REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.
Porada Infor.pl

Czy dywidenda rzeczowa podlega opodatkowaniu VAT?

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
Szymon Raut
Ekspert podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Czy dywidenda rzeczowa podlega opodatkowaniu?
Czy dywidenda rzeczowa podlega opodatkowaniu?

REKLAMA

REKLAMA

Wypłata dywidendy dokonywana przez podatnika w formie rzeczowej na rzecz wspólników (osób prawnych) polegająca na przeniesieniu na nich prawa do rozporządzania lokalami mieszkalnymi wraz z miejscami parkingowymi, stanowi nieodpłatne przekazanie towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług (dalej: ustawa o VAT), w konsekwencji czego podatnik zobowiązany będzie do naliczenia podatku VAT z tytułu przekazania przedmiotowych towarów.

Tak wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 28 stycznia 2011 r. (IPPP1-443-1173/10-3/PR).

REKLAMA

Autopromocja

Sprawa dotyczyła spółki działającej w branży deweloperskiej. Rozważała ona wypłatę wspólnikom dywidendy w formie rzeczowej, stanowiącej surogat świadczenia pieniężnego, w postaci wybudowanych lokali mieszkalnych i miejsc parkingowych. Ich wartość byłaby równa kwocie, którą wspólnicy powinni otrzymać tytułem dywidendy.

REKLAMA

W związku z powyższym, spółka zwróciła się do organu podatkowego z wnioskiem o interpretację, w którym zapytała, czy wypłata dywidendy w formie rzeczowej spowoduje powstanie obowiązku podatkowego w VAT? Spółka wskazała jednocześnie, że w stosunku do lokali mieszkalnych oraz miejsc postojowych będących przedmiotem dywidendy przysługiwało jej prawo do odliczenia podatku naliczonego. 

Przedstawiając własne stanowisko w sprawie spółka uznała, że w opisanej sytuacji nie zaistnieje konieczność opodatkowania dywidendy rzeczowej podatkiem VAT, ponieważ takie zdarzenie nie zostało wyszczególnione w katalogu czynności opodatkowanych, nie stanowiąc ani dostawy towarów, ani świadczenia usług. Zdaniem spółki, jest to jednostronna czynność prawna, do której nie ma zastosowania również art. 7 ust. 2 ustawy o VAT dotyczący przekazania towarów bez wynagrodzenia.

Organ nie zgodził się ze stanowiskiem spółki. Powołując się na zasadę powszechności opodatkowania wskazał, że w istocie mamy do czynienia z przeniesieniem prawa do rozporządzania towarami, stanowiącymi przedmiot dywidendy, jak właściciel - czyli czynnością opodatkowaną podatkiem od towarów i usług z tytułu nieodpłatnego przekazania.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Tym samym wypłata dywidendy dokonywana przez spółkę w formie rzeczowej na rzecz wspólników polegająca na przeniesieniu na nich prawa do rozporządzania lokalami mieszkalnymi wraz z miejscami parkingowymi, stanowi nieodpłatne przekazanie towarów w rozumieniu art. 7 ust. 2 ustawy, w konsekwencji czego spółka zobowiązana będzie do naliczenia podatku VAT z tytułu przekazania przedmiotowych towarów.

Komentarz eksperta

W mojej ocenie powyższe stanowisko organu budzi wątpliwości. Konsekwencje w zakresie podatku VAT wypłaty przez spółkę na rzecz wspólników dywidendy rzeczowej nie są jednoznaczne.

W orzecznictwie pojawiają się argumenty które wskazywałby, iż wypłata dywidendy rzeczowej może być uznana za czynność nieopodatkowaną VAT. Jednakże organy podatkowe stoją na stanowisku, iż wypłata takiej dywidendy powinna być uznana za dostawę towarów i opodatkowana VAT. Takie stanowisko odnajdziemy również w komentowanej interpretacji.

REKLAMA

Organ podatkowy przedmiotowej interpretacji stwierdził, iż wypłata przez spółkę dywidendy w postaci przeniesienia prawa własności do lokali mieszkalnych wraz z miejscami parkingowymi w przypadku, gdy przy ich nabyciu przysługiwało spółce prawo do odliczenia podatku naliczonego powinna być opodatkowana VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT.

Wspomniany przepis stanowi, iż za dostawę towarów rozumie się również przekazanie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa na cele inne niż związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem, w szczególności wszelkie przekazania towarów bez wynagrodzenia, jeżeli podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ich nabyciu.

Tym samym organ podatkowy, aby stwierdzić, iż omawiana wypłata dywidenda jest opodatkowana VAT powinien wykazać, iż przekazywane prawa własności do lokali mieszkalnych wraz z miejscami parkingowymi są wydawane na cele niezwiązane z prowadzonym przedsiębiorstwem. Jednakże organ podatkowy w omawianej interpretacji takich argumentów nie przedstawił.

Interpretując art. 7 ust. 2 ustawy o VAT a contrario, można stwierdzić, iż bezpłatne przekazanie towarów na cele związane z przedsiębiorstwem prowadzonym przez podatnika nie jest dostawą towarów w rozumieniu ustawy o VAT i nie podlega opodatkowaniu VAT (pogląd ten odnajdziemy w orzecznictwie m.in. w wyroku WSA we Wrocławiu z 23 czerwca 2009 r. I SA/Wr 508/09).

Moim zdaniem, w stanie faktycznym będącym przedmiotem komentowanej interpretacji można uznać, iż wypłata dywidendy przez spółkę jest ściśle i bezpośrednio związana z prowadzonym przedsiębiorstwem. Podobny pogląd podzielił w uzasadnieniu wyroku z 8 grudnia 2009 r. WSA w Gdańsku (I SA/Gd 733/09).

Ponadto należy wskazać, iż celem prowadzenia przedsiębiorstwa jest, co do zasady osiąganie zysku. Natomiast wypłata dywidendy jest jedną z form zagospodarowania wypracowanego zysku. W konsekwencji, gdyby spółka w wyniku prowadzonej działalności gospodarczej nie wygenerowała zysku nie dochodziłoby do wypłaty dywidendy.

Polecamy: Serwis VAT

Polecamy: Serwis CIT

Dlatego też, wydaje się zasadne stwierdzenie, iż wypłata dywidendy w komentowanej interpretacji nie może zostać uznana za czynność opodatkowaną VAT na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT

Wypłata dywidendy w przypadku, gdy jest dokonywana w postaci pieniężnej nie wywołuje konsekwencji na gruncie ustawy o VAT Dywidenda taka nie jest ani dostawą towaru, ani usługą świadczoną przez wypłacającego. Stąd też, odmienne traktowanie na gruncie ustawy o VAT wypłaty dywidendy biorąc pod uwagę jej przedmiot jest niezbyt zasadne. Zarówno dywidenda pieniężna jak i rzeczowa służą, co do zasady, temu samemu celowi – przysporzeniu majątkowemu wspólników.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
KSeF 2026: Koniec z papierowymi fakturami. Jak przygotować się na rewolucję w rozliczeniach VAT i uniknąć kar i problemów z fiskusem [branża TSL]

Niecały rok dzieli podatników VAT (w tym branżę transportową) od księgowej rewolucji. Ministerstwo Finansów potwierdziło w komunikacie z kwietnia 2025 r., że początek 2026 roku to ostateczny termin wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur dla większości przedsiębiorców. Oznacza to, że już niedługo sektor TSL, zdominowany przez rozliczenia papierowe, musi stać się cyfrowy. To wyzwanie zwłaszcza dla spedycji, które rozliczają się z wieloma podmiotami równocześnie. Jak przygotować się do wdrożenia KSeF, by uniknąć problemów i kar?

Co myślą księgowi o przyszłości swojej branży? Barometr nastrojów księgowych 2025 ujawnia kulisy rynku

Czy zawód księgowego przechodzi kryzys, czy może ewoluuje w stronę większego znaczenia strategicznego? Nowo opublikowany Barometr nastrojów księgowych 2025 to pierwsze tego typu badanie w Polsce, które w kompleksowy sposób analizuje wyzwania, emocje i kierunki rozwoju zawodu księgowego.

Zmiany w opodatkowaniu fundacji rodzinnych prawdopodobnie od 2026 r. Koniec obecnych korzyści? Co planuje Ministerstwo Finansów?

Fundacje rodzinne miały być długo oczekiwanym narzędziem sukcesji i ochrony majątku polskich przedsiębiorców. W Polsce działa około 800 tysięcy firm rodzinnych, które odpowiadają za nawet 20% PKB. To właśnie dla nich fundacje miały stać się mechanizmem zapewniającym ciągłość, bezpieczeństwo i porządek w zarządzaniu majątkiem. Choć ich konstrukcja budzi zainteresowanie i daje realne korzyści, to już po dwóch latach funkcjonowania szykują się poważne zmiany prawne. O ich konsekwencjach mówi adwokat Michał Pomorski, specjalista w zakresie prawa podatkowego z kancelarii Pomorski Tax Legal Finance.

Korygowałeś deklaracje podatkowe po otrzymaniu subwencji z PFR? Możesz być bezpodstawnie pozwany – sprawdź, co zrobić w takiej sytuacji

Wśród ponad 16 tys. pozwów, które Polski Fundusz Rozwoju (PFR) złożył przeciwko przedsiębiorcom w ramach programu „Tarcza Finansowa”, około 2700 dotyczy firm (wg danych z 2023 r.), które po złożeniu wniosku o subwencję dokonały korekty deklaracji podatkowych.

REKLAMA

Kiedy Krajowy System e-Faktur stanie się obowiązkowy? – Stan legislacyjny i wyzwania przed przedsiębiorcami

11 kwietnia 2025 roku na stronie Rządowego Centrum Legislacji opublikowano projekt ustawy dotyczący obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), który reguluje wdrożenie tego systemu w Polsce. Choć przepisy nie zostały jeszcze ostatecznie zatwierdzone, większość kluczowych kwestii jest już znana, co daje przedsiębiorcom czas na rozpoczęcie przygotowań do nadchodzących zmian.

Dlaczego dokumentacja pochodzenia towarów to filar bezpiecznego handlu międzynarodowego?

Brak odpowiedniej dokumentacji pochodzenia towarów może kosztować firmę czas, pieniądze i reputację. Dowiedz się, jak poprawnie i skutecznie prowadzić dokumentację, by uniknąć kar, ułatwić odprawy celne i zabezpieczyć interesy swojej firmy w handlu międzynarodowym.

Podatek od prezentów komunijnych. Są 3 limity kwotowe: 5733 zł (osoby spoza rodziny), 27 090 zł (dalsza rodzina), 36 120 zł (najbliższa rodzina)

Mamy maj, a więc i sezon komunijny – czas uroczystości, rodzinnych spotkań i… (często bardzo drogich) prezentów. Ale czy wręczone dzieciom upominki mogą wiązać się z obowiązkiem podatkowym? Wyjaśniamy, kiedy komunijny prezent staje się darowizną, którą trzeba zgłosić fiskusowi.

Webinar: KSeF – na co warto przygotować firmę? + certyfikat gwarantowany

Ekspert wyjaśni, jak przygotować firmę na nadchodzący obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur i oraz na co zwrócić uwagę, aby proces przejścia na nowy system fakturowania przebiegł sprawnie i bez zbędnych trudności. Każdy z uczestników webinaru otrzyma certyfikat, dostęp do retransmisji oraz materiały dodatkowe.

REKLAMA

Obowiązkowego KSeF można uniknąć. Jest na to kilka sposobów. M.in. uzyskanie statusu podatnika zagranicznego działającego w Polsce wyłącznie na podstawie rejestracji

Obowiązkowy model Krajowego Systemu e-Faktur nie będzie obowiązywał zagraniczne firmy działające jako podatnicy VAT na polskim rynku wyłącznie na podstawie rejestracji. Profesor Witold Modzelewski pyta dlaczego wprowadza się taki przywilej dla zagranicznych konkurentów polskich firm. Wskazuje ponadto kilka innych legalnych sposobów uniknięcia obowiązkowego KSeF, wynikających z projektu nowych przepisów.

Naliczanie odsetek za zwłokę a czas trwania kontroli podatkowej, celno-skarbowej lub postępowania podatkowego – zmiany w Ordynacji podatkowej jeszcze w 2025 r.

Ministerstwo Finansów przygotowało projekt nowelizacji Ordynacji podatkowej, która ma m.in. na celu zmobilizowanie organów podatkowych do zakończenia kontroli podatkowej i kontroli celno-skarbowej w terminie nie dłuższym niż 6 miesięcy od dnia jej wszczęcia. Jeżeli to się nie stanie, to nie będzie można podatnikowi naliczyć odsetek od zaległości podatkowych (odsetek za zwłokę) stwierdzonych w toku kontroli.

REKLAMA