REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jakie są najważniejsze zmiany w VAT od 1 kwietnia 2011 r.?

Ewelina Dumania
Doradca podatkowy
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Najważniejsze zmiany w VAT od 1 kwietnia 2011 r.
Najważniejsze zmiany w VAT od 1 kwietnia 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Od 1 kwietnia 2011 r. weszła w życie ustawa z dnia 18 marca o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy - Prawo o miarach („Ustawa zmieniająca”). Jej najważniejsze założenia omawia Ewelina Dumania, starszy konsultant w dziale prawno-podatkowym PwC.

Ustawa została ogłoszona w Dzienniku Ustaw Nr 64, poz. 332 z 28 marca 2011 r.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Mając na uwadze to, iż wprowadza ona szereg zmian, które mogą być istotne dla wielu podmiotów gospodarczych, należy zwrócić uwagę na wyjątkowo krótki okres vacatio legis (tj. okres pomiędzy publikacją aktu prawnego a jego wejściem w życie) zastosowany w odniesieniu do tego aktu prawnego.

Zgodnie z przepisami ustawy z dnia 20 lipca 2000 r. dotyczącej ogłaszania aktów prawnych, co do zasady akty normatywne zawierające przepisy powszechnie obowiązujące, ogłaszane w dziennikach urzędowych wchodzą w życie po upływie czternastu dni od dnia ich ogłoszenia.

Skrócenie powyższego okresu może zostać dokonane tylko w uzasadnionych przypadkach.

REKLAMA

Ustawodawca nie wskazał jednak na okoliczności, które uzasadniały zastosowanie skróconego vacatio legis w analizowanym przypadku.

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Warto przyjrzeć się najważniejszym zmianom wprowadzanym przez Ustawę zmieniającą.

Nieodpłatne przekazania

Regulacja ta przewiduje m.in. dostosowanie krajowych przepisów w zakresie podatku VAT dotyczących nieodpłatnego przekazania towarów do przepisów prawa wspólnotowego.

Tym samym, od 1 kwietnia 2011 r. wszelkie dokonywane przez podatnika przekazania towarów należących do jego przedsiębiorstwa bez wynagrodzenia (niezależnie czy są one dokonywane na cele związane z prowadzonym przez niego przedsiębiorstwem), są traktowane jako dostawa towarów podlegająca opodatkowaniu VAT.

Jak dotychczas, warunkiem opodatkowania takich przekazań jest to, iż podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego od tych czynności, w całości lub w części.

Świadczenie usług

Zmieniona też została definicja odpłatnego świadczenia usług zawarta w art. 8 ust. 2 ustawy o VAT. Zgodnie z uzasadnieniem do Ustawy zmieniającej, proponowana zmiana miała na celu ściślejsze dostosowanie definicji odpłatnego świadczenia usług do uregulowań tego zagadnienia zawartych w dyrektywie unijnej.

Niemniej jednak, w praktyce zmiana spowodowała poszerzenie katalogu sytuacji, w których podatnik jest zobowiązany do naliczenia podatku VAT należnego w związku z nieodpłatnym świadczeniem usług na sytuacje, w których podatnik nie miał prawa do obniżenia podatku VAT należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami.

VAT 2011 - przewodnik po nowelizacji z 18 marca

Import usług z rajów podatkowych

Z dniem 1 kwietnia 2011 r. uchylony został przepis, który zakazywał odliczania podatku naliczonego w przypadku importu usług, w związku z którymi zapłata należności jest dokonywana bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotu mającego miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju zaliczanym do tzw. „rajów podatkowych”.

Jak wskazano w uzasadnieniu do ustawy zmieniającej, uchylenie tej regulacji uwzględnia wyrok TSUE z dnia 30 września 2010 r. w sprawie C-395/09 Oasis East Sp. z o.o., w którym Trybunał uznał, że ww. ograniczenie wykracza poza ramy dozwolone przez dyrektywę unijną.

Obrót złomem

W celu eliminacji możliwości nadużyć podatkowych w obrocie złomem oraz prawami do emisji gazów cieplarnianych wprowadzono zmianę polegającą na przesunięciu, w przypadku gdy sprzedawca i nabywca są podatnikami, o których mowa w art. 15 ustawy o VAT, obowiązku rozliczenia podatku od towarów i usług z tytułu powyższych transakcji, ze sprzedawcy na nabywcę.

Dodatkowo, ustawodawca zlikwidował szczególny moment powstania obowiązku podatkowego w odniesieniu do dostawy złomu.

Obowiązkowy reverse charge

Kolejną istotna zmiana polega na wprowadzeniu jednolitej reguły, zgodnie z którą, jeżeli świadczącym usługi lub dokonującym dostawy towarów na terytorium Polski jest podmiot nieposiadający siedziby, stałego miejsca zamieszkania lub stałego miejsca prowadzenia działalności na terytorium Polski (bądź posiadający takie miejsce, które jednak nie jest zaangażowane w daną transakcję), podatnikiem z tytułu tych czynności jest zasadniczo usługobiorca lub nabywca towarów.

Do 1 kwietnia 2011 r. w takich przypadkach podatnikiem był usługobiorca lub nabywca towarów, jednakże za wyjątkiem sytuacji, gdy usługodawca lub dokonujący dostawy towarów rozliczył należny podatek VAT (z licznymi odstępstwami).

Ponadto, w ustawie zmieniającej przewidziano wyjątek, zgodnie z którym zasady samonaliczenia podatku przez nabywcę nie stosuje się do świadczenia przez podmiot zarejestrowany dla celów VAT w Polsce usług związanych z nieruchomościami (o których mowa w art. 28e ustawy o VAT). W takim przypadku należny podatek jest rozliczany przez usługodawcę.

Powyższa zmiana może mieć wpływ na odliczenie podatku VAT naliczonego poniesionego w Polsce przez podmioty niemające żadnej ze wspomnianych form prezencji na terytorium kraju.

Ponadto, z uwagi na wprowadzony do art. 88 ust. 3a punkt 7 ustawy o VAT, nabywca towarów i usług, w odniesieniu do których jest zobowiązany do naliczenia należnego podatku VAT, nie będzie uprawniony do odliczenia podatku VAT naliczonego wykazanego (nieprawidłowo) na fakturze wystawionej przez zagranicznego sprzedawcę.

Usługi opieki medycznej/pakiety medyczne

Ustawą zmieniającą wprowadzono zasadę, zgodnie z którą zwolnione z opodatkowania VAT jest świadczenie usług w zakresie opieki medycznej (o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt. 18 i 19 ustawy o VAT), jeżeli usługi te zostały nabyte przez podatnika w własnym imieniu ale na rzecz osoby trzeciej od podmiotów, o których mowa we wspomnianych przepisach.

Powyższa regulacja pozwala w praktyce, m.in. na zwolnienie z opodatkowania VAT tzw. pakietów medycznych udostępnianych pracownikom przez pracodawców.

Współczynnik sprzedaży

Ustawa zmieniająca wprowadza również istotne zmiany dotyczące odliczania podatku naliczonego na podstawie współczynnika struktury sprzedaży (WSS).

W szczególności likwiduje ona ograniczenie, zgodnie z którym podatnik nie ma prawa do odliczania podatku naliczonego, jeżeli wspomniana proporcja nie przekroczyła 2 %. Zgodnie z nowymi przepisami, w takim przypadku podatnik będzie miał prawo, ale już nie obowiązek uznać, że WSS wynosi 0%.

Ponadto, zmieniony został przepis zezwalający na odliczenie podatku naliczonego w całości, jeżeli proporcja przekroczyła 98 %, co może w praktyce skutkować poszerzeniem kręgu podatników zobowiązanych do stosowania WSS. Nowe przepisy stosuje się dopiero w odniesieniu do tzw. rocznej korekty dokonywanej za 2011 r.

Pozostałe zmiany

Istotną zmianą jest również likwidacja obowiązku wnoszenia zabezpieczenia przy imporcie towarów w przypadku korzystania z procedury uproszczonej oraz podwyższenie (z dniem 1 stycznia 2012 r.) stawki podatku VAT na ubranka i buty dla dzieci z 8% na 23%.

W Dziennikach Ustaw Nr 68 i 69 z 2011 r. ogłoszono już szereg nowych rozporządzeń wykonawczych do ustawy o VAT, wydanych w związku z ustawą zmieniającą.


Wiecej artykułów i komentarzy autorstwa ekspertów PwC znajdą Państwo w serwisie www.taxonline.pl.

Źródło: Własne

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
W jakich przypadkach nie trzeba będzie wystawiać faktur ustrukturyzowanych w KSeF od 1 lutego 2026 r. – MFiG wydał rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

Jak zyskać 11 tys. zł na jednym aucie firmowym? Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Ale czasem leasing operacyjny bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

REKLAMA

Minister energii: Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh. Będzie zmiana terminu na dopełnienie formalności w sprawie tańszego prądu

W dniu 9 grudnia 2025 r. Senat skierował do komisji ustawę wydłużającą małym i średnim firmom termin na rozliczenie się z pomocy z tytułu wysokich cen energii. Ok. 50 tys. firm nie złożyło jeszcze takiej informacji lub jej nie poprawiło. Ceny w taryfach prądu na 2026 r. będą zbliżone do poziomu 500 zł/MWh - ocenia minister energii Miłosz Motyka.

Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

REKLAMA

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA