

Należy pamiętać, że w zakresie świadczenia usług – podatnik wprowadza wyłącznie część z tych o charakterze wewnątrzwspólnotowym. Zalicza się do nich wyłącznie usługi świadczone, a nie nabywane przez podatnika składającego informację VAT-UE. Dodatkowo są to wyłącznie transakcje:

  • usług, do których stosuje się art. 28b ustawy o podatku VAT (transakcje między przedsiębiorcami, dla których miejsce opodatkowania ustala się na zasadach ogólnych w siedzibie nabywcy usługi z innego kraju UE), na rzecz podatników podatku od wartości dodanej lub osób prawnych niebędących takimi podatnikami, zidentyfikowanych na potrzeby podatku od wartości dodanej,
  • dla których miejscem świadczenia jest terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Polski (stosować należy zasadę wskazaną w art. 28b ustawy o VAT)
  • inne niż: zwolnione od podatku od wartości dodanej lub opodatkowane stawką 0%,
  • dla których zobowiązanym do zapłaty podatku od wartości dodanej jest usługobiorca .

Obowiązanym do zapłaty jest usługobiorca, jeżeli podatnik składający VAT-UE będący usługodawcą nie posiada na terytorium tego państwa członkowskiego siedziby działalności gospodarczej lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej lub siedziby działalności gospodarczej, posiada natomiast na tym terytorium stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, przy czym to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej lub inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej usługodawcy, jeżeli usługodawca posiada takie inne miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na tym terytorium, nie uczestniczy w tych transakcjach.

Należy zatem szczegółowo ustalić, które z czynności dokonywanych zaliczają się i które należy deklarować w VAT-UE.

Porównanie VAT-7 (VAT-7K, VAT-7D) z VAT-UE

Należy pamiętać, aby kwoty wewnątrzwspólnotowych nabyć i dostaw wykazane na informacji VAT-UE były równe sumie tych samych transakcji wykazywanych na standardowych deklaracjach VAT: czyli w trzech kolejnych deklaracjach VAT-7 lub w deklaracji kwartalnej. Ewentualne różnice w kwotach występujące między tymi deklaracjami wynikać mogą z zaokrągleń i nie mogą przekraczać łącznie kilkunastu złotych.

Inaczej będzie natomiast w przypadku usług wykazywanych na VAT-UE oraz deklaracjach VAT-7, VAT-7K czy VAT-7D. Kwoty wskazywane mogą się wówczas różnić ze względu m.in. na ustalenie miejsca opodatkowania usług oraz naliczenie w odrębny sposób podatku VAT wykazywanych w tych deklaracjach. Zasadą jednak będzie, że na VAT-UE sumy obrotu pochodzącego ze świadczenia usług nie będą wyższe niż kwoty z tych transakcji wskazane w deklaracjach VAT-7, VAT-7K lub VAT-7D.

Wszystkie wskazane powyżej deklaracje: VAT-UE, VAT-7, VAT-7K, VAT-7D w najnowszych wersjach znaleźć można w programie www.fillup.pl  i wypełnić w przypisanym do tych deklaracji kreatorze druków VAT.

Autopromocja

REKLAMA

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA