REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak posługiwać się e-fakturami

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Obowiązuje już rozporządzenie MF pozwalające przedsiębiorcom posługiwać się e-fakturami. Nie jest to jednak możliwe bez wcześniejszego przygotowania się, w tym poniesienia nakładów finansowych.

SPIS TREŚCI




Argumenty zwolenników e-faktur
Przedsiębiorcy będący zwolennikami tego sposobu prowadzenia ewidencji zobowiązań podatkowych wskazują na niższy koszt ich sporządzenia (faktury nie trzeba wysyłać pocztą, pracownik albo właściciel firmy może czas poświęcony drukowaniu faktur papierowych oraz umieszczaniu ich w segregatorach przeznaczyć na inne zajęcia).
Ważne jest też, że e-faktury opatrzonej bezpiecznym podpisem nie można sfałszować.
 
Przedsiębiorcy inwestujący już dziś w możliwość wystawiania e-faktur zakładają też, że już niedługo staną się faktem rządowe plany pozwalające przedsiębiorcom załatwiać wszelkie sprawy z urzędami poprzez Internet (np. bezpieczny podpis elektroniczny ma być dołączany do dokumentów przekazywanych przez przedsiębiorcę do ZUS).
Warto wspomnieć, że ostatnia nowelizacja Ordynacji podatkowej przewiduje od sierpnia 2006 r. możliwość składania deklaracji podatkowych za pomocą Internetu. Dotyczy to również podań, wszelkiego typu żądań, wyjaśnień, odwołań, zażaleń, ponagleń, wniosków.
Dla niektórych podmiotów elektroniczna forma składania deklaracji będzie od sierpnia 2006 r. obowiązkiem. Dotyczy to np. firm rozliczających w urzędach skarbowych dużych podatników, komorników sądowych oraz notariuszy. Jest kwestią otwartą, czy dokumenty składane do urzędów skarbowych za pośrednictwem Internetu od sierpnia 2006 r. będą opatrzone bezpiecznym podpisem elektronicznym. Minister Finansów w porozumieniu z ministrem właściwym do spraw informatyzacji otrzymał bowiem prawo do określenia, w rozporządzeniu, elektronicznego formatu deklaracji i podań, sposobu przesyłania deklaracji i podań za pomocą środków komunikacji elektronicznej, a także rodzajów podpisów elektronicznych, którymi powinny być opatrzone poszczególne typy deklaracji lub podania.
Zwolennicy e-faktur wskazują na wygodę związaną z wyszukiwaniem potrzebnej w danej chwili faktury. Wystarczy odpowiednie oprogramowanie i przedsiębiorca będzie mógł bardzo szybko wyszukać e-faktury według zadanych kryteriów, np. dokumentujące określoną wartość transakcji (np. powyżej 2000 zł), z określonego przedziału czasowego (np. maj 2006 r. – czerwiec 2006 r.), dotyczące danego asortymentu itd.

Argumenty przeciwników e-faktur
Przeciwnicy e-faktur wskazują na koszty ich stosowania. Obecnie faktura nie musi zawierać dwóch elementów, które zmuszałyby do przesyłania papierowego oryginału faktury nabywcy usługi albo towaru np. pocztą – są to podpis oraz pieczęć firmowa. Oznacza to, że fakturę można przesłać e-mailem do kontrahenta jako plik Worda albo w formacie PDF. Odbiorca wydrukuje ją i w wersji papierowej umieści w dokumentacji firmy. Tak więc już dziś jest możliwość przekazania faktury za pośrednictwem e-maila, a konieczność wydrukowania tak przekazanych faktur stanowi poważny koszt jedynie dla firm zawierających w skali miesiąca dużą liczbę transakcji.
W przypadku e-faktur trzeba natomiast ponieść znaczące – z perspektywy małej firmy – wydatki.
 
Warunkiem, by faktury mogły być wystawiane, przesyłane i przechowywane w formie elektronicznej, jest zagwarantowanie przez przedsiębiorcę ich autentyczności pochodzenia i integralności treści.
Pierwszy sposób, to opatrzenie e-faktury bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu. Jest to pojęcie zdefiniowane w ustawie o podpisie elektronicznym.
Drugim sposobem jest sięgnięcie po wymianę danych elektronicznych (EDI) zgodnie z umową w sprawie europejskiego modelu wymiany danych elektronicznych. Ten sposób najprawdopodobniej nie będzie się cieszył popularnością.
Jaki jest koszt e-podpisu? Eksperci odradzający posługiwanie się dyskietką jako nośnikiem e-podpisu rekomendują kartę kryptograficzną z czytnikiem. Wraz z certyfikatem oraz oprogramowaniem daje to koszt w przedziale 400 – 1100 zł. Do tego jednak trzeba co kilkanaście miesięcy zapłacić abonament za prawo stosowania e-podpisu weryfikowanego kwalifikowanym certyfikatem. Ponieważ tylko cztery firmy w Polsce je wystawiają (Krajowa Izba Rozliczeniowa (KIR), Unizeto, Państwowa Wytwórnia Papierów Wartościowych oraz TP Internet), istnieje obawa porozumień monopolistycznych i wysokich cen usług tych firm. Prawo do stosowania e-faktur to nie tylko jednorazowy koszt zakupu infrastruktury niezbędnej do stosowania bezpiecznego podpisu oraz abonament za e-podpis.
 
Faktury wystawione lub otrzymane w formie elektronicznej trzeba przechowywać w sposób umożliwiający – na żądanie organów podatkowych lub organów kontroli skarbowej – natychmiastowy, pełny i ciągły dostęp drogą elektroniczną tym organom do tych faktur.
Faktury przesłane w formie elektronicznej powinny być przechowywane przez ich wystawcę oraz odbiorcę w formie elektronicznej w formacie, w którym zostały przesłane, w sposób gwarantujący autentyczność ich pochodzenia i integralność ich treści, jak również czytelność przez cały okres ich przechowywania.
Spełnienie tych wymogów może oznaczać często poniesienie nakładów przekraczających koszt zakupu i opłat abonamentowych wynikających ze stosowania bezpiecznego e-podpisu.
 
Dodatkowo mali przedsiębiorcy będący dostawcami i kooperantami dużych firm i wystawiający w skali roku kilkanaście faktur VAT obawiają się, że po przejściu dużych firm na system e-faktur zostaną zmuszeni do przejścia na e-faktury wraz z koniecznością poniesienia wszystkich wymienionych kosztów.
Akceptacja e-faktur przez kontrahenta
 
WARTO ZAPAMIĘTAĆ
Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej tylko pod warunkiem uprzedniej akceptacji tej formy przez odbiorcę faktury.
 
Akceptacja może być wyrażona nie tylko w formie pisemnej. Wystarczy wyrażenie zgody w formie elektronicznej. Tak więc przedsiębiorca może otrzymać zgodę na otrzymywanie e-faktur od swojego kontrahenta w formie e-maila. Nie może być to jednak zwykły e-mail. Musi spełniać wymogi przewidziane dla e-faktur. Tak więc musi być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym, weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu, lub autentyczność pochodzenia i integralność treści będą zagwarantowane poprzez wymianę danych elektronicznych (EDI).
Pierwszej e-faktury nie można jednak wystawić natychmiast po uzyskaniu akceptacji ze strony kontrahenta. Faktury mogą być wystawiane i przesyłane w formie elektronicznej nie wcześniej niż od dnia następującego po dniu, w którym odbiorca faktury dokonał akceptacji tej formy rozliczeń.
Uderza to w szybkie dokonywanie transakcji (dziś akceptacja faktur, dziś e-faktura), co jest charakterystyczne dla zawierania ich za pośrednictwem Internetu.

Korekta e-faktury
Faktury korygujące oraz duplikaty faktur do tych wystawianych i przesłanych w formie elektronicznej przesyła się w tej samej formie. Jedynie w sytuacjach wyjątkowych po wystawieniu e-faktury można fakturę korygującą sporządzić w formie innej niż e-faktura.
 
Przykład
Anna C. we wrześniu 2005 r. wystawiła fakturę VAT w postaci elektronicznej, dokumentując sprzedaż książek za pośrednictwem Internetu o wartości 350 zł. W listopadzie 2005 r. zorientowała się, że źle określiła wartość książek – zaniżyła ich cenę o 100 zł (nabywca przelał na konto prawidłową kwotę 450 zł). Wystawiła fakturę korygującą. Ponieważ nabywca książek wycofał się z akceptacji faktur, wystawiła fakturę korygującą w wersji papierowej. Na fakturze umieściła adnotację, że ta faktura korygująca dotyczy faktury wystawionej w formie elektronicznej.


• rozporządzenie Ministra Finansów z 14 lipca 2005 r. w sprawie wystawiania oraz przesyłania faktur w formie elektronicznej, a także przechowywania oraz udostępniania organowi podatkowemu lub organowi kontroli skarbowej tych faktur – Dz.U. Nr 133, poz. 1119
 
Marta Pietrucha
Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Firmy niegotowe na KSeF. Tylko 5230 przedsiębiorstw korzysta z systemu – czas ucieka. [DANE MF]

Z danych udostępnionych przez Ministerstwo Finansów wynika, że do 5 marca 2025 roku z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) skorzystało zaledwie 5230 firm. To oznacza, że w ciągu ponad trzech lat działania systemu zdecydowało się na niego jedynie kilka tysięcy przedsiębiorców. Tymczasem za 9 miesięcy korzystanie z KSeF stanie się obowiązkowe – a to oznacza prawdziwą rewolucję dla księgowości w Polsce.

Prof. Modzelewski do premiera Tuska: narzucanie KSeF-u i faktur ustrukturyzowanych wszystkim podatnikom VAT to nie jest deregulacja gospodarki; ten pomysł powinien trafić do kosza

W dniu 12 kwietnia br. Ministerstwo Finansów potwierdziło zamiar wdrożenia w 2026 roku obowiązkowego Krajowego Systemu e-Faktur i obligatoryjnego stosowania faktur ustrukturyzowanych przez wszystkich podatników VAT. Prof. dr hab. Witold Modzelewski apeluje do Pana Premiera Donalda Tuska: „Wierzę, że jako liberał traktuje Pan potrzebę deregulacji gospodarki zupełnie poważnie. Nie należy ulegać lobbystom, którzy chcą zarobić na dezorganizacji systemu fakturowania. Pomysł faktur ustrukturyzowanych powinien trafić definitywnie do kosza.”

W 2025 r. można przekazać 1,5% podatku rolnego na rzecz dwóch uprawnionych podmiotów

W komunikacie z 16 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów poinformowało, że w 2025 roku podatnicy podatku rolnego mogą przekazać 1,5 tego podatku na rzecz Krajowego Związku Rewizyjnego Rolniczych Spółdzielni Produkcyjnych lub OPZZ Rolników i Organizacji Rolniczych. Jakie są warunki tego przekazania?

Roczne zeznanie podatkowe PIT: 15 najczęstszych błędów. Jak ich uniknąć w 2025 roku

Złożenie corocznej deklaracji PIT to podstawowy zakres komunikacji podatnika z administracją skarbową. Warto zadbać, by przebiegła ona w sposób optymalny i nie nastręczała niespodziewanych nieprzyjemności. Dlatego też przedstawiamy zestawienie najczęstszych błędów, przed którymi można się uchronić, korzystając z poniższych podpowiedzi.

REKLAMA

7 skutków spadających stóp procentowych. Już w maju 2025 r. RPP zacznie cykl obniżek?

Tańsze i łatwiej dostępne kredyty to tylko część skutków cięć stóp procentowych. Polityka monetarna to miecz obosieczny. W momencie, w którym kredytobiorcy cieszą się z niższych rat, to posiadacze oszczędności mają problem ze znalezieniem solidnie oprocentowanego depozytu. Widmo niższych stóp procentowych oznacza też, że w dół pójść może oprocentowanie detalicznych obligacji skarbowych, a zakup mieszkania na wynajem może znowu odzyskać swój blask.

Korekta zeznania podatkowego PIT. Jak to zrobić i do kiedy można?

Do końca roku 2030 podatnicy mają prawo składać korekty zeznań PIT za rok 2024. Błędy w deklaracjach podatkowych zdarzają się zarówno na niekorzyść podatnika (np. pominięcie ulgi, o której się nie wiedziało), jak i na niekorzyść fiskusa (np. pominięcie źródła przychodów, o którym się zapomniało). Złożenie korekty zeznania nie wymaga uzasadnienia, a skorygować można nawet taką deklarację, która z upływem 30 kwietnia 2025 r. została bez udziału podatnika automatycznie zatwierdzona w usłudze Twój e-PIT.

Pilne! Będzie nowelizacja ustawy o KSeF, znamy projekt: jakie zmiany w obowiązkowym e-fakturowaniu

Ministerstwo Finansów opublikowało długo wyczekiwany projekt nowelizacji ustawy o VAT, regulujący obowiązek stosowania faktur ustrukturyzowanych. Wraz z nim udostępniono również oficjalną „mapę drogową” wdrożenia Krajowego Systemu e-Faktur – KSeF.

Ewidencje VAT oszustów i uczciwych podatników niczym się nie różnią. Jak systemowo zablokować wzrost zwrotów VAT? Prof. Modzelewski: jest jeden sposób

Jedyną skuteczną barierą systemową dla prób wyłudzenia zwrotów jest uzależnienie wpływów zwrotów od zastosowania przez podatnika mechanizmu podzielonej płatności w stosunku do kwot podatku naliczonego, który miałby być zwrócony – pisze prof. dr hab. Witold Modzelewski.

REKLAMA

Obowiązkowy KSeF - najnowszy harmonogram. KSeF 2.0, integracja i testy, tryb offline24, faktury masowe, certyfikat wystawcy faktury i inne szczegóły

W komunikacie z 12 kwietnia 2025 r. Ministerstwo Finansów przedstawiło aktualny stan projektu rozwiązań prawnych, technicznych i biznesowych oraz plan wdrożenia (harmonogram) obowiązkowego systemu KSeF. Można jeszcze do 25 kwietnia 2025 r. zgłaszać do Ministerstwa uwagi i opinie do projektu pisząc maila na adres sekretariat.PT@mf.gov.pl.

Cyfrowe narzędzia dla księgowych. Kiedy warto zmienić oprogramowanie księgowe?

Nowoczesne narzędzia dla księgowych. Na co zwracać uwagę przy zmianie oprogramowania księgowego? Według raportów branżowych księgowi spędzają nawet 50 proc. czasu na czynnościach, które mogłyby zostać usprawnione przez nowoczesne technologie.

REKLAMA