REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować umowy cywilne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sposób opodatkowania umów cywilnych zależy od tego, czy podmiot uzyskujący przychody z tych tytułów będzie zawierał umowy w ramach działalności gospodarczej czy nie.

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE

AKTY PRAWNE




Wpłata zaliczek
 
Jednym ze źródeł przychodów jest działalność gospodarcza. Przedsiębiorca, który wykonuje usługi na podstawie umów cywilnych (np. umowa pośrednictwa, zlecenia) wchodzących w zakres jego działalności, będzie zobowiązany rozliczać się z nich, wpłacając zaliczki na podatek. Oznacza to, że wszelkie obowiązki podatkowe, a więc określenie kwoty dochodu, obliczenie zaliczki i jej wpłata, zapisy w ewidencji księgowej oraz składanie deklaracji miesięcznych (przy rozliczaniu podatku na zasadach ogólnych), będą obowiązkiem przedsiębiorcy.
Innym źródłem przychodów może być też działalność wykonywana osobiście. W tym przypadku rozliczenie z fiskusem będzie wyglądało podobnie jak u osób prowadzących działalność gospodarczą.
 
Jak pobierać zaliczki od umów
 
 
Osoba prywatna
 
Inaczej rozliczenie umów cywilnych (zlecenia, o dzieło) będzie wyglądało, gdy np. zleceniobiorcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i wykonuje usługę na rzecz przedsiębiorcy. Taka osoba prywatna nie będzie zobowiązana do samodzielnego obliczenia zaliczki, ale za nią będzie rozliczał się z zaliczki przedsiębiorca. W tym przypadku przedsiębiorca będzie występował w roli płatnika, obliczając, pobierając i wpłacając zaliczkę na podatek. Dodatkowo na przedsiębiorcy będzie spoczywał obowiązek wypełnienia odpowiednich deklaracji i złożenia ich w urzędzie skarbowym. Osoba prywatna będzie się sama rozliczała z umów wykonanych na rzecz przedsiębiorcy na podstawie otrzymanego od przedsiębiorcy formularza PIT poprzez złożenie rocznego zeznania podatkowego.
 
Umowy najmu
 
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą, może też uzyskiwać dochody z prywatnych umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Oznacza to, że w zakres jego działalności nie wchodzą usługi najmu, a dochody uzyskuje np. z najmu swojego domu mieszkalnego. W takim przypadku nie łączy ich z działalnością gospodarczą, ale rozlicza oddzielnie. Podobnie osoba prywatna, która wynajmuje lokal, będzie zobowiązana sama się rozliczać z urzędem skarbowym. To na każdym wynajmującym, niezależnie czy jest osobą prywatną czy przedsiębiorcą, ciąży obowiązek rozliczenia się, czyli na podatniku, a nie płatniku (gdyż taka instytucja przy najmie nie występuje). W zależności od wyboru formy opodatkowania (ryczałt lub zasady ogólne) różnie będą wyglądały zasady rozliczenia i inne będą obowiązki podatkowe.
 

Podatek od usług
 
Inaczej przedstawia się kwestia opodatkowania umów cywilnych podatkiem od towarów i usług. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Przy czym za działalność gospodarczą do celów VAT uznaje się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
Z opodatkowania VAT wyłącza się (tj. nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarczą) czynności:
• z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy
• z tytułu umów zlecenia i o dzieło, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny między zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Wyłączenie stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.
 

Bogdan Świąder
 

Gazeta Prawna Nr 225/2006 [Dodatek: Tygodnik Podatkowy]
z dnia 2006-11-20

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Nie
W tym przypadku umowa zlecenia jest zawarta ze spółdzielnią, czyli innym przedsiębiorcą, a nie ze studentem. W związku z tym do rozliczenia uzyskanych przez studenta kwot będzie zobowiązana spółdzielnia studencka. To ona jako płatnik dla osoby fizycznej (studenta) będzie zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek od wypłaconych studentowi kwot. W przypadku zatrudnienia studenta na umowę zlecenia lub o dzieło spółdzielnia jako płatnik ma obowiązek pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów. Nie odprowadza natomiast składek ZUS, gdyż nie podlegają ubezpieczeniom społecznym osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, jeżeli osoby te są studentami do ukończenia 26 lat.

Nie
Działalność polegająca na zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi jest dla celów podatku od towarów i usług traktowana jak działalność gospodarcza. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Jednak na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o VAT zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11) zostało zwolnione z tego podatku.


Tak
Przychód z takiego najmu nie będzie stanowił odrębnego źródła przychodów, ale stanowi działalność gospodarczą. Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Dlatego czynsz uzyskiwany z najmu lokalu stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Trzeba pamiętać, że za przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, których przedmiotem są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, uważa się przychody należne określone na dzień, w którym należności wynikające z tych umów stają się wymagalne.

REKLAMA


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Od kiedy KSeF: co to za system faktur, co warto wiedzieć? Dla kogo będzie obowiązkowy w 2026 roku?

No i staje przed nami nowe wyzwanie. Nadchodzi koniec tradycyjnego modelu księgowości. Od 1 lutego 2026 r. największe podmioty będą musiały wystartować z wystawianiem faktur przez KSeF. Natomiast wszyscy odbiorcy będą musieli za pośrednictwem KSeF te faktury odbierać. Dla kogo w 2026 r. system KSeF będzie obowiązkowy?

Konsekwencje dla łańcucha dostaw przez zamknięcie kolejowego przejścia granicznego w Małaszewiczach w związku z manewrami Zapad-2025

Polska zdecydowała o czasowym zamknięciu kolejowych przejść granicznych z Białorusią, w tym kluczowego węzła w Małaszewiczach. Powodem są zakrojone na szeroką skalę rosyjsko-białoruskie manewry wojskowe Zapad-2025. Decyzja ta, choć motywowana względami bezpieczeństwa, rodzi poważne skutki gospodarcze i logistyczne, uderzając w europejsko-azjatyckie łańcuchy dostaw.

KSeF a JDG – rewolucja w fakturach dla jednoosobowych działalności

Krajowy System e-Faktur (KSeF) to największa zmiana dla firm od lat. Do tej pory dla wielu przedsiębiorców prowadzących jednoosobowe działalności gospodarcze (JDG) faktura była prostym dokumentem np. wystawianym w Wordzie, Excelu czy nawet odręcznie. W 2026 roku ta rzeczywistość diametralnie się zmieni. Faktura będzie musiała być wystawiona w formie ustrukturyzowanej i przekazana do centralnego systemu Ministerstwa Finansów.

Liczne zmiany w podatkach PIT i CIT od 2026 roku: nowe definicje ustawowe, ulga mieszkaniowa, amortyzacja, programy lojalnościowe, zbywanie nieruchomości, estoński CIT, IP Box

W wykazie prac legislacyjnych Rady Ministrów, prowadzonym na stronach kancelarii premiera, została opublikowana informacja o pracach nad projektem ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw. Projekt ten, nad którym pracuje Ministerstwo Finansów, ma na celu uszczelnienie systemu podatkowego. Zmiany mają wejść w życie (najprawdopodobniej) od 2026 roku.

REKLAMA

Bank prosi o aktualizację danych twojej firmy? Oto dlaczego nie warto z tym zwlekać

Otwierasz serwis elektroniczny swojego banku i widzisz wiadomość o konieczności zaktualizowania danych osobowych lub firmowych? To nie przypadek. Potraktuj to jako priorytet, by działać zgodnie z prawem i zapewnić swojej firmie ciągłość świadczenia usług bankowych. Szczególnie że aktualizację można zrobić w kilku prostych krokach i w dogodnej dla ciebie formie.

Czy ominie Cię KSeF? Może jesteś w grupie, która nie będzie musiała stosować e-faktur w 2026 roku

W 2026 roku wchodzi w życie obowiązek korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) dla większości przedsiębiorców w Polsce. System pozwala na wystawianie faktur ustrukturyzowanych i automatyczne przesyłanie ich do administracji podatkowej. Choć wielu przedsiębiorców będzie zobowiązanych do korzystania z platformy, istnieją wyjątki i odroczenia. Sprawdź!

Czy prawo stoi po stronie wierzyciela? Termin 60 dni, odsetki, rekompensaty, windykacja na koszt dłużnika, sąd

Nieterminowe płatności potrafią sparaliżować każdą firmę. Jest to dokuczliwe szczególnie w branży TSL, gdzie koszty rosną z dnia na dzień, a marże są minimalne. Każdy dzień zwłoki to realne ryzyko utraty płynności. Pytanie brzmi: czy prawo faktycznie stoi po stronie wierzyciela, a jeśli tak – jak z niego skutecznie korzystać?

KSeF dla rolników – rewolucja, która zapuka do gospodarstw w 2026 roku

Cyfrowa rewolucja wkracza na wieś! Już w 2026 roku także rolnik będzie musiał zmierzyć się z KSeF – Krajowym Systemem e-Faktur. Czy jesteś gotowy na koniec papierowych faktur, łatwiejsze rozliczenia i nowe wyzwania technologiczne? Sprawdź, co dokładnie się zmienia i jak przygotować swoje gospodarstwo, żeby nie zostać w tyle.

REKLAMA

KSeF tuż za rogiem: 5 pułapek, które mogą sparaliżować Twoją firmę. Jak się przed nimi uchronić?

Do obowiązkowego KSeF zostało już niewiele czasu. Choć większość firm twierdzi, że jest gotowa, praktyka pokazuje coś zupełnie innego. Niespodziewane błędy w testach, odrzucane faktury czy awarie mogą sparaliżować sprzedaż. Sprawdź pięć najczęstszych pułapek i dowiedz się, jak ich uniknąć.

Mały ZUS 2026: Podwyżka może niewielka, ale składka zdrowotna znów boli

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dna 11 września 2025 r. w sprawie wysokości minimalnego wynagrodzenia za pracę oraz wysokość minimalnej stawki godzinowej w 2026 r., minimalne wynagrodzenie w 2026 roku wyniesie 4806 zł, a minimalna stawka godzinowa 31,40 zł. Minimalne wynagrodzenie wpłynie również na wysokość preferencyjnych składek ZUS, tzw. mały ZUS oraz limit dla działalności nierejestrowanej. Znaczny wzrost też nastąpi w składce zdrowotnej.

REKLAMA