REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Zwrot wadliwego towaru (reklamacja) - kiedy rozliczyć korektę WNT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Zwrot wadliwego towaru (reklamacja) - kiedy rozliczyć korektę WNT
Zwrot wadliwego towaru (reklamacja) - kiedy rozliczyć korektę WNT
Shutterstock

REKLAMA

REKLAMA

W którym okresie trzeba zgodnie z przepisami rozliczyć korektę wewnątrzwspólnotowego nabycia towaru (WNT) związaną ze zwrotem wadliwego towaru na skutek reklamacji?

Wadliwy towar, korekta. W którym okresie rozliczyć korektę WNT?

Podatnik dostał credit note od dostawcy z Niemiec (WNT) za zwrot 5000 szt. wadliwego towaru. Podatnik co prawda otrzymał od dostawcy w styczniu 10 000 szt. materiału do produkcji, ale okazało się, że 5000 szt. jest wadliwych, w związku z czym zgłosił reklamację towaru. Na tej podstawie dostawca wystawił 29 stycznia 2024 r. credit note. Podatnik zwrócił wadliwy towar 2 lutego 2024 r. Kiedy podatnik powinien rozliczyć credit note – w styczniu 2024 r. czy w dacie zwrotu, tzn. w lutym 2024 r.? Przyczyną korekty jest reklamacja złożona w styczniu 2024 r., jednak zwrot towaru nastąpił w lutym 2024 r.

Ważne

RADA
Reklamacja towaru będzie stanowić nową okoliczność, która nie była znana w momencie realizacji transakcji WNT. W konsekwencji korekta (credit note) wystawiona z tego tytułu powinna zostać rozliczona na bieżąco, tj. w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania WNT (złożenie reklamacji), czyli w JPK_V7M składanym za styczeń 2024 r. Szczegóły poniżej. 

Korekta WNT - termin. Co mówią przepisy

W celu ustalenia okresu rozliczeniowego, w którym należy wykazać korektę WNT, trzeba sięgnąć do art. 30a ust. 1a ustawy o VAT regulującego tę kwestię. Zgodnie z tym przepisem w przypadku obniżenia podstawy opodatkowania WNT korekty tej podstawy dokonuje się w rozliczeniu za okres rozliczeniowy, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania.

Zatem termin rozliczenia korekty zmniejszającej podstawę opodatkowania WNT będzie uzależniony od okoliczności, które spowodowały korektę. Możemy wyróżnić dwie sytuacje, gdy korekta spowodowana jest:

1) przyczyną pierwotną, tj. taką, która występowała na etapie zawarcia danej transakcji (np. błędnie określona cena, ilość). W takiej sytuacji korekta powinna zostać rozliczona za okres, w którym wykazana została pierwotna transakcja (korekta wsteczna);

2) przyczyną następczą,tj. taką, która wystąpiła po dokonaniu transakcji. W takiej sytuacji korekta powinna być dokonana „na bieżąco”, czyli w rozliczeniu za okres, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania WNT. 

Dlatego w analizowanej sprawie należy ustalić, którą z przyczyn korekty WNT będzie reklamacja wadliwego towaru

W ocenie autora istnieją argumenty za stwierdzeniem, że reklamacja wadliwego towaru stanowi nową okoliczność, która nie była znana w momencie realizacji transakcji WNT. Reklamacja została bowiem zgłoszona po dostarczeniu towaru. Na etapie realizowania dostawy sprzedawca generalnie nie zakładał, że towar ma wady jakościowe i będzie reklamowany. W konsekwencji zwrot towaru będzie dokonywany w oparciu o nowe okoliczności (złożone reklamacje).

W związku z tym korekta zmniejszająca WNT (credit note) powinna zostać rozliczona na bieżąco, tj. w rozliczeniu za miesiąc, w którym zaistniała przyczyna obniżenia podstawy opodatkowania. Przyczyną korekty – jak wynika z pytania – będzie natomiast reklamacja złożona w styczniu 2024 r. i udokumentowana fakturą korygującą (credit note) wystawioną w tym samym miesiącu. Dokonanie zwrotu będzie natomiast jedynie konsekwencją reklamacji jakościowej. Podatnik powinien więc rozliczyć korektę WNT w JPK_V7M składanym za styczeń 2024 r. 

Adrian Błaszkiewicz, ekspert z zakresu VAT

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: Biuletyn VAT

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Koniec z bieganiem po zaświadczenia! Rewolucyjne zmiany w podatku od spadków i darowizn, dotyczące zaświadczeń z urzędu skarbowego oraz rozliczeń rent prywatnych

Koniec z obowiązkiem przedstawiania zaświadczeń z urzędu skarbowego przy sprzedaży majątku otrzymanego od najbliższej rodziny! Nowelizacja ustawy o podatku od spadków i darowizn upraszcza formalności i rozliczenia rent prywatnych. Sprawdź, co dokładnie się zmienia i kiedy nowe przepisy wchodzą w życie.

2 mln zł zamiast 1 mln! Rząd luzuje zasady w podatku PIT – to przełom dla przedsiębiorców, którzy korzystają z rozliczenia kasowego

Rząd szykuje istotną zmianę w podatku dochodowym – limit przychodów uprawniający do kasowego PIT ma wzrosnąć z 1 mln do 2 mln zł. To ogromna ulga dla tysięcy firm, które dzięki nowym przepisom poprawią swoją płynność finansową i uproszczą rozliczenia z fiskusem.

Wystawianie faktur ustrukturyzowanych narusza konstytucyjne prawo do prywatności

Istotna część podatników, mimo istnienia formalnego obowiązku, nie będzie mogła wystawiać faktur ustrukturyzowanych, gdyż nie pozwalają im na to zawarte umowy, w których nabywcy zastrzegają sobie zachowanie tajemnicy handlowej. Wystawianie faktur ustrukturyzowanych w sposób oczywisty narusza tę zasadę, bowiem ich treść będzie w sposób nieograniczony dostępna dla długiej listy organów państwa – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski. I dodaje: Organy te będą mogły bez jakichkolwiek ograniczeń czerpać informacje o tajemnicach handlowych, a zwłaszcza o towarach i usługach oraz cenach stosowanych przez podatników.

Nowe Centrum Kompetencyjne i Zespół ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego – jest ważny krok w uszczelnianiu CIT

Ministerstwo Finansów ogłosiło powstanie Centrum Kompetencyjnego ds. zwalczania agresywnego planowania podatkowego w CIT oraz nowego Zespołu analizującego systemowe rozwiązania w tym obszarze. KAS zmienia też priorytety kontroli – liczyć się będą efekty, nie liczba postępowań.

REKLAMA

Nowe projekty KSR do konsultacji publicznych: wartości niematerialne i inwestycje w nieruchomości

Komitet Standardów Rachunkowości opublikował dwa projekty Krajowych Standardów Rachunkowości – dotyczące wartości niematerialnych i prawnych oraz inwestycji w nieruchomości. Dokumenty mają ujednolicić zasady ewidencji, wyceny i prezentacji tych aktywów. Opinie można zgłaszać do 30 września 2025 r.

Nowa opłata 2 euro od każdej paczki do UE albo 50 eurocentów po spełnieniu szeregu formalności. Na walce Unii z chińskim e-commerce skorzysta europejska logistyka

Komisja Europejska i Parlament Europejski chcą ograniczenia napływu chińskiego e-commerce przez wprowadzenie opłaty manipulacyjnej wynoszącej 2 euro dla każdej paczki, niezależnie od jej wartości. Nowy podatek będzie można obniżyć do 50 eurocentów, ale najpierw przesyłka będzie musiała trafić do magazynu na terenie Unii, skąd będzie dystrybuowana do klienta końcowego. Oznacza to, że każda z 4,6 mld paczek, bo tyle zaimportowano ich w 2024 r., będzie wymagała indywidualnej obsługi logistycznej, którą mogą zapewnić europejscy operatorzy. W opinii ekspertów to wielka dla sektora logistyki kontraktowej, również w Polsce, ale do walki o największych graczy e-commerce należy się dobrze przygotować.

Tajemnica przedsiębiorstwa pod ochroną – rząd szykuje rewolucję w przepisach o znakach towarowych

Rząd pracuje nad długo wyczekiwaną nowelizacją Prawa własności przemysłowej. Projekt UDER85 wprowadzi skuteczne mechanizmy ochrony tajemnicy przedsiębiorstwa w postępowaniach przed Urzędem Patentowym. To przełom, który zmieni zasady gry w sporach o znaki towarowe i zwiększy bezpieczeństwo firmowych danych.

Ubezpieczenie zdrowotne przy delegowaniu pracownika do Niemiec – formularz A1, EKUZ i kasy chorych

Delegowanie pracowników do Niemiec wiąże się z szeregiem obowiązków administracyjnych. Jednym z kluczowych aspektów, często niedocenianym przez pracodawców, jest właściwe zabezpieczenie zdrowotne osoby delegowanej. W praktyce powtarzają się pytania: czy wystarczy formularz A1? Czy EKUZ chroni pracownika w Niemczech w razie wypadku? Co pokrywa niemiecka AOK? I czy warto wykupić prywatne ubezpieczenie? W tym artykule odpowiemy na te i inne pytania, wyjaśnimy czym jest formularz A1, co zapewnia karta EKUZ w Niemczech oraz czy trzeba zgłaszać się do niemieckiej kasy chorych?

REKLAMA

Kryzys na rynku księgowych? Specjaliści są przemęczeni, a chętnych i wykwalifikowanych kandydatów do pracy brakuje

Co drugi pracownik obszaru księgowości uważa, że branża boryka się z niedoborem wykwalifikowanych specjalistów – wynika z badania SaldeoSMART. Wśród głównych powodów luki kompetencyjnej respondenci wymieniają trudność w nadążaniu za zmieniającymi się przepisami (64%) oraz wypalenie zawodowe (53%). Siedmiu na dziesięciu ankietowanych przyznaje, że w ostatnim kwartale często lub bardzo często odczuwało przeciążenie obowiązkami zawodowymi. Jednocześnie 44% upatruje w sztucznej inteligencji szansy na odciążenie pracowników i zwiększenie ich efektywności.

3 poprawki Senatu do ustawy wdrażającej obowiązkowy KSeF

Ustawa wprowadzająca Krajowy System e-Faktur została uchwalona przez Sejm 25 lipca 2025 roku i trafiła do Senatu. Na posiedzeniu w dniu 30 lipca 2025 r. Senacka Komisja Budżetu i Finansów Publicznych zaproponowała jedynie 3 poprawki redakcyjne do ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, nie wprowadzając innych zmian.

REKLAMA