REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jaka stawka VAT dla sprzedaży towarów wraz z ich montażem

Waldemar Żuchowski
Doradca podatkowy
sprzedaż towarów wraz z montażem - stawka VAT
sprzedaż towarów wraz z montażem - stawka VAT

REKLAMA

REKLAMA

Prowadzę działalność gospodarczą - wytwarzam i montuję na indywidualne zamówienia schody, barierki, drzwi itd. Dotąd myślałem, że do takich usług należy stosować stawkę 7% VAT. Niedawno jednak przeczytałem, że montaż schodów z balustradą jest objęty stawką 22% VAT. Czy montując własne wyroby świadczę usługę, czy może jest to dostawa, a może powinienem wystawić dwie faktury?

Odpowiedź na powyższe pytanie nie jest taka jednoznaczna. Jest problem, który od kilku ostatnich lat próbowały rozwiązać zarówno organy podatkowe jak i polskie sądy. I tak WSA w Gliwicach w swoim wyroku z dnia 6 lutego 2009 r., sygn. III SA/Gl 1226/08, problemu nie rozwiązał, a wszystko wskazuje na to, że sprawę jeszcze bardziej skomplikował. Sąd bowiem orzekł, że dostawa schodów i balustrad wraz z ich montażem powinna być opodatkowana według stawki 22% VAT.

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja

Podstawowym problemem jest tu znalezienie odpowiedzi na pytanie, czy producent montując swoje towary dokonuje dostawy, czy świadczy usługę? Sprawa jest zasadnicza, ponieważ gdyby uznać tę czynność za dostawę to właściwą stawką byłaby rzeczywiście stawka 22%, z kolei gdyby uznać takie działanie za usługę to powinno stosować się stawkę 7% VAT.

Nie ma wątpliwości tylko w odniesieniu do producentów okien i drzwi, którzy sami je montują w lokalach mieszkalnych. Tu bowiem jak wynika z poz. 14 załącznika nr 1 do rozporządzenia wykonawczego z 28 listopada 2008 r. (Dz. U. z 2008 r. nr 212, poz. 1336), Minister Finansów wskazuje dla powyższych czynności właściwą stawkę preferencyjną 7% VAT.

Skoro tak, to jak to się ma do pozostałych wyrobów i ich montażu?

REKLAMA

Oprócz tej jednostkowej preferencji dla montażu okien i drzwi przepisy przewidują jeszcze preferencję ogólną (7% VAT dla robót budowlano-montażowych oraz remontów i robót konserwacyjnych dotyczących m. in. budownictwa mieszkaniowego, w zakresie pozostałym innym niż budownictwo społeczne), która wynika z § 6 ust. 2 ww. rozporządzenia. Jest jeszcze stawka 7% ustalona dla remontów, modernizacji, termomodernizacji i przebudowy w budownictwie społecznym, która wynika z art. 41 ust. 12 – 12c ustawy o VAT).

Dalszy ciąg materiału pod wideo

Nie jest niestety jasne, czy dostawę innych wyrobów (oprócz okien i drzwi) wraz z montażem w lokalach mieszkalnych można zaliczyć do robót budowlano-montażowych objętych stawką 7% VAT. Z tego powodu powstają spory podatników z fiskusem.

Jak wynika ze stanowiska organów podatkowych, roboty budowlano-montażowe należy zakwalifikować jako faktycznie wykonywane czynności montażu itp.

Z kolei większość podatników uważa, że za roboty budowlano-montażowe należy uznać zarówno wykonanie określonych robót, jak również dostawę wykorzystanych do tych robót materiałów budowlanych.
W opinii WSA w Warszawie w wyroku z 4 kwietnia 2008 r., sygn. III SA/Wa 274/08 – (podobne wyroki orzekały też i inne sądy) takie rozumienie, a co za tym idzie postępowanie organów podatkowych narusza podstawową zasadę równości opodatkowania.

Sądy prezentując taką myśl powoływały się wielokrotnie również na wyrok ETS z 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04 (Levob Verzekeringen oray OV Bank). Trybunał we wspomnianym wyroku stwierdził, że cyt. „jeżeli dwa lub więcej niż dwa świadczenia (czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle powiązane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, których rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie dla celów podatku od wartości dodanej”. Ciekawostką może być to, że organy podatkowe powołując się na ten sam wyrok ETS co sądy polskie, wyciągały z niego zupełnie odwrotne wnioski.

Organy podatkowe w wielu rozstrzyganych tego typu sprawach opierały swoje stanowisko bardzo często powołując się na PKWiU. Jednak w wielu wyrokach, a powołam się na jeden z nich wyrok z 28 lutego 2008 r., sygn. I SA/Wr 1632/07 WSA we Wrocławiu, sąd orzekł, iż organy podatkowe błędnie zakwalifikowały wykonywane przez podatnika czynności, cyt. „dając prymat klasyfikacji statystycznej, która może pełnić co najwyżej funkcję pomocniczą w tym zakresie, zamiast ocenić istotę spornych czynności”.
Ale i nie wszystkie sądy uznały taką argumentację WSA we Wrocławiu m. in. WSA w Gliwicach w wyżej wspomnianym już wyroku.

Moim zdaniem miarodajną dla przedsiębiorcy odpowiedzią w powyższej sprawie wydaje się być ww. wyrok ETS oraz wyrok NSA z 17 kwietnia 2009 r. sygn. I FSK 284/08, w którym sąd orzekł, iż cyt. „Jeśli celem działalności podatnika jest montaż w sposób trwały wyprodukowanych przez niego towarów, to nie ma podstaw do dzielenia tej jednorodnej czynności na odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług montażu. Całość usługi powinna być opodatkowana 7-proc. stawką podatku VAT”.

Podatnik jednak powinien pamiętać o tym, że organ podatkowy może mieć inny pogląd na sprawę i wówczas pozostaje droga sądowa, która jak się okazuje też może nie przynieść zamierzonego rezultatu.

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Problemy finansowe w firmie: kiedy księgowy powinien ostrzec zarząd? 5 sygnałów nadchodzącego kryzysu

W każdej firmie, niezależnie od skali działania, dział finansowy powinien być pierwszą linią obrony przed kryzysem. To tam symptomy nadchodzących problemów będą widoczne jako pierwsze: w danych, w zestawieniach, w cash flow. Rola księgowego, czy dyrektora finansowego nie powinna ograniczać się do zamykania miesiąca i rozliczeń podatkowych. To na nich spoczywa odpowiedzialność za reakcję, zanim będzie za późno. A warto wskazać, że wg danych Centralnego Ośrodka Informacji Gospodarczych, od stycznia do września bieżącego roku ogłoszono już 3864 postępowania restrukturyzacyjne i zgodnie z tą dynamiką w 2025 roku po raz pierwszy w Polsce przekroczona zostanie liczba 5000 postępowań restrukturyzacyjnych.

Upominki świąteczne dla pracowników: jak rozliczyć w podatku dochodowym (PIT)? Kiedy prezent jest zwolniony z podatku?

W okresie świątecznym wielu pracodawców decyduje się na wręczenie pracownikom upominków lub prezentów by podziękować za ich pracę. Jest to dość często spotykany gest motywacyjny ze strony pracodawców. Dla pracowników oznaczać to może określone konsekwencje podatkowe na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych (dalej: „PIT”). Należy pamiętać także o fakcie, że może to rodzić obowiązek zapłaty składek na ubezpieczenia społeczne i ubezpieczenie zdrowotne.

Ile zarabia główna księgowa, kontroler finansowy, dyrektor finansowy? Jeżeli ma certyfikat zawodowy, to nawet 25% więcej

Raport płacowy opracowany na zlecenie The Chartered Institute of Management Accountants (CIMA) przez Randstad Polska pokazuje jasno, że certyfikowani specjaliści ds. finansów w Polsce zarabiają, w zależności od stanowiska, od 16% do 25% więcej niż osoby nieposiadające certyfikatów zawodowych. Analiza objęła 500 specjalistów z obszaru finansów, zatrudnionych na pięciu kluczowych stanowiskach: dyrektor finansowy (CFO), menedżer ds. finansów, główny księgowy, menedżer controllingu oraz kontroler finansowy. Wskazuje ona na istotne różnice w poziomie wynagrodzenia pomiędzy osobami posiadającymi certyfikaty zawodowe, takie jak tytuł Chartered Global Management Accountant (CGMA) nadawany przez CIMA czy kwalifikacja biegłego rewidenta przyznawana przez Krajową Izbę Biegłych Rewidentów (KIBR), a tymi, którzy takich certyfikatów nie posiadają.

Słownik KSeF [od A do Z] - wyjaśnienie wszystkich kluczowych pojęć. Pomoc dla księgowych i podatników VAT

Encyklopedia KSeF ma w przejrzysty sposób wyjaśnić najważniejsze pojęcia i zasady związane z Krajowym Systemem e-Faktur. Zawiera praktyczne definicje oraz zagadnienia, które pomogą księgowym i przedsiębiorcom bezpiecznie wdrożyć obowiązkowy system e-fakturowania od lutego 2026 r. Treść tej encyklopedii powstała w oparciu o aktualne przepisy, ale też rozważania branżowe na temat najtrudniejszych zagadnień. Celem jest ułatwienie pracy i ograniczenie ryzyka błędów przy prowadzeniu rozliczeń, a także zapoznanie czytelników z nową rzeczywistością. Autorką Encyklopedii KSeF jest Karolina Kasprzyk, ekspert księgowy, Lider Zespołu Księgowego CashDirector S.A. Mamy nadzieję, że ta encyklopedia pozwoli uporządkować najważniejsze informacje o KSeF i ułatwi codzienną pracę z e-fakturami. Zgromadzone tu definicje i wyjaśnienia mogą służyć jako praktyczny przewodnik po KSeF i powinny być pomocne w codziennych obowiązkach i kontaktach z systemem e-faktur.

REKLAMA

Rozporządzenie EUDR – nowe obowiązki dla firm od 25 grudnia 2025 r. czy później? Trzy możliwe scenariusze i praktyczne skutki. Jakie zmiany szykuje UE?

Czy unijne rozporządzenie EUDR nałoży nowe obowiązki - także na polskie firmy - już od 25 grudnia br., czy też później i w jakim zakresie? Komisja Europejska, Rada UE i Parlament Europejski pracują bowiem obecnie nad nowelizacją tego rozporządzenia, w szczególności nad wprowadzeniem uproszczeń dla podmiotów w dalszej części łańcucha dostaw oraz ograniczeniem liczby oświadczeń DDS raportowanych w systemie unijnym. Nie jest obecnie jasne, czy w związku z tymi zmianami wejście w życie rozporządzenia się opóźni – a jeżeli tak, to do kiedy. Trzy możliwe scenariusze w tym zakresie omawiają eksperci z CRIDO.

Przełom w podatku od nieruchomości. Nowa interpretacja Ministra pozwala firmom odzyskać miliony

Najświeższa interpretacja Ministra Gospodarki i Finansów całkowicie zmienia zasady opodatkowania nieruchomości firmowych. Koniec automatycznego naliczania najwyższych stawek tylko dlatego, że właściciel jest przedsiębiorcą. Dla produkcji, logistyki, handlu i dużych inwestorów to realna szansa na szybkie obniżenie podatku i odzyskanie nadpłat za poprzednie lata.

Budżet państwa 2026: inflacja, PKB, dochody (podatki), wydatki, deficyt i dług publiczny

W dniu 5 grudnia 2025 r. Sejm przyjął ustawę budżetową na 2026 rok. Ministerstwo Finansów informuje, że w przyszłym roku wg. prognoz przyjętych do projektu ustawy budżetowej na 2026 r. produkt krajowy brutto (PKB) wzrośnie realnie o 3,5%, inflacja średnioroczna wyniesie 3,0%, a stopa bezrobocia ukształtuje się na koniec roku na poziomie 5,0%.

Rozliczenie kryptowalut za 2025 r. Najczęstsze błędy, które mogą kosztować Cię fortunę

Inwestujesz w kryptowaluty, handlujesz na giełdach albo płacisz nimi za usługi? Uwaga – nawet jeśli nie osiągnąłeś zysku, możesz mieć obowiązek złożenia PIT-38. Polskie przepisy dotyczące walut wirtualnych są precyzyjne, ale pełne pułapek: niewłaściwe udokumentowanie kosztów, błędne ustalenie dochodu czy brak rejestracji działalności mogą skończyć się karami i wysokimi dopłatami podatkowymi. Sprawdź, jak bezpiecznie rozliczyć krypto w 2025 r. i uniknąć kosztownych błędów przed skarbówką.

REKLAMA

KSeF w ogniu krytyki. ZPP ostrzega przed ryzykiem dla firm i żąda odsunięcia terminu wdrożenia

Związek Przedsiębiorców i Pracodawców alarmuje, że wdrożenie obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur w obecnym kształcie może poważnie zagrozić działalności wielu firm, szczególnie tych z sektora MŚP. Choć organizacja popiera cyfryzację rozliczeń podatkowych, wskazuje na liczne ryzyka techniczne, organizacyjne oraz naruszenia ochrony danych. ZPP domaga się przesunięcia terminu wdrożenia KSeF i dopracowania systemu, zanim stanie się on obowiązkowy.

Firmy boją się KSeF! Co trzecie MŚP wciąż niegotowe, choć zmiany są nieuniknione

Firmy nie są gotowe, a czasu prawie już nie ma. Okazuje się, że ponad jedna trzecia MŚP nie wdrożyła jeszcze Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF), choć większość popiera zmianę. Główną przeszkodą nie jest niechęć, lecz chaos informacyjny i brak narzędzi.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA