REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Podzielona płatność nie wyklucza ulgi na złe długi

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Podzielona płatność nie wyklucza ulgi na złe długi
Podzielona płatność nie wyklucza ulgi na złe długi

REKLAMA

REKLAMA

Nawet jeśli nabywca zapłaci sprzedawcy tylko kwotę VAT i nie przeleje ani złotówki na poczet ceny netto, to i tak sprzedawca po upływie 150 dni od terminu płatności będzie mógł odzyskać należny podatek. Tyle że w odpowiedniej proporcji. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej przez Ministerstwo Finansów na pytania Dziennika Gazety Prawnej.

To oznacza, że obowiązujące od wczoraj przepisy o podzielonej płatności nie są ważniejsze od regulacji dotyczących ulgi na złe długi. Nabywcy mogą korzystać ze split payment, a sprzedawcy – gdy nie dostaną pełnej zapłaty – również z ulgi na złe długi.

REKLAMA

„Split payment to dodatkowy sposób płatności między kontrahentami, który w żaden sposób nie wpływa na stosowanie ulgi na złe długi” – zapewnia resort.

Wykluczenia takiej możliwości obawiali się nasi czytelnicy.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Polecamy: Biuletyn VAT

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Po upływie 150 dni

Chodzi o sytuację, gdy nabywca wybierze metodę podzielonej płatności, ale ureguluje w ten sposób tylko równowartość podatku od towarów i usług (na rachunek VAT), bez zapłaty ceny netto.

REKLAMA

Technicznie jest to możliwe, co przyznaje również resort finansów. Problem polega jednak na tym, że sprzedawca pozostaje bez znacznej części należności. W związku z tym pojawia się wątpliwość, czy po upływie 150 dni od umówionego terminu płatności dostawca może skorzystać z ulgi na złe długi, czyli odzyskać VAT odprowadzony już do urzędu skarbowego VAT. I czy jednocześnie kupujący musi skorygować (in minus) podatek naliczony, który już odliczył.

Z przepisów o uldze na złe długi (art. 89a i 89b ustawy o VAT) wynika, że wierzyciel ma możliwość, a dłużnik obowiązek skorygować VAT gdy faktura nie zostanie uregulowana w ciągu 150 dni od upływu terminu płatności. Dzięki temu sprzedawca odzyskuje VAT, który wpłacił już do urzędu skarbowego, mimo że nie dostał zapłaty za sprzedany towar lub wykonaną usługę.

Jeśli wpłata nie pokrywa całej wartości faktury, to zalicza się ją proporcjonalnie na kwotę netto oraz kwotę VAT.

Tylko 23 zł na rachunek VAT

Wybierając metodę podzielonej płatności, nabywca musi wskazać, ile pieniędzy przeznacza na kwotę netto, a ile na równowartość VAT. Co zatem w sytuacji, gdy dłużnik wpłaci 23 zł i wskaże (w ramach komunikatu split payment), że jest to w całości kwota VAT, a kwota netto wynosi 0 zł? – pyta nasz czytelnik z jednej z firm leasingowych.

– Krajowa Informacja Skarbowej, do której telefonowałem, nie zna odpowiedzi na moje pytanie, nie ma wytycznych w tym zakresie – mówi czytelnik.

Niekorzystna interpretacja przepisów mogłaby prowadzić do wniosku, że skoro sprzedawca otrzymał równowartość VAT (należnego do zapłaty do urzędu skarbowego), to nie może skorzystać z ulgi na złe długi.

Można odzyskać VAT

Odpowiedź Ministerstwa Finansów jest jednak pozytywna dla wierzycieli. Wynika z niej, że w takiej sytuacji sprzedawca może skorzystać z ulgi na złe długi, a dłużnik (nabywca) ma obowiązek skorygować (in minus) odliczony już podatek.

Skąd taka wykładnia? Resort przypomina, że na rachunek VAT nie jest płacony ściśle podatek od towarów i usług, tylko jego równowartość, a zatem część należności odpowiadająca całości lub części kwoty VAT wykazanej na fakturze.

„W przypadku uregulowania przez nabywcę płatności wynikającej z faktury w niepełnej wysokości, kwotę zapłaconą w mechanizmie podzielonej płatności należy traktować jako uregulowanie części należności wynikającej z faktury” – tłumaczy Ministerstwo Finansów. Dodaje, że w takim przypadku nie ma znaczenia wysokość kwoty, która zgodnie z komunikatem przelewu wpłynie na rachunek VAT. Stanowi ona bowiem część należności wynikającej z faktury. „Ta część należności, która została zapłacona w systemie podzielonej płatności, podlega proporcjonalnemu rozliczeniu dla zastosowania ulgi na złe długi” – wyjaśnia resort.

Co to w praktyce oznacza – wyjaśniamy (poniżej w infografice) na przykładzie.

REKLAMA

Ze stanowiskiem MF zgadza się również Janina Fornalik, doradca podatkowy i partner w MDDP. – Jeśli w formie split payment zostanie zapłacona jedynie kwota odpowiadająca podatkowi VAT, to niewątpliwie dojdzie do uiszczenia części należności i nie należy tego mylić z uregulowaniem VAT – mówi ekspertka.

W konsekwencji – jak tłumaczy – zapłacona kwota równa podatkowi VAT wskazanemu na fakturze powinna zostać proporcjonalnie zaliczona jako częściowa płatność należności. Zatem część VAT przypadająca na niezapłaconą kwotę należności musi być po 150 dniach skorygowana, zarówno przez sprzedawcę, jak i nabywcę.

– Muszą być tego świadome wszystkie firmy, w których występują przeterminowane zobowiązania, przekraczające 150 dni – podkreśla Janina Fornalik.

– Stanowisko ministerstwa jest bardzo satysfakcjonujące dla wierzycieli – podsumowuje nasz czytelnik. ©℗


Odpowiedź MF na pytanie DGP

Na rachunek VAT nie jest płacony stricte podatek VAT, tylko część kwoty należności odpowiadająca całości lub części kwoty VAT wykazanej na fakturze.

W przypadku uregulowania przez nabywcę płatności wynikającej z faktury w niepełnej wysokości, kwotę zapłaconą w mechanizmie podzielonej płatności należy traktować jako uregulowanie części należności wynikającej z faktury. Nie ma w takim przypadku znaczenia wysokość kwoty, która zgodnie z komunikatem przelewu wpłynie na rachunek VAT, gdyż stanowi ona część należności wynikającej z faktury.

Ta część należności, która została zapłacona w modelu podzielonej płatności podlega proporcjonalnemu rozliczeniu dla zastosowania ulgi na złe długi. Model podzielonej płatności to dodatkowy sposób płatności między kontrahentami, który w żaden sposób nie wpływa na stosowanie regulacji tzw. ulgi na złe długi. Zatem otrzymanie płatności w modelu podzielonej płatności z punktu widzenia księgowania oraz prawa do skorzystania z tzw. ulgi na złe długi powinno być traktowane jak częściowa lub całościowa zapłata należności wynikająca z otrzymanej faktury. ©℗

Łukasz Zalewski
lukasz.zalewski@infor.pl

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA