REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usługi wsparcia aktuariatu – opodatkowanie VAT

Subskrybuj nas na Youtube
Dołącz do ekspertów Dołącz do grona ekspertów
PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Usługi zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usługi wsparcia aktuariatu – opodatkowanie VAT
Usługi zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usługi wsparcia aktuariatu – opodatkowanie VAT
/
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usługa zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usługa wsparcia aktuariatu nie stanowią elementu usługi ubezpieczeniowej w rozumieniu ustawy o VAT, choć stanowią element działalności ubezpieczeniowej. Pojęcie działalności ubezpieczeniowej zostało określone w ustawie o działalności ubezpieczeniowej i obejmuje ono m.in. ocenę ryzyka ubezpieczeniowego. A zatem, ocena ryzyka ubezpieczeniowego – jest to czynność ubezpieczeniowa dokonywana w ramach działalności ubezpieczeniowej. Natomiast węższe znaczenie niż działalność ubezpieczeniowa ma pojęcie usługi ubezpieczeniowej, którym posługuje się ustawa o VAT. A zatem, przedmiotowe usługi nie są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 13 ustawy i nie mogą korzystać ze zwolnienia od VAT.

Tak uznał WSA w Warszawie w wyroku z 8 lipca 2015 r., sygn. III SA/Wa 329/15.

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki będącej ubezpieczycielem, która wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia usług zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usług aktuariatu z podatku od towarów i usług.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, spółka wskazała, że należy do międzynarodowej grupy będącej jednym z największych na świecie usługodawców oferujących usługi finansowe, w szczególności w sektorze ubezpieczeniowym. Aby skutecznie prowadzić swoją działalność, spółka nabywa od wyspecjalizowanych podmiotów grupy usługę wsparcia zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym oraz usługę wsparcia aktuariatu. W ich ramach, usługodawca dokonuje porównania modeli zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i przygotowuje rekomendacje. Wynagrodzenie dla usługodawcy jest kalkulowane na podstawie odpowiedniego klucza alokacji kosztów.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

REKLAMA

W ocenie spółki, usługi świadczone przez wyspecjalizowane podmioty są jedną kompleksową usługą niezbędną do prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i zgodnie z art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 37 u.p.t.u., podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie zgodził się z zapatrywaniami spółki. W interpretacji z dnia 9 października 2014 r., sygn. IPPP1/443-884/14-2/EK stwierdził, że usługi świadczone przez wyspecjalizowane podmioty na rzecz Spółki nie są „czynnościami ubezpieczeniowymi” i w konsekwencji nie podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Uzasadniając rozstrzygnięcie, dyrektor powołał się na pojęcie „czynności ubezpieczeniowych” wypracowane w orzecznictwie TSUE wskazując, że obejmuje ono zobowiązanie do spełnienia na rzecz ubezpieczonego świadczenia w przypadku wystąpienia ryzyka określonego w umowie. Zdaniem dyrektora, w opisywanym stanie faktycznym nie miało miejsce wykonywanie czynności ubezpieczeniowych, ponieważ pomiędzy podmiotami wyspecjalizowanymi a klientami spółki nie ma miejsca stosunek prawny ubezpieczenia. W konsekwencji, usługi nabywane przez Spółkę nie są elementem usługi ubezpieczeniowej i nie podlegają zwolnieniu.

Spółka zaskarżyła interpretację do WSA w Warszawie, powołując m. in. orzecznictwo w podobnych sprawach dotyczące zarządzania ryzykiem kredytowym, usługa badań lekarskich czy usługami assistance.

Sąd skargę spółki oddalił.

Biuletyn VAT

Wyrok TSUE rozstrzygnie wątpliwości?

Osią sporu w sprawie rozstrzygniętej komentowanym wyrokiem była kwestia zasięgu pojęcia usługi stanowiącej element usługi zwolnionej i będącej niezbędną do jej świadczenia.

REKLAMA

WSA w Warszawie poparł stanowisko Dyrektora IS, dodatkowo wskazując, że opisane przez spółkę czynności mieszczą się w pojęciu „działalności ubezpieczeniowej” opisanym w ustawie o działalności ubezpieczeniowej, które jest znacznie szersze od pojęcia „usług ubezpieczeniowych”. Zdaniem WSA, pojęcie usług ubezpieczeniowych należy interpretować ściśle, zgodnie z dyrektywą niedopuszczalności wykładni rozszerzającej w przypadku przepisów będących wyjątkiem od zasady opodatkowania.

Omawiana tematyka była już wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć sądów. Przykładowo, NSA w wyroku z dnia 28 stycznia 2014 r., sygn. I FSK 256/13 stwierdził, że usługi wprost związane z zapewnieniem świadczeń medycznych ubezpieczonych także nie podlegają zwolnieniu, ponieważ nie są niezbędne do świadczenia zwolnionej usługi, a jedynie „pomagają” w jej wykonaniu.

W zakresie bezpośredniego stosunku prawnego między świadczącym usługi a ubezpieczycielem, TSUE (ETS) wypowiadał się kilkukrotnie. W wyroku z dnia 3 kwietnia 2008 r., sygn. C-124/13, ETS stwierdził, że „okoliczność, że broker lub pośrednik ubezpieczeniowy nie pozostaje w bezpośrednim stosunku ze stronami umowy ubezpieczenia (…), nie wyklucza, by świadczone przez niego usługi były zwolnione od podatku od wartości dodanej na mocy tego przepisu.”

Niestety, wydaje się, iż analiza dokonana przez WSA nie sięga do istoty działalności ubezpieczeniowej. Naszym zdaniem, wymagany związek pomiędzy usługami szacowania ryzyka ubezpieczeniowego i aktuariatu a konkretnymi usługami ubezpieczeniowymi istnieje, ponieważ bez takiego wsparcia przedsiębiorca działający z należytą starannością nie podjąłby ryzyka ubezpieczania innych podmiotów.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis


Wartym zaznaczenia jest, że w chwili pisania komentarza toczy się przed TSUE postępowanie w sprawie BRE Ubezpieczenia, którego orzeczenie końcowe ma szansę wyklarować jednolitą praktykę orzeczniczą w sprawach podobnych do komentowanej.

Bartłomiej Kołodziej, doradca podatkowy, starszy menedżer w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Piotr Nowosielski, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Webinar: Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego + certyfikat gwarantowany

Praktyczny webinar „Przekształcenie JDG klienta w spółkę w praktyce biura rachunkowego” poprowadzi Tomasz Rzepa, doradca podatkowy, ekspert INFORAKADEMII. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i roczny nielimitowany dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi. Uczestnicy webinaru dowiedzą się, jak wygląda proces przekształcenia JDG w spółkę z perspektywy biura rachunkowego, ze wskazaniem kluczowych wyzwań, problemów oraz szans, jakie z tego faktu wynikają.

Zatrudnianie cudzoziemców - zmiany od 1 czerwca 2025 r. Dodatkowe przesłanki odmowy wydania zezwolenia, rejestr umów o pracę, legalność pobytu obywateli Ukrainy, cyfrowe wnioski i wyższe kary

Nowe przepisy dotyczące zasad zatrudniania cudzoziemców w Polsce zaczną obowiązywać od 1 czerwca 2025 roku. Regulacje określają warunki, na jakich możliwe będzie legalne powierzenie pracy obcokrajowcom. Sprawdzamy, czy nowe przepisy wprowadzają ułatwienia i w jaki sposób zmieniają procedurę zatrudniania cudzoziemców.

Kary umowne a koszty podatkowe – korzystny wyrok dla podatników

W wyroku z 6 maja 2025 r., sygn. II FSK 1012/22 Naczelny Sąd Administracyjny zgodził się z stanowiskiem, że kary umowne mogą być zaliczane do kosztów uzyskania przychodu, jeżeli niewykonanie dostawy - nie wynikało z winy spółki. Niepewność w tej sprawie wynikała z wykładni art. 16 ust 1 pkt 22 ustawy o CIT, w którym określono jakie kary umowne i odszkodowania nie mogą być uznane za koszty podatkowe. W orzecznictwie przepis ten jest interpretowany literalnie, uznając że pozostałe rodzaje wypłat odszkodowawczych niż wskazane w przepisie mogą być uznane za koszt podatkowy.

Czy zawód księgowego powinien być certyfikowany? Ministerstwo Finansów analizuje możliwe zmiany

Od 2014 roku w Polsce nie można już uzyskać certyfikatu księgowego wydanego przez Ministra Finansów. W wyniku przeprowadzonej wówczas deregulacji zawód księgowego został formalnie otwarty – obecnie nie wymaga żadnych licencji ani zezwoleń państwowych. Choć miało to na celu ułatwienie dostępu do zawodu, skutki tej zmiany do dziś budzą mieszane opinie w branży. Temat ten nie jest również obojętny dla Ministerstwa Finansów.

REKLAMA

Kto i kiedy może ponieść odpowiedzialność karną za niezłożenie wniosku o upadłość spółki handlowej (np. sp. z o.o.)

Złożenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki handlowej to obowiązek, który spoczywa na barkach między innymi członków zarządu i likwidatorów. Niezgłoszenie wniosku o ogłoszenie upadłości spółki pomimo powstania warunków uzasadniających upadłość spółki jest przestępstwem, które zostało uregulowane nie w Kodeksie karnym, a w Kodeksie spółek handlowych.

Komunikat ZUS: 2 czerwca 2025 r. upływa ważny termin dla przedsiębiorców. Zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej tylko po złożeniu wniosku

Zakład Ubezpieczeń Społecznych przypomina przedsiębiorcom, że do 2 czerwca 2025 r. należy zweryfikować i odesłać przez PUE/eZUS wniosek o zwrot nadpłaconej składki zdrowotnej.

ZUS odbiera zasiłki chorobowe za błędy dotyczące składek sprzed 2022 roku – Rzecznik MŚP interweniuje

Do Rzecznika Małych i Średnich Przedsiębiorców wpływa coraz więcej dramatycznych spraw dotyczących decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, w których organ odmawia wypłaty świadczeń zasiłkowych, wskazując, że przedsiębiorcy nie podlegają ubezpieczeniu chorobowemu za okres sprzed 2022 roku.

Podatnik zapłacił zaległy podatek ale nie zatrzymało to egzekucji. Urząd skarbowy wykorzystał pomyłkę w przelewie. Winą obarczył podatnika i automatyzację systemu

Absurdów podatkowych nie brakuje. Dla przykładu można podać historię przedsiębiorcy, który nie uregulował w terminie podatku, za co otrzymał upomnienie z urzędu skarbowego. Dokonując wpłaty, popełnił niezamierzony błąd, który spowodował kolejne konsekwencje. W efekcie na jego koncie jednocześnie wystąpiła niedopłata i nadpłata podatku. Ministerstwo Finansów, komentując ww. sprawę, wskazuje obowiązujące przepisy, zaś eksperci przekonują, że urzędnicy mogli zachować się inaczej. Resort zaznacza, że proces obsługi wpłat podatników jest zautomatyzowany, a w opisywanej sytuacji nie można mówić o błędzie systemowym. Wśród znawców tematu nie brakuje opinii, że zbyt sztywne przepisy i procedury podatkowe mogą właściwie stanowić pułapkę dla przedsiębiorców.

REKLAMA

PKWiU 2025 - nowa klasyfikacja statystyczna wyrobów i usług jeszcze w 2025 roku

W wykazie prac legislacyjnych rządu opublikowano niedawno Projekt rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU). Nowa PKWiU 2025 zastąpi obecnie obowiązującą PKWiU 2015. Od kiedy?

Bezpłatny webinar: Rozliczanie branży budowlanej i deweloperskiej. Jak uniknąć najczęstszych błędów?

Branża budowlana i deweloperska to sektory, w których każdy szczegół w rozliczeniach finansowych ma znaczenie, a konsekwencje popełnianych błędów mogą być daleko idące. Zarówno w księgach rachunkowych, jak i w rozliczeniach podatkowych precyzyjna klasyfikacja realizowanych prac jest kluczowa.

REKLAMA