REKLAMA

REKLAMA

Kategorie
Zaloguj się

Zarejestruj się

Proszę podać poprawny adres e-mail Hasło musi zawierać min. 3 znaki i max. 12 znaków
* - pole obowiązkowe
Przypomnij hasło
Witaj
Usuń konto
Aktualizacja danych
  Informacja
Twoje dane będą wykorzystywane do certyfikatów.

Jak opodatkować umowy cywilne

Subskrybuj nas na Youtube

REKLAMA

Sposób opodatkowania umów cywilnych zależy od tego, czy podmiot uzyskujący przychody z tych tytułów będzie zawierał umowy w ramach działalności gospodarczej czy nie.

SPIS TREŚCI

PORADY PRAWNE

AKTY PRAWNE




Wpłata zaliczek
 
Jednym ze źródeł przychodów jest działalność gospodarcza. Przedsiębiorca, który wykonuje usługi na podstawie umów cywilnych (np. umowa pośrednictwa, zlecenia) wchodzących w zakres jego działalności, będzie zobowiązany rozliczać się z nich, wpłacając zaliczki na podatek. Oznacza to, że wszelkie obowiązki podatkowe, a więc określenie kwoty dochodu, obliczenie zaliczki i jej wpłata, zapisy w ewidencji księgowej oraz składanie deklaracji miesięcznych (przy rozliczaniu podatku na zasadach ogólnych), będą obowiązkiem przedsiębiorcy.
Innym źródłem przychodów może być też działalność wykonywana osobiście. W tym przypadku rozliczenie z fiskusem będzie wyglądało podobnie jak u osób prowadzących działalność gospodarczą.
 
Jak pobierać zaliczki od umów
 
 
Osoba prywatna
 
Inaczej rozliczenie umów cywilnych (zlecenia, o dzieło) będzie wyglądało, gdy np. zleceniobiorcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej i wykonuje usługę na rzecz przedsiębiorcy. Taka osoba prywatna nie będzie zobowiązana do samodzielnego obliczenia zaliczki, ale za nią będzie rozliczał się z zaliczki przedsiębiorca. W tym przypadku przedsiębiorca będzie występował w roli płatnika, obliczając, pobierając i wpłacając zaliczkę na podatek. Dodatkowo na przedsiębiorcy będzie spoczywał obowiązek wypełnienia odpowiednich deklaracji i złożenia ich w urzędzie skarbowym. Osoba prywatna będzie się sama rozliczała z umów wykonanych na rzecz przedsiębiorcy na podstawie otrzymanego od przedsiębiorcy formularza PIT poprzez złożenie rocznego zeznania podatkowego.
 
Umowy najmu
 
Przedsiębiorca, który prowadzi działalność gospodarczą, może też uzyskiwać dochody z prywatnych umów najmu, dzierżawy lub umów o podobnym charakterze. Oznacza to, że w zakres jego działalności nie wchodzą usługi najmu, a dochody uzyskuje np. z najmu swojego domu mieszkalnego. W takim przypadku nie łączy ich z działalnością gospodarczą, ale rozlicza oddzielnie. Podobnie osoba prywatna, która wynajmuje lokal, będzie zobowiązana sama się rozliczać z urzędem skarbowym. To na każdym wynajmującym, niezależnie czy jest osobą prywatną czy przedsiębiorcą, ciąży obowiązek rozliczenia się, czyli na podatniku, a nie płatniku (gdyż taka instytucja przy najmie nie występuje). W zależności od wyboru formy opodatkowania (ryczałt lub zasady ogólne) różnie będą wyglądały zasady rozliczenia i inne będą obowiązki podatkowe.
 

Podatek od usług
 
Inaczej przedstawia się kwestia opodatkowania umów cywilnych podatkiem od towarów i usług. Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.
Przy czym za działalność gospodarczą do celów VAT uznaje się wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy.
Z opodatkowania VAT wyłącza się (tj. nie uznaje się za samodzielną działalność gospodarczą) czynności:
• z tytułu stosunku służbowego, stosunku pracy, pracy nakładczej oraz spółdzielczego stosunku pracy
• z tytułu umów zlecenia i o dzieło, jeżeli z tytułu wykonania tych czynności osoby te są związane ze zlecającym wykonanie tych czynności prawnymi więzami tworzącymi stosunek prawny między zlecającym wykonanie czynności i wykonującym zlecane czynności co do warunków wykonywania tych czynności, wynagrodzenia i odpowiedzialności zlecającego wykonanie tych czynności wobec osób trzecich.
Wyłączenie stosuje się odpowiednio do usług twórców i artystów wykonawców w rozumieniu przepisów o prawie autorskim i prawach pokrewnych, wynagradzanych w formie honorariów za przekazanie lub udzielenie licencji do praw autorskich lub praw artystycznego wykonania albo ich wykonanie, w tym również wynagradzanych za pośrednictwem organizacji zbiorowego zarządzania prawami autorskimi lub prawami pokrewnymi.
 

Bogdan Świąder
 

Gazeta Prawna Nr 225/2006 [Dodatek: Tygodnik Podatkowy]
z dnia 2006-11-20

REKLAMA

REKLAMA

Autopromocja


Nie
W tym przypadku umowa zlecenia jest zawarta ze spółdzielnią, czyli innym przedsiębiorcą, a nie ze studentem. W związku z tym do rozliczenia uzyskanych przez studenta kwot będzie zobowiązana spółdzielnia studencka. To ona jako płatnik dla osoby fizycznej (studenta) będzie zobowiązana do obliczenia, pobrania i wpłacenia zaliczki na podatek od wypłaconych studentowi kwot. W przypadku zatrudnienia studenta na umowę zlecenia lub o dzieło spółdzielnia jako płatnik ma obowiązek pobierać zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19 proc. należności pomniejszonej o koszty uzyskania przychodów. Nie odprowadza natomiast składek ZUS, gdyż nie podlegają ubezpieczeniom społecznym osoby wykonujące pracę na podstawie umowy agencyjnej, umowy zlecenia lub innej umowy o świadczenie usług, jeżeli osoby te są studentami do ukończenia 26 lat.

Nie
Działalność polegająca na zarządzaniu nieruchomościami mieszkalnymi jest dla celów podatku od towarów i usług traktowana jak działalność gospodarcza. Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody, również wówczas, gdy czynność została wykonana jednorazowo w okolicznościach wskazujących na zamiar wykonywania czynności w sposób częstotliwy. Jednak na podstawie przepisów wykonawczych do ustawy o VAT zarządzania nieruchomościami mieszkalnymi, świadczone na zlecenie, z wyłączeniem wyceny nieruchomości mieszkalnych (PKWiU ex 70.32.11) zostało zwolnione z tego podatku.


Tak
Przychód z takiego najmu nie będzie stanowił odrębnego źródła przychodów, ale stanowi działalność gospodarczą. Przychodem z działalności gospodarczej są również przychody z najmu, podnajmu, dzierżawy, poddzierżawy oraz z innych umów o podobnym charakterze, składników majątku związanych z działalnością gospodarczą. Dlatego czynsz uzyskiwany z najmu lokalu stanowi przychód z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej. Trzeba pamiętać, że za przychody z tytułu umów najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, których przedmiotem są składniki majątku związane z działalnością gospodarczą, uważa się przychody należne określone na dzień, w którym należności wynikające z tych umów stają się wymagalne.

REKLAMA


Zapisz się na newsletter
Chcesz uniknąć błędów? Być na czasie z najnowszymi zmianami w podatkach? Zapisz się na nasz newsletter i otrzymuj rzetelne informacje prosto na swoją skrzynkę.
Zaznacz wymagane zgody
loading
Zapisując się na newsletter wyrażasz zgodę na otrzymywanie treści reklam również podmiotów trzecich
Administratorem danych osobowych jest INFOR PL S.A. Dane są przetwarzane w celu wysyłki newslettera. Po więcej informacji kliknij tutaj.
success

Potwierdź zapis

Sprawdź maila, żeby potwierdzić swój zapis na newsletter. Jeśli nie widzisz wiadomości, sprawdź folder SPAM w swojej skrzynce.

failure

Coś poszło nie tak

Źródło: INFOR

Oceń jakość naszego artykułu

Dziękujemy za Twoją ocenę!

Twoja opinia jest dla nas bardzo ważna

Powiedz nam, jak możemy poprawić artykuł.
Zaznacz określenie, które dotyczy przeczytanej treści:
Autopromocja

REKLAMA

QR Code

© Materiał chroniony prawem autorskim - wszelkie prawa zastrzeżone. Dalsze rozpowszechnianie artykułu za zgodą wydawcy INFOR PL S.A.

REKLAMA

Księgowość
Zapisz się na newsletter
Zobacz przykładowy newsletter
Zapisz się
Wpisz poprawny e-mail
Thermomix w kosztach prowadzonej działalności gospodarczej? To możliwe, ale nie u każdego. Zasady są proste, ale nie każdy je zna

Czy Thermomix może przyczynić się do uzyskania przez przedsiębiorcę przychodów? Na to pytanie dotyczące rozliczeń podatkowych osób prowadzących działalność gospodarczą nie ma jednoznacznej odpowiedzi. Wiadomo jednak, jakimi kryteriami należy się kierować dokonując w tym zakresie niezbędnej oceny.

Geopolityka zaczyna sterować światowym handlem i logistyką

OECD ostrzega, że masowy reshoring może kosztować świat 18 proc. spadku w handlu i 5 proc. ubytku w PKB. Coraz więcej managerów zarządzających logistyką deklaruje jednocześnie, że szuka nowych źródeł zaopatrzenia i alternatywnych wobec Chin lokalizacji dla produkcji i inwestycji. Nie ma już żadnych wątpliwości, że globalne łańcuchy dostaw ulegają transformacji, niestety nie widać tego w Polsce, choć mamy pewne przewagi, które stawiają nas w uprzywilejowanej pozycji w Europie.

KSeF 2026: obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych. Dlaczego nie uprawnienie?

Obowiązek kodowania faktur ustrukturyzowanych oraz ich elektronicznych „zastępników” nie ma obiektywnie większego sensu – twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski. I postuluje nowelizację przepisów, która powinna zamienić ten obowiązek na zwykłe uprawnienie podatnika.

Prof. Modzelewski: Przepisy regulujące KSeF są sprzeczne z prawem UE

Jak twierdzi prof. dr hab. Witold Modzelewski, przepisy o KSeF są sprzeczne z art. 90 dyrektywy 2006/112/UE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej, która nakazuje określić państwom członkowskim m.in. warunki zmniejszenia podstawy opodatkowania w przypadku anulowania faktur.

REKLAMA

Najczęstsze błędy w zarządzaniu finansami firmowymi: co możesz zmienić nawet od jutra

Wielu przedsiębiorców zaczyna swoją działalność z pasją i determinacją, szybko zdobywając pierwszych klientów. Jednak po kilku miesiącach pojawia się rozczarowanie: są przychody, ale brakuje gotówki. To nie przypadek – to efekt powtarzalnych błędów w zarządzaniu finansami, które można wyeliminować, jeśli tylko się je rozpozna i zrozumie.

Decyzja RPP w sprawie stóp procentowych

Rada Polityki Pieniężnej obniżyła w środę stopy procentowe o 25 pkt. bazowych; stopa referencyjna wyniesie 4,5 proc. w skali rocznej. To czwarta obniżka stóp procentowych w tym roku.

Umowy o dzieło mniej popularne. ZUS pokazał statystyki

Umowy o dzieło w Polsce pozostają domeną krótkich zleceń – aż 28 proc. trwa jeden dzień, a najwięcej wykonawców tych umów to osoby w wieku 30–39 lat. Dane ZUS za pierwsze półrocze wskazują na rosnący udział sektorów kreatywnych, takich jak informacja i komunikacja.

Reeksport po nieudanej dostawie – jak prawidłowo postąpić?

Eksport towarów poza Unię Europejską jest procesem wieloetapowym i wymaga zarówno sprawnej logistyki, jak i poprawnego dopełnienia obowiązków celnych oraz podatkowych. Pomimo starannego przygotowania, czasami zdarzają się sytuacje, w których kontrakt handlowy nie zostaje zrealizowany – odbiorca w kraju trzecim z różnych powodów nie przyjmuje przesyłki. W rezultacie towar wraca na teren Unii, co rodzi szereg pytań: jak ująć taki zwrot w dokumentacji? czy trzeba korygować rozliczenia podatkowe? jak ponownie wysłać towar zgodnie z przepisami?

REKLAMA

Księgowość influencerów i twórców internetowych. Rozliczanie: barterów, donejtów, kosztów. Kiedy trzeba zarejestrować działalność?

Jak rozliczać nowoczesne źródła dochodu i jakie wyzwania stoją przed księgowymi obsługującymi branżę kreatywną? Influencerzy i twórcy internetowi przestali być ciekawostką świata popkultury, a stali się pełnoprawnymi przedsiębiorcami. Generują znaczące przychody z reklam, współpracy z markami, sprzedaży własnych produktów czy kursów online. Obsługa księgowa tej specyficznej branży stawia przed biurami rachunkowymi nowe wyzwania. Nietypowe źródła przychodów, różnorodne formy rozliczeń, a także niejednoznaczne interpretacje podatkowe to tylko część tematów, z którymi mierzą się księgowi influencerów. Jak poprawnie rozliczać tę branżę? Na co zwrócić uwagę, by nie narazić klienta na błędy podatkowe?

KSeF w jednostkach budżetowych – wyzwania i szanse. Wywiad z dr Małgorzatą Rzeszutek

Jak wdrożenie KSeF wpłynie na funkcjonowanie jednostek sektora finansów publicznych? Jakie zagrożenia i korzyści niesie cyfrowa rewolucja w fakturowaniu? O tym rozmawiamy z dr Małgorzatą Rzeszutek, doradcą podatkowym i specjalistką w zakresie prawa podatkowego.

REKLAMA