REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podzielona płatność nie wyklucza ulgi na złe długi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podzielona płatność nie wyklucza ulgi na złe długi
Podzielona płatność nie wyklucza ulgi na złe długi

REKLAMA

REKLAMA

Nawet jeśli nabywca zapłaci sprzedawcy tylko kwotę VAT i nie przeleje ani złotówki na poczet ceny netto, to i tak sprzedawca po upływie 150 dni od terminu płatności będzie mógł odzyskać należny podatek. Tyle że w odpowiedniej proporcji. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej przez Ministerstwo Finansów na pytania Dziennika Gazety Prawnej.

To oznacza, że obowiązujące od wczoraj przepisy o podzielonej płatności nie są ważniejsze od regulacji dotyczących ulgi na złe długi. Nabywcy mogą korzystać ze split payment, a sprzedawcy – gdy nie dostaną pełnej zapłaty – również z ulgi na złe długi.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

„Split payment to dodatkowy sposób płatności między kontrahentami, który w żaden sposób nie wpływa na stosowanie ulgi na złe długi” – zapewnia resort.

Wykluczenia takiej możliwości obawiali się nasi czytelnicy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

REKLAMA

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po upływie 150 dni

Chodzi o sytuację, gdy nabywca wybierze metodę podzielonej płatności, ale ureguluje w ten sposób tylko równowartość podatku od towarów i usług (na rachunek VAT), bez zapłaty ceny netto.

Technicznie jest to możliwe, co przyznaje również resort finansów. Problem polega jednak na tym, że sprzedawca pozostaje bez znacznej części należności. W związku z tym pojawia się wątpliwość, czy po upływie 150 dni od umówionego terminu płatności dostawca może skorzystać z ulgi na złe długi, czyli odzyskać VAT odprowadzony już do urzędu skarbowego VAT. I czy jednocześnie kupujący musi skorygować (in minus) podatek naliczony, który już odliczył.

Z przepisów o uldze na złe długi (art. 89a i 89b ustawy o VAT) wynika, że wierzyciel ma możliwość, a dłużnik obowiązek skorygować VAT gdy faktura nie zostanie uregulowana w ciągu 150 dni od upływu terminu płatności. Dzięki temu sprzedawca odzyskuje VAT, który wpłacił już do urzędu skarbowego, mimo że nie dostał zapłaty za sprzedany towar lub wykonaną usługę.

Jeśli wpłata nie pokrywa całej wartości faktury, to zalicza się ją proporcjonalnie na kwotę netto oraz kwotę VAT.

Tylko 23 zł na rachunek VAT

Wybierając metodę podzielonej płatności, nabywca musi wskazać, ile pieniędzy przeznacza na kwotę netto, a ile na równowartość VAT. Co zatem w sytuacji, gdy dłużnik wpłaci 23 zł i wskaże (w ramach komunikatu split payment), że jest to w całości kwota VAT, a kwota netto wynosi 0 zł? – pyta nasz czytelnik z jednej z firm leasingowych.

– Krajowa Informacja Skarbowej, do której telefonowałem, nie zna odpowiedzi na moje pytanie, nie ma wytycznych w tym zakresie – mówi czytelnik.

Niekorzystna interpretacja przepisów mogłaby prowadzić do wniosku, że skoro sprzedawca otrzymał równowartość VAT (należnego do zapłaty do urzędu skarbowego), to nie może skorzystać z ulgi na złe długi.

Można odzyskać VAT

Odpowiedź Ministerstwa Finansów jest jednak pozytywna dla wierzycieli. Wynika z niej, że w takiej sytuacji sprzedawca może skorzystać z ulgi na złe długi, a dłużnik (nabywca) ma obowiązek skorygować (in minus) odliczony już podatek.

Skąd taka wykładnia? Resort przypomina, że na rachunek VAT nie jest płacony ściśle podatek od towarów i usług, tylko jego równowartość, a zatem część należności odpowiadająca całości lub części kwoty VAT wykazanej na fakturze.

„W przypadku uregulowania przez nabywcę płatności wynikającej z faktury w niepełnej wysokości, kwotę zapłaconą w mechanizmie podzielonej płatności należy traktować jako uregulowanie części należności wynikającej z faktury” – tłumaczy Ministerstwo Finansów. Dodaje, że w takim przypadku nie ma znaczenia wysokość kwoty, która zgodnie z komunikatem przelewu wpłynie na rachunek VAT. Stanowi ona bowiem część należności wynikającej z faktury. „Ta część należności, która została zapłacona w systemie podzielonej płatności, podlega proporcjonalnemu rozliczeniu dla zastosowania ulgi na złe długi” – wyjaśnia resort.

Co to w praktyce oznacza – wyjaśniamy (poniżej w infografice) na przykładzie.

Ze stanowiskiem MF zgadza się również Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP. – Jeśli w formie split payment zostanie zapłacona jedynie kwota odpowiadająca podatkowi VAT, to niewątpliwie dojdzie do uiszczenia części należności i nie należy tego mylić z uregulowaniem VAT – mówi ekspertka.

W konsekwencji – jak tłumaczy – zapłacona kwota równa podatkowi VAT wskazanemu na fakturze powinna zostać proporcjonalnie zaliczona jako częściowa płatność należności. Zatem część VAT przypadająca na niezapłaconą kwotę należności musi być po 150 dniach skorygowana, zarówno przez sprzedawcę, jak i nabywcę.

– Muszą być tego świadome wszystkie firmy, w których występują przeterminowane zobowiązania, przekraczające 150 dni – podkreśla Janina Fornalik.

– Stanowisko ministerstwa jest bardzo satysfakcjonujące dla wierzycieli – podsumowuje nasz czytelnik. ©℗


Odpowiedź MF na pytanie DGP

Na rachunek VAT nie jest płacony stricte podatek VAT, tylko część kwoty należności odpowiadająca całości lub części kwoty VAT wykazanej na fakturze.

W przypadku uregulowania przez nabywcę płatności wynikającej z faktury w niepełnej wysokości, kwotę zapłaconą w mechanizmie podzielonej płatności należy traktować jako uregulowanie części należności wynikającej z faktury. Nie ma w takim przypadku znaczenia wysokość kwoty, która zgodnie z komunikatem przelewu wpłynie na rachunek VAT, gdyż stanowi ona część należności wynikającej z faktury.

Ta część należności, która została zapłacona w modelu podzielonej płatności podlega proporcjonalnemu rozliczeniu dla zastosowania ulgi na złe długi. Model podzielonej płatności to dodatkowy sposób płatności między kontrahentami, który w żaden sposób nie wpływa na stosowanie regulacji tzw. ulgi na złe długi. Zatem otrzymanie płatności w modelu podzielonej płatności z punktu widzenia księgowania oraz prawa do skorzystania z tzw. ulgi na złe długi powinno być traktowane jak częściowa lub całościowa zapłata należności wynikająca z otrzymanej faktury. ©℗

Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Samochód osobowy w firmie - zmiany w limitach od 1 stycznia 2026 r. Co z samochodami zakupionymi do końca 2025 roku?

Zmiany w prawie podatkowym potrafią zaskakiwać. Szczególnie wtedy, gdy istotne przepisy wprowadzane są niejako „tylnymi drzwiami”. Tym razem mamy do czynienia z modyfikacją, która znacząco wpłynie na sposób rozliczania kosztów związanych z nabyciem samochodów osobowych.

Rezerwa finansowa w firmie to nie luksus - to konieczność. Jak wyliczyć i budować rezerwę na nagłe sytuacje

Wielu właścicieli firm mówi: „Nie mam z czego odkładać, wszystko idzie na bieżące wydatki.” Inni: „Jak będą wolne środki, to coś odłożę.” Problem w tym, że te wolne środki rzadko kiedy się pojawiają. Albo jeśli już są – szybko znikają. A potem przychodzi miesiąc bez wpłat od klientów, niespodziewany wydatek albo gorszy sezon. I nagle z dnia na dzień zaczyna brakować nie tylko pieniędzy, ale też spokoju, decyzyjności, kontroli. To nie pech. To brak bufora.

100 dni do KSeF – co zmieni się od lutego 2026 roku?

Od 1 lutego 2026 r. duże firmy będą wystawiać wyłącznie e‑faktury w KSeF, a wszyscy podatnicy będą je odbierać elektronicznie. Od kwietnia obowiązek rozszerzy się na pozostałych przedsiębiorców, wprowadzając jednolity, ustandaryzowany obieg faktur i koniec papierowych dokumentów.

Skarbówka potwierdza: darowizny od rodzeństwa zwolnione z podatku nawet przy wspólności majątkowej

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej potwierdził, że darowizny pieniężne od rodzeństwa są zwolnione z podatku, nawet jeśli darczyńcy mają wspólność majątkową. Kluczowe jest jedynie terminowe zgłoszenie darowizny i udokumentowanie przelewu. To dobra wiadomość dla wszystkich, którzy otrzymują wsparcie finansowe od bliskich.

REKLAMA

Nowa opłata cukrowa uderzy w małe firmy? Minister ostrzega przed katastrofą dla MŚP

Minister Agnieszka Majewska, Rzecznik MŚP, ostrzega przed skutkami nowelizacji „podatku cukrowego”. Zwraca uwagę, że projekt zmian w ustawie o zdrowiu publicznym przygotowany przez Ministerstwo Finansów może nadmiernie obciążyć najmniejsze firmy. Nowe przepisy dotyczące opłaty cukrowej mają – wbrew intencjom resortu – rozszerzyć obowiązki sprawozdawcze i podatkowe także na mikro i małych przedsiębiorców.

Najważniejsze zmiany przepisów dla firm 2025/2026. Jakie nowe obowiązki i wyzwania dla biznesu?

Trzeci kwartał 2025 roku przyniósł przedsiębiorcom aż 13 istotnych zmian regulacyjnych. Powszechne oburzenie przedsiębiorców wzbudza jednak krótsze od obiecywanego 6-miesięcznego vacatio legis. Z jednej strony postępuje cyfryzacja i deregulacja procesów, z drugiej – rosną obciążenia fiskalne i kontrolne. Z najnowszego Barometru TMF Group obejmującego trzeci kwartał 2025 roku wynika, że równowaga między ułatwieniami a restrykcjami została zachwiana kosztem zmian wymagających dla prowadzenia biznesu.

Jak uwierzytelnić się w KSeF? Pieczęć elektroniczna to jedna z metod - zgłoszenie w ZAW-FA, API KSeF 2.0 lub przy użyciu Aplikacji Podatnika KSeF

Aby korzystać z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), nie trzeba zakładać konta, ale konieczne jest potwierdzenie tożsamości i uprawnień. Jednym z bezpiecznych sposobów uwierzytelnienia – szczególnie dla spółek i innych podmiotów niebędących osobami fizycznymi – jest kwalifikowana pieczęć elektroniczna. Sprawdź, jak działa i jak jej użyć w KSeF.

Faktury korygujące w KSeF: Jak powinny być wystawiane od lutego 2026 roku?

Pytanie dotyczy zawartości pliku xml, za pomocą którego będzie wczytywana do KSeF faktura korygująca. Czy w związku ze zmianą struktury logicznej FA(3) w przypadku faktur korygujących podstawę opodatkowania i podatek będzie niezbędne zawarcie w pliku xml wartości „przed korektą” i „po korekcie”? Jeżeli będzie możliwy import na podstawie samej różnicy faktury korygującej (co wynikałoby z zamieszczonego na stronie MF pliku FA_3_Przykład_3 (Przykładowe pliki dla struktury logicznej e-Faktury FA(3)), to czy ta możliwość obejmuje fakturę korygującą do faktury pierwotnej już wcześniej skorygowanej (ponowną korektę)?

REKLAMA

Rezygnacja członka zarządu w spółce z o.o. – jak to zrobić prawidłowo (zasady, dokumentacja, odpowiedzialność)

W realiach obrotu gospodarczego zdarzają się sytuacje, w których członek zarządu spółki z ograniczoną odpowiedzialnością decyduje się na złożenie rezygnacji z pełnionej funkcji. Powody mogą być różne – osobiste, zdrowotne, biznesowe czy organizacyjne – ale decyzja ta zawsze powinna być świadoma i przemyślana, zwłaszcza z perspektywy konsekwencji prawnych i finansowych.

Nieujawnione operacje gospodarcze – jak uniknąć sankcyjnego opodatkowania CIT

Od kilku lat coraz więcej spółek korzysta z możliwości opodatkowania tzw. ryczałtem od dochodów spółek. To sposób opodatkowania dochodów spółki, który może przynieść realne korzyści podatkowe. Jednak korzystanie z estońskiego CIT-u wiąże się również z określonymi obowiązkami – szczególnie w zakresie prawidłowego ujmowania operacji gospodarczych w księgach rachunkowych. W tym artykule wyjaśnimy, czym są nieujawnione operacje gospodarcze i kiedy mogą prowadzić do powstania dodatkowego zobowiązania podatkowego.

REKLAMA