REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Skonto split payment
Skonto split payment

REKLAMA

REKLAMA

Mechanizm podzielonej płatności (split payment) jest rozwiązaniem, z którego przedsiębiorcy mogą skorzystać, ale nie muszą. Każdy jednak, kto zacznie używać rachunku VAT, będzie mógł obniżyć wartość podatku należnego fiskusowi. Rzecz w tym jednak, że takie skonto pozwala zachować w kieszeni jedynie kilkanaście złotych dopiero w sytuacji, gdy miesięczny VAT należny wyniesie kilkadziesiąt tysięcy złotych.

Split payment został wprowadzony w życie 1 lipca 2018 r. w wyniku nowelizacji ustawy o podatku od towarów i usług z 15 grudnia 2017 r. Dotyczy wyłącznie przedsiębiorców będących podatnikami VAT. Jego istotą jest rozdzielenie płatności za towar lub usługę na kwotę netto i VAT. Każda z tych kwot ma być wpłacana na oddzielne rachunki bankowe: netto – na bieżący rachunek firmowy, a VAT – na subkonto utworzone do konta firmowego. Co ważne, każdy przedsiębiorca, który chciałby korzystać ze skonta, musi zadeklarować ten zamiar na formularzu VAT-7.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Do 30 czerwca 2018 r. banki były zobowiązane do utworzenia subkonta do wszystkich obecnych rachunków firmowych. Te, które będą otwierane od 1 lipca, automatycznie mają także rachunek VAT. Korzystanie z systemu podzielonej płatności jest dobrowolne i bezpłatne. Decyzję o zastosowaniu takiej formy zapłaty podejmuje nabywca transakcji, czyli opłacający fakturę.

Rabat tylko przy płatności z rachunku VAT

Wśród korzyści wynikających z korzystania ze split payment znajduje się m.in. niższe zobowiązanie z tytułu VAT wobec urzędu skarbowego w przypadku szybszej zapłaty (tzw. skonto zobowiązania podatkowego). Przedsiębiorca będzie miał prawo obniżyć należną fiskusowi płatność, ale tylko w przypadku, gdy:

  • deklaracja VAT za dany okres zostanie złożona przed ustawowym terminem, tj. przed 25. następnego miesiąca po rozliczanym okresie,
  • kwota należna do zapłaty zostanie opłacona w całości z konta VAT również przed wspomnianym terminem.

Skonto będzie stosowane przy rozliczeniu lipca albo III kwartału 2018 r.

REKLAMA

Symboliczne oszczędności

Skonto wyliczane jest według wzoru podanego w ustawie. Im większe zobowiązanie i im wcześniej opłacone, tym większa kwota skonta. Brzmi to bardzo zachęcająco, w szczególności dla podatników płacących duże podatki. Jednakże po dokonaniu dokładnych obliczeń może się okazać, że kwoty skonta będą dalekie od wyobrażeń przedsiębiorców.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Załóżmy, że podatnik złożył deklarację VAT-7 za lipiec 2018 r. w dniu 10.08.2018 r. Zobowiązanie z niej wynikające wynosi 30 000,00 zł. Przedsiębiorca od razu, tj. 10 sierpnia, opłaca należny podatek. Skonto wyniesie dokładnie 18,75 zł, czyli – po zaokrągleniu do pełnych złotych: 19 zł. Jeśli przedsiębiorca miałby do zapłaty 3000,00 zł VAT należnego, zaoszczędziłby 2 zł.

Polecamy: VAT 2018. Komentarz


Przedsiębiorcy zainteresowani skontem już pytają, co się stanie, jeśli do wcześniej złożonej deklaracji będzie składana korekta.  Oficjalnego stanowiska Ministerstwa Finansów na ten temat jeszcze nie ma. Jedno jest jednak pewne, korekty będą problematyczne dla księgowości, urzędów skarbowych oraz samego podatnika.

Korzyści pod kontrolą

Split payment dedykowany jest de facto tylko czynnym podatnikom VAT. Zapłaty tą metodą można dokonywać wyłącznie za wystawione faktury. Z rozwiązania nie można skorzystać w przypadku pro formy lub płatności „z góry” – przed wystawieniem faktury zaliczkowej. Przelewy będą dokonywane za pomocą specjalnych przelewów dedykowanych, udostępnionych przez banki. Transakcje gotówkowe oczywiście nie podlegają metodzie podzielonej płatności.

Środkami zgromadzonymi na koncie VAT będzie można opłacać podatek od towarów i usług z otrzymanych od kontrahentów faktur (oczywiście, jeśli będą oni posiadali rachunek firmowy) oraz regulować zobowiązanie wobec urzędu skarbowego. O możliwość rozdysponowania tych środków na inne cele podatnik musi wnioskować do naczelnika właściwego urzędu skarbowego, który na rozpatrzenie ma 60 dni.

Oczywiście każda opcja zmniejszenia zobowiązania podatkowego jest cenna, jednak skonto – ze względu na niewielką wartość korzyści w porównaniu z obowiązkami – może spotkać się z mniejszym niż zakładane przez Ministerstwo Finansów zainteresowaniem przedsiębiorców.

Tax Care
Lider wśród biur księgowych dla mikro- i małych firm

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Odroczenie obowiązkowego KSeF? Prof. Modzelewski: Nie ma jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy są nieprzygotowani

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

Obowiązkowy KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi, kompetentni podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Rola głównej księgowej w erze KSeF. Jak przygotować firmę na nowe obowiązki od 2026 r.? [Webinar INFORAKADEMII]

Już w 2026 r. korzystanie z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) stanie się obowiązkowe dla większości przedsiębiorców. To rewolucja w procesach księgowych, która wymaga od głównej księgowej nie tylko znajomości przepisów, ale także umiejętności zarządzania wdrożeniem tego systemu w firmie.

Księgowi w oku cyklonu. Jak przejść przez rewolucję KSeF i nie stracić kontroli

Setki faktur w PDF-ach, skanach i wersjach papierowych. Telefony od klientów, goniące terminy VAT i JPK. Codzienność wielu biur rachunkowych to żonglowanie zadaniami w wyścigu z czasem. Tymczasem wielkimi krokami zbliża się fundamentalna zmiana – obowiązkowy Krajowy System e-Faktur

REKLAMA

Prof. Modzelewski: faktury VAT aż w 18 różnych formach od lutego 2026 r. Przyda się nowa instrukcja obiegu dokumentów

Od lutego 2026 r. wraz z wejściem w życie przepisów dot. obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) polscy czynni podatnicy VAT będą mogli otrzymywać aż dziewięć form dokumentów na miejsce obecnych faktur VAT. A jeżeli weźmiemy pod uwagę fakt, że w tych samych formach będą wystawiane również faktury korygujące, to podatnicy VAT i ich księgowi muszą się przygotować na opisywanie i dekretowanie aż 18 form faktur – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

Refinansowanie zakupu nowoczesnych tachografów: do 3 tys. zł na jeden pojazd. Wnioski, warunki, regulamin

W dniu 19 listopada 2025 r. Ministerstwo Infrastruktury poinformowało, że od 1 grudnia 2025 r. przewoźnicy mogą składać wnioski o refinansowanie wymiany tachografów na urządzenia najnowszej generacji. Środki na ten cel w wysokości 320 mln zł będą pochodziły z Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. To pierwsza tego typu realna pomoc finansowa dla branży transportu drogowego. Nabór wniosków potrwa do końca stycznia 2026 roku.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA