REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są korzyści z wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Dziennik Gazeta Prawna
Największy polski dziennik prawno-gospodarczy
Jakie są korzyści z wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności /shutterstock.com
Jakie są korzyści z wprowadzenia mechanizmu podzielonej płatności /shutterstock.com
www.shutterstock.com

REKLAMA

REKLAMA

Nabywca i sprzedawca dostaną m.in. szybszy zwrot podatku VAT, jeżeli zawnioskują o przekazanie go na rachunek VAT, czyli skorzystają z mechanizmu podzielonej płatności (split payment). Nabywca będzie też mógł spełnić mniej wymogów, w celu wykazania, że dochował należytej staranności.

REKLAMA

Podzielona płatność teoretycznie będzie dobrowolna. O tym, czy skorzystać z systemu, będzie decydował nabywca. Już sama zasada, że decydować ma kupujący, oznacza, że dla sprzedawcy system wcale nie będzie dobrowolny. Niektóre spółki Skarbu Państwa (np. Lotos, KGHM i Tauron) już zadeklarowały, że będą płacić sprzedawcom w systemie split payment.

Niezależnie od tego, jak mówi Zbigniew Makowski, zastępca dyrektora departamentu VAT w Ministerstwie Finansów, branże, które obecnie dotkliwie odczuwają skutki karuzel VAT i oszustw podatkowych (np. elektroniczna), prosiły wręcz o wprowadzenie od 1 lipca obligatoryjnego systemu split payment. Dla nich to, że podzielona płatność zapewni bezpieczeństwo transakcji, jest decydujące.

Niezależnie od tego w ustawie o VAT znalazły się zachęty do korzystania ze split paymentu.

Bez sankcji i odsetek

– Do wysokości kwot zapłaconych w podzielonej płatności nie ma sankcji VAT (art. 108c ust. 1 ustawy o VAT), nie stosuje się też podwyższonych odsetek (150 proc., art. 108c ust. 2) i nie ma odpowiedzialności solidarnej w tych przypadkach, w których taka odpowiedzialność może być stosowana, czyli np. w obrocie paliwami – (art. 108a ust. 6) – wylicza Zbigniew Makowski.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W efekcie zapłacenie faktury w systemie podzielonej płatności nie będzie wiązało się z dodatkowymi dolegliwościami, takimi jak sankcje i podwyższone odsetki.

NOWOŚĆ na Infor.pl: Prenumerata elektroniczna Dziennika Gazety Prawnej KUP TERAZ!

Pozwoli jednak nabywcy uniknąć podwyższonych odsetek za zwłokę pod warunkiem, że wykazany przez niego podatek naliczony będzie w 95 proc. wynikał z faktur zapłaconych w systemie split payment. Innymi słowy, jeśli u podatnika powstanie zaległość w VAT, a opłacił on 95 proc. faktur w systemie podzielonej płatności, to nie spotkają go podwyższone odsetki.

Szybszy zwrot

Inną zachętą do stosowania split paymentu będzie dla sprzedawców i nabywców możliwość uzyskania szybszego zwrotu VAT – w terminie 25 dni zamiast standardowych 60 dni. Zaznaczmy jednak, że chodzi o zwroty na rachunek VAT, a nie na podstawowy rachunek rozliczeniowy. Jeśli więc podatnik wykaże nadwyżkę VAT w deklaracji i złoży wniosek o jej zwrot na konto VAT, to pieniądze od fiskusa dostanie w ciągu 25 dni. Jeśli będzie oczekiwał zwrotu na swoje zwykłe konto rozliczeniowe, fiskus będzie miał na przelew 60 dni.

Co ważne, organy podatkowe nie będą mogły przedłużyć 25-dniowego terminu zwrotu na konto VAT.

Niższa kwota do zapłaty

Kolejna zachęta dotyczy szybszych płatności fiskusowi. Jeśli sprzedawca uiści podatek należny z rachunku VAT przed terminem zapłaty podatku, będzie mógł zapłacić mniejszą kwotę. Nie będą to jednak znaczące sumy – trzeba je będzie obliczyć według dość skomplikowanego wzoru określonego w art. 108d ust. 1 ustawy o VAT.

Należyta staranność

Dla wielu podatników najważniejszym argumentem za stosowaniem split paymentu może być to, że płatność w tym systemie będzie przesłanką dochowania należytej staranności.

W metodyce dla Krajowej Administracji Skarbowej dotyczącej dochowania należytej staranności Ministerstwo Finansów wskazało, że zapłata w systemie podzielonej płatności jest kwalifikowaną przesłanką dochowania należytej staranności.

Firmy (w szczególności branże wrażliwe, narażone na większe ryzyko uczestnictwa w karuzelach VAT) będą musiały jednak spełnić pewne wymogi. – Nie będzie tu bowiem automatyzmu – zaznacza Zbigniew Makowski.

Jednak dla korzystających z podzielonej płatności dochowanie należytej staranności będzie dużo prostsze. Wystarczy sprawdzić, czy kontrahent jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem VAT, czy jest zarejestrowany w Krajowym Rejestrze Sądowym lub Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (CEIDG).

Łukasz Zalewski

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: gazetaprawna.pl

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
MF proponuje zmiany w raportowaniu do KNF. Mniej obowiązków dla domów maklerskich

Ministerstwo Finansów opublikowało projekt rozporządzenia zmieniającego zasady przekazywania informacji do Komisji Nadzoru Finansowego przez firmy inwestycyjne i banki prowadzące działalność maklerską. Nowe regulacje, będące częścią pakietu deregulacyjnego, mają na celu uproszczenie obowiązków sprawozdawczych i zmniejszenie obciążeń administracyjnych.

Kawa z INFORLEX. Przygotowanie do KSeF

Zapraszamy na bezpłatne spotkanie online. Kawa z INFORLEX wydanie EXTRA. Rozmowa z 2 cenionymi ekspertami.

Kolejna rewolucja i sensacyjne zmiany w KSeF i elektronicznym fakturowaniu. Czy są nowe terminy, co z możliwością fakturowania offline

Deregulacja idzie pełną parą. Rząd zmienia nie tylko obowiązujące już przepisy, ale i te, które dopiero mają wejść w życie. Przykładem takiej deregulacji są przepisy o KSeF czyli o obowiązkowym przejściu na wyłącznie cyfrowe e-faktury. Co się zmieni, co z terminami obowiązkowego przejścia na e-fakturowanie dla poszczególnych grup podatników?

BPO jako most do innowacji: Jak outsourcing pomaga firmom wyjść ze swojej bańki i myśleć globalnie

W dzisiejszym dynamicznym środowisku biznesowym, gdzie innowacyjność decyduje o przewadze konkurencyjnej, wiele przedsiębiorstw boryka się z paradoksem: potrzebują dostępu do najnowszych technologii i świeżych perspektyw, ale ograniczają ich własne zasoby, lokalizacja czy kultura organizacyjna. Business Process Outsourcing (BPO) staje się w tym kontekście nie tylko narzędziem optymalizacji kosztów, ale przede wszystkim bramą do globalnej puli wiedzy i innowacji.

REKLAMA

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Nowelizacja ustawy o VAT dot. obowiązkowego KSeF. Rząd podjął decyzję

W dniu 17 czerwca 2025 r. Rada Ministrów przyjęła projekt ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów oraz zmieniająca ustawę o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, przedłożony przez Ministra Finansów. Ta nowelizacja ma na celu wprowadzenie obowiązkowego modelu Krajowego Systemu e-Faktur („KSeF”), czyli specjalnego systemu elektronicznego do wystawiania i odbierania faktur (tzw. faktur ustrukturyzowanych). Oznaczać to będzie odejście od papierowych faktur VAT. Ponadto, w związku z wejściem w życie nowego systemu, o 1/3 skrócony zostanie podstawowy termin zwrotu VAT – z 60 do 40 dni. Wprowadzenie tego systemu zostanie podzielone na 2 etapy, aby firmy lepiej mogły się do niego dostosować.

Wzmożone kontrole upoważnionych i zarejestrowanych eksporterów w UE

Od czerwca 2025 r. unijne służby celne rozpoczęły skoordynowane i intensywne kontrole firm posiadających status upoważnionego eksportera (UE) oraz zarejestrowanego eksportera (REX). Działania te są odpowiedzią na narastające nieprawidłowości w dokumentowaniu preferencyjnego pochodzenia towarów i mają na celu uszczelnienie systemu celnego w ramach umów o wolnym handlu.

8 Najczęstszych błędów przy wycenie usług księgowych

Prawidłowa wycena usług księgowych pozwala prowadzić rentowne biuro rachunkowe. Za niskie wynagrodzenie za usługi księgowe spowoduje w pewnym momencie zapaść zdrowotną księgowej, wypalenie zawodowe, depresję, problemy w życiu osobistym.

REKLAMA

Audytor pod lupą – IAASB zmienia zasady współpracy i czeka na opinie

Jak audytorzy powinni korzystać z wiedzy zewnętrznych ekspertów? IAASB proponuje zmiany w międzynarodowych standardach i otwiera konsultacje społeczne. To szansa, by wpłynąć na przyszłość audytu – głos można oddać do 24 lipca 2025 r.

Zamiast imigrantów na stałe ich praca zdalna. Nowa szansa dla gospodarki dzięki deregulacji

Polska jako hub rozliczeniowy: Jak deregulacja podatkowa może przynieść miliardowe wpływy? Zgodnie z szacunkami rynkowych ekspertów, gdyby Polska zrezygnowała z obowiązku przedstawiania certyfikatów rezydencji podatkowej, mogłaby zwiększyć liczbę zagranicznych freelancerów zatrudnianych zdalnie przez polskie firmy do około 1 mln osób rocznie.

REKLAMA