REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot wadliwego towaru (reklamacja) - kiedy rozliczyć korektę WNT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot wadliwego towaru (reklamacja) - kiedy rozliczyć korektę WNT
Zwrot wadliwego towaru (reklamacja) - kiedy rozliczyć korektę WNT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W którym okresie trzeba zgodnie z przepisami rozliczyć korektę wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) związaną ze zwrotem wadliwego towaru na skutek reklamacji?

Wadliwy towar, korekta. W którym okresie rozliczyć korektę WNT?

Podatnik dostał credit note od dostawcy z Niemiec (WNT) za zwrot 5000 szt. wadliwego towaru. Podatnik co prawda otrzymał od dostawcy w styczniu 10 000 szt. materiału do produkcji, ale okazało się, że 5000 szt. jest wadliwych, w związku z czym zgłosił reklamację towaru. Na tej podstawie dostawca wystawił 29 stycznia 2024 r. credit note. Podatnik zwrócił wadliwy towar 2 lutego 2024 r. Kiedy podatnik powinien rozliczyć credit note – w styczniu 2024 r. czy w dacie zwrotu, tzn. w lutym 2024 r.? Przyczyną korekty jest reklamacja złożona w styczniu 2024 r., jednak zwrot towaru nastąpił w lutym 2024 r.

Ważne

RADA
Reklamacja towaru będzie stanowić nową okoliczność, która nie była znana w momencie realizacji transakcji WNT. W konsekwencji korekta (credit note) wystawiona z tego tytułu powinna zostać rozliczona na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania WNT (złożenie reklamacji), czyli w JPK_V7M składanym za styczeń 2024 r. Szczegóły poniżej. 

Korekta WNT - termin. Co mówią przepisy

W celu ustalenia okresu rozliczeniowego, w którym należy wykazać korektę WNT, trzeba sięgnąć do art. 30a ust. 1a ustawy o VAT regulującego tę kwestię. Zgodnie z tym przepisem w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania WNT korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania.

Zatem termin rozliczenia korekty zmniejszającej podstawę opodatkowania WNT będzie uzależniony od okoliczności, które spowodowały korektę. Możemy wyróżnić dwie sytuacje, gdy korekta spowodowana jest:

1) przyczyną pierwotną, tj. taką, która występowała na etapie zawarcia danej transakcji (np. błędnie określona cena, ilość). W takiej sytuacji korekta powinna zostać rozliczona za okres, w którym wykazana została pierwotna transakcja (korekta wsteczna);

2) przyczyną następczą,tj. taką, która wystąpiła po dokonaniu transakcji. W takiej sytuacji korekta powinna być dokonana „na bieżąco”, czyli w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania WNT. 

Dlatego w analizowanej sprawie należy ustalić, którą z przyczyn korekty WNT będzie reklamacja wadliwego towaru

W ocenie autora istnieją argumenty za stwierdzeniem, że reklamacja wadliwego towaru stanowi nową okoliczność, która nie była znana w momencie realizacji transakcji WNT. Reklamacja została bowiem zgłoszona po dostarczeniu towaru. Na etapie realizowania dostawy sprzedawca generalnie nie zakładał, że towar ma wady jakościowe i będzie reklamowany. W konsekwencji zwrot towaru będzie dokonywany w oparciu o nowe okoliczności (złożone reklamacje).

W związku z tym korekta zmniejszająca WNT (credit note) powinna zostać rozliczona na bieżąco, tj. w rozliczeniu za miesiąc, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania. Przyczyną korekty – jak wynika z pytania – będzie natomiast reklamacja złożona w styczniu 2024 r. i udokumentowana fakturą korygującą (credit note) wystawioną w tym samym miesiącu. Dokonanie zwrotu będzie natomiast jedynie konsekwencją reklamacji jakościowej. Podatnik powinien więc rozliczyć korektę WNT w JPK_V7M składanym za styczeń 2024 r. 

Adrian Błaszkiewicz, ekspert z zakresu VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026 - Jeszcze można uniknąć katastrofy. Prof. Modzelewski polemizuje z Ministerstwem Finansów

Niniejsza publikacja jest polemiką prof. Witolda Modzelewskiego z tezami i argumentacją resortu finansów zaprezentowanymi w artykule: „Wystawianie faktur w KSeF w 2026 roku. Wyjaśnienia Ministerstwa Finansów”. Śródtytuły pochodzą od redakcji portalu infor.pl.

Rolnicy i rybacy muszą szykować się na zmiany – nowe przepisy o pomocy de minimis już w drodze!

Rolnicy i rybacy w całej Polsce powinni przygotować się na nadchodzące zmiany w systemie wsparcia publicznego. Rządowy projekt rozporządzenia wprowadza nowe obowiązki dotyczące informacji, które trzeba będzie składać, ubiegając się o pomoc de minimis. Nowe przepisy mają ujednolicić formularze, zwiększyć przejrzystość oraz zapewnić pełną kontrolę nad dotychczas otrzymanym wsparciem.

Wystawienie faktury VAT (ustrukturyzowanej) w KSeF może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową

Czy wystawienie faktury ustrukturyzowanej może naruszać tajemnicę handlową lub zawodową? Na to pytanie odpowiada na prof. dr hab. Witold Modzelewski.

TSUE: Sąd ma ocenić, czy klauzula WIBOR szkodzi konsumentowi ale nie może oceniać samego wskaźnika

Sąd krajowy ma obowiązek dokonania oceny, czy warunek umowny dotyczący zmiennej stopy oprocentowania opartej o WIBOR, powoduje znaczącą nierównowagę ze szkodą dla konsumenta - oceniła Rzeczniczka Generalna TSUE w opinii opublikowanej 11 września 2025 r. (sprawa C‑471/24 - J.J. przeciwko PKO BP S.A.) Dodała, że ocena ta nie może jednak odnosić się do wskaźnika WIBOR jako takiego ani do metody jego ustalania.

REKLAMA

Kiedy ZUS może przejąć wypłatę świadczeń od przedsiębiorcy? Konieczny wniosek od płatnika lub ubezpieczonego

Brak płynności finansowej płatnika składek, zatrudniającego powyżej 20 osób, może utrudniać mu regulowanie świadczeń na rzecz pracowników, takich jak zasiłek chorobowy, zasiłek macierzyński czy świadczenie rehabilitacyjne. ZUS może pomóc w takiej sytuacji i przejąć wypłatę świadczeń. Potrzebny jest jednak wniosek płatnika lub ubezpieczonego.

W 2026 roku 2,8 mln firm musi zmienić sposób fakturowania. Im szybciej się przygotują, tym większą przewagę zyskają nad konkurencją

W 2026 roku ponad 2,8 mln przedsiębiorstw w Polsce zostanie objętych obowiązkiem korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF). Dla wielu z nich będzie to największa zmiana technologiczna od czasu cyfryzacji JPK. Choć Ministerstwo Finansów zapowiada tę transformację jako krok ku nowoczesności, dla MŚP może oznaczać konieczność głębokiej reorganizacji sposobu działania. Eksperci radzą przedsiębiorcom: czas wdrożenia KSeF potraktujcie jako inwestycję.

Środowisko testowe KSeF 2.0 (dot. API) od 30 września, Moduł Certyfikatów i Uprawnień do KSeF 2.0 od 1 listopada 2025 r. MF: API KSeF 1.0 nie jest kompatybilne z API KSeF 2.0

Ministerstwo Finansów poinformowało w komunikacie z 10 września 2025 r., że wprowadzone zostały nowe funkcjonalności wcześniej niedostępne w API KSeF1.0 (m.in. FA(3) z węzłem Zalacznik, tryby offline24 czy certyfikaty KSeF). W związku z wprowadzonymi zmianami konieczna jest integracja ze środowiskiem testowym KSeF 2.0., które zostanie udostępnione 30 września.

KSeF 2.0 już nadchodzi: Wszystko, co musisz wiedzieć o rewolucji w e-fakturowaniu

Już od 1 lutego 2026 r. w Polsce zacznie obowiązywać nowy, obligatoryjny KSeF 2.0. Ministerstwo Finansów ogłosiło, że wersja produkcyjna KSeF 1.0 zostaje „zamrożona” i nie będzie dalej rozwijana, a przedsiębiorcy muszą przygotować się do pełnej migracji. Ważne terminy nadchodzą szybko – środowisko testowe wystartuje 30 września 2025 r., a od 1 listopada ruszy Moduł Certyfikatów i Uprawnień. To oznacza prawdziwą rewolucję w e-fakturowaniu, której nie można przespać.

REKLAMA

Te czynności w księgowości można wykonać automatycznie. Czy księgowi powinni się bać utraty pracy?

Automatyzacja procesów księgowych to kolejny krok w rozwoju tej branży. Dzięki możliwościom systemów, księgowi mogą pracować szybciej i wydajniej. Era ręcznego wprowadzania danych dobiega końca, a digitalizacja pracy biur rachunkowych i konieczność dostosowania oferty do potrzeb XXI wieku to konsekwencje cyfrowej rewolucji, której jesteśmy świadkami. Czy zmiany te niosą wyłącznie korzyści, czy również pewne zagrożenia?

4 mln zł zaległego podatku. Skarbówka wykryła nieprawidłowości: spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów o 186 mln zł

Firma musi zapłacić aż 4 mln zł zaległego podatku CIT. Funkcjonariusze podlaskiej skarbówki wykryli nieprawidłowości w stosowaniu cen transferowych przez jedną ze spółek.

REKLAMA