REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować umowy cywilne

REKLAMA

Sposób opodatkowania umów cywilnych zależy od tego, czy podmiot uzyskujący przychody z tych tytułów będzie zawierał umowy w ramach działalności gospodarczej czy nie.

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE

AKTY PRAWNE




Wpłata zaliczek
 
Jednym ze źródeł przychodów jest działalność gospodarcza. Przedsiębiorca, który wykonuje usługi na podstawie umów cywilnych (np. umowa pośrednictwa, zlecenia) wchodzących w zakres jego działalności, będzie zobowiązany rozliczać się z nich, wpłacając zaliczki na podatek. Oznacza to, że wszelkie obowiązki podatkowe, a więc określenie kwoty dochodu, obliczenie zaliczki i jej wpłata, zapisy w ewidencji księgowej oraz składanie deklaracji miesięcznych (przy rozliczaniu podatku na zasadach ogólnych), będą obowiązkiem przedsiębiorcy.
Innym źródłem przychodów może być też działalność wykonywana osobiście. W tym przypadku rozliczenie z fiskusem będzie wyglądało podobnie jak u osób prowadzących działalność gospodarczą.
 
Jak pobierać zaliczki od umów
 
 
Osoba prywatna
 
Inaczej rozliczenie umów cywilnych (zlecenia, o dzieło) będzie wyglądało, gdy np. zleceniobiorcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i wykonuje usługę na rzecz przedsiębiorcy. Taka osoba prywatna nie będzie zobowiązana do samodzielnego obliczenia zaliczki, ale za nią będzie rozliczał się z zaliczki przedsiębiorca. W tym przypadku przedsiębiorca będzie występował w roli płatnika, obliczając, pobierając i wpłacając zaliczkę na podatek. Dodatkowo na przedsiębiorcy będzie spoczywał obowiązek wypełnienia odpowiednich deklaracji i złożenia ich w urzędzie skarbowym. Osoba prywatna będzie się sama rozliczała z umów wykonanych na rzecz przedsiębiorcy na podstawie otrzymanego od przedsiębiorcy formularza PIT poprzez złożenie rocznego zeznania podatkowego.
 
Umowy najmu
 
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą, może też uzyskiwać dochody z prywatnych umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Oznacza to, że w zakres jego działalności nie wchodzą usługi najmu, a dochody uzyskuje np. z najmu swojego domu mieszkalnego. W takim przypadku nie łączy ich z działalnością gospodarczą, ale rozlicza oddzielnie. Podobnie osoba prywatna, która wynajmuje lokal, będzie zobowiązana sama się rozliczać z urzędem skarbowym. To na każdym wynajmującym, niezależnie czy jest osobą prywatną czy przedsiębiorcą, ciąży obowiązek rozliczenia się, czyli na podatniku, a nie płatniku (gdyż taka instytucja przy najmie nie występuje). W zależności od wyboru formy opodatkowania (ryczałt lub zasady ogólne) różnie będą wyglądały zasady rozliczenia i inne będą obowiązki podatkowe.
 

Podatek od usług
 
Inaczej przedstawia się kwestia opodatkowania umów cywilnych podatkiem od towarów i usług. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Przy czym za działalność gospodarczą do celów VAT uznaje się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
Z opodatkowania VAT wyłącza się (tj. nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarczą) czynności:
• z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy
• z tytułu umów zlecenia i o dzieło, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny między zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Wyłączenie stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.
 

Bogdan Świąder
 

Gazeta Prawna Nr 225/2006 [Dodatek: Tygodnik Podatkowy]
z dnia 2006-11-20

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Nie
W tym przypadku umowa zlecenia jest zawarta ze spółdzielnią, czyli innym przedsiębiorcą, a nie ze studentem. W związku z tym do rozliczenia uzyskanych przez studenta kwot będzie zobowiązana spółdzielnia studencka. To ona jako płatnik dla osoby fizycznej (studenta) będzie zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek od wypłaconych studentowi kwot. W przypadku zatrudnienia studenta na umowę zlecenia lub o dzieło spółdzielnia jako płatnik ma obowiązek pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów. Nie odprowadza natomiast składek ZUS, gdyż nie podlegają ubezpieczeniom społecznym osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, jeżeli osoby te są studentami do ukończenia 26 lat.

Nie
Działalność polegająca na zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi jest dla celów podatku od towarów i usług traktowana jak działalność gospodarcza. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Jednak na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o VAT zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11) zostało zwolnione z tego podatku.


Tak
Przychód z takiego najmu nie będzie stanowił odrębnego źródła przychodów, ale stanowi działalność gospodarczą. Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Dlatego czynsz uzyskiwany z najmu lokalu stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Trzeba pamiętać, że za przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, których przedmiotem są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, uważa się przychody należne określone na dzień, w którym należności wynikające z tych umów stają się wymagalne.

REKLAMA


Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zewnętrzne finansowanie filmu bez VAT? Przełomowy wyrok WSA wyznacza granice opodatkowania

Nie każdy przepływ pieniędzy musi oznaczać VAT. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Gdańsku uznał, że zewnętrzne finansowanie produkcji filmu z udziałem w zyskach nie stanowi usługi opodatkowanej VAT. Wyrok ma znaczenie nie tylko dla branży filmowej, ale także dla wszystkich projektów finansowanych partnersko, gdzie strony wspólnie ponoszą ryzyko, a środki nie są zapłatą za konkretne świadczenie.

AliExpress, Temu i inne chińskie internetowe platformy handlowe wygrywają konkurencję w Polsce i Europie. e-Izba: bo nie muszą przestrzegać prawa UE

Chińskie internetowe platformy handlowe zwiększają udziały w polskim rynku; przewagę zapewnia im w szczególności to, że nie muszą przestrzegać przepisów Unii Europejskiej - informuje Izba Gospodarki Elektronicznej (e-Izba). W jej ocenie, aby polski e-commerce mógł się rozwijać, konieczne są zmiany przepisów.

Zmiany w PIT i CIT od 2026 roku: tylko jeden warunek przyspieszonej amortyzacja środków trwałych (budynków i budowli) w gminach o wysokim bezrobociu

W dniu 15 grudnia 2025 r. Prezydent Karol Nawrocki podpisał nowelizację ustawy o PIT i ustawy o CIT, która ma ułatwić stosowanie przez przedsiębiorców przyspieszonej amortyzacji budynków i budowli w gminach o podwyższonym wskaźniku bezrobocia.

Obowiązkowy KSeF: faktury z załącznikami już od stycznia 2026 roku

KSeF wchodzi w kolejny etap rozwoju. Już 1 stycznia 2026 roku w e-Urzędzie Skarbowym (eUS) ruszy moduł zgłoszeń umożliwiający przedsiębiorcom deklarowanie chęci wystawiania faktur z załącznikami. To ważna nowość dla firm, które pracują na rozbudowanych danych i potrzebują uzupełniać e-faktury o dodatkowe informacje.

REKLAMA

Procedury specjalne na wypadek awarii KSeF lub braku dostępu (tryb offline w 3 wariantach). MFiG: nie będzie przesunięcia terminów wdrożenia systemu

Ministerstwo Finansów nie rozważa przesunięcia terminu obowiązkowego uruchomienia KSeF, poinformował 11 grudnia 2025 r. przedstawiciel resortu w odpowiedzi na interpelację poselską. Zdaniem Ministerstwa KSeF w wersji demonstracyjnej jest stabilny i pewny w działaniu. Ponadto poinformowano, że nie są planowane zmiany odnośnie zasad uwierzytelnienia w KSeF. Jednocześnie Zastępca Szefa KAS przekazał kilka ważnych informacji, m.in. dot. funkcjonowania procedur specjalnych na wypadek awarii KSeF.

Młody influencer nie zawsze skorzysta z preferencji podatkowych. Trzeba o tym wiedzieć, by nie narazić się na problemy podatkowe

Przychody osób poniżej 26 roku życia mogą korzystać na gruncie podatku dochodowego od osób fizycznych ze zwolnienia przedmiotowego. Chodzi jednak tylko o przychody z określonych źródeł. Aby nie narazić się na problemy podatkowe, trzeba umieć je odróżnić.

Do tych transakcji nie będzie obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych w KSeF w 2026 r. MFiG wydał nowe rozporządzenie

Minister Finansów i Gospodarki (MFiG) w rozporządzeniu z 7 grudnia 2025 r. określił przypadki odpowiednio udokumentowanych dostaw towarów lub świadczenia usług, w których nie ma obowiązku wystawiania faktur ustrukturyzowanych, oraz przypadki, w których mimo braku obowiązku można wystawiać faktury ustrukturyzowane. Rozporządzenie to wejdzie w życie 1 lutego 2026 r.

Rząd potwierdził podstawę składek ZUS na 2026 rok. O ile wzrosną koszty zatrudnienia? Obliczenia na przykładzie wynagrodzeń kierowców w transporcie międzynarodowym

Rząd potwierdził wysokość przeciętnego prognozowanego wynagrodzenia, które w 2026 r. będzie wynosić 9 420 zł. To ważna informacja dla branży transportowej, ponieważ to właśnie od tej kwoty najczęściej naliczane są składki ZUS kierowców wykonujących przewozy międzynarodowe. Dla przedsiębiorców funkcjonujących w warunkach utrzymującej się presji finansowej oznacza to kolejny zauważalny wzrost kosztów. W praktyce może to zwiększyć miesięczne wydatki na jednego kierowcę nawet o kilkaset złotych.

REKLAMA

11 tys. zł oszczędności na jednym samochodzie firmowym. Trzeba zdążyć z leasingiem finansowym do końca 2025 roku: 1-2 tygodnie na formalności. Czasem leasing operacyjny jednak bardziej się opłaca

Nawet 11.000,- zł może zaoszczędzić przedsiębiorca, który kupi popularny samochód przed końcem 2025 roku korzystając z leasingu finansowego, a następnie będzie go amortyzował przez 5 lat – wynika z symulacji przygotowanej przez InFakt oraz Superauto.pl. Bowiem1 stycznia 2026 r. wchodzą w życie nowe zasady odliczeń wydatków związanych z samochodem firmowym. Istotnie zmieni się limit określający maksymalną cenę pojazdu umożliwiającą pełne rozliczenie odpisów amortyzacyjnych, a także wydatków związanych z leasingiem lub wynajem aut spalinowych w kosztach uzyskania przychodów. Niekorzystane zmiany dotkną 93% rynku nowych aut – wynika z szacunków Superauto.pl.

Jak poprawiać błędy w fakturach VAT w KSeF? Od lutego 2026 r. koniec z prostą korektą faktury

Wątpliwości związanych z KSeF jest bardzo dużo, ale niektóre znacząco wysuwają się na prowadzenie. Z badania zrealizowanego przez fillup k24 wynika, że co 3. księgowy obawia się sytuacji nietypowych, m.in. trudności w przypadku korekt. Obawy są zasadne, bo już od 1 lutego 2026 r. popularne noty korygujące nie będą miały żadnej mocy. Co w zamian? Jak poradzić sobie z częstymi, drobnymi pomyłkami na fakturach? Ile pracy dojdzie księgowym? Ekspert omawia trzy najczęstsze pytania związane z poprawianiem błędów.

Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

REKLAMA