REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Usługi zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usługi wsparcia aktuariatu – opodatkowanie VAT

PwC Studio
Serwis prawno-podatkowy PwC
Usługi zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usługi wsparcia aktuariatu – opodatkowanie VAT
Usługi zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usługi wsparcia aktuariatu – opodatkowanie VAT
Fotolia

REKLAMA

REKLAMA

Usługa zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usługa wsparcia aktuariatu nie stanowią elementu usługi ubezpieczeniowej w rozumieniu ustawy o VAT, choć stanowią element działalności ubezpieczeniowej. Pojęcie działalności ubezpieczeniowej zostało określone w ustawie o działalności ubezpieczeniowej i obejmuje ono m.in. ocenę ryzyka ubezpieczeniowego. A zatem, ocena ryzyka ubezpieczeniowego – jest to czynność ubezpieczeniowa dokonywana w ramach działalności ubezpieczeniowej. Natomiast węższe znaczenie niż działalność ubezpieczeniowa ma pojęcie usługi ubezpieczeniowej, którym posługuje się ustawa o VAT. A zatem, przedmiotowe usługi nie są usługami, o których mowa w art. 43 ust. 13 ustawy i nie mogą korzystać ze zwolnienia od VAT.

Tak uznał WSA w Warszawie w wyroku z 8 lipca 2015 r., sygn. III SA/Wa 329/15.

REKLAMA

REKLAMA

Sprawa dotyczyła spółki będącej ubezpieczycielem, która wystąpiła z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej w zakresie zwolnienia usług zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i usług aktuariatu z podatku od towarów i usług.

We wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, spółka wskazała, że należy do międzynarodowej grupy będącej jednym z największych na świecie usługodawców oferujących usługi finansowe, w szczególności w sektorze ubezpieczeniowym. Aby skutecznie prowadzić swoją działalność, spółka nabywa od wyspecjalizowanych podmiotów grupy usługę wsparcia zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym oraz usługę wsparcia aktuariatu. W ich ramach, usługodawca dokonuje porównania modeli zarządzania ryzykiem ubezpieczeniowym i przygotowuje rekomendacje. Wynagrodzenie dla usługodawcy jest kalkulowane na podstawie odpowiedniego klucza alokacji kosztów.

VAT po zmianach od 1 lipca 2015 r.

REKLAMA

50 Ściąg Księgowego z aktualizacją online

Dalszy ciąg materiału pod wideo

W ocenie spółki, usługi świadczone przez wyspecjalizowane podmioty są jedną kompleksową usługą niezbędną do prowadzenia działalności ubezpieczeniowej i zgodnie z art. 43 ust. 13 w zw. z art. 43 ust. 1 pkt 37 u.p.t.u., podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług.

Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie nie zgodził się z zapatrywaniami spółki. W interpretacji z dnia 9 października 2014 r., sygn. IPPP1/443-884/14-2/EK stwierdził, że usługi świadczone przez wyspecjalizowane podmioty na rzecz Spółki nie są „czynnościami ubezpieczeniowymi” i w konsekwencji nie podlegają zwolnieniu z podatku od towarów i usług. Uzasadniając rozstrzygnięcie, dyrektor powołał się na pojęcie „czynności ubezpieczeniowych” wypracowane w orzecznictwie TSUE wskazując, że obejmuje ono zobowiązanie do spełnienia na rzecz ubezpieczonego świadczenia w przypadku wystąpienia ryzyka określonego w umowie. Zdaniem dyrektora, w opisywanym stanie faktycznym nie miało miejsce wykonywanie czynności ubezpieczeniowych, ponieważ pomiędzy podmiotami wyspecjalizowanymi a klientami spółki nie ma miejsca stosunek prawny ubezpieczenia. W konsekwencji, usługi nabywane przez Spółkę nie są elementem usługi ubezpieczeniowej i nie podlegają zwolnieniu.

Spółka zaskarżyła interpretację do WSA w Warszawie, powołując m. in. orzecznictwo w podobnych sprawach dotyczące zarządzania ryzykiem kredytowym, usługa badań lekarskich czy usługami assistance.

Sąd skargę spółki oddalił.

Biuletyn VAT

Wyrok TSUE rozstrzygnie wątpliwości?

Osią sporu w sprawie rozstrzygniętej komentowanym wyrokiem była kwestia zasięgu pojęcia usługi stanowiącej element usługi zwolnionej i będącej niezbędną do jej świadczenia.

WSA w Warszawie poparł stanowisko Dyrektora IS, dodatkowo wskazując, że opisane przez spółkę czynności mieszczą się w pojęciu „działalności ubezpieczeniowej” opisanym w ustawie o działalności ubezpieczeniowej, które jest znacznie szersze od pojęcia „usług ubezpieczeniowych”. Zdaniem WSA, pojęcie usług ubezpieczeniowych należy interpretować ściśle, zgodnie z dyrektywą niedopuszczalności wykładni rozszerzającej w przypadku przepisów będących wyjątkiem od zasady opodatkowania.

Omawiana tematyka była już wielokrotnie przedmiotem rozstrzygnięć sądów. Przykładowo, NSA w wyroku z dnia 28 stycznia 2014 r., sygn. I FSK 256/13 stwierdził, że usługi wprost związane z zapewnieniem świadczeń medycznych ubezpieczonych także nie podlegają zwolnieniu, ponieważ nie są niezbędne do świadczenia zwolnionej usługi, a jedynie „pomagają” w jej wykonaniu.

W zakresie bezpośredniego stosunku prawnego między świadczącym usługi a ubezpieczycielem, TSUE (ETS) wypowiadał się kilkukrotnie. W wyroku z dnia 3 kwietnia 2008 r., sygn. C-124/13, ETS stwierdził, że „okoliczność, że broker lub pośrednik ubezpieczeniowy nie pozostaje w bezpośrednim stosunku ze stronami umowy ubezpieczenia (…), nie wyklucza, by świadczone przez niego usługi były zwolnione od podatku od wartości dodanej na mocy tego przepisu.”

Niestety, wydaje się, iż analiza dokonana przez WSA nie sięga do istoty działalności ubezpieczeniowej. Naszym zdaniem, wymagany związek pomiędzy usługami szacowania ryzyka ubezpieczeniowego i aktuariatu a konkretnymi usługami ubezpieczeniowymi istnieje, ponieważ bez takiego wsparcia przedsiębiorca działający z należytą starannością nie podjąłby ryzyka ubezpieczania innych podmiotów.

Zmiany w Prawie Pracy 2015 (Komplet 4 książek) + Kodeks pracy 2015 z komentarzem gratis


Wartym zaznaczenia jest, że w chwili pisania komentarza toczy się przed TSUE postępowanie w sprawie BRE Ubezpieczenia, którego orzeczenie końcowe ma szansę wyklarować jednolitą praktykę orzeczniczą w sprawach podobnych do komentowanej.

Bartłomiej Kołodziej, doradca podatkowy, starszy menedżer w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Piotr Nowosielski, konsultant w Dziale Prawno-Podatkowym PwC

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

REKLAMA

Księgowość
KSeF: problemy przy stosowaniu nowych przepisów w branży transportowej. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

KSeF wchodzi w życie 1 lutego 2026 r. dla firm, które w roku 2024 odnotowały sprzedaż powyżej 200 mln zł (z VAT). Firmy transportowe będą musiały między innymi zrezygnować z dotychczasowych standardów branżowych i przyzwyczajeń w zakresie rozliczeń. Co zmieni e-Faktura w formacie XML?

Darowizna z zagranicy a podatek w Polsce? Skarbówka zaskakuje nową interpretacją i wyjaśnia, co z darowizną od rodziców z Japonii

Dlaczego sprawa zagranicznej darowizny od rodziców budzi tyle emocji – i co dokładnie odpowiedziała skarbówka w sytuacji, gdy darowizna trafia na konto w Japonii, a obdarowana przebywa w Polsce na podstawie pobytu czasowego.

1/3 przedsiębiorców nie zna żadnego języka obcego. Najgorzej jest w mikrofirmach i rolnictwie. Wykształcenie czy doświadczenie - co bardziej pomaga w biznesie?

W świecie zglobalizowanych gospodarek, w którym firmy konkurują i współpracują ponad granicami, znajomość języków obcych jest jedną z kluczowych kompetencji osób zarządzających biznesem. Tymczasem w praktyce bywa z tym różnie. Raport EFL „Wykształcenie czy doświadczenie? Co pomaga w biznesie. Pod lupą” pokazuje, że choć 63% przedsiębiorców w Polsce zna przynajmniej jeden język obcy, to co trzeci nie może wpisać tej umiejętności w swoim CV. Najgorzej sytuacja wygląda w najmniejszych firmach, gdzie językiem obcym posługuje się tylko 37% właścicieli. W średnich firmach ten odsetek jest zdecydowanie wyższy i wynosi 92%. Różnice widoczne są również między branżami: od 84% prezesów firm produkcyjnych mówiących komunikatywnie w języku obcym, po zaledwie 29% w rolnictwie.

Certyfikat osobisty KSeF nie może trafić w cudze ręce

Obowiązkowy KSeF znacząco zmienia sposób uwierzytelniania podatników, a certyfikaty osobiste stają się kluczowym elementem bezpieczeństwa. Choć nowy model zwiększa ochronę danych, nakłada też nowe obowiązki i koszty na przedsiębiorców.

REKLAMA

Odroczenie obowiązku fakturowania w KSeF? Prof. Modzelewski: Brakuje jeszcze dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych a podatnicy nie są gotowi

Trzeba odroczyć obowiązek wystawiania faktur ustrukturyzowanych i obowiązkowego KSeF – apeluje prof. dr hab. Witold Modzelewski. Jego zdaniem podatnicy nie są jeszcze gotowi na tak dużą zmianę zasad fakturowania, a ponadto do dziś nie podpisano dwóch najważniejszych rozporządzeń wykonawczych odnośnie zasad korzystania z KSeF i listy przypadków, gdy nie będzie obowiązku wystawiania tych faktur.

Rząd pracuje nad podatkiem cyfrowym. Wicepremier zapowiada rewolucję na rynku

Rząd wraca do pomysłu wprowadzenia podatku cyfrowego, który ma objąć największe globalne firmy technologiczne. Wicepremier Krzysztof Gawkowski potwierdza, że prace nad ustawą wciąż trwają, a nowe przepisy mają objąć cały rynek cyfrowy – od marketplace’ów i aplikacji po media społecznościowe i reklamy profilowane. Projekt ustawy ma zostać przedstawiony na przełomie 2025 i 2026 roku.

KSeF: kto (i jak) odpowiadać będzie od lutego 2026 r. za błędy w fakturowaniu? Podatnik, fakturzystka czy księgowa?

Realizacja czynności dotyczących fakturowania w KSeF wykonywana jest w imieniu podatnika przez konkretne osoby identyfikowane z imienia i nazwiska. W przypadku małej jednoosobowej działalności gospodarczej najczęściej czynności fakturowania realizuje właściciel, a w większych przedsiębiorstwach – upoważniony pracownik. Pracownik ponosi odpowiedzialność za błędy w wystawionej fakturze VAT, jednak rodzaj i zakres tej odpowiedzialności zależą od charakteru błędu, stopnia winy pracownika oraz przepisów, na podstawie których jest ona rozpatrywana (Kodeks pracy czy Kodeks karny skarbowy). Kluczowe znaczenie ma funkcja lub stanowisko pracownika w organizacji, a przede wszystkim jego zakres obowiązków.

Webinar: VAT 2026

Praktyczny webinar „VAT 2026” poprowadzi Zdzisław Modzelewski – doradca podatkowy, wspólnik praktyki podatkowej GWW i ekspert INFORAKADEMII. Ekspert wyjaśni, jak obowiązkowy KSeF zrewolucjonizuje rozliczenia VAT, na co zwrócić uwagę w nowych przepisach i jak przygotować się do zmian, by rozliczać podatki bezbłędnie i efektywnie. Każdy z uczestników otrzyma imienny certyfikat i dostęp do retransmisji webinaru wraz z materiałami dodatkowymi.

REKLAMA

Tak działają cyfrowe kontrole skarbówki i algorytmy KAS. Uczciwi podatnicy i księgowi nie mają się czego bać?

Jeszcze kilka lat temu Krajowa Administracja Skarbowa prowadziła wyrywkowe kontrole podatkowe, oparte głównie na intuicji swoich pracowników. Przeczucie urzędnika, zgadywanie czy żmudne przeszukiwanie deklaracji w poszukiwaniu śladów oszustw podatkowych to dziś relikt przeszłości. Współczesny fiskus opiera się na analizie danych, sztucznej inteligencji i zaawansowanych algorytmach, które potrafią w kilka sekund wychwycić nieprawidłowości tam, gdzie kiedyś potrzeba było tygodni pracy. Cyfryzacja administracji skarbowej diametralnie zmieniła charakter kontroli podatkowych. Są one precyzyjniejsze, szybsze i skuteczniejsze niż kiedykolwiek wcześniej. Małgorzata Bień, właścicielka Biura Rachunkowego

Jak mierzyć rentowność firmy? Trzy metody, które naprawdę działają i 5 kluczowych wskaźników. Bez kontroli rentowności przedsiębiorca działa po omacku

W firmie dużo się dzieje: telefony dzwonią, pojawiają się ciekawe zlecenia, faktury idą jedna za drugą. Przychody wyglądają obiecująco, a mimo to… na koncie coraz ciaśniej. To częsty i niebezpieczny sygnał. W wielu firmach zyski wyparowują nie dlatego, że brakuje sprzedaży, lecz dlatego, że nikt nie trzyma ręki na pulsie rentowności.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA