REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Karnet na basen opodatkowany 8 proc. VAT-em

Karnet na basen opodatkowany 8 proc. stawką VAT
Karnet na basen opodatkowany 8 proc. stawką VAT
fot. Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Właściciele basenów, siłowni czy klubów sportowych powinni pamiętać o poprawnym rozliczeniu VAT od usług związanych z rekreacją. O ile sprzedaż karnetu na zajęcia fitness objęta jest stawką 8 proc., o tyle sprzedaż odżywek na recepcji siłowni podlega pod stawkę 23 proc. – przypomina Tax Care.

Istnieje dużo interpretacji indywidualnych podatkowych, według których wstęp na basen, siłownię czy do sauny albo zajęcie typu fitness czy aerobic powinny być objęte 23-proc. stawką VAT. Takiemu podejściu sprzeciwiały się wielokrotnie sądy administracyjne. W rezultacie Minister Finansów wydał interpretację ogólną. Według tej wykładni z 02.12.2014 r. (sygnatura PT1/033/32/354/LJU/14) usługi rekreacyjne powinny być objęte obniżoną, 8-proc. stawką VAT.

REKLAMA

Autopromocja

Wstęp to korzystanie z usługi a nie bierne uczestnictwo

Ogólna zasada mówi, że sprzedaż towarów i usług opodatkowana jest stawką 23 proc. stawą VAT. Towary i usługi wymienione z załączniku nr 3 do ustawy o VAT można sprzedawać z obniżoną stawką 8 proc. Dotyczy to m.in.:

  • poz. 179 - usług związanych z działalnością obiektów sportowych (PKWiU 93.11.10.0),
  • poz. 182 - usług kulturalnych i rozrywkowych – wyłącznie w zakresie wstępu – na widowiska artystyczne (włączając przedstawienia cyrkowe) i do obiektów kulturalnych (bez względu na symbol PKWiU),
  • poz. 183 - usług związanych z rozrywką i rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu do wesołych miasteczek, parków rozrywki, na dyskoteki, sale taneczne (bez względu na symbol PKWiU),
  • poz. 185 - wstępu na imprezy sportowe (bez względu na symbol PKWiU),
  • poz. 186 - pozostałych usług związanych z rekreacją – wyłącznie w zakresie wstępu (bez względu na symbol PKWiU).

Przeszkodę w rozliczaniu usług związanych z rekreacją ze stawką 8 proc. stanowiła jednak definicja wstępu, który fiskus interpretował wyłącznie jako możliwość wejścia „gdzieś”, co według urzędników wcale nie było równoznaczne ze skorzystaniem z dostępnych tam możliwości. Innymi słowy – według wcześniejszych interpretacji fiskusa, stawka obniżona dotyczyła jedynie wejścia do budynku, w którym znajdowała się np. siłowni i sauna fińska, zaś skorzystanie z tych usług powinno być objęte wyższą stawką. I nie miało znaczenia, że zarówno wejście, jak i możliwość skorzystania z siłowni i sauny było możliwe dzięki zakupowi jednego karnetu np. typu „open”.

Minister Finansów w interpretacji ogólnej za wstęp uznał – łącznie - możliwość wejścia „gdzieś” oraz prawo uczestnictwa w czymś (bez znaczenia pozostaje forma opłaty za wejście – może to być jednorazowy bilet albo np. miesięczny karnet). A wiec w ministerialnej interpretacji wstęp faktycznie oznacza możliwość skorzystania z danej usługi. Tym samym za błędne zostały uznane wcześniejsze interpretacje, zawężające znacznie „wstępu” do biernego uczestnictwa w danym przedsięwzięciu, a więc wyłącznie do wejścia do danego obiektu bez możliwości korzystania z urządzeń tam się znajdujących, jeżeli korzystanie z tych urządzeń wiąże się z typowym użytkowaniem danego obiektu w ramach wstępu do tego obiektu.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Podatki 2015 - komplet

Biuletyn VAT

Sprzedaż napojów w siłowni z 23-proc. VAT

Wydana interpretacja ogólna podtrzymuje natomiast dotychczasowe stanowisko sądów administracyjnych, według których usługi nie związane z typowym użytkowaniem pomieszczeń rekreacyjnych powinny być objęte podstawową stawką VAT (23 proc.). Chodzi np. sprzedaż na terenie klubu sportowego posiłków, napojów, czy też świadczenia usług instruktorskich.

500 pytań o VAT - odpowiedzi z interpretacjami MF

Katarzyna Miazek, Tax Care

Dominik Mędrzycki,  księgowy Tax Care

Autopromocja

REKLAMA

Źródło: Tax Care

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:

REKLAMA

QR Code
Podatek PIT - część 2
certificate
Jak zdobyć Certyfikat:
  • Czytaj artykuły
  • Rozwiązuj testy
  • Zdobądź certyfikat
1/9
Są kosztem uzyskania przychodu:
koszty reprezentacji, w szczególności poniesione na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych
udzielone pożyczki, w tym stracone pożyczki
wydatki na wystrój wnętrza biurowego nie będące wydatkami reprezentacyjnymi
wpłaty dokonywane do pracowniczych planów kapitałowych, o których mowa w ustawie o pracowniczych planach kapitałowych – od nagród i premii wypłaconych z dochodu po opodatkowaniu podatkiem dochodowym
Następne
Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Pracownik może czasem nie wykonywać pracy i zachować prawo do wynagrodzenia. W jakich przypadkach?

Wynagrodzenie jest – co do zasady - świadczeniem przysługującym w zamian za świadczoną przez pracownika pracę (czyli wynagrodzenie przysługuje za pracę wykonaną). Za czas niewykonywania pracy pracownik ma prawo do wynagrodzenia, jeżeli wynika to z przepisów prawa pracy.

Zmiana zasad wysyłania pocztą pism (urzędowych, podatkowych, sądowych) z zachowaniem terminu. Łatwiej będzie też uzyskać oprocentowanie nadpłat

Do Sejmu trafił już rządowy projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej i kilku innych ustaw, który ma na celu dostosowania polskiego prawa do dwóch wyroków Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE). Nowe przepisy przewidują, że m.in. w procedurze podatkowej, administracyjnej, cywilnej, można będzie nadać pismo (z zachowaniem terminu) do urzędu u dowolnego operatora pocztowego, a nie jak do tej pory tylko za pośrednictwem Poczty Polskiej. Zmienione omawianą nowelizacją przepisy zapewnią też oprocentowanie nadpłat powstałych w wyniku orzeczeń TSUE lub TK za okres od dnia powstania nadpłaty do dnia jej zwrotu, niezależnie od czasu złożenia wniosku o zwrot nadpłaty.

Bałagan w dokumentach firmy? Sprawdź, jak skutecznie nad nimi zapanować

Papierowy bałagan w dokumentacji firmowej. Dlaczego tradycyjne przechowywanie dokumentów sprawia tyle problemów? Co musisz wiedzieć, aby to zmienić?

Ile wyniesie rata kredytu po obniżce stóp procentowych o 0,5 pp, 0,75 pp, 1 pp.? Jak wzrośnie zdolność kredytowa? Stopy NBP spadną dopiero w II połowie 2025 r.?

Rada Polityki Pieniężnej na posiedzeniu w dniach 15-16 stycznia 2024 r. utrzymała wszystkie stopy procentowe NBP na niezmienionym poziomie. RPP nie zmieniła poziomu stóp procentowych w styczniu 2025 r. Rankomat.pl zwraca jednak uwagę, że jest szansa na to, że w 2025 roku (raczej w II połowie) stopy spadną o 0,75 p.p. (punkt procentowy). To wywołałoby spadek raty przeciętnego kredytu o 196 zł i wzrost zdolności kredytowej. Okazuje się, że bankach obniżki już się zaczęły i to nie tylko w przypadku lokat, ale również kredytów. Jak wynika z danych NBP, średnie oprocentowanie lokat założonych w listopadzie (najnowsze dostępne dane) spadło poniżej 4% po raz pierwszy od maja 2022 r. Średnie oprocentowanie kredytów hipotecznych również było najniższe od maja 2022 r. i wyniosło 7,35%. Zauważalnie staniały nawet kredyty konsumpcyjne, których RRSO po raz pierwszy od grudnia 2021 r. spadło poniżej 13%.

REKLAMA

E-akta osobowe pracowników: co muszą zawierać i jak je prowadzić?

Elektroniczna forma akt osobowych, czyli e-akta, staje się coraz bardziej popularna, oferując wygodę, efektywność i oszczędność czasu. Ale czym właściwie są e-akta osobowe pracowników i jak je prawidłowo prowadzić?

Procedura VAT-OSS – na czym polega, jak stosować i dlaczego warto. Jak wypełnić zgłoszenie VIU-R

Wprowadzenie procedury VAT-OSS (One Stop Shop – co można przetłumaczyć jako: Sklep w jednym miejscu), to istotne uproszczenie rozliczeń podatkowych dla firm prowadzących działalność transgraniczną w Unii Europejskiej. Procedura ta umożliwia przedsiębiorcom rozliczać w jednym miejscu podatek VAT z tytułu sprzedaży towarów i usług na rzecz konsumentów w innych krajach UE. Pozwala to na uniknięcie skomplikowanych procesów rejestracji i rozliczeń w każdym państwie członkowskim oddzielnie.

Automatyzacja i sztuczna inteligencja w księgowości: przykłady konkretnych zastosowań. System wykryje oszusta i fałszywego dostawcę

Automatyzacja procesów finansowych (w tym zastosowanie sztucznej inteligencji) już teraz pomaga przedsiębiorcom oszczędzać czas, redukować koszty oraz minimalizuje ryzyko błędów. I choć jej korzyści odkrywają głównie najwięksi rynkowi gracze, wkrótce te narzędzia mogą stać się niezbędnym elementem każdej firmy, chociażby ze względu na ich nieocenioną pomoc w wykrywaniu cyberoszustw. O tym, dlaczego automatyzacja w księgowości jest niezbędna, mówi Marzena Janta-Lipińska, ekspertka ds. podatków, specjalizująca się w księgowości zewnętrznej i propagatorka nowoczesnych, elastycznych rozwiązań z zakresu usług operacyjnych, zgodności z przepisami i sprawozdawczości.

Świetna wiadomość dla podatników. Chodzi o odsetki z urzędu skarbowego

Odsetki od nadpłat podatkowych będą naliczane już od dnia ich powstania aż do momentu zwrotu – taką zmianę przewiduje projekt nowelizacji ordynacji podatkowej przyjęty przez rząd. Co jeszcze ulegnie zmianie?

REKLAMA

Podatek od nieruchomości w 2025 r. Budynek i budowla inaczej definiowane, przesunięcie złożenia deklaracji DN-1 i inna stawka dla garaży

Budynek i budowla zmieniły od początku 2025 r. swoje definicje w podatku od nieruchomości.  Do tej pory podatnicy posługiwali się uregulowaniami pochodzącymi z prawa budowlanego, dlatego wprowadzenie przepisów regulujących te kwestie bezpośrednio w przepisach podatkowych to spora zmiana. Sprawdzamy, w jaki sposób wpłynie ona na obowiązki podatkowe polskich przedsiębiorców. 

Tsunami zmian podatkowych – kto ucierpi najbardziej?

Rok 2025 przynosi kolejną falę zmian podatkowych, które dotkną zarówno najmniejszych przedsiębiorców, jak i największe firmy. Eksperci alarmują, że brak stabilności prawa zagraża inwestycjom w Polsce, a wprowadzenie nowych przepisów w pośpiechu prowadzi do kosztownych błędów. Czy czeka nas poprawa w zakresie przewidywalności i uproszczenia systemu fiskalnego?

REKLAMA